Permalänk

Asus RT-N66U problem! Samba?

Fick min Asus RT-N66U förra veckan och det har varit lite av en roller coaster ride hela vägen lol.

Precis flyttat in i en ny lägenhet som har telia 100/100 mbit tillgängligt så jag köpte in denna routern för jag behövde bra prestanda för mina pengar.

Det som började ske var att jag helt randomly tappa uppkopplingen med min NAS (Qnap TS-219P II). Om jag t.ex. håller på att torrent'a ner en fil på min NAS och jag tappar kontakt med min NAS så får jag felmedelande "Error: det angivna nätverksnamnet är inte längre tillgängligt" och nedlandningen stannar helt.

Kan det bero på Samba? När felet inträffar så står det i min Qnaps connection log "date" "time" "user" "ip" "computer name" "Samba" "---" "Login OK".
Så den tappa kontakten med Samba och loggade in sig själv direkt? Det står inte att den tappa anslutning i loggen, bara att den logga in igen runt ögonblicket problemet sker.

Jag har testat med att dela ut specifika IP adresser med DHCP genom routern och statiska IP adresser på NAS'en och PC'n och jag får samma problem vid båda tillfällen.

Är det ett Windows fel då? Men detta hände mig inte innan Asus routern. Finns det någon som har den blekaste aning om vad som kan vara fel?

Permalänk
Medlem

Kan du kolla om du hittar något i loggarna den tidpunkten när du tappade kontakt med din NAS?
Gå in i routern via webläsaren och skriv 192.168.1.1 i adressfältet. Login admin, Password admin (om du inte har ändrat detta).
Gå sedan på Systemlogg och kopiera det som du tycker ser intressant ut, samt posta det här.

Visa signatur

ASUS RT-AC87U Firmware: 380.62_1 Asuswrt-Merlin

Permalänk

Router loggen visar ingenting runt dom tiderna. Efter att ha googlat i flera timmar hittade jag något som kanske kan ha varit orsaken.
Det KAN vara Windows fel att den time'ar out nätverks disken efter "inaktivitet" i 15 min. Så nedladdning via bittorrent räknas inte som om disken används?
Jag följde en guide på hur man kan ta bort time out tiden och det har fungerat rekord länge so far. Jag rapporterar imorgon igen om hur det gått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cellsplitter:

Det som började ske var att jag helt randomly tappa uppkopplingen med min NAS (Qnap TS-219P II). Om jag t.ex. håller på att torrent'a ner en fil på min NAS och jag tappar kontakt med min NAS så får jag felmedelande "Error: det angivna nätverksnamnet är inte längre tillgängligt" och nedlandningen stannar helt.

Vänta nu. Kör du torrents med din PC som klient o sparar mot en mappad disk på NASen? Du vet att QNAPn har flera egna torrentklienter?

Permalänk
Skrivet av Tanis:

Vänta nu. Kör du torrents med din PC som klient o sparar mot en mappad disk på NASen? Du vet att QNAPn har flera egna torrentklienter?

Det har den, jag vet :). Men man kan bara välja att ladda ner i Downloads mappen. Sen kan man välja att flytta nerladningen men ingenstans specifikt.
Men detta är ändå något som inte får hända. En nätverkshårddisk ska alltid vara tillgänglig när jag använder den. Den ska inte försvinna ens en kort stund.

Jag har testat i över 24 timmar nu min senaste tweak att ändra Time Out tiden för inaktivitet från 15 min till oändligt.
Jag var väldigt optimistisk eftersom det verkligen verkade fungera tillslut. Nedladningarna höll på oberörda rekord länge.
Men nu i morse när jag kommer och kollar ser jag i Qnap loggen att 10:52:24 hade Samba loggats in igen med min dator vilket betyder att jag har kopplats ifrån igen iaf. Och japp, det har jag. Mina downloads hade stannat igen.

Jag kommer förmodligen att sluta tanka ner enorma filer genom PCn och köra dom direkt i Qnap'en och sen flytta dom bara när dom är klara.

Lite synd och jag hade hoppats att någon hade en aning om vad jag kunde ha haft för fel :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cellsplitter:

Det har den, jag vet :). Men man kan bara välja att ladda ner i Downloads mappen. Sen kan man välja att flytta nerladningen men ingenstans specifikt.
Men detta är ändå något som inte får hända. En nätverkshårddisk ska alltid vara tillgänglig när jag använder den. Den ska inte försvinna ens en kort stund.

Jag har testat i över 24 timmar nu min senaste tweak att ändra Time Out tiden för inaktivitet från 15 min till oändligt.
Jag var väldigt optimistisk eftersom det verkligen verkade fungera tillslut. Nedladningarna höll på oberörda rekord länge.
Men nu i morse när jag kommer och kollar ser jag i Qnap loggen att 10:52:24 hade Samba loggats in igen med min dator vilket betyder att jag har kopplats ifrån igen iaf. Och japp, det har jag. Mina downloads hade stannat igen.

Jag kommer förmodligen att sluta tanka ner enorma filer genom PCn och köra dom direkt i Qnap'en och sen flytta dom bara när dom är klara.

Lite synd och jag hade hoppats att någon hade en aning om vad jag kunde ha haft för fel :/

Torrent är ju extremt disk-intensivt - så att göra det VIA en nät-drive är aldrig att rekommendera. Min gissning är att det är din torrent-klient på PCn som i princip överbelastar NASen vilket får Samba att kortvarigt tappa kontakten pga av ngn timeout eller dylikt.
Du kan ju "stresstesta" genom att flytta tokmycket data via FTP mot/till NASen konstant under ett dygn för att se om du får samma fel då. Jag tror inte det.