Permalänk

Är min CPU för varm?

Hejsan allihopa! Byggde ihop min dator för någon dag sedan nu och allt funkar fint.
Men jag är lite orolig för att min kylare inte riktigt gör sitt jobb. Det är en Noctua NH-D14 och jag har läst om att folk lyckas ligga på 25'c i idle, detta gör dock inte min.
Min CPU'n ligger nämnligen på ca 35-37' Celsius i idle och kommer upp som högst i 63'c i 100% load med hjälp av Prime95.

Moderkort: Asus Maximus V Gene. Processor: Intel® Core i5-3570K. Kylare: Noctua NH-D14.

Har inte super-koll på vilka de bästa programmen är att mäta tempen med men jag har använt mig med följande:
Dessa värden är tagna i idle.
Piriform Speccy: 35-36'c
CPUID HW-monitor: 37-38'c
Core Temp: BILD:

Dold text

Är dessa "normala" värden eller är det värt mödan att montera om kylaren?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. | Moderkort: Asus Maximus V Gene. | Processor: Intel® Core i5-3570K. | CPU-kylare: Noctua NH-D14. | Grafikkort: MSI GeForce GTX 660Ti OC Twin Frozr II 2GB. | RAM-Minnen: 8GB Corsair Vengeance LP DDR3 1600Mhz. | SSD: Samsung 830 128GB. | Nätaggregat: be quiet! Pure Power L8 630W. |

Permalänk
Medlem

Ser helt ok ut, värmen beror på fler faktorer än bara CPU kylaren, hur varmt har du i rummet datorn står i, hur bra ventilerat chassi har du mm.
Och det är ju load tempen som är den intressanta, inte idle tempen och den ser ju bra ut.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Du ligger bra till. Jag ligger ju i princip runt samma temp i både idle och load (load lite högre dock).
Så det är inget att oroa sig för!

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Ser helt ok ut, värmen beror på fler faktorer än bara CPU kylaren, hur varmt har du i rummet datorn står i, hur bra ventilerat chassi har du mm.
Och det är ju load tempen som är den intressanta, inte idle tempen och den ser ju bra ut.

Jag har ca 22'c i rummet.
Chassit är en Fractal Design Define R4 med 2st FD: Silent Series R2 140mm fram och ett Corsair AF140 Quiet Edition 140mm som utblås bak.
Moderkortet ligger på 31'c idle om det gör någon skillnad.
-
Tack för svaren!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. | Moderkort: Asus Maximus V Gene. | Processor: Intel® Core i5-3570K. | CPU-kylare: Noctua NH-D14. | Grafikkort: MSI GeForce GTX 660Ti OC Twin Frozr II 2GB. | RAM-Minnen: 8GB Corsair Vengeance LP DDR3 1600Mhz. | SSD: Samsung 830 128GB. | Nätaggregat: be quiet! Pure Power L8 630W. |