Nvidia ser ingen framtid för spelkonsoler – slår ett slag för Geforce Grid

Permalänk

Lita off topic. Kom att tänka på att kepler skulle innehålla någon funktion som skulle anpassa grafikintställningarna automatiskt. Någon som kommer på vad den heter och hur man aktiverar den?

On topic: Tror att Nvidia är lite sura , ryktena går ju att x720 och ps4 ska ha amd grafik. Men visst kanske nvidia har rätt men det kommer nog ta flera år

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av gudbrandsen:

Finns ju http://www.onlive.com/, men funkar inget vidare. Föredrar att äga spel inte hyra.

Det är Onlive som dom menar är Cloud gen 1. Om du surfar in på Gaikai så kan du testa Nvidias lösning. Visst, den ger mindre input lag än vad Onlive, men det är fortfarande betydligt mer än om du lirar på en fysisk konsol.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Man blir ju lite tveksam när de inte ens lyckas lista ut hur snabbt en människa kan reagera ens. Den gamla trötta myten om att "pro athletes" och "gamers" har en responstid på 50ms är bara bullsshit.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mental_chronometry

Rätt pinsamt NVidia, spelar ingen roll hur bra cykel ni än bygger om det visar sig att ni utgått från att varje människa har 3 1/2 ben när ni gjorde designen.

Visa signatur

Intel 2600K @ stock | Asus P8P67 Pro | 8 GB Corsair Vengeance | MSI GTX 560 Ti | Intel 510 SSD | 2 TB HDD | Define R3 | Prolimatech Genesis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taft:

Jag är med dig den punkten. Tycker om att ha mina spel som jag har köpt speciellt Collector's Edition/Limited Edition på hyllan.
Känns mycket roligare att köpa nånting som man öppnar och verkligen känner av att man har betalat för kvalitet.

Jag håller med dig till viss del. Enda gången jag inte gillar det är när det inte följer med alternativet att installera och köra spelet online. Har ingen skivläsare i datorn sedan år tillbaka och planerar inte att skaffa det heller.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Ush!! Nästan så man köper amd kort nästa gång det blir relevant. Jag vill inte lägga ut pengar på kod(spelet) som jag aldrig kommer få hålla fysiskt i handen.
Dör internet eller tjänsten läggs ner så har man inget kvar.

Givet vis är det najs med online installation osv, men vill fortfarande ha en fysisk kopia.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Hur har nVidia räknat ut den latencyn? Förmodar att de måste mena onlinespel och som någon redan konstaterat så ligger vi inte i närheten av sådana siffror i Europa. Latency på skärmen i sig försvinner ju inte för att man skickar beräkningskraften via internet, de innebär ju bara att man har skärmlatency + nätlatency, vilket inte på något sätt kan bli mindre än vad dagens konsoler erbjuder. Vilka totala önskesiffror från nVidia.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk
Medlem

Hmm, intressant.
Jag antar att man hostar både Grid och Server för spelet, så att ping blir typ 0ms.
Vilket skulle betyda att ev, lagg kommer att upplevas som inputlag. kanske mindre bra för twitchy FPS shooters, men skulle nog inte ens märkas i andra typer av spel. ex, HoN.
Vi får väl vänta och se hur det blir helt enkelt.

Permalänk
Medlem

För det första så är det löjligt att en spelkonsol med en TV skulle ha 200ms fördröjning. En seg LCD kanske har 50 eller så.

Sen så förstår jag inte hur detta skulle vara ekonomiskt hållbart för de som äger och driver tjänsten - att underhålla och kontinuerligt uppgrader/expandera ett beräkningskluster av denna kaliber kostar väldigt mycket. Dyra prenumerationer åt folket?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Skrivet av conluceo:

Man blir ju lite tveksam när de inte ens lyckas lista ut hur snabbt en människa kan reagera ens. Den gamla trötta myten om att "pro athletes" och "gamers" har en responstid på 50ms är bara bullsshit.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mental_chronometry

Rätt pinsamt NVidia, spelar ingen roll hur bra cykel ni än bygger om det visar sig att ni utgått från att varje människa har 3 1/2 ben när ni gjorde designen.

Bara att prova själv
http://www.humanbenchmark.com/tests/reactiontime/index.php

Permalänk

Ooooook! Jag har testat att streama andra tunga program över ett lokalt nätverk med giggabit och fiber samt remote. Båda är skit imo. GL med den iden om att streama spel via moln.

Hur tjänsten kommer att vara
1: Hej då hög upplösning
2: Hej då snabba loadtimes
3: Hej på dig 300MS!

Först va det CD key, sen krav att vara online och nu att du inte får ha det installerat på datorn utan på en server.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperChefen:

Bara jag som inte gillar den nya "moln-idén"? Jag vill ha allting på min dator/konsol, inte någon annanstans

Död åt molnet. Backups av sina sparfiler och liknande på molnet kan vara bra, men jag vill fortfarande ha dom på min dator framför allt.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Tycker ner andras teknik och ser en framtid i den egna tekniken.. Vilken revolution!

Skämt å sido, alltid intressant med ny teknik och nya lösningar. Man vet ju inte vad som är dåligt innan de bra kommer och bankar en i huvudet.. ofta hårt!

Permalänk
Medlem

Problemet är ju inte reaktionstiden utan om jag väljer att hoppa så har min hjärna redan förväntat sig utfallet av knapptryckningen. Om det tar så lite som 50ms så kommer det ändå ge en svampig upplevelse.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Utmärkt, jag verkar vara neurotypisk.

Men poängen var att vad jag har för reaktionstid är rätt ointresseant, det som är intressant är att NVidia hävdar att atleter och pro-gamers har en responstid på 50 ms, vilket inte stödjs i litteraturen på området. En stor del av problematiken runt streamade spel är ju just att det blir en input-lag, och att hävda att man löst problemet samtidigt som man inte ens kan få basal fakta kring reaktionstider rätt känns ju rätt trött.

Visa signatur

Intel 2600K @ stock | Asus P8P67 Pro | 8 GB Corsair Vengeance | MSI GTX 560 Ti | Intel 510 SSD | 2 TB HDD | Define R3 | Prolimatech Genesis

Permalänk
Inaktiv

Jag tänker då aldrig lagra mina (privata filer) över en moln, far åt pipsvängen med hela moln-konceptet, ska de lagras, får man spara ihop till ett par redigt stora HDDs istället för att bränna sina sista slantar på ett moln eller en sjukt dyr SSD!

Skrivet av ajp_anton:

Vad ska Nvidia annars säga, nu när AMD tillverkar alla next-gen konsolers grafikkretsar?

haha tycker synd om Nvidia, dem är sämst!!

Permalänk
Medlem

Nvidia förlorar både PS4 och nästa Xbox till AMD. Undra på att det inte längre tror på konsoler 8)

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av SetSail4Fail:

Hur tjänsten kommer att vara
1: Hej då hög upplösning
2: Hej då snabba loadtimes
3: Hej på dig 300MS!

Upplösning och loadtimes kommer inte vara problemet.
Största problemen kommer vara komprimeringsartifakter och hög latens.

Permalänk

Skulle tycka detta var en bra ide om tex en stor speltjänst som Steam, tex om du har för dålig dator för vissa spel så kan du köpa "Steam Premium" så kan du streama alla spel du äger. Och du betalar i månaden så dom som vill streama gör det. Men dom som har bra dator har ingen användning för det.

Visa signatur

Tryck på Citera om du vill ha svar.
____________________________________________________________
Intel 8700k @5Ghz| Corsair 16gb|Asus rog strix z370-g

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Valiumballong:

Nvidia förlorar både PS4 och nästa Xbox till AMD. Undra på att det inte längre tror på konsoler 8)

haha aa de blir svårt eller snarare onödigt att storsatsa på något man redan förlorat.. kriget om de framtida konsolerna

Permalänk
Medlem

Onlive fungerar ju redan oerhört bra, förfina den tekniken och konsolerna går i graven.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Jag tror nog inte det är en omöjlighet och se en speltjänst som icloud, men jag tror att det skulle kunna döda ganska mycket av piratkulturen, eller själva baktanken är nog det. För då måste alla köpa sina spel för att kunna spela det.

Skrivet av Valiumballong:

Nvidia förlorar både PS4 och nästa Xbox till AMD. Undra på att det inte längre tror på konsoler 8)

Bara för att de satsar på icloud betyder inte att de kommer ge upp konsoler, de skulle nog inte säga nej till att sälja en massa grafikkretsar till konsoler då de tjänar pengar på det.

Permalänk
Medlem

Konstigt att Nvidia inte tror på konsoler med Amd grafik.

Permalänk

0

Skrivet av hammarlund:

Är det bara jag som tycker att mitten av 2000-talet är runt år 2500?

Ja. Och mitten av 1900- talet är år 2400.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Aldrig att konsoler dör ut säger jag! För mycket retro känsla över dom, litar verkligen inte heller på att allt ske via nätet. Nej tack, min dumburk får stå kvar livet ut

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Nä jag tror inte heller på framtida konsoler med AMD grafik.

Känns som om att nVidia ville ha lite mer betalt än AMD angående grafik i konsol. Med det är ju inte så konstigt att man vill ha bra betalt när man är bäst på marknaden !

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvistarn:

Bara för att de satsar på icloud betyder inte att de kommer ge upp konsoler, de skulle nog inte säga nej till att sälja en massa grafikkretsar till konsoler då de tjänar pengar på det.

Allt talar för att AMD redan plockat hem både nästa Playstation och nästa Xbox. Nvidia förlorade upphandlingarna och det är därför de nu menar att konsoler inte har någon framtid. Kommer säkerligen bli ett helt annat ljud i skällan när nästa-nästa Xbox och PS5 kommer på tal.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenkai Star:

Ja den mängden fördröjing om man seplar online ja! Singleplayer är det inte så mycket. Konsolerna kommer få konkurrens men det här kommer inte ersätta det.
Jag tror PC inkopplad till TV samt handkontroll är något som kan växa.

Jag tycker att steam borde göra en sådan.

Permalänk
Medlem

hmm testade nyss www.onlive.com/ och är imponerad över att det fungerar överhuvudtaget, dock känns det som man lirar spel i sämre grafik än på de nuvarande konsollerna med stundvis extrem delay även om du kör med xbox 360 kontroll, crazy taxi funkade bra men DiRT 2 var det värre med och fps spel ska vi inte änns prata om.. tog ungefär 400% längre tid och sikta!

med andra ord.. tekniken finns redan men har en lång bit kvar innan en blir bra nog!

Permalänk
Medlem

Tror nVidia är bara lite butt hurt då ingen av konsoll tillverkarna vill deala med dom längre.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Onlive fungerar ju redan oerhört bra, förfina den tekniken och konsolerna går i graven.

http://www.youtube.com/watch?v=i529HQ9HM7Q
Håller med Online fungerar oerhört bra!

Problemet är när man får lagspikes så känns det lite "obehagligt" :/
Jag tror på tekniken helt klart!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~