Nvidia ser ingen framtid för spelkonsoler – slår ett slag för Geforce Grid

Permalänk

200 ping är vad en normal person börjar märka lagg ?

Uppfattade jag det fel eller, vid 70 ping börjar jag bli smått irriterad.

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjebbosten:

200 ping är vad en normal person börjar märka lagg ?

Uppfattade jag det fel eller, vid 70 ping börjar jag bli smått irriterad.

nä, 200 är är för de 150ms extra försprång en 100-meterslöpare får över dig.

det pinget är möjligen vad som får bägaren att bli för full, men det är när den totala fördröjningen når en viss nivå som man börjar uppleva att man inte direkinteragerar med spelet. detta är alltså inte samma sak som de där som aldrig blinkar och gnäller över 2ms lagg i CS gnäller om.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Alltså folk här verkar inte förstå hur inputlag fungerar. N pratar om latency online men det är helt irrelevant.

Det intressanta är hur lång fördröjning det är från dess att du trycker på en knapp tills dess att något händer på tv:n. Tvärtemot vad många tror är det i dagens spelkonsoler (beroende på spel, fps, vsync osv osv) ofta 100-150 ms latens INNAN tv:n (där de flestar har 50+ ms, en del 15 - 30 men väldigt många har uppåt 100).

Anledningen till att man inte märker av detta MEN märker om det ökar med typ 30 ms pga skärmen är att det går över ett threshold när det inte längre känns som att saker är instant. Exakt vad den går är oklart och detta får man pröva ut.

Hursomhelst är det som så att nästan alla som spelar spel på xbox 360 eller PS3 gör det med en *total* input lag på 100 - 150 ms och tycker detta är helt ok. Många ligger en bit högre. I vissa spel ligger man lägre. Skulle gissa på att t.ex. super meat boy ligger riktigt lågt t.ex.

Om en streamtjänst kan erbjuda en total inputlag som är lägre än vad spelen lokalt erbjuder ja då är det ju bättre. Och denna behöver inte vara perfekt. Den behöver bara vara så pass bra att man inte upplever att det är någon lag. Det måste dock slå en kritisk gräns annars blir det inte bra. Onlive etc på vanlig tv landar på uppåt 250-300ms och då laggar det rejält och man upplever att det inte är omedelbar respons.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjebbosten:

200 ping är vad en normal person börjar märka lagg ?

Uppfattade jag det fel eller, vid 70 ping börjar jag bli smått irriterad.

De pratar om att nå en ping på 30, säkert långt under. Men det är mycket mer än så som ska hända, ex att du trycker på en knapp och att hårdvaran faktiskt ska göra så det händer något på din bildskärm tar tid.

Visa signatur

5 är högre än 3, sug på den Samsung!

Permalänk
Skrivet av AndreaX:

nä, 200 är är för de 150ms extra försprång en 100-meterslöpare får över dig.

det pinget är möjligen vad som får bägaren att bli för full, men det är när den totala fördröjningen når en viss nivå som man börjar uppleva att man inte direkinteragerar med spelet. detta är alltså inte samma sak som de där som aldrig blinkar och gnäller över 2ms lagg i CS gnäller om.

Okej.

Vad är medel innan man börjar märka av lagg ?

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjebbosten:

Okej.

Vad är medel innan man börjar märka av lagg ?

Ja det vet man inte riktigt, runt 150 ms enligt nvidia. Se på filmklippet

Visa signatur

5 är högre än 3, sug på den Samsung!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Märkligt då att alla fiberägare alltid har så mycket lägre latenser. Jag har 28 ms på en ADSL-uppkoppling i centralorten i min kommun, medan min flickvän, som sitter mitt i skogen två mil ifrån närmaste tätort (den tätort jag bor i) har 14.

Jag har oftast knappt 50 ms i latency i BF3 (och över 100 i Achtung die Kurve! online, om det är relevant).

Det va inte speciellt några exakta tester, kör http://www.pingtest.net/ några gånger istället. Har ADSL och får 17ms till Oslo...

Permalänk
Medlem

Jag gissar att cloud baserat gaming i större utsträckning kan bli verklighet. Det är väl speltillverkarna som pushar på detta för att motverka piratkopiering, och nu även försäljning av spel i andra hand?

Det blir väl så att man bara kan köpa konsolen, PC:n - aldrig fysiska spel, koppla upp sig och spela i molnet.

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Nvidia fick troligen inte ett enda kontrakt för kommande generationen spelkonsoller bör tilläggas...

Att sedan dessa cloud gaming-lösningar har så många brister och tekniska problem att arbeta runt får mig att starkt tvivla på att någon slags revolution med detta kommer inträffa. Mer troligt kommer andra bättre lösningar ha klurats fram under tiden.

Undrar varför de inte fick något kontrakt. P.g.a. framtida konsoler kommer att vara SOC lösningar och Nvidia är inte tillräckligt kraftfulla på CPU-delen?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk

Usch för stream-tjänster. Men det funkar säkert bra som alternativ för konsol-mupparna som redan ändå lever med usel prestanda i sina spel utan att klaga.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martinus:

Så vad är det du (ni?) förespråkar? Att vi ska bromsa denna utveckling för 95% av befolkningen för att resterade 5% inte kan tänka sig att fortsätta köpa sina skivor i butik medan det finns andra alternativ som de övriga 95% av befolkningen använder. Makes no sense.

Det är nog mer än 5% och ja du tog det som ett exempel. Visst det är smidigt att köra det via online tjänsten och ja jag tycker det också att det är smidigt att bara köpa spel från Steam eller Origin. Men faktum är att det finns undantag då man heller vill äga fysisk kopia.
Bromsa eller inte bromsa? Tja digital är här för att stanna men åh andra sidan så tror jag inte dem kommer att strunta i fysiska skivor/omslag special utgåvor. Då det faktiskt finns folk som köper och oftast tar dem slut då folk förhandsbokar dem. Tror nog att företag tjänar en hel del på special utgåvor, mer än man tror.
Att valet finns där är väl bra? Vill du ha det via digital? Köp det där, vill du ha på en skiva? Köp. Smaken är som baken.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Avstängd

Inte så konstigt att Nvidia skulle påstå nått sånt här, dom tjänar pengar om dom har rätt och om dom har fel så får dom inget så ofc så försöker dom få deras egen tjänst att verka bättre än vad den är.
Sen visst hoppas jag att dom får rätt, konsoler har inte gjort något annat än att förstöra spelmarknaden. Det är pga dom som mitt 3 år gamla 5870 fortfarande kan lira alla spel på high+ konsolerna håller tillbaka utvecklingen inom spelbranschen.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

jo vist "avrage console gamer expereince 150 - 200ns lataency" det tror jag inte på för fem öre, vid sådant input lag (och det är input lag vi pratar om här) skulle vilken gemene man som helst uppfatta fördröjningen som helt otålbar. Det är viktigt att tänka på att det inte är vanligt server-client latency vi pratar om nu utan input lag och där har det flesta consol spelare säkerligen någonstans runt 50 och PC spelare ca 20ms inte 0.2 sekunder fördröjning. Om inte nvidia kan orda någonting strax under 50ms kommer detta "grid" (?) endast förpassa sig till brädspel och det är inte särskilt internsant att rendera i "molnet".

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Större krav på snabbare och stadigare nätverk.
Gbit till alla snart?

De flesta som har fibrer dragna till huset har sedan länge kunnat skaffa sig 1gb/sec. Kanske lite väl saftig prislapp. Men endå!

Visa signatur

Asus Rog Strix B550-F Gaming | AMD Ryzen 7 5800x3D | Nvidia RTX 3090 | 32gb 3600mhz cl16 DDR4 RAM | 1x 2tb FireCuda 530 gen 4 nvme ssd | 2x 1tb Crucial MX500 sata3 ssd | Creative SoundblasterX AE-5 | 850w 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlademil:

Är ingen tvekan om att så kallad Cloud computing är framtiden. Se på musikbranschen, all musik är snart digital och väldigt få har ett problem med det, det handlar bara om att utveckla en bra lösning (ex. Spotify). Spelbranschen ligger hack i häl, folk är mer och mer villiga att betala för digitala kopior (eller licenser rättare sagt) och det är på den vägen det bär. Molntjänster som streamar ditt spel är nästa steg i den digitala evolutionen. Den här lösningen kommer ju även påverka laptops och mobiler otroligt positivt. Tänk dig en smartphone som endast behöver skärm, batteri och lite diverse kretsar - Fast med samma prestanda som vilken highend-pc som helst. Detta i kombination med AR-glasögon kan ju bli riktigt coolt.

En återgång i tiden till mainfraimarbetande ja.
Som sagt.....inget nytt under solen utan en vidareutveckling av det.

Däremot just kring musik.... Bengans i Gbg hävdar att den fysiska försäljningen har ökat igen (främst vinyl) och att den köpstarka gruppen kring detta idag INTE är vi som är över 35 utan närmare 20-25....vilket ger mig hopp...
Digital musik i all ära...men kvalitén blir så grymt lidande av det i slutänden då det konverteras och komprimeras allt för mkt i olika steg...

Skrivet av Martinus:

Ptja om du ska märka ord så är ju majoriteten av all ny teknik något som har rötter i något som funnits tidigare. Vad vill du själv kalla det?
Vad jag anser är att detta är något som skiljer sig från hur gemene gamer (casual eller ej) spelar sina spel idag, och därför är det något nytt. Här på forumet verkar detta nya mötas med rädsla/skeptis, alltså att de är konservativa.

Ja jag vill inte kalla det NY teknik utan vidareutveckling av befintlig.
NY teknik är ngt som ej har funnits innan...men det är svårt idag då det mesta redan finns i olika former redan.
Man kan inte återuppfinna ngt som redan har uppfunnits....bara vidareutveckla det. Se bara på hjulet som exempel

Skrivet av Martinus:

Mycket svårt att analysera då vi inte alls vet hur priserna/uppbyggnaden kommer att vara i framtiden för dessa tjänster. Men om vi ser till musik, som tydligen ligger före, så betalar jag gärna extra att ha tillgång till "all" musik på molnet för att lyssna på det jag vill när jag vill istället för att gå till en skivbutik och köpa skivorna. Men visst finns det ju olikheter, och vem som helst kan ju fortfarande köpa musiken i butik eller online om den föredrar det!

Det går ju förtusan fortfarande att köpa LP-skivor av många (iprincip alla?) stora artister (och små?)!

Nja....bekvämligheten kan jag köpa....och det är det som blir undergången för oss få ENTUSIASTER som finns kvar (ja vi är FÅ i samanhanget).
För ju bättre rigg man har ju sämre låter det med dagens digitala matrial. Inget man kommer ifrån...
Av ren bekvämlighet köper jag gärna online...och får den fysiska skivan hemskickad.

Ja vinyltillverkningen har ökat. En del mindre artister kör ENBART på vinyl och når ut till en mindre marknad än de som finns hos de stora drakarna.
MEN det har med kvalitétskänsla att göra. Plus att det är en viss myshetsfaktor med i spelet då man har vinylknastret med.
Precis som med rätt DAC så kan rätt RIAA påverka ljudet oerhört mkt.

Men till topic.......detta kommer bli större i framtiden med clouding oavsett vad vi ser till mkt för att det är så BEKVÄMT...
Ju bekvämare saker blir ju snabbare tar mänskligheten rent generellt till sig det. Det är med ofrånkomligt...
Som det sades...skall utvecklingen stå still pga 5-10% av befolkningen som är "hardcore" eller skall den gå framåt iom de andra 90-95% av befolkningen som kommer att använda den?

Men VARFÖR kommer det att öka och varför reagerar vi i Sverige såpass på det som vi gör?
KULTURSKILLNAD är en sak jag kommer att tänka på.
HBO håller på att bana mark för en förändring då on-demandmarknaden är liten i Sverige idag om man ser procentuellt till Amerika som exempel.
(Ja ja de är fler men jag sade procentuellt dvs hur många procent av befolkningen som använder sig av tjänsterna) och där är vi tillbaka vid bekvämligheten. Att kunna sitta vid bara tvn och beställa hen en film, eller dr aigång ett spel utan att behöva göra ngt annat än att bläddra i ett bibliotek (folk gör detta redan idag på sina flashade konsoler) men UTAN att ha konsolen eller ngt annat emellan är guld värt för många kan jag tro...
Vi andra får dessvärre anpassa oss....hur konservativa vi än må kallas.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Har testat onlive och gaikai och visst fungerar det bra, dock med sunkig upplösning, men vill inte att detta ska bli framtiden.

Tyckte du inte det var mycket lagg på Gaikai? För mig kändes det som det tog kanske 0.3 sekunder innan spelet reagerar till min input, vilket är ospelbart. Jag hade dock bara 10 Mbit/s bredband, vet inte om det påverkar. Sen så verkar Gaikai också bara gå 30 FPS. Jag har hört att onlive går 60 FPS.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem

Enkelhetens idé - Nvidias härskande koncept?

Ett otroligt koncept
Efter att ha sett på videon och blivit tilltalad till som någon som tror på allt som sägs, väcks det trots allt en del frågor om detta hyllande koncept. För vore det inte naivt, som den konsument jag är, att tänka att detta koncept enbart skulle medföra en enkelhet. Jag kan inte låta bli att känna att komplexiteten i det hela skjuts lite under mattan samtidigt som "föreläsaren", ivrig som en hamster, fortsätter att springa vidare i promote-hjulet. Man får inte glömma att Nvidia trots allt är ett företag som, med all rätt, vill komma åt oss kunder. Ursäkta min användning av tråkiga ordspråk "Med mycket makt kommer mycket ansvar" men det är precis vad de skulle behöva ta när de tar beslag på alla kunder. Frågan är om det är gynnsamt för oss om de får en sådan makt? Vi måste reflektera över vad som händer när de har ett monopol, vad händer när konkurrensen försvinner och Nvidia står ensamma i marknaden?

Jag tänker en del på vad industrin hade varit idag om inte friheten hade funnits för en spel-utvecklare att göra som hen vill... så många spel som kanske aldrig hade skapats... De bästa utvecklingar av spelmotorer och spel har delvis varit ett resultat av friheten och glädjen av att göra spel. Men också av efterfrågan och konkurrensen med det indirekta idé-utbytet av konkurrens. Konkurrensen mellan alla dessa företag. Företag som i grund och botten konkurrerar om kunderna. Därför kan det verka oroväckande att ett företag, vilket företag som helst, skulle ha så mycket inflytande på hela området, vilket de kommer ha med så mycket kunder.
Vad händer med grafik-utvecklingen och spel-utvecklingen om Nvidia utnyttjar sina privilegier till sin egen vinning och inte för utvecklingen och kundens egentliga intressen? Vad händer om Nvidia börjar ta diverse patent för att hindra andra att komma in på marknaden? Kolla bara på orealistiska patenterna som Apple har köpt. Som t.ex. patenten om hur en smartphone får öppnas. Endast iphone får öppnas med en rörelse. Oavsett vem som har kommit på, i det här fallet funktionen, så gynnas inte kunderna av att det ena företaget hindrar spridningen av goda ting. Vi är kunder, vi förtjänar det bästa.

Att Nvidia väljer att prata/lansera om detta just nu
Jag tror inte att det är en slump att det här konceptet har kommit upp just nu och idén är förmodligen inte ny. Möjligheten att göra det har dock inte varit tillgänglig, förrän nu, och då pratar jag inte om att tekniken tillåter det som "föreläsaren" vill påstå är den enda anledningen. Kolla på marknaden. Marknaden för t.ex. konsoler är inte lika stort och starkt som förut, pc-industrin är däremot otroligt stark men samtidigt så är den obalanserad sen nvidias lyckade, och ati's mindre lyckade lanseringar. De har verktygen att locka in alla nu, för Nvidia är onekligen bra! missförstå mig inte, de har gjort saker möjliga i industrin som inte var möjliga förut. Men det betyder kanske inte att de ska ha hela marknaden. Om nvidia får alla kunder hotas möjligtvis alla grafikkortstillverkare, och en hel del spelutvecklare. En hemsk men inte fullt omöjlig föreställning som jag har är att spel-utvecklaren måste köpa och skapa spel just i nvidias program för att tillåtas dela spelet i Nvidias "Cloud" (där alla kunder är).

Så utöver idén om enkelhet, lätttillgänglighet, kan det kanske i längden förstöra för spelutvecklingen och för oss kunder i kostnader om grafikkort, spel, tjänster och vi kan dessutom kanske gå miste om spelkvalité eller spel som kanske hade utvecklats annars. Jag tror att vi alla skulle gynnas av att åtminstone vara försiktiga om vi väljer att vara en del av Nvidias framtida projekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khringo:

De flesta som har fibrer dragna till huset har sedan länge kunnat skaffa sig 1gb/sec. Kanske lite väl saftig prislapp. Men endå!

Ja, några ställen har Gbit.
Lär ju knappast vara 30% som har den möjligheten nu och många ställen har svårt med 100Mbit under peak tider.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Sen pajar Internet så kan man inte spela, tycker detta med att allt skall vara på Internet är lite korkat.

Det är inte så ofta internet 'pajar'. Det är ungerfär som att säga att det är ingen bra idé att sända program och filmer i en TV för att TV sändningarna kan paja. Händer bara några gånger om året.

Spel kräver bra och dyr hårdvara som ständigt måste uppgraderas, och spelen tar också mycket plats i hårddisken, så jag tycker det är en bra idé med streaming.

Frågan är bara vart vi ska använda alla våra pengar när vi inte behöver stora hårddiskar och feta grafikkort? Och de som säljer och tillverkar såna grejer kommer förlora miljarder, och miljoner kommer förlora sina jobb, det kommer bli kaos och världsekonomin kommer krasha om teknologin utvecklas snabbare än civilisationen.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk

Läser mellan raderna, nvidia är griniga för att konsol tillverkarna väljer AMD.

Jag väljer endast AMD när det gäller grafik och är inte besviken som med det andra skiten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Skrivet av Cindori:

Roligt hur många som är skeptiska till detta.

Det står "F R A M T I D". Inte nutid.

För 15 år sedan hade vi 56kbit/s i väggen och man kunde inte ringa samtidigt som man surfade.
Idag har vi 50mbit/s i våra mobiltelefoner. Trådlöst.

My point being... Sluta vara naiva. Verkligheten och tekniken kommer se sjukt annorlunda ut om 15 år.

För 1 miljard år sedan färdades ljus i ca 300 000 000 m/s och det gjorde ljuset igår också. Elektriska signaler färdas i typ 200 000 000 m/s. Detta kommer vi inte undan. Alltså kommer vi inte undan fördröjningar heller. Men ja att ha en server i Sverige som vi spelar på och om alla elektronik blir mycket MYCKET snabbare så kan vi få ner fördröjningen en hel del.
Jag kan i alla fall känna skillnad på en LCD-tv med 50ms+ och en Plasma-tv med runt 20 ms eller en LCD-monitor med 15ms. Fast det är ju inte direkt så att det blir ospelbart, men det känns.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Utalandet är lika korkat som när det antydes att mobiler skulle kunna ersätta konsoller.

Mobiler och surfplattor har rätt snabbt tagit över som den stora spelplattformen. Uttalandet var helt korrekt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Allting kommer krascha på releasedagen. Tänk er HL3 via molntjänst. Det kraschar ju vanligtvis när alla ska ladda ner spelet, nu ska alla spela samtidigt och hämta data från servern ---> Kaos.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Märkligt då att alla fiberägare alltid har så mycket lägre latenser. Jag har 28 ms på en ADSL-uppkoppling i centralorten i min kommun, medan min flickvän, som sitter mitt i skogen två mil ifrån närmaste tätort (den tätort jag bor i) har 14.

Jag har oftast knappt 50 ms i latency i BF3 (och över 100 i Achtung die Kurve! online, om det är relevant).

Det kan mycket väl hända att alla fiberägare oftast har lägre latenser, men det betyder inte att man kan dra ett likamed-tecken mellan fiber och latenser.
Rent fysiskt överför koppar och fiber med ljusets hastighet, det som drar ned hastigheten är när informationen stannar.

Om fiber har lägre latenser (kan inte säga att så är fallet då jag saknar data för det) så skulle en anledning kunna vara att ADSL byggdes ut tidigare vilket gör att deras swichar/routrar idag är mycket äldre och långsammare. Man kan dra hur många hypoteser man vill, men man ska passa sig för att dra slutsatser.

Permalänk

tror mer på konsol kontroller till PC som man sen kopplar till TVn, funderar själv på att köpa en för att slippa kostnaden av en hel konsol + att grafiken på PC är oslagbar

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X 942 CPU: Intel 3770k @ 4.2 Ghz CPU Kylare: Corsair H80 Ram:16 Gig Balistic X 1600 MhzGPU: Sapphire Radeon R9 290X med Arctic Accelero Xtreme MB: MSI Z77A-GD65 PSU: Chieftec Nitro 750w 80+ Bronze SSDer: Crucial M4 64gb + 2st KINGSTON SSDNOW V+200 128gb i Raid 0Hårddiskar: 2st WD Black 1TB i raid 0 + en WD Green 2TB

Permalänk
Skrivet av DarkOoze:

Det kan mycket väl hända att alla fiberägare oftast har lägre latenser, men det betyder inte att man kan dra ett likamed-tecken mellan fiber och latenser.
Rent fysiskt överför koppar och fiber med ljusets hastighet, det som drar ned hastigheten är när informationen stannar.

Om fiber har lägre latenser (kan inte säga att så är fallet då jag saknar data för det) så skulle en anledning kunna vara att ADSL byggdes ut tidigare vilket gör att deras swichar/routrar idag är mycket äldre och långsammare. Man kan dra hur många hypoteser man vill, men man ska passa sig för att dra slutsatser.

Att fiber har mindre latenser beror inte på materialet i sig, utan på hur infrastrukturen ser ut. Med fiber har man "egen kabel" mycket längre väg än via kabel och adsl, så det sker mycket mindre signalomvandlingar på vägen.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nitroid:

Tyckte du inte det var mycket lagg på Gaikai? För mig kändes det som det tog kanske 0.3 sekunder innan spelet reagerar till min input, vilket är ospelbart. Jag hade dock bara 10 Mbit/s bredband, vet inte om det påverkar. Sen så verkar Gaikai också bara gå 30 FPS. Jag har hört att onlive går 60 FPS.

Ja det var inte optimalt om jag får uttrycka mig så. Om jag minns rätt körde jag Crysis2 demot via Gaikai och Metro 2033 hos Onlive, men det jag störde mig på var upplösning och hur fult spelet kändes, samt lite stelt. Som att testa en beta (kanske tom alpha) eller nåt. Inget man kör igenom ett helt spel på, än så länge iaf.

Permalänk
Skrivet av Tenkai Star:

För 1 miljard år sedan färdades ljus i ca 300 000 000 m/s och det gjorde ljuset igår också. Elektriska signaler färdas i typ 200 000 000 m/s. Detta kommer vi inte undan. Alltså kommer vi inte undan fördröjningar heller. Men ja att ha en server i Sverige som vi spelar på och om alla elektronik blir mycket MYCKET snabbare så kan vi få ner fördröjningen en hel del.
Jag kan i alla fall känna skillnad på en LCD-tv med 50ms+ och en Plasma-tv med runt 20 ms eller en LCD-monitor med 15ms. Fast det är ju inte direkt så att det blir ospelbart, men det känns.

Fördröjningar komemr vi undan, jo. Dom kapas hela tiden då vår teknik utvecklas.

Ljusets och elektronernas hastighet kommer dock såklart inte ändras, och kommer alltid ge sin del av fördröjningen. Men sålänge du ser till att ha en server i samma land kommer det problemet bli försvinnande litet.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av daweed:

Ett otroligt koncept
För mycket text för att citera

Men jag tror att du har helt rätt, och precis detta låg jag och funderade på när jag inte kunde somna igår.

Om detta blir framtiden så riskerar vi ju att låsa in våra spel hos ett fåtal storföretag, alla får sin egna appstore med alldeles för stor makt, en potentiell guldgruva för tillverkarna men ett stort hot för kreativiteten. Hur ska man kunna utveckla något nytt och eget om man är låst till nvidias stora datorhallar, eller apples store om man så vill? Min mening är här att det knappast kommer att bli mer öppet, utan att vi går mot en mer stängd utveckling om allt kontrolleras av ett fåtal aktörer. Finns det ens utrymme då för någon form av indie om allt streamas?

Permalänk
Skrivet av anon4992:

Men jag tror att du har helt rätt, och precis detta låg jag och funderade på när jag inte kunde somna igår.

Om detta blir framtiden så riskerar vi ju att låsa in våra spel hos ett fåtal storföretag, alla får sin egna appstore med alldeles för stor makt, en potentiell guldgruva för tillverkarna men ett stort hot för kreativiteten. Hur ska man kunna utveckla något nytt och eget om man är låst till nvidias stora datorhallar, eller apples store om man så vill? Min mening är här att det knappast kommer att bli mer öppet, utan att vi går mot en mer stängd utveckling om allt kontrolleras av ett fåtal aktörer. Finns det ens utrymme då för någon form av indie om allt streamas?

Ser man till hur dagens konsoler fungerar är dom väldigt låsta ur indie-synpunkt, om man bortser från det fåtalet enheter som är upplåsta för homebrews.
Ser man däremot till modernare koncept som tex smartphones, finns där en mycket större möjlighet för indieutvecklare att nå ut med små spel, via diverse app-stores.
Så tja, tekniskt sett finns det både hinder och möjligheter för indieframtiden, det beror nog mycket på vilken inställning som finns hos dom som blir först färdiga på stream-marknaden.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*