Nvidia ser ingen framtid för spelkonsoler – slår ett slag för Geforce Grid

Permalänk
Melding Plague

Nvidia ser ingen framtid för spelkonsoler – slår ett slag för Geforce Grid

Traditionella spelkonsoler kommer att ersättas av molntjänster, det menar Phil Eisler på Nvidia, som ser ljusa framtidsutsikter för den egna tekniken Geforce Grid.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Let the flame wars BEGIN!

Nej men ärligt talat, skönt att några tillverkare faktiskt väljer att gör det rätta ibland också

Permalänk
Medlem

Större krav på snabbare och stadigare nätverk.
Gbit till alla snart?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Längtar tills detta slår igenom

Permalänk

Ja fattar inte, hur kan det bli 150ms om man spelar på konsol inkopplat i tvn?

Permalänk
Medlem

Undrar om de inte fick vara med och leka med kommande generations konsoler?

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

Ja den mängden fördröjing om man seplar online ja! Singleplayer är det inte så mycket. Konsolerna kommer få konkurrens men det här kommer inte ersätta det.
Jag tror PC inkopplad till TV samt handkontroll är något som kan växa.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk

Är det bara jag som tycker att mitten av 2000-talet är runt år 2500?

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar

Permalänk
Medlem

Jag är ytterst tveksam till detta, möjligtvis kan det komma att fungera om några år, men då har förhoppningsvis det redan hunnit komma ytterligare en generation konsoler. Så om 5 - 10 år, kanske, men idag? Knappast.

Permalänk

Bara jag som inte gillar den nya "moln-idén"? Jag vill ha allting på min dator/konsol, inte någon annanstans

Permalänk
Medlem

Meeeeeeeeeeeeeeh.

Latenser kommer att förbli ett problem i åtminstone 10år till.

Permalänk

Ska bli intressant att se var vi står om fem år.

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

150-200ms vid direktansluten spelkonsoll, njaeee det var väl lite att ta i, inte ens vid online kommer man upp i dom siffrorna inte inom eu iaf, mot usa däremot ligger jag på ~125ms. Inputlag på modernare tv apparater är inte så farligt heller men det beror mycket på modell.
Dock en ganska intressant utveckling även om jag själv inte tror på den, man lär fortfarande koppla in sin platta/mobil till monitor/tv för något mer seriöst spelande, annars blir det fort gamnacke... Ergonomi & plattor går inge vidare

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk

Jo säger som det också, om man har inkopplat i TVn direkt så blire ju virtuellt ingen latency, är upp till skärmen i princip.
och vi snackar 10ms kanske.

Om man kör Online blire mer, men då om du ska köra moln online blire ALLTID mer, hur du än spelar, alltså äre alltid som att du spelar Online.

och Jesper, ja håller med dig, grym teknik och så visst, men ja vill ha mina grejer, älskar konsoler och pc spel, och vill inte sitta och lira och se en inspelad bild från en server typ;S

Permalänk
Medlem

Jag tror på detta så snart alla har minst gigabit fiber. Innan dess tvivlar jag starkt på grund av latenser och den oerhörda begränsning i grafikinställningar som dessa tjänster kan erbjuda.
Sitter man med eyefinity och surroundlurar så vill man använda det och inte spela på 720 i 30 fps.
Sen vill jag inte sitta utan möjlighet att spela bara för att någon grävt av en kabel tre län ifrån där jag bor.

Nä behål spel och privat data lokalt i hemmet.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Inaktiv

Gamern och hårdvarunörden i mig skriker nej nej nej om detta. Vill ju ha mina prylar hemma.

Blir detta standard kan vi säga tack och hej till alla mods och möjligheten till att anpassa inställningar i våra spel.
Samtidigt tror jag att det är framtiden, men förhoppningsvis bara för vissa spel.

Har testat onlive och gaikai och visst fungerar det bra, dock med sunkig upplösning, men vill inte att detta ska bli framtiden.

Permalänk
Inaktiv

Nvidia fick troligen inte ett enda kontrakt för kommande generationen spelkonsoller bör tilläggas...

Att sedan dessa cloud gaming-lösningar har så många brister och tekniska problem att arbeta runt får mig att starkt tvivla på att någon slags revolution med detta kommer inträffa. Mer troligt kommer andra bättre lösningar ha klurats fram under tiden.

Permalänk
Medlem

Problemet är ju att det kommer alltid vara mycket större fördröjning med denna typ av teknik. Tänk att det kommandot du trycker på kontrollern ska gå hela vägen till detta datacenter för att processas, sen ska bild skapas och skickas tillbaka. Lycka till att spela ett snabbt plattformspel på detta sätt, där snabba reaktioner är allt. Antagligen kommer "molnbaserade" (hatar det ordet) speltjänster att öka, men det kommer dröja väldigt länge innan det tar över.

Schtavfels-Pekka
Permalänk
Medlem

Hur hade dom tänkt minska latensen med bättre hårdvara? Det största problemet är ju kablarna som kopplar samman städer, länder och kontinenter, det är ju där det största problemet sitter. Eller hade dom tänkt bygga molnservrar i varenda stad?

Det låter mest som att Nvidia blev dissad av både Sony och Microsoft och ser att den enda vägen dom kan ta är att leverera molnlösningar för gaming.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Vad ska Nvidia annars säga, nu när AMD tillverkar alla next-gen konsolers grafikkretsar?

Permalänk
Medlem

Kul att folk vet så lite, de vanliga är att mellan tvn och konsolen är 30-90 i inputlag. Till och med vissa plasmor som ST50 har rapporterats att ha väldigt högt upp emot 50.

Permalänk
Medlem

Aldrig i livet att normala latenser idag ligger på 150-200ms på xbox :s
Det där konceptet kan de glömma med en gång... Försök spela mario bros med latenserna de hävdar... även om de får ner latenserna till 150ms så är det ospelbart förutom möjligen point and click baserade äventyrsspel.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Jag tror på detta den dagen fiber är framdraget till 99% av alla hushåll i landet. Dvs inte innom de närmsta åren tyvärr.

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk

Finns ju http://www.onlive.com/, men funkar inget vidare. Föredrar att äga spel inte hyra.

Visa signatur

Tryck på Citera om du vill ha svar.
____________________________________________________________
Intel 8700k @5Ghz| Corsair 16gb|Asus rog strix z370-g

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellaeon:

Kul att folk vet så lite, de vanliga är att mellan tvn och konsolen är 30-90 i inputlag. Till och med vissa plasmor som ST50 har rapporterats att ha väldigt högt upp emot 50.

Inget nytt, men att påstå att man har en normal latency runt 150-200ms däremot är väl något som de flesta reagerar på, hur man än vrider och vänder på det så kommer dessa lösningar alltid ge högre latenser än en direktansluten konsoll/dator.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Kan ingen smart och insatt person vara snäll att förklara för mig hur detta skulle fungera. Förstår tyvärr ingenting över hur detta är tänkt och hur det skulle fungera.

Folk sitter hemma vid sin skärm och spelar spel, beräkningarna sköter ett datacenter som skickar via internet. Så Battlefield 4 skulle t ex gå att spela med bara en tv och en kontroll och Nvidia sköter resten. Tycker det låter som det finns risk för storhetsvansinne här.

Dagens datorer (som har riktigt grym prestanda kan nog dom flesta vara överens om) klarar knappt av dom mest prestandakrävande spelen idag, och då skulle Nvidia fixa så att väldigt väldigt många spelare skulle kunna spela samtidigt och mot varandra osv. Låter rubbat. Dessutom så lär ju spelen hänga med i utvecklingen och kräva mer och mer, jämsides med teknikutvecklingen.

Spelen som var för 5 eller 10 år sedan, ja det skulle nog kunna funka, men vem vill spela sådana?

Sen pajar Internet så kan man inte spela, tycker detta med att allt skall vara på Internet är lite korkat.

Någon mer som tycker att det börjar låta lite som när Netbooks skulle komma? "Kommer bara behöva klen prestanda i datorn och i princip ingen lagring, resten sköts utifrån" Tror alla vet hur det gick med Netbooks.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Då var ryktena sanna trots allt då. Både Sony och Microsoft har alltså valt AMD i sin kommande generation konsoler. Att Nintendo gjort det vet vi redan.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk

... Onlive anyone?

Hursomhelst säg 8 år kanske. Då kan jag testa detta.

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem

Att streama spel via internet känns lite väl, men något jag skulle upskatta vore om vi via en centralicerat serverrack i källaren kan skicka runt sakerna i hemmet. Med flertalet grafikkort installerat, åh gud hårdvaruporr. Det går ju att köra esix, köra os och "appar" via klienter men spela via dem är svårare, skulle vilja se det löst. Bygga ett stort kluster nere i elrummet och pilla <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperChefen:

Bara jag som inte gillar den nya "moln-idén"? Jag vill ha allting på min dator/konsol, inte någon annanstans

Jag är med dig den punkten. Tycker om att ha mina spel som jag har köpt speciellt Collector's Edition/Limited Edition på hyllan.
Känns mycket roligare att köpa nånting som man öppnar och verkligen känner av att man har betalat för kvalitet.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5