Crucial V4 är EXTREMT långsam

Permalänk
Medlem

Crucial V4 är EXTREMT långsam

Tjabba sweclockers, har nyss fått tag i en crucial v4 256gb och satt in i min asus u31jg. Har provat att installera både ubuntu och windows och det tar flera timmar att installera! Just nu kör jag windows 8 och allting känns som sirap. Märkte också att när jag installerar microsoft word så ligger disk-usage på 99% under den låga skrivhastigheten!

99% Disk usage

Är detta normalt? Jag är medveten om att crucial v4 är en budgetdisk, men den står sig inte ens mot min gamla 5400rpm mekaniska hdd... Vad ska jag ta mig till?

Visa signatur

Asus P9X79 | Intel i7 3820 @ 4,0GHz + H80 | Gigabyte 7970 Windforce | 16GB Corsair Vengeance | Corsair F60 | Antec P182 | Cooler Master Real Power 620W

Permalänk
99:e percentilen

AHCI Mode inställt i BIOS?

Firmware? (Vissa SSD:er kommer med kass sådan och behöver uppdateras, vet ej om det gäller v4.)

Vilken SATA-kontroller använder du?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crosmek:

Tjabba sweclockers, har nyss fått tag i en crucial v4 256gb och satt in i min asus u31jg. Har provat att installera både ubuntu och windows och det tar flera timmar att installera! Just nu kör jag windows 8 och allting känns som sirap. Märkte också att när jag installerar microsoft word så ligger disk-usage på 99% under den låga skrivhastigheten!

99% Disk usage

Är detta normalt? Jag är medveten om att crucial v4 är en budgetdisk, men den står sig inte ens mot min gamla 5400rpm mekaniska hdd... Vad ska jag ta mig till?

Ladda hem drivrutiner till AHCI, och installera om windows

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

AHCI Mode inställt i BIOS?

Firmware? (Vissa SSD:er kommer med kass sådan och behöver uppdateras, vet ej om det gäller v4.)

Vilken SATA-kontroller använder du?

AHCI är aktiverat i BIOS. Firmwaren har jag kollat är den senaste, kan dock inte svara på exakt vilken version det är nu. Hur ser jag vilken sata-kontroller jag använder?

Visa signatur

Asus P9X79 | Intel i7 3820 @ 4,0GHz + H80 | Gigabyte 7970 Windforce | 16GB Corsair Vengeance | Corsair F60 | Antec P182 | Cooler Master Real Power 620W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crosmek:

AHCI är aktiverat i BIOS. Firmwaren har jag kollat är den senaste, kan dock inte svara på exakt vilken version det är nu. Hur ser jag vilken sata-kontroller jag använder?

De blåa på moderkortet har jag för mig är Marvell och de vita Intel.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Crosmek:

AHCI är aktiverat i BIOS. Firmwaren har jag kollat är den senaste, kan dock inte svara på exakt vilken version det är nu. Hur ser jag vilken sata-kontroller jag använder?

Två av SATA-portarna brukar ha en annan färg. Jag har fyra svarta och två grå. De grå är SATA 6Gbit/s, men jag vet inte vilken tillverkare.

Eftersom det är en laptop vi pratar om här kanske det är svårt att ens se SATA-portarna överhuvudtaget, och det kanske bara finns en kontroller. Jag vet inte tyvärr.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

De blåa på moderkortet har jag för mig är Marvell och de vita Intel.

Maybe läs igenom hela texten och inse att det är en laptop?

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

Det borde inte bero på vilken sataport den sitter i. Så där ruttna hastigheter får man normalt bara med billiga usb-minnen, så om det inte vore för 256 GB skulle jag kunna tro att du blivit blåst - att det sitter usb-minne under skalet. Det har ju hänt förut, var väl nån artikel här på Swec om det?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av backfeed:

Det borde inte bero på vilken sataport den sitter i. Så där ruttna hastigheter får man normalt bara med billiga usb-minnen, så om det inte vore för 256 GB skulle jag kunna tro att du blivit blåst - att det sitter usb-minne under skalet. Det har ju hänt förut, var väl nån artikel här på Swec om det?

Jag länkade och visade bilder om inte annat i Crucial V4-tråden om CDON:s erbjudande. Då var det iofs ditlimmade NAND-kretsar.

USB-minne + bultar/muttrar var CDON-erbjudande igen men med WD-diskar som sedan aldrig levererades, pga "kvalitetsproblem". Men många fick Seagate som ersättning.

Det har de facto sålts falska V4, så trådskaparen bör kanske undersöka närmare med tanke på den obefintliga prestandan. Var är den köpt t ex?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Den köptes hos cdon.com när "dealen" fanns tillgänglig. Hur som helst löstes problem av att installera drivrutiner till AHCI och sata-kontrollern, vilket jag trodde windows update gjorde automatiskt. Nu är det "fart" i den!

Visa signatur

Asus P9X79 | Intel i7 3820 @ 4,0GHz + H80 | Gigabyte 7970 Windforce | 16GB Corsair Vengeance | Corsair F60 | Antec P182 | Cooler Master Real Power 620W

Permalänk

ne då

Visa signatur

CPU: Intel Core I5 3570K | Moderkort : Asrock Extreme4 Z77 | GPU: Asus GTX 760 Striker Platinum | RAM: 16 GB Corsair Vengeance | HDD: 1 TB Seagate Barracuda | Chassi: NZXT Lexa S | HDD: Kingston HyperX 3K 240GB
PSU: Corsair HX650 650W | Kylare: Antec Kühler H2O 620

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag länkade och visade bilder om inte annat i Crucial V4-tråden om CDON:s erbjudande. Då var det iofs ditlimmade NAND-kretsar.

USB-minne + bultar/muttrar var CDON-erbjudande igen men med WD-diskar som sedan aldrig levererades, pga "kvalitetsproblem". Men många fick Seagate som ersättning.

Det har de facto sålts falska V4, så trådskaparen bör kanske undersöka närmare med tanke på den obefintliga prestandan. Var är den köpt t ex?

Ja här var foliehatten på hör jag. Mina två Crucial v4 i RAID(köptes i Cdons erbjudande) är ruskigt snabba kan jag säga.

Visa signatur

Nostalgidator: Intel Core i7 3820 @ 4.3 ghz | 2 x XFX 7970 Black Editon OC | MSI X79A-GD45 | Corsair HX 850W | Corsair Cooling Hydro H80 | Corsair Force 3 SSD | Corsair Vengeance RAM 16 GB | Fractal Design Arc Miditower |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jerseph:

Ja här var foliehatten på hör jag. Mina två Crucial v4 i RAID(köptes i Cdons erbjudande) är ruskigt snabba kan jag säga.

Du menar alltså att de källor och bilder som finns angivna i respektive trådar är lögner? Eller har du bara inte orkat att titta själv utan tycker det är enklare att raljera?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Du menar alltså att de källor och bilder som finns angivna i respektive trådar är lögner? Eller har du bara inte orkat att titta själv utan tycker det är enklare att raljera?

Jag tycker om att raljera:)
Du får det iaf att låta som att det är fakta att Cdon har sålt sådana diskar när det är uppenbart att de ej har det, prestandan i mina ligger över förväntan.

Visa signatur

Nostalgidator: Intel Core i7 3820 @ 4.3 ghz | 2 x XFX 7970 Black Editon OC | MSI X79A-GD45 | Corsair HX 850W | Corsair Cooling Hydro H80 | Corsair Force 3 SSD | Corsair Vengeance RAM 16 GB | Fractal Design Arc Miditower |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jerseph:

Jag tycker om att raljera:)
Du får det iaf att låta som att det är fakta att Cdon har sålt sådana diskar när det är uppenbart att de ej har det, prestandan i mina ligger över förväntan.

Uppenbart att de ej har det? Menar du att allt i de andra trådarna är lögn? Eller menar du att eftersom dina funkar, så har det inte fuskats med andra diskar?

Var vänlig och förklara, så att det blir begripligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

har exakt samma problem
http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1152986-crucial-v4...

Angående det andra ni snackar om var väl något skit som såldes på amazon där det var ett chip som var ditklitrad på en låda typ ?
Dessa diskar är fungerande med har sjuuuukt sega 4k-hastigheter som gör att allting laggar/fastnar.

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Skrivet av jerseph:

Jag tycker om att raljera:)
Du får det iaf att låta som att det är fakta att Cdon har sålt sådana diskar när det är uppenbart att de ej har det, prestandan i mina ligger över förväntan.

Men kan inte du posta AS SSD och Crystaldiskmark benchmarks så jag kan bestämma om jag ska installera windows 7 på mina 2st Crucial V4 alternativt fortsätta ha windows 7 på min Corsair F120 (WEI: 7.6 samt bra 4kb skriv/läs).

Permalänk
Medlem

Crucial m4 är ju grym!

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Crucial m4 är ju grym!

Vad har det med saken att göra?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av hznn:

Crucial m4 är ju grym!

Det är rätt så lätt att blanda ihop deras beteckningar kan jag hålla med om. Tyvärr är det en helt annan enhet det talas om.

Visa signatur

O2 + ODAC ~ Sennheiser HD 650 ~ Swans M1 ~ BOSE 901 MKIII ~ McIntosh XR14 ~ Luxman L550 ~ Technics SL1210MK2 ~ 1080 TI ~ 7700K@5.0 ~ Noctua D14 ~ AX850 ~ ACER PREDATOR 165Hz ~ Texas Instruments TI82 ~ HHKB Professional 2 ~ WhiteFox ~ Topre Realforce

Permalänk

min V4 256GB funkar fint i grabbens dator...790FX Asus Crosshair Formula 3....

se mina bench på V4:an i denna tråden:

#12804885

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Jag känner att min disk blir långsammare o långsammare, och det märker jag när jag kört benchs på den igen. Jag har en likadan disk dock utan AHCI, är det helt kört o jag får leva med en såpass mycket långsammare disk?

Visa signatur

AMD Phenom x4 965 @ Stock || ASUS M4N68T LE V2 || 8Gb Corsair XMS3 RAM || Corsair HX 750W || XFX GTX260

Permalänk
Medlem

Crucial har kanske ett program som manuellt aktiverar trim och optimerar SSDn så att du får tillbaka en del av hastigheten.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara