Microsoft Surface prissatt – börjar på 499 dollar

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolflakes:

Går det att ha den uppfälld i knäet? Måste skärmen ha den jävla stödgrejen där bak?

hur tänkte du nu?

hur skulle den hålla sig uppe annars?

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Ockerpriser från M$ som vanligt..

Visa signatur

Dator 1: Intel 6700k @ 4.5ghz |Asus Z170-A |Corsair 16GB Vengence LP |Palit 1080 Jetstream |Samsung 850 EVO 512GB + Crucial m4 128GB
Dator 2: Intel 2500k @ 4,4ghz |Asrock Z68 Extreme4 |Corsair 8GB Vengence |Gigabyte 970 G1 Gaming |Crucial m4 128GB

Permalänk
Medlem

wow den får t o m ipad att framstå som billig, bra jobbat microsoft

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Avstängd

För dyrt med tanke på upplösningen..

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk

Lite dyrare än jag förväntade mig faktiskt. Det gör mig lite orolig inför Pro som jag är mer intresserad av. Men men, först ska vi ser hur dom faktiskt presterar också. Ska bli intressant!

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Microsoft office ingår också, det är värt en del. Tycker det är rimliga priser

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Upplösningen är alldeles för låg. Kindle Fire HD har 1920x1200 och kostar $299.

Nook HD Tablet har 1440x900 på 7-tum, för 199 USD. Nook HD+ Tablet har 1920x1280 på 9-tum, för 269 USD. Kobo Arc som kommer när som helst kör dessutom med fullt Android med Googles Play-store nu. Kobo Arc med 64GB minne inbyggt kostar 299 CAD, 199 CAD i grundutförande och de är hyfsat stora i Nordamerika och har dessutom avtal med en del bokhandlare och retailjättar både där och här i Europa. T ex W H Smith, Dixons i Storbritannien. Det är vad de har att konkurrera med i staterna. Lägg till Nexus 7 för 199 USD, Samsung Galaxy Tab 2 och om man vill ha penna Note 10.1 som alla är billigare och har större mjukvarustöd än RT-enheter.

NDK är riktigt kraftfullt till Android, att de handikappar SDKt/NDK:t på Windows RT så det blir ett ytterst begränsad plattform hjälper inte. Windows Phone 8 har de inte släppt något fullt fungerande SDK till än så det hjälper faktiskt inte att man kan dela kod om man inte kan utveckla! Du kunde förut göra liknande om du använde Silverlightkod utan att någon intressera sig för det. Ser man det som en tablet så är det synd, du får en x86 Tablet PC för ca 499-600 dollar, som de börjar på. Thinkpad Tablet 2 för 629 USD stödjer också penna med sin aktiv digitizer. Andra enheter på Atom SoC Z2760 (Intel x86/32-bitar Windows) kommer också kosta kring 500-700 dollar och kan tom köra W8 Pro. Finns ingen fördel att begränsa sig till RT.

Dessutom har ju inte Surface RT 64GB på 499 USD modellen som framgår av artikeln utan på en dyrare modell som uppgradering för 699 USD och då är vi nästan uppe i Intel Core-prisklassen av Tablet-PCs, lågspännings/förbrukningsvarianterna som sitter i ultrabooks idag får du då. Och nej en handikappad variant av Office som man inte får använda till och är handikappad vad det gäller företagsbruk kanske ser fint ut, men det finns kraftiga tredjeparts-applikationer till alternativen. Outlook och Office spöar givetvis båda. Inbyggda mailen i Windows RT är sämre än den inbyggda i Android och iOS, och Symbian och i princip allt för den delen. Funktionsmässigt och säkerhetsmässigt duger det knappast till företag. När det ska konkurrera med fullgott Windows på enheter med samma batteritid (alternativt flera gånger prestandan och medel lång batteritid) blir det hela löjligt.

Permalänk
Medlem

Zune-varning.

Gräsligt ful
Gräsligt dyr
Gräsligt... Har inget att erbjuda som inte konkurrenterna har till lägre pris och högre kvalitet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Väntat pris tyvärr. Pro kommer säkert kosta minst 10000.
MS kommer faila totalt med surface med den här prissättningen. Finns ingen som helst anledning att köpa den. Ipad 3 spöar skiten ur den bokstavligt talat och det finns många androidplattor som är billigare och har bättre specar.
Vill de faila medvetet eller vad håller de på med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Microsoft office ingår också, det är värt en del. Tycker det är rimliga priser

LibreOffice är gratis och betydligt mindre bloatat.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Möjligtvis de kommer sälja en och annan till företag. Kommer få en genom jobbet men jag skulle aldrig betala för en med egna pengar till de här priserna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dimman:

LibreOffice är gratis och betydligt mindre bloatat.

Men Libre Office går inte att installera på Surface RT.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Vad gör du på din laptop som du inte kan göra på en WinRT maskin egentligen? Kanske bara är mig, men en laptop känns onödig eftersom man får fullt Office på SurfaceRT. Ska jag göra några tyngre saker sätter jag mig iallafall vid skrivbordet framför den stationära med två skärmar etc.

För mig är också Pro det enda alternativet, och ett riktigt hett sådant också....

Detta pga av ett program som jag inte kan jobba utan inte går att köra på ARM. inget tungt program bara skrivit för x86!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

LibreOffice är gratis och betydligt mindre bloatat.

Går inte att installera på RT.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Väntat pris tyvärr. Pro kommer säkert kosta minst 10000.
MS kommer faila totalt med surface med den här prissättningen. Finns ingen som helst anledning att köpa den. Ipad 3 spöar skiten ur den bokstavligt talat och det finns många androidplattor som är billigare och har bättre specar.
Vill de faila medvetet eller vad håller de på med?

Precis. Inte en käft har gått och "längtat" efter att Microsoft ska göra plattor, så de borde inte bete sig som om det här är något folk går och dreglar efter.

Ödmjukhet Microsoft. 1500-2000Kr för RT-plattan och kanske 2500-3000Kr för Pro-plattan så kanske folk fakriskt hade köpt.

Men nu räcker det med lite prissänkningar på Android-plattorna och iPad, och sedan kommer ingen vilja ta i Surface med tång.

Seriöst. De är nybörjare på den här marknaden, och det verkar deras PR-nissar och designers också vara...

För lite
För sent
För fult
För dyrt.

Grattis Microsoft.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Priset är dock 50-100 USD för mycket. De måste hamna lite under den billigaste iPad 3 varianten för att sälja. För att inte nämna att iPad 2 fortfarande är aktuell, och säkerligen iPad mini om den nu faktiskt kommer blir säkert ochså billigare.

Skrivet av Dimman:

LibreOffice är gratis och betydligt mindre bloatat.

Hällre bloat än half-arsed.

Skrivet av Ziggy_:

ingen nämde pris på surface pro ? har väntat efter den nu - pris :)??

Därför att Surface pro inte släpps i år.

Skrivet av Ozzed:

Ödmjukhet Microsoft. 1500-2000Kr för RT-plattan och kanske 2500-3000Kr för Pro-plattan så kanske folk fakriskt hade köpt.

3000kr för en Ultrabook med 1080p display?

Permalänk
Medlem

Haha lite väl optimistiskt för en ultrabook med i5 processor och touchscreen. Som sagt den lär kosta runt 10000. Vilket den iofs nog är värd också då den är en riktig dator. ARM varianten är dock på tok för högt prissatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Priset är dock 50-100 USD för mycket. De måste hamna lite under den billigaste iPad 3 varianten för att sälja. För att inte nämna att iPad 2 fortfarande är aktuell, och säkerligen iPad mini om den nu faktiskt kommer blir säkert ochså billigare.

Hällre bloat än half-arsed.

Därför att Surface pro inte släpps i år.

3000kr för en Ultrabook med 1080p display?

Vill de in på marknaden så ja, varför inte... Sedan kan de ju göra som de alltid gjort och smyghöja priserna när folk väl vant sig vid produkten.

Som sagt, det måste till något extremt om de ska lyckas. Produkten har ingen egentlig efterfrågan bland vanliga konsumenter.

Och vad gäller displayen så har du nog sett fel. Det är 1366 x 768, vilket inte räcker om de vill sticka ut. Säskillt inte nu när alla andra har en pixeldensitet som nästan är löjligt hög, till ett lägre pris.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Om de säljer den för 3000 så går de med 4000 eller så i förlust per enhet. Det kommer inte att hända. Tror ni ultrabooks är gratis att tillverka?

Permalänk
Medlem

Pro modellen kan vara intressant, den har ju full HD också, men lite tveksam till MicroSofts prissättning, de vill väl inte slå undan benen på alla dessa små datortillverkare? Tyvärr matchar priset inte Apples platta som är lite mera Premium än dessa plast-klossar, skulle tänka mig hälften av priset på RT-modellen vore mer rimligt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rapidact:

Pro modellen kan vara intressant, den har ju full HD också, men lite tveksam till MicroSofts prissättning, de vill väl inte slå undan benen på alla dessa små datortillverkare? Tyvärr matchar priset inte Apples platta som är lite mera Premium än dessa plast-klossar, skulle tänka mig hälften av priset på RT-modellen vore mer rimligt.

Plastklossar? Nyheten säger magnesiumhölje. Var har du läst annorlunda?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av ZeroX:

För mig är också Pro det enda alternativet, och ett riktigt hett sådant också....

Detta pga av ett program som jag inte kan jobba utan inte går att köra på ARM. inget tungt program bara skrivit för x86!

Jag tror att de flesta program som KAN skrivas om för RT kommer att göra det. Det är givetvis inte alla programvaror som gör sig som MUI appar, men man behöver heller inte sitta på en platta för alla typers appar.

Inget fel på Pro som sådant, men efter att ha använt plattor ett par år nu vet jag att den blir mest använd som just surfplatta. Min laptop används inte alls längre. Frugans laptop använder hon typ en gång om månaden då hon måste logga in på någon websida som hennes iPad inte stöder - detta problemet försvinner med Surface. Hon har även en arbetslaptop men den används endast till arbetet och där har hon inget val. Behöver jag göra något tyngre arbete blir det skrivbordsdatorn i alla fall. Jag tror inte vi är speciellt ovanliga av oss heller, de flesta jag känner har slutat använda sina bärbara datorer helt efter att ha köpt en iPad.

Skrivet av Ozzed:

Som sagt, det måste till något extremt om de ska lyckas. Produkten har ingen egentlig efterfrågan bland vanliga konsumenter.

Och vad gäller displayen så har du nog sett fel. Det är 1366 x 768, vilket inte räcker om de vill sticka ut. Säskillt inte nu när alla andra har en pixeldensitet som nästan är löjligt hög, till ett lägre pris.

Givetvis finns det en efterfrågan. Alla personer som köper en iPad kommer att se denna som ett fullgott alternativ.

Att upplösningen suger håller jag med om, men samtidigt tycker jag inte upplösningen på den nya iPaden är något att jubla över heller i den mån att den är löjligt hög. Vi har för närvarande både en 2a och 3e generations iPad här hemma och retina displayen är inte alls, i våra ögon, så revolutionerande som vissa recensioner skulle ha det till. 1366*768 är i minsta laget, men det överlever vi.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

2500-3000Kr för Pro-plattan så kanske folk fakriskt hade köpt.

Skrivet av Ozzed:

Och vad gäller displayen så har du nog sett fel. Det är 1366 x 768

http://www.microsoft.com/Surface/en-GB/surface-with-windows-8...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av altair4:

Förstår inte vad det ger att köpa RT versionen. Om man ska ha Windows så ska det ju vara riktiga och klara köra sina gamla Windowsprogram annars är det ju bara som vilken surfplatta som helst fast med färre appar.

Microsoft Office ska ju ingå gratis i RT:
http://www.idg.se/2.1085/1.465825/office-for-windows-rt-skepp...

Sen vet vi ju inte hur många appar/program det kommer att finnas här:
http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows-8/apps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Går inte att installera på RT.

Skrivet av strejf:

Men Libre Office går inte att installera på Surface RT.

Nej och vad tror vi det kan bero på?

Något intressant (har ej verifierat, dock fortfarande mycket intressant):

Citat:

While Mozilla and Google have received a lot of press attention for their Windows RT antitrust worries, nobody’s yet spoken up about the antitrust nature of Microsoft allowing only its own office suite to run as part of Windows RT’s Classic environment.

http://clickortap.wordpress.com/2012/05/24/what-windows-rt-me...
Lite längre ner i kommentarerna finns även:

Citat:

LibreOffice already runs on ARM on Linux.

Vilket med lite snabb googling verkar stämma.

Säga vad man vill om det.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Upplösningen är alldeles för låg. Kindle Fire HD har 1920x1200 och kostar $299.

Men då har Kindle Fire HD andra problem som en slö CPU och utan SDHC slot vilket gör plattan riktigt dyr om du ska köpa större varianter.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

hur tänkte du nu?

hur skulle den hålla sig uppe annars?

Nej exakt! Därför är det värdelöst att ha tangentbordet. Räcker med skärmen att ha som surfplatta. Den blir väldigt snygg med tangentbordet men inte praktisk.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Alla personer som köper en iPad kommer att se denna som ett fullgott alternativ.

Alla? Det tror jag inte. Folk som kör iPad är väl vana med sina iPryls... typ iTunes och iDrive och vad det heter... Och då man redan har tjänsterna konfigurerade som man vill ha dem byter man inte bara sådär... Det krävs mer än ett metallchassi för de flesta. Däremot om man inte har någon platta alls kan det kanske vara ett alternativ, men då är priset avskräckande högt. Jag tror det blir en flopp.

I stand corrected. Det nämndes inte i artikeln att pro-versionen hade annan hårdvara så jag missade det totalt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dimman:

Nej och vad tror vi det kan bero på?

Något intressant (har ej verifierat, dock fortfarande mycket intressant):
http://clickortap.wordpress.com/2012/05/24/what-windows-rt-me...
Lite längre ner i kommentarerna finns även:

Vilket med lite snabb googling verkar stämma.

Säga vad man vill om det.

Vi vet vad det beror på. Windows RT är en version av Windows 8 som körs på ARM-processorer. Denna arkitektur är inte kompatibel med dagens x86-program. Man skulle vara tvungen att bygga om alla dagens program för ARM. Microsoft tillåter dessutom inte att det installeras något annat än Windows Store-appar på Windows RT.

Så den enda chansen att vi får se Libre Office på Windows RT är om de bygger det som en Windows Store (Metro) app.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Jag tror nog att RT versionen får ett minst sagt ljummet mottagande bland mer avancerade användare, men Pro versionen ser däremot riktigt intressant ut givet att prissättningen blir bra.

1080p + Ivy Bridge + USB/SD = HD filmer på planet utan allt tjafs med iTunes!

ps. Oooh... och vi får säkert en Haswell-refresh nästa år!

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."