Intel släpper 335-serien SSD – först ut i generation 20 nm

Permalänk
Melding Plague

Intel släpper 335-serien SSD – först ut i generation 20 nm

Intel Micron Flash Technologies tar klivet till 20 nanometer med den nya 335-serien SSD och lovar lägre tillverkningskostnad, något som även ska märkas i konsumentledet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns som jag snart borde skaffa mig i en SSD , fast pallar inte installera om allt :/

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patan77:

Känns som jag snart borde skaffa mig i en SSD , fast pallar inte installera om allt :/

Men det behöver man inte.

http://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=Y&DwnldI...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patan77:

Känns som jag snart borde skaffa mig i en SSD , fast pallar inte installera om allt :/

Samma här.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Hedersmedlem

en ssd till det finns 10000 st nu inte konstigt att det är billigt blir kanske en till nu då

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Patan77:

Känns som jag snart borde skaffa mig i en SSD , fast pallar inte installera om allt :/

Skrivet av fantomsmurfen:

Samma här.

Vadå då? Själv så längtade jag alltid efter att få installera om operativsystemet när jag endast hade en HDD, installationen blir ju så långsam så snabbt =/
Nu med en SSD behövs det inte ens längre

Slarvfel
Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Utgångspriset är trevligt, då är det bara frågan till hur stabil disken kommer vara. Kan inte påstå att det är något jag är sugen på att testa förrän man får bekräftat att det är något som kommer fungera, hastigheter och dy. har blivit rätt ointressant med alla dessa högpresterande SSD:er som existerar på marknaden. Stabilitet är det nya sexiga som tillverkarna ska satsa på ;).

Permalänk
Medlem

Så vad är skillnaden mellan denna och 330?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Utgångspriset är trevligt, då är det bara frågan till hur stabil disken kommer vara. Kan inte påstå att det är något jag är sugen på att testa förrän man får bekräftat att det är något som kommer fungera, hastigheter och dy. har blivit rätt ointressant med alla dessa högpresterande SSD:er som existerar på marknaden. Stabilitet är det nya sexiga som tillverkarna ska satsa på ;).

Intels ssder har väl alltid varit stabila?

Visa signatur

5 är högre än 3, sug på den Samsung!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martinus:

Intels ssder har väl alltid varit stabila?

Alltid ;)?
http://www.sweclockers.com/nyhet/14376-intel-fixar-8mb-buggen...
http://www.sweclockers.com/nyhet/14232-intel-kanner-till-8mb-...
http://www.sweclockers.com/nyhet/14220-firmwarebugg-drabbar-i...

Permalänk
Medlem
Citat:

inledningsvis av en modell på 240 GB

Börjar serien på 240 GB? Snart kommer det vara omöjligt att hitta lagom stora SSDer också.
Skulle vara kul om tillverkarna gjorde mindre och billigare SSDer, i alla fall som ett sidospår. Använder inte mycket mer än 100GB totalt, till allt.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Relativt?

Visa signatur

5 är högre än 3, sug på den Samsung!

Permalänk
Skrivet av hag.com:

Börjar serien på 240 GB? Snart kommer det vara omöjligt att hitta lagom stora SSDer också.
Skulle vara kul om tillverkarna gjorde mindre och billigare SSDer, i alla fall som ett sidospår. Använder inte mycket mer än 100GB totalt, till allt.

Det finns ju massor av SSD:er på 40, 60, 80, 120, 160 GB. Bara att välja. Men tydligen inte en Intel 335. Vi andra vill nog att storleken ökar på SSD:erna.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Martinus:

Relativt?

X25-M var rätt trasig med, exempelvis: http://www.sweclockers.com/nyhet/10208-intel-slapper-buggfixa...

Idag är det ju tyvärr mer regel än undantag att varje serie från alla tillverkare har mer eller mindre allvarliga problem med en eller flera firmwares. Inget som egentligen bör hindra någon att köpa produkterna då felen normalt sett lagas. Backup bör man ju göra oavsett.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FireFox:

Så vad är skillnaden mellan denna och 330?

Läs artikeln.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem

Hmm, rätt dyrt gämnfört med Samsungs 830, då Intel påstår att de ska vara billigare.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Dyrt, och en värdelös kontrollerkrets. VARFÖR skulle NÅGON köpa denhär när man kan få tag på Samsungs SSD 830 256GB för ~1500Kr inklussive frakt?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FireFox:

Så vad är skillnaden mellan denna och 330?

För de som läste artikeln, 20nm som i sin tur medför billigare tillverkningskostad som i sin tur leder till billigare konsumentpris

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hag.com:

Börjar serien på 240 GB? Snart kommer det vara omöjligt att hitta lagom stora SSDer också.
Skulle vara kul om tillverkarna gjorde mindre och billigare SSDer, i alla fall som ett sidospår. Använder inte mycket mer än 100GB totalt, till allt.

Finns ju, bara välja

http://www.dustinhome.se/product/5010585182/intel-320-series-...

http://www.dustinhome.se/product/5010627961/intel-330-series-...

http://www.dustinhome.se/product/5010586083/intel-320-series-...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Dyrt, och en värdelös kontrollerkrets. VARFÖR skulle NÅGON köpa denhär när man kan få tag på Samsungs SSD 830 256GB för ~1500Kr inklussive frakt?

För att det finns bättre SSD'er än Samsung, som Plextor t.ex...men det har inget med artikeln att göra då den varken handlar om Samsung eller Plextor

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Vadå då? Själv så längtade alltid efter att få installera om operativsystemet när jag endast hde en HDD, installationen blir ju så långsam så snabbt =/
Nu med en SSD behövs inte ens längre

Jag gissar på att du och jag kör lite olika mängd programvaror , om jag ska installera om alla programmen och alla plugin och fixa alla UI som jag vill ha dem så skulle jag få hålla på ett bra tag. Vist jag ska göra det så småningom var liksom 2år och 2månader sen jag installera om den här datorn, jag trodde att jag skulle installera om allt när W8 släpptes, men kommer inte uppgradera till det iaf (inte som det är just nu).

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

För att det finns bättre SSD'er än Samsung, som Plextor t.ex...men det har inget med artikeln att göra då den varken handlar om Samsung eller Plextor

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, den handlar om Intels "nya" SSD... Det enda "nya" med den är ju att den har krympt tillverkningsteknik som skall göra det billigare, men den är dyrare än många med betydligt bättre kontroler än Sandforce.

Sedan vet jag inte om Plextor är bättre. Måhända skriver den snabbare än samsungen, men det är det många som gölr. Har du uppgiter på hur den presterar efter nästan 5 månader av konstanta skrivningar?

Edit: På tal om skrivningar... 335an verkar inte ens klara 1000P/E cykler... Riktigt jävla patetiskt jättedåligt, rent ut sagt: http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?271063-SSD...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Nej, den handlar om Intels "nya" SSD... Det enda "nya" med den är ju att den har krympt tillverkningsteknik som skall göra det billigare, men den är dyrare än många med betydligt bättre kontroler än Sandforce.

Sedan vet jag inte om Plextor är bättre. Måhända skriver den snabbare än samsungen, men det är det många som gölr. Har du uppgiter på hur den presterar efter nästan 5 månader av konstanta skrivningar?

Edit: På tal om skrivningar... 335an verkar inte ens klara 1000P/E cykler... Riktigt jävla patetiskt jättedåligt, rent ut sagt: http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?271063-SSD...

Som systemdisk sker iofs inte så många skrivningar på dem egentligen, min har ett snitt på 70 skrivningar/dag, så det blir inte så många på 5 månader.

http://www.storagereview.com/plextor_pxm3p_ssd_review

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Som systemdisk sker iofs inte så många skrivningar på dem egentligen, min har ett snitt på 70 skrivningar/dag, så det blir inte så många på 5 månader.

http://www.storagereview.com/plextor_pxm3p_ssd_review

Skickades från m.sweclockers.com

Det går ju att utröna en del om kvaliteten på nand-minnena om man känner till vad den tål max. Det verkar vara en välbyggd SSD och jag tvivlar inte på att den skulle göra bra ifrån sig om någon nu fick för sig att "Köra slut på den" så att säga.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av distortion10000:

Det finns ju massor av SSD:er på 40, 60, 80, 120, 160 GB. Bara att välja. Men tydligen inte en Intel 335. Vi andra vill nog att storleken ökar på SSD:erna.

Det kanske var lite dåligt formulerat, Fortsätta att göra mindre enheter kanske skulle vara mer rätt.
Idag finns det ju mindre SSDer, svårt att missa.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Bah. Kom med 1 TB lagringsutrymme istället, det vore intressantare.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Bah. Kom med 1 TB lagringsutrymme istället, det vore intressantare.

1TB SSD håller inte jag med om som intressant i alla fall, vad ska man med det till då de inte lämpar sig för lagring?!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Det kommer fler storlekar sedan enligt anandtechs review.
Och sedan angående MWI så ville ju Intel ha tillbaka den och se om det var något tokigt med den disken.
Om man ser på min användning av de två 80GB x25-m jag köpte 2009 så har jag ca. 6TB host writes på de 2 tillsammans, så ca. 2 TB per år. Då skulle den nya inteldisken klara 100år innan MWI är nere på 0 och ssder brukar ju fortsätta länge efter det, men det är klart det är inte bra som torrentdisk.
Skulle vara kul med en tråd som sammanställer hur mycket host writes man har på ett år, jag misstänker att jag ligger lite lågt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

1TB SSD håller inte jag med om som intressant i alla fall, vad ska man med det till då de inte lämpar sig för lagring?!

Skickades från m.sweclockers.com

Som fullständig ersättare av hårddisk, försås. Jag kör med en 512 GB ssd nu (och givetvis ingen hårddisk), men uppgraderar till 1 TB så fort det kommer någon i traditionellt 2,5"-format, som inte kostar mycket mer än vad 512:orna gör nu.

Varför skulle en ssd inte lämpa sig för lagring? Pga högt pris per lagringsutrymmesenhet? Förr eller senare håller inte det argumentet längre, förutsatt att högkapacitets-ssd blir vanligt. Och jag tycker det går för långsamt där...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Som fullständig ersättare av hårddisk, försås. Jag kör med en 512 GB ssd nu (och givetvis ingen hårddisk), men uppgraderar till 1 TB så fort det kommer någon i traditionellt 2,5"-format, som inte kostar mycket mer än vad 512:orna gör nu.

Varför skulle en ssd inte lämpa sig för lagring? Pga högt pris per lagringsutrymmesenhet? Förr eller senare håller inte det argumentet längre, förutsatt att högkapacitets-ssd blir vanligt. Och jag tycker det går för långsamt där...

PGA att kraschar den så är det svårare att rädda det som är på den jämfört med en HDD, servrar kommer aldrig att använda sig av SSD pga just det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!