Macbook retina - Var är allt positivt?

Permalänk

Macbook retina - Var är allt positivt?

Ja, det är väl kanske inte direkt ovanligt att det är de negativa åsikterna om en produkt som hörs och syns mest, men det är faktiskt svårt att hitta någonting positivt om de nya mbp med retina. Det finns väl en del trådar där det står att skärmen är heeeelt underbar… MEN… det är alltid ett men. Jag har själv beställt en 15" retina idag men blir mer och mer osäker på om det egentligen var ett så smart köp.

Det man läser mest är att det laggar och många upplever inbränningar, det är väl de två vanligaste felen och sedan kan man lägga till en hel radda med "ovanligare" fel.

Så… man kanske ska vänta och köpa en mac med vanlig skärm? Jag har idag en 2011 mbp som jag tycker är för liten så har tänkt mig en 15" i alla fall.
Har du en macbook med retina? Har du inbränningar och lagg?

Permalänk

Lagg var ett problem dagen den släpptes, det patchades efter ett par dagar. (om det inte kmt tbx)
De exemplar som stod i butiker blev inte patchade förens senare.

Inbränningar har jag inte läst någonting om, ska läsa lite på forum och se vad de säger.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Fick hem min 15" retina tidigare idag. Inbränningar verkar gälla LG-panelen(som jag fick), men för att framkalla det behövs en statisk bild och sedan en grå bakgrund för att synas. Såvida jag inte märker av detta i normalt bruk kunde jag inte bry mig mindre. Folk på macrumors som bara letar efter fel med sina datorer och skickar tillbaka 7-8 exemplar(helt seriöst) för något som inte ens påverkar vid dagligt bruk. Lagget finns där, lite mer när du har "more space" dvs mer skärmyta. Kör jag med bäst for retina och chrome som webbläsare märker jag inget scrolllagg alls, och inget i övriga OSet heller.

Skärmen är förövrigt oerhört bra. Sen får du resten av macbook-paketet: En tunn, stabil och välbyggd dator. Väldigt skönt att kunna ta upp den med en hand när den är i öppet läge, och gå omkring utan att det känns som att den ska gå av.

Permalänk
Medlem

För mig föll valet på en MBPr pga storleken, prestandarden, skärmen och batteritiden (inte fått den än).

Efter som jag kommer att använda den mycket i jobbet och privat så villa jag ha det bästa utav alla världar
Nog bra GFX kort för att kuna sparka igång ett par spel, nog bra batteritid för att klara en arbetsdag och 15" skärm så den är nog skön att sitta längretid vi och nog tunn/lätt/smidig att bära med sig.

Och att hitta någon som har minst FHD ips klassig skärm , 7h+ batteri , quad cpu och bra grafikkort är lätt.

Men som sagt så har jag inte fått den än, så får se om jag kommer bli nöjd med den då det även är min första mac.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

Har haft min i drygt en månad och är sjukt nöjd med den. Har inget att klaga på!
Kör mest windows på den.
Enligt mig bästa laptopen du kan köpa idag!

Permalänk

kul

Kul med lite positiv respons!

Permalänk
Medlem

Skaffa en U500VZ istället om du ska köra Windows.

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12100F | ASUS B660-I STRIX | Intel Arc A750 Founders Edition | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem

Kör också på en, inga problem med inbränningar. Lite laggproblem känner jag av, men det var det absolut inte i början. Funderar på om jag "pajjat" den från ett mjukvaru perspektiv, ominstallation?

Skärmen är klockren, samt storleken är ju underbar faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av knewt:

Skaffa en U500VZ istället om du ska köra Windows.

Letade efter PC-laptops i första hand men hittade ingen som var lika bra. Den du nämner har ju halva hårddisk storleken och sämre processor. Sämre skärm och inga thunderbolt portar. Antagligen plastigare och med sämre kvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av knewt:

Skaffa en U500VZ istället om du ska köra Windows.

En maskin jag kollat på faktiskt men den går ej att köpa just nu, kommer i slutet i november (fått det på mail av ett par distar)
Så innan man sett ett par bra recensioner på den så är det dec/jan
Samt så måste ha minst 3 år garanti på maskinen, pga att jobbet kräver det på alla maskiner (leasing avtal).

Men hade den kommit lite tidigare och kunnat få med 3år garanti så hade den nog varit ett stark kandidat.

Sorry för OT.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

Fick hem min 15" retina tidigare idag. Inbränningar verkar gälla LG-panelen(som jag fick), men för att framkalla det behövs en statisk bild och sedan en grå bakgrund för att synas. Såvida jag inte märker av detta i normalt bruk kunde jag inte bry mig mindre. Folk på macrumors som bara letar efter fel med sina datorer och skickar tillbaka 7-8 exemplar(helt seriöst) för något som inte ens påverkar vid dagligt bruk.

Om man har otur får man en skärm som till och med visar eftersläpningar efter saker som aktivitetsfältet eller dockan och andra saker som är statiska efter bara någon minut, dock verkar det vara ganska svårt att upptäcka på de flesta modeller om man inte läst om det tidigare och försöker framkalla det. Alla som klagar verkar ha avtagit ganska mycket nu, så det kanske har blivit bättre med tiden.

Förövrigt skulle jag aldrig personligen godkänna någon sorts eftersläpning eller inbränning alls på en dator på 15000kr+, inte ens under "onormal" användning som att t.ex. låta skrivbordet stå på i timmar. När det uppenbarligen är ett fel som bara förekommer med LG skärmarna med rMBP, samt att det definitivt är en premiumdator borde man vara mer krävande än när man t.ex. köper en budgetdator för typ 5K.

Jag har även läst att det kan ta några dagar/veckor innan eftersläpningarna blir som värst, så det kan hända att din nya dator kommer bli sämre med tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Mr:

Har haft min i drygt en månad och är sjukt nöjd med den. Har inget att klaga på!
Kör mest windows på den.
Enligt mig bästa laptopen du kan köpa idag!

Haha varför köpa en Macbook om ändå kör windows mestadels? Inte bättre att lägga pengarna på en dator som är bättre prestandamässigt för de priset du betalar? För hårddvaran i Macbook är rent ut sagt, kasst! (förutom retina skärmen då som inte går att jämför med någon annan laptop i dagsläget.)

Visa signatur

Stationär: Corsair Air 540 | Xigmatek NRP-HC1501 No Rules Power @ 1500W | Intel Core i7 7700K @ 5,0 Ghz | GA-Z270X-Gaming | Corsair Dominator Platinum 16GB DDR4 DRAM 3200MHz | EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 GAMING | ASUS ROG RAIDr Express 240gb SSD | WD Caviar 1TB x3
Laptop: ASUS G55VW | Nvidia GTX 660M 2GB | Intel Core i7 3610QM | Corsair Force GT 120GB SSD | 16GB DDR3 Ram 1600mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Om man har otur får man en skärm som till och med visar eftersläpningar efter saker som aktivitetsfältet eller dockan och andra saker som är statiska efter bara någon minut, dock verkar det vara ganska svårt att upptäcka på de flesta modeller om man inte läst om det tidigare och försöker framkalla det. Alla som klagar verkar ha avtagit ganska mycket nu, så det kanske har blivit bättre med tiden.

Förövrigt skulle jag aldrig personligen godkänna någon sorts eftersläpning eller inbränning alls på en dator på 15000kr+, inte ens under "onormal" användning som att t.ex. låta skrivbordet stå på i timmar. När det uppenbarligen är ett fel som bara förekommer med LG skärmarna med rMBP, samt att det definitivt är en premiumdator borde man vara mer krävande än när man t.ex. köper en budgetdator för typ 5K.

Jag har även läst att det kan ta några dagar/veckor innan eftersläpningarna blir som värst, så det kan hända att din nya dator kommer bli sämre med tiden.

Klagandet har mest avtagit för att den klick som försöker framkalla det har skickat tillbaka sina datorer med LG-skärmar och fått sina Samsung. Det finns en anledning till varför apple valde att ta bort möjligheten att se skärmtillverkare på 13", hysterin gick på tok för långt.

Själv kunde jag inte bry mig mindre om det inte är något som stör, eller jag aldrig märker av. Men skulle något bli sämre, alternativt att jag märker det, skickar jag naturligtvis in den.

Det är mycket snack mest, att det kan bli väldigt mycket värre efter ett tag. Men vad jag har läst är det bara personer som påstår det utan att kunna komma med bevis. För övrigt är min ett demoex som jag fick billigt från dustin. Kan ha varit någon som märkt att han fick en LG och skickade tillbaka den roligt nog.

Permalänk
Medlem

Som alltid vid laptops så är det helheten som bestämmer, inte enstaka smådetaljer.

Detta eftersom man är fast med skiten. Jag är i grunden applemotståndare men just ressa macbook pro retina har tagit ett stort kliv i rätt riktning. Kombinationen av slimhet, bra trackpad, bra tangentbord, bakgrundsbelysning, skärmupplösning, bra HÖGTALARE, dubbelmikrofon, kylsystem, fläktljud och prestanda gör den nya macbooken till vinnare. Hos konkurrenterna så har dem lyckats bra med flera av dessa ovanstående punkter också, men inte alla. Det gör att denna står ut i mängden.

Ett trevligt plus är att det inte står macbook eller apple på skärmen/palmrest. Om man nu bara kan klistra över äpplet på skärmkåpan så att man inte blir illamående varje gång man råkar se den så blir det full pott.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

Flickvännen har en MBPr och jag (som bara kört pc och tidigare haft svårt för mac) har ändrat min inställning. Skärmen är otrolig måste jag säga även om det nämnts tidigare. Har inte lagt märke till några av problem som nämnts tidigare i tråden dock så har datorn helt fryst ca 2 ggr under en 3 månaders period. Datorn har startats om och sen har problemet varit borta.

Något jag också ska nämna är att datorn är helt tyst, låter verkligen ingenting och den håller sig riktigt sval! något jag tycker är kanon med tanke på prestandan som den har.

Jag kan nog bara rekommendera datorn och hoppas du får samma upplevelse!

Jens

Visa signatur

__________________
Gigabte GA-P55M-UD4, i5 760 @ Stock, Sparkle GTX460 OC @ 810 Mhz, Fractal Design 650W 80+, Corsair 12GB (2x2048MB, 2x4096Mb) 1333MHz, Lian Li PC-V351R mATX RÖD, Asus VE248H

Permalänk
Medlem

Har haft min sedan Augusti och är inte helt nöjd.

Skärmen är det absolut bästa jag någonsin har sätt. Utöver upplösningen så är betraktningsvinkeln fenomenal och färgerna ser riktigt trevliga ut. Hårdvaran och batteritiden är imponerande och datorn är nästan alltid ljudlös vid normalanvändning.

Men (och här kommer problemet) den laggar nästan alltid så for man har flera program/fönster igång vilket är otroligt irriterande och om man då dessutom kör flash i webbläsaren blir det nästan helt olidligt och man drar sig för att göra något som kräver animationer. Skärmen är inställd på "mer utrymme (1080p) men burkan laggar även i andra lägen, dock mindre. Om man använder sig av den faktiska upplösningen blir det nästan helt bra men fortfarande inte vad jag skulle kalla acceptabelt. MIn 3 år gammla macbook pro 13" visar aldrig något lagg överhuvud taget.

Det är så illa att jag är väldigt tveksam till om jag skulle rekommendera produkten. Ska dock prata med apple och se vad dom säger.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Jag har en MBP 15 tum mid 2010 i7 modell. Den här datorn är ca 2.5 år och har gått ca 10-15h/dygn och fungerat felfritt. Tänk på att jag bara har den här MBP som dator, så jag gör allt på datorn (spel,film,foto,kontor,web,mail m.m.) och MBP bara går som tåget.
Dessutom låter MBP inget vilket är ett mycket stort plus för min del.
Det är vad jag kallar kvalité!

Visa signatur

AMD Ryzen 3950X, G.SKill Trident Z Neo 128GB / 3600MHz C16
Gigabyte X570 AORUS MASTER
Gigabyte AORUS M.2 NVMe Gen4 SSD / 1TB
Samsung 970 EVO Plus series SSD 2TB M.2, Samsung SSD 860 QVO 4TB
Operativsystem är - OpenSuse Thumbelweed Linux!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av arnamide:

Haha varför köpa en Macbook om ändå kör windows mestadels? Inte bättre att lägga pengarna på en dator som är bättre prestandamässigt för de priset du betalar? För hårddvaran i Macbook är rent ut sagt, kasst! (förutom retina skärmen då som inte går att jämför med någon annan laptop i dagsläget.)

Som jag skrev tidigare i tråden så kollade igenom marknaden innan. Jag var egentligen ute efter en PC. Men det enda jag kunde hitta med samma spec, låg i samma prisklass men var då nästan dubbelt så stort/tungt. Halva batteritiden. Plastigare, mer högljudd och mer värmeutveckling. Visst jag kunde få ett lite bättre grafikkort i, men då var datorn inte så bärbar längre. Och då har jag inte räknat med skärmen, ljudet och mousetracken.

Men kan du länka mig till ett bättre köp är jag intresserad!

Permalänk
Medlem

Den är ganska oslagbar i dag för den prestanda helt klart, tänker själv skaffa en 15" Retina efter nästa update.

Här i Thailand får du dom för strax under 15k dessutom

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Mr:

Som jag skrev tidigare i tråden så kollade igenom marknaden innan. Jag var egentligen ute efter en PC. Men det enda jag kunde hitta med samma spec, låg i samma prisklass men var då nästan dubbelt så stort/tungt. Halva batteritiden. Plastigare, mer högljudd och mer värmeutveckling. Visst jag kunde få ett lite bättre grafikkort i, men då var datorn inte så bärbar längre. Och då har jag inte räknat med skärmen, ljudet och mousetracken.

Men kan du länka mig till ett bättre köp är jag intresserad!

Hahaha... du beskrev just min nuvarande HP 8560w (25 000kr)

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av arnamide:

Haha varför köpa en Macbook om ändå kör windows mestadels? Inte bättre att lägga pengarna på en dator som är bättre prestandamässigt för de priset du betalar? För hårddvaran i Macbook är rent ut sagt, kasst! (förutom retina skärmen då som inte går att jämför med någon annan laptop i dagsläget.)

Svårt att hitta ngt som kommer inärheten av skalet på en macbook. Plast är inte min grej.

Permalänk
Medlem

Har sett många reviews på YouTube, som är väldigt positiva. Har även läst enormt många inlägg om inbränningar på skärmen just på retina modellen.

Det verkar som att LG skärmarna oftast kommer med Image Retention; däremot rapporteras dessa skärmar ha bättre svärta, kontrast, och ha jämnare färgfördelning på skärmen.

Samsungs skärmar verkar överlag vara de att föredra, dessa är rapporteras dock ha fler pixelfel, lida av backlight-bleeding, och vara gula i nyanserna (som dessutom inte kan kalibreras).

Som jag förstår finns det bra exemplar av både LG och Samsung skärmar, sen är det upp till var och en hur man avgör kvalitén på sin skärm.

Jag har beställt en Macbook Pro Retina 15", och hoppas verkligen på en bra skärm! Skriver mer i tråden när jag vet.

Visa signatur

PC: Intel i7 3930K16 GB RAMGTX 980 SLI1 TB SSD
Ljud: Audeze LCD-3 FazorShure SE846EONE MKII MUSES (AMP + DAC)
Bild: Samsung 43" 4K SUHD HDR 12-bit (till Dator/PS4 Pro)
Bärbart: Apple iPad Pro 12,9"Apple MacBook 12"Oppo HA-2

Permalänk
Medlem

Har också läst en hel del för och emot på nätet.. Många på apple discussion board och macrumors som är missnöjda med IR & lagg. Dock verkar lagget ha minimerats i 10.8.2? Har ni som fått LG resp Samsungskärmar beställt från nätet eller handlat i butik? Verkar distributionen av skärmar vara uniform eller olikviktad över inköpsställena?

Gaash! Är sugen som fan men det känns surt som fan att slänga ~20k på ett lotteri. :S

Permalänk

Jag har lite samma känsla som Lilk, surt att slänga 20k på ett lotteri, eller ännu mer om man väljer till lite extra mumma. Hur som haver så har jag inte avbeställt min utan den kommer någon gång nästa vecka skulle jag gissa på. Jag beställde den från webbhallen för jag trodde det skulle gå snabbast men tji fick jag…

I alla fall, jag vet att ofta är saker och ting väldigt överdrivet på nätet, men ingen rök utan eld så att problemen existerar är självklart dock… om man har en skärm med kraftiga inbränningar eller andra fel borde man ju få lämna in och få en ny. Man ska inte acceptera halvdana produkter och det handlar inte så mycket om pengarna egentligen, en vara ska klara det den utlovar sig att göra så enkelt är det med det.

Pillade lite på datorn på Elgiganten och… ja jävlar vilken maskin! Helt underbar. Skärmens bildkvalitet är verkligen inte överdriven de andra mac-datorerna runt omkring bleknade i jämförelse!

Permalänk

Så... då fick jag min macbook pro 15" retina idag. En vecka för tidigt så det är lite julafton just nu. Ja jävlar vilken skärm (samsung) och resten är bara sådär bra som det brukar vara. underbart tangentbord, bra ljud och snabb som attan jämfört med min gamla macbook pro 13" Helnöjd

Permalänk
Medlem

Det är bara att gratulera Onkeln till samsungpanelen.
Jag skulle gärna vilja veta hur fördelningen mellan samsung och lg paneler ser ut i sverige. Får folk mestadels LG eller samsungpaneler? Skiljer det sig om man köper online eller de fördefinierade versionerna i butik?

Permalänk

Jag kände mig lite larvig när jag skrev samsung, men... oavsett om jag försökt att ignorera om det är samsung eller lg så... var frestelsen för stor när jag installerat in allting annat nödvändigt och jag bara satt och tittade på den fina skärmen:) Men tack:)

Permalänk
Medlem

Som lovat, kommer jag med en uppdatering!

Fick precis min nya MacBook Pro 15" Retina, och det första jag gjorde var att kolla vilken skärm det var! SAMSUNG! Är RIKTIGT nöjd med denna dator, och riktigt skönt att ha en Samsung skärm måste jag säga.

Lycka till alla!

Visa signatur

PC: Intel i7 3930K16 GB RAMGTX 980 SLI1 TB SSD
Ljud: Audeze LCD-3 FazorShure SE846EONE MKII MUSES (AMP + DAC)
Bild: Samsung 43" 4K SUHD HDR 12-bit (till Dator/PS4 Pro)
Bärbart: Apple iPad Pro 12,9"Apple MacBook 12"Oppo HA-2

Permalänk
Medlem

Det är alltid trevligt med många pixlar, är själv en ren PC användare men när detta kom blev jag extremt sugen. Men upplösningen är en sanning med modifikation (rätta mig om jag har fel) är ju super med är det inte 12xx*800 "arbetsyta" man använder sig av men extremt skarpt?

Satt med en på jobbet och visst var det underbart men då hade jag en asus zen brevid med 1080 upplösning och tyckte om den bättre för jag fick större arbetsyta. Man kanske kan ändra detta i macen det har jag inte kollat upp.

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s