Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hur påverkas PCs grafik vid varje konsolskifte

Permalänk
Avstängd

Hur påverkas PCs grafik vid varje konsolskifte

Kom o tänka på detta fenomen häromdagen, enligt mig utvecklas inte grafiken så snabbt som det skulle kunna och anledning till det är ju att konsolerna är en så stor del av gamingmarknaden....

Min fråga är simpel : Kommer vi Pc gamers märka av skillnad i grafiken när nästa konsolskifte sker?

Permalänk
99:e percentilen

Ja, vid nästa konsolgeneration kommer grafiken och grafikkorten på PC att bli bättre, men sen kommer vi sakta men säkert hamna i samma dödläge igen tack vare konsolerna.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

jo nog kommer PC marknaden att påverkas, min personliga åsikt är att man ska skrota alla världens konsoler så att inget håller tillbaks PC marknaden, spelen hade varit så vackra <3

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X 942 CPU: Intel 3770k @ 4.2 Ghz CPU Kylare: Corsair H80 Ram:16 Gig Balistic X 1600 MhzGPU: Sapphire Radeon R9 290X med Arctic Accelero Xtreme MB: MSI Z77A-GD65 PSU: Chieftec Nitro 750w 80+ Bronze SSDer: Crucial M4 64gb + 2st KINGSTON SSDNOW V+200 128gb i Raid 0Hårddiskar: 2st WD Black 1TB i raid 0 + en WD Green 2TB

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Nickieponken:

jo nog kommer PC marknaden att påverkas, min personliga åsikt är att man ska skrota alla världens konsoler så att inget håller tillbaks PC marknaden, spelen hade varit så vackra <3

Och inte konsolanpassade i GUI och gameplay. And I think to myself ... what a wonderful world.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HurMycket:

Ja, vid nästa konsolgeneration kommer grafiken och grafikkorten på PC att bli bättre, men sen kommer vi sakta men säkert hamna i samma dödläge igen tack vare konsolerna.

Fast grafikkorten tror jag inte blir bättre bara för att det kommer nya konsoler??

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Ivybridge:

Fast grafikkorten tror jag inte blir bättre bara för att det kommer nya konsoler??

Hur menar du? I dagsläget är konsolerna (PS3 och Xbox 360) sex år gamla och har hårdvara därefter (rent skrattretande sådan med dagens mått mätt). När man då utvecklar ett spel måste det gå att spela det på dessa konsoler. Eftersom konsolerna är den största inkomstkällan (då PC-spelare inte betalar 600 spänn för en uppföljare med några nya banor eller uppdaterade startelvor) är det inte ekonomiskt att lägga en massa arbete på tungdrivna effekter och högupplösta texturer som bara PC klarar av.

Därmed finns det ingen anledning att driva på utvecklingen av grafikkort. De bästa singelkorten som finns idag är overkill för de flesta spelen. Hade inte Battlefield 3 fokuserat såpass mycket på PC (tack och lov) hade folk inte behövt köpa ett grafikkort i klass med GTX 680, utan då hade man kunnat sitta med ett HD 6870 och ändå kunna spela det mesta.

Konsolerna sätter ribban, helt enkelt. När nästa generation släpps kommer man kunna utveckla snyggare spel. PC-spelare kommer vilja maxa dessa spel, och kommer då behöva bättre grafikkort. Då hoppas jag att vi kommer se en upptrappning mellan AMD och Nvidia.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nickieponken:

jo nog kommer PC marknaden att påverkas, min personliga åsikt är att man ska skrota alla världens konsoler så att inget håller tillbaks PC marknaden, spelen hade varit så vackra <3

Exakt, och då hade det räckt med PC:s för 2500kr som hade kunnat leverera sådan fin grafik.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem

En PCs främsta uppgift är att hålla koll på budget, sköta databaser och att utveckla konsolspel på. Sluta gnäll för spelupplevelsen på era arbetsverktyg inte håller måttet, de är helt enkelt inte utvecklade för det ändamålet
En annan sak som "hålller tillbaks" utvecklingen på PC är att gemene PC ägare som ändå försöker spela hellre köper Farm Simulator 2012 än FIFA 2012, marknaden anpassar sig bara därefter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ivybridge:

Min fråga är simpel : Kommer vi Pc gamers märka av skillnad i grafiken?

Inte direkt.

PC exklusiva spel anpassas efter vanligaste sämsta PCn ute just nu och därför släpper man föråldrade spel anpassade efter enkel eller tvåtrådade CPUer med 5 år gammal grafik. Bra exempel är Diablo 3 och Starcraft 2.

"Konsolportar" som många Swec brukar kalla spel som utvecklats till flera plattformar är oftast anpassade efter 4 kärniga CPUer men i konverteringen till PC oftast blir nerskalade till två kärnor. Grafiskt finns det oftast möjlighet till att ha bättre grafik. Bra exempel är Battlefield 3 och Crysis 2.

Så övergången till bättre hårdvara för konsolerna kommer inte direkt påverka spelen så mycket. Dom måste fortfarande anpassas efter enkel eller två trådade CPUer och kommer inte vara optimerade för alla miljontals kombinationer av hårdvara på PC så precis som BF3 kommer det kräva en sjuhelvetes dator för att höja grafiken.
En sak man kommer märka är nog att spelen kommer att komma med högupplösta texturer som standard.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Ja, vid nästa konsolgeneration kommer grafiken och grafikkorten på PC att bli bättre, men sen kommer vi sakta men säkert hamna i samma dödläge igen tack vare konsolerna.

Ja det är upp till konsumenterna att se till att det inte händer. Sluta köp multiplattform spel. Och köp enbart exklusiva spel med bra grafik. Det är enda sättet att få stopp på det hela.

Multiplattform dödar spelmarknaden så mycket.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

Helt ärligt ser jag det inte som negativt att grafiken tar lite "back seat" ibland, det blir lätt för mycket fokus på grafiken och mindre på game play och story vilket är något som jag anser är viktigare och om det sedan beror på konsoler eller ökade krav på mer content framför flashig grafik vet jag inte.
Bara kolla Project Obsidian och liknande kickstarter projekt där grafik kommer i andra hand, betyder inte att det är fult men ett spel som ser ok/bra ut med kanon story och game play säljer bättre än ett kort spel med sämre game play med skitsnygg grafik, sedan är den även en fråga om tekniska möjligheter med tesselation och shaders då varje steg lägger på mer arbetstid på projektet för väldigt lite vinst och begränsar marknaden för spelet.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Ja det är upp till konsumenterna att se till att det inte händer. Sluta köp multiplattform spel. Och köp enbart exklusiva spel med bra grafik. Det är enda sättet att få stopp på det hela.

Multiplattform dödar spelmarknaden så mycket.

Ja, eller köp spel med bra gameplay istället för bara bra grafik så kanske spelen blir bättre. Gameplay > grafik.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av igelkotte:

Ja det är upp till konsumenterna att se till att det inte händer. Sluta köp multiplattform spel. Och köp enbart exklusiva spel med bra grafik. Det är enda sättet att få stopp på det hela.

Multiplattform dödar spelmarknaden så mycket.

Nästan alla populära spel är multiplattform, så skulle man vägra köpa spel som finns på konsol skulle det inte finnas mycket kvar. Visst, det finns tonvis med små indiespel utvecklade av någon snubbe i en lägenhet, och det finns Diablo och Starcraft, men jag vill spela Battlefield 3 och Far Cry 3. CoD håller jag mig dock ifrån med näbbar och klor.

Men jag är lika anti-konsol som du.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Ja, eller köp spel med bra gameplay istället för bara bra grafik så kanske spelen blir bättre. Gameplay > grafik.

Jo det är bättre. Du får rätta mig om jag har fel men det känns som många fler klagar på grafiken än gameplay i spel överlag.

Skrivet av HurMycket:

Nästan alla populära spel är multiplattform, så skulle man vägra köpa spel som finns på konsol skulle det inte finnas mycket kvar. Visst, det finns tonvis med små indiespel utvecklade av någon snubbe i en lägenhet, och det finns Diablo och Starcraft, men jag vill spela Battlefield 3 och Far Cry 3. CoD håller jag mig dock ifrån med näbbar och klor.

Men jag är lika anti-konsol som du.

Därför köper jag så få spel idag. Jag är inte så anti-konsol bara anti-multiplattform. Jag äger nästan fler spelkonsoler än spel

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

PC-marknaden påverkas minst lika mycket av att det finns ett jättebrett spektrum av PC-grafikkort kort med väldigt varierande prestanda, som "alla" måste kunna köra nya spel.

Typ nu nviida GTx 220/550/630-klassen, ATi 4750/5650/6540-klassen, eller motsvarande integrerade kort.

Så det är klart att konsoller "håller tillbaka" PC till viss del men det är inte hela sanningen.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk

Tycker att någon kanske kan släppa ett spel som bara går att spelas av "Seriösare" Gamers, alltså med 6850 eller uppåt i prestanda.
Men det är vad jag tycker.
Det spelet skulle då kräva 3-4st 7970 för att liras på ultra.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Tycker att någon kanske kan släppa ett spel som bara går att spelas av "Seriösare" Gamers, alltså med 6850 eller uppåt i prestanda.
Men det är vad jag tycker.
Det spelet skulle då kräva 3-4st 7970 för att liras på ultra.

Vilket liv det skulle bli. "Vad kasst optimerat spelet är".

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

Tycker att någon kanske kan släppa ett spel som bara går att spelas av "Seriösare" Gamers, alltså med 6850 eller uppåt i prestanda.
Men det är vad jag tycker.
Det spelet skulle då kräva 3-4st 7970 för att liras på ultra.

Ler alltid när jag ser folk som du som slår sig på bröstet och kallar sig för "seriös gamer" bara för att du slängt ut mer pengar och har just i dag en värre dator än någon annan.
När jag hör orden "seriös gamer" tänker jag på de spelare som sitter i turneringar och försörjer sig på sitt spelande. Du är inte något mer "seriös gamer" än vad lilla Martin 8år som sitter framför sitt wii och spelar mario. Du har bara kastat mer pengar i sjön för att få dagens hårdvara som efter några år inte ens är värt att använda som dörrstopp.

Vi är alla "gamers" vad man än har för hårdvara eller konsol att spela.
När dagens valpar lär sig att spel är så mycket mer än grafik så kommer det öppna sig en helt ny värld med bra spel.

Permalänk
Skrivet av Death On Wings:

Ler alltid när jag ser folk som du som slår sig på bröstet och kallar sig för "seriös gamer" bara för att du slängt ut mer pengar och har just i dag en värre dator än någon annan.
När jag hör orden "seriös gamer" tänker jag på de spelare som sitter i turneringar och försörjer sig på sitt spelande. Du är inte något mer "seriös gamer" än vad lilla Martin 8år som sitter framför sitt wii och spelar mario. Du har bara kastat mer pengar i sjön för att få dagens hårdvara som efter några år inte ens är värt att använda som dörrstopp.

Vi är alla "gamers" vad man än har för hårdvara eller konsol att spela.
När dagens valpar lär sig att spel är så mycket mer än grafik så kommer det öppna sig en helt ny värld med bra spel.

Ok.

Lät fel, det erkänner jag.
Men om man säger så här då:
"Jag önskar att någon gjorde ett spel som faktiskt ser riktigt bra ut. Ett spel med texturer och skuggor som får en att tappa hakan. Ett spel som kräver rikligt datorkraft för att spelas."

Sedan är allt relativt i världen. Teknik är inte värt pengarna i längden nej, men finns ju ingen anledning att sitta på pengarna hela jävla dagarna och tänka "Det kommer att komma något bättre snart, så jag väntar med att handla", och man köper de dyrare komponenterna just för att man vill kunna maximera upplevelsen av sin hobby, något man ofta inte kan med ett skrumpet 6750 och en dual-core processor.

Fel forum att kritisera hårdvaras långsiktiga hållbarhet imo.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nickieponken:

jo nog kommer PC marknaden att påverkas, min personliga åsikt är att man ska skrota alla världens konsoler så att inget håller tillbaks PC marknaden, spelen hade varit så vackra <3

Fast konsol har några uppenbara fördelar, lätt att koppla upp till tv etc. kontrollerna funkar bättre för vissa spel ex. fifa och sist men inte minst gemenskap när man spelar med folk irl i vardagsrummet är oslagbart sedan är priset en lite fördel oxå Wii sports FTW!

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av wankeer:

Exakt, och då hade det räckt med PC:s för 2500kr som hade kunnat leverera sådan fin grafik.

Vet inte om du var ironisk, men riktigt så är det inte. Om inte utmanar jag dig på att sätta ihop en dator med montering, operativsystem och nödvändiga kontroller. kommer kanapast att maxa något....

Och så, om det är så att konsoler saktar ner spelutvecklingen. varför behöver man då så dyra grafikkort för att maxa spel? visst visst, att spela med samma grafk som en konsol krävs inte så mycket men det blir ändå dyrare att ha dator för motsvarande pris.

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av cloned:

En PCs främsta uppgift är att hålla koll på budget, sköta databaser och att utveckla konsolspel på. Sluta gnäll för spelupplevelsen på era arbetsverktyg inte håller måttet, de är helt enkelt inte utvecklade för det ändamålet
En annan sak som "hålller tillbaks" utvecklingen på PC är att gemene PC ägare som ändå försöker spela hellre köper Farm Simulator 2012 än FIFA 2012, marknaden anpassar sig bara därefter

Vaddå pc:s främsta uppgifter? En är gjord för många saker, där ibland att spela på. Jag förstår inte varför köp av farm simulator skulle hålla tillbaka utvecklingen mer än fifa 2012. Det är när man plockar fram indie spelen och vågar släppa nya saker utvecklingen går frammåt. Jag tror inte gemene pc ägare vill köpa farm simulator, tror dock att de hellre väljer farm simulator än fifa, då fifa inte är anpassat för pc.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Fast konsol har några uppenbara fördelar, lätt att koppla upp till tv etc. kontrollerna funkar bättre för vissa spel ex. fifa och sist men inte minst gemenskap när man spelar med folk irl i vardagsrummet är oslagbart sedan är priset en lite fördel oxå Wii sports FTW!

Skojar du?

Hört talas om hdmi, dvi osv osv..
Kontroller till pc´s finns ju.. lol?

Priset fine.. Men istället för o ha olika konsoler som du måste byta om nåt år för senare spel kan du i teorin köpa high end grafikkort nu och ändå spela nästa kommande superkrävande spel på rimliga settings och ändå bättre grafik än nästa gen konsol..

Permalänk
Medlem

Tycker grafik är överskattat helt och hållet, visst sitter på bra grejer i min burk men om folk fortfarande hade spelat day of defeat 1.3 så hade jag fortfarande nötit det.. Sitter fortfarande fast i mitt tf2 just nu.. och har sedan länge slutat spela singelplayer spel då dom inte tilltalar mig längre pga att hela spel världen är ner dummat till bebis nivå mer eller mindre.

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Skrivet av Shoppey:

Skojar du?

Hört talas om hdmi, dvi osv osv..
Kontroller till pc´s finns ju.. lol?

Priset fine.. Men istället för o ha olika konsoler som du måste byta om nåt år för senare spel kan du i teorin köpa high end grafikkort nu och ändå spela nästa kommande superkrävande spel på rimliga settings och ändå bättre grafik än nästa gen konsol..

Du behöver byta PC oftare än vad du behöver byta konsol

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Vet inte om du var ironisk, men riktigt så är det inte. Om inte utmanar jag dig på att sätta ihop en dator med montering, operativsystem och nödvändiga kontroller. kommer kanapast att maxa något....

Och så, om det är så att konsoler saktar ner spelutvecklingen. varför behöver man då så dyra grafikkort för att maxa spel? visst visst, att spela med samma grafk som en konsol krävs inte så mycket men det blir ändå dyrare att ha dator för motsvarande pris.

Jag var ironisk, många har kanske inte förutsättningarna/ekonomin att bygga en speldator för tex 10k så därför finns konsoler istället.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem

Fördelen med konsol är såklart många. Inga systemkrav, har du PS3 kan du spela alla spel som släpps utan att behöva uppgradera. Om man inte köper spelen på typ Game är det inga jättepengar i skillnad mellan PC och konsol så den "fördelen" kan man nog nästan räkna bort. En riktig speldator kostar ju mycket mer än en konsol så då får man nog fylla sin bokhyllan Billy med spel för att det ska löna sig med Pc.

Spel för Pc måste funka på oändligt många variationer av hård- och mjukvara. Det blir klart jobbigare och dyrare att göra ett spel till Pc än för konsol som har känd hård- och mjukvara.

Även jag håller med om att det är för stort fokus på grafik, gör spel som är kul för att spela istället för bara vackert för ögat. Ungefär som att ha en brud som är assnygg men helt pantad, skönt att vila ögonen men man tröttnar efter en vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Fördelen med konsol är såklart många. Inga systemkrav, har du PS3 kan du spela alla spel som släpps utan att behöva uppgradera. Om man inte köper spelen på typ Game är det inga jättepengar i skillnad mellan PC och konsol så den "fördelen" kan man nog nästan räkna bort. En riktig speldator kostar ju mycket mer än en konsol så då får man nog fylla sin bokhyllan Billy med spel för att det ska löna sig med Pc.

Spel för Pc måste funka på oändligt många variationer av hård- och mjukvara. Det blir klart jobbigare och dyrare att göra ett spel till Pc än för konsol som har känd hård- och mjukvara.

Även jag håller med om att det är för stort fokus på grafik, gör spel som är kul för att spela istället för bara vackert för ögat. Ungefär som att ha en brud som är assnygg men helt pantad, skönt att vila ögonen men man tröttnar efter en vecka.

Har du en snygg tjej med snygga vänner kan du köra 3-way sli hårt med högsta inställningarna och maxad utlösning.

Grafik är inte allt. Men en del öppna fria spel blir mycket bättre med bra grafik. Oblivion och Skyrim är bra exempel.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Har du en snygg tjej med snygga vänner kan du köra 3-way sli hårt med högsta inställningarna och maxad utlösning.

Grafik är inte allt. Men en del öppna fria spel blir mycket bättre med bra grafik. Oblivion och Skyrim är bra exempel.

Haha, det kan klart vara kul. Man måste bara ha väldigt välventilerat chassi, helst ljuddämpat för grannarnas skull

Nu anser jag väl att Skyrim inte har supersnygg grafik men väldigt passande för spelet. Just Skyrim är ett av få spel jag fastat för de senaste åren, de har ju uppenbarligen inte lagt störst vikt på grafik med tanke på alla dess buggar. Men hellre lite buggar än ett ointressant spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shoppey:

Skojar du?

Hört talas om hdmi, dvi osv osv..
Kontroller till pc´s finns ju.. lol?

Priset fine.. Men istället för o ha olika konsoler som du måste byta om nåt år för senare spel kan du i teorin köpa high end grafikkort nu och ändå spela nästa kommande superkrävande spel på rimliga settings och ändå bättre grafik än nästa gen konsol..

Jag äger både en bra speldator med i5 2500k och gtx 570 men bara för det dissar jag inte konsolerna, startegi och fps funkar ju mycket bättre på pc och flera andra kategorier, men sportspel och partyspel t.ex. är i min mening bättre på konsol, försök du koppla upp ett gäng kontroller till datorn och spela ex. fifa eller need for speed med ett gäng kompisar i vardagsrummet framför tv:n.
Har själv spelat battlefield sen 1942 och är pc:n trogen. Men det kvittar med HDMI och dvi, det blir ju inte såhär direkt:

"OMFG jag kan spela med HDMI, Spelet blir ju Såååå mycket bättre NU!!!"

Konsol är för mig mer tidfördriv play4fun casual gaming mendan pc:n är mer sport över det hela där man har som en "gamingkarriär"

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM