Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hur påverkas PCs grafik vid varje konsolskifte

Permalänk
Sötast

Det kommer att ändras enormt, såklart.

Precis som att konsolspelen kommer att ändras enormt.

Permalänk
Skrivet av igelkotte:

GTX680 är ju verkligen budget... Kostar typ som enbart en spelkonsol gör när den är ny. i5 klassar jag inte heller som budget direkt heller, snarare mellanklass. Inte för att cpun är påverkar grafikprestandan så mycket, sålänge den inte flaskar alltför mycket. Jag hatar ordet maxa. Vad betyder för dig?

maxa för mig är väl alla inställningar i grafikkortets kontrollpanel uppskruvade på max, samt allt på max i spelets inställningar .. och att det flyter klockrent i 60fps med vsync på

Permalänk
Medlem

Jag bryr mig inte så mycket om grafiken då den inte är det viktigaste, spelar jag bf3 i ultra tar det inte lång tid innan man blir hemmablind och egentligen inte tänker på grafiken alls utan man fokuserar på annat. Vill jag titta på något fint tar jag hem någon snygg bakgrundsbild istället.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Flyaway.
Om man optimerar, så behöver de inte kräva så mycket?
och vi har ju trotsallt.... Grafikinställningar, av en anledning.

Så de med bra datorer, kan utnyttja den bra grafiken, medans de med sämre får modifiera.

Det jag menar är att det är så få sätt till totala marknaden som kommer kunna köra på så höga inställningar, så det inte alltid är lönsamt att göra så bra grafik när så få kan utnyttja det. Det blir helt enkelt så att den extra försäljning man får av att det är snyggt för dem med kort över 560ti inte alltid tjänas in då så få har dessa kort. Jag säger inte att de som har sämre kort inte kan spela, de kan ju som du säger sänka inställningarna. Grejen är bara att det helt enkelt inte finns så stor marknad över dessa kort och det gör att det kanske inte är värt att satsa på det. Spelskapning är business som alla andra företag och det handlar om att tjäna pengar och maximera vinster.

Säg att 100 000 personer är potentiella kunder. Av dessa har ca 1100 personer gtx 580 och 900 personer gtx 670. Majoriteten av dina potentiella kunder sitter på bra mycket sämre kort. Om du gör ett spel som blir jättesnyggt med 580 och 670 så når du bara ut till ca 2000 personer till, något som inte direkt lockar i vinst syfte.

Det tar tid och kostar pengar att göra dessa högupplösta texturer och snygga effekter och om majoriteten ändå inte kan använda det så kan spelskapare tycka att det inte är värt det då de kanske inte ens tjänar in pengar på den extra försäljningen.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av riktigninja:

maxa för mig är väl alla inställningar i grafikkortets kontrollpanel uppskruvade på max, samt allt på max i spelets inställningar .. och att det flyter klockrent i 60fps med vsync på

Ajdå då räcker det nog inte med ett GTX680. Bara med en upplösning på 1920x1080 och ultra inställningar så droppar grafikkortet ner på 65 fps nära gränsvärdet 60 fps. Och då vet jag inte vad för grafikinställningar som är gjorda i kontrollpanelen. Sedan finns det givetvis ännu tyngre spel.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd