Nyinköpt Photobox - Ränder i bild

Permalänk
Medlem

Nyinköpt Photobox - Ränder i bild

Hej!

Precis köpt in en photobox då det är mörkare nu på vinter.

Tar inga avancerade bilder, utan på lite små prylar. Använder en mobilkamera och tycker att det fungerat bra hittills. Även provat ta bilder med Iphone men samma resultat.

När jag tar bilder med photoboxen så blir det ränder i bild. Photoboxen använder sig av 1-2 lysrör.

Bilder(Tog bilderna i ett hast då jag bara skulle visa dem för en vän, det var "ljust" när jag tog dem bilderna.)
https://picasaweb.google.com/115446092560783191246/Photobox?a...

Vad för kamera behöver jag för att kunna ta bilder utan ränder? Vill ej ha någon avancerad kamera, utan endast en kamera som klarar av att ta bilder i photoboxen.

Förresten photoboxen är till salu.

Permalänk
Medlem

Det beror gissningsvis på att ljuskällan blinkar i hög frekvens (typ som en fluorescerande ljuskälla).

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Medlem

Precis, att fota med en mobilkamera som har en sk "rolling shutter" och kombinera med högfrekvent blinkande ljus är ingen bra kombination...som synes.

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk
Medlem

Det du behöver för att säkert kunna undvika problemet är en kamera där du kan ställa slutartid och bländare manuellt. Fenomenet du har på bilderna beror sannolikt, som sagts här ovan, på att belysningen i boxen "blinkar". Så är det med alla lysrörslampor och alla andra urladdningslampor och, tror jag, även med en del LED-lampor. Det man behöver göra är att välja en så lång slutartid så att "blinket" hinner gå en eller flera cykler under tiden som bilden exponeras. Därtill funkar det ju inte så bra med rullande slutare, som åxå sagts här ovan. Tror inte att några "riktiga" kameror har det för stillbild, eller man läser iaf inte ut bilden under själva exponeringen.

Jag vet inte hur boxen ser ut inuti, men ett annat alternativ är ju att byta belysningen till glödlampor eller halogen istället, men det kan ju mycket väl bli alldeles för varmt, även om det fysiskt skulle få plats.

Hur mycket kan du tänka dig att lägga på en kamera för detta ändamålet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur mycket kan du tänka dig att lägga på en kamera för detta ändamålet?

Tack för svar. Jag vet inte, vilken prisklass börjar dem på? Är inte så vidare intresserad att lägga så mycket pengar på en kamera just nu.
Behöver inte vara någon värsting kamera utan endast en som klarar att ta bild i photoboxen.

Som ja förstått det så går det alltså inte med en vanlig digital kamera?
Ska försöka byta lampa i photoboxen, ska även kolla om jag kan låna en kamera.

Skulle gärna vilja ha tips på några kameror.

Permalänk
Medlem

Canon SX150 IS är en vettig kamera, med manuella kontroller, som är billig.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=958270