EVGA introducerar Z77 Stinger i Mini ITX

Permalänk
Melding Plague

EVGA introducerar Z77 Stinger i Mini ITX

Den entusiastorienterade komponenttillverkaren EVGA introducerar ett kompakt moderkort för Intel Ivy Bridge under parollen "en stor sak i litet format".

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

för dyrt!

Verkade lite för budget mot vad det erbjöd(som redan finns på marknaden)

Permalänk

För varje nyhet med mini ITX moderkort så blir jag mer och mer sugen på att bygga en lite men kraftfull dator.
det stora MEN är väll att man kommer få försaka massor, typ ljudkort osv. Men det är sjukt lockande

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, Intel 8700k, ASUS Z370-I, 16GB DDR4 3000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

Grymt bra sockelplacering. Kraftfullt och trevligt.
Stoppa i ett Node 304 med 3770K tornkylare. 2 SSD i RAID. Samt ett trevligt grafikkort så har du microlitet monster att lira med.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Skälen att köpa en miditower blir bara mindre och mindre. Sitter här på DH med min mITX-burk och njuter av smidigheten. Är inte avundsjuk på alla som släpat hit sina fulltower-lådor bestyckade med samma saker jag har i min minilåda

Visa signatur

Jobbar som IT-konsult och driver https://datarymden.se med internet- och colocationtjänster i Umeå. Erbjuder hosting av servrar till rimliga priser, både tower och rackmonterade.

Permalänk
Medlem

Vad menas med att det kan "mäta sig med fullstora ATX-moderkort"?
Har detta kort något som inte de andra m-itx z77-korten har?

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem

y u no fm2

Permalänk
Medlem

För att vara gnällig: är det något speciellt som skiljer denna mot alla andra itx-plankor med z77? Större kylflänsar? Det luktar marknads(av)föringstrick tycker jag...

Vore trevligt om någon lyckades klämma in fyra minnesplatser på en itx-planka, då först kan den ersätta atx/matx för min del (itx-planka? inte utan mina 4x8 GB!).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

y u no fm2

Zotac har alldeles nyligt släppt två itx-plankor med fm2. En av dem finns på prisjakt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Zotac har alldeles nyligt släppt två itx-plankor med fm2. En av dem finns på prisjakt.

Såg det nu också när jag kollade prisjakt. Kul att det börjar dyka upp lite alternativ

Permalänk
Medlem

Lite dyrt men trevligt. Men baksidan/anslutningarna ser verkligen tomt ut

Off-topicish: Är det någon som använder de 6 analoga ljudutgångarna? Jag har testat dem men det verkar aldrig fungera. DTS med mera spelar bara up stereo. Spdif har aldrig problem.

Permalänk
Medlem

Gillar deras slogan, if you know what I mean. "En stor sak i litet format."

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk
Medlem

Bra att det kommer fler alternativ, tycker dock att placeringen av SATA-portarna var mindre optimal.....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fisk1n:

Skälen att köpa en miditower blir bara mindre och mindre. Sitter här på DH med min mITX-burk och njuter av smidigheten. Är inte avundsjuk på alla som släpat hit sina fulltower-lådor bestyckade med samma saker jag har i min minilåda

Finns även saker som talar emot mITX.. Bla. de som söker CF/SLI lösningar eller faktiskt vill ha ett chassi med max luftflöde. Visst om du vill tumma på luftflöde och planerar att köra med enbart ett grafikkort så är mITX något. Men för mig tex. så är mITX inte ett alternativ eftersom jag planerar att köra CF i en snar framtid och samtidigt vill ha det hyfsat svalt.

Skrivet av Zakalwe:

Gillar deras slogan, if you know what I mean. "En stor sak i litet format."

Meme
Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Finns även saker som talar emot mITX.. Bla. de som söker CF/SLI lösningar eller faktiskt vill ha ett chassi med max luftflöde. Visst om du vill tumma på luftflöde och planerar att köra med enbart ett grafikkort så är mITX något. Men för mig tex. så är mITX inte ett alternativ eftersom jag planerar att köra CF i en snar framtid och samtidigt vill ha det hyfsat svalt.

http://2.bp.blogspot.com/-R5e5jvjqPVo/T9H34THYKTI/AAAAAAAAAKM...

Det går inte att köra sli / cf på ett m-itx moderkort. Finns bara en pci-e plats att tillgå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niklashog:

Det går inte att köra sli / cf på ett m-itx moderkort. Finns bara en pci-e plats att tillgå.

Skickades från m.sweclockers.com

Det var väl exakt det han sa

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Niklashog:

Det går inte att köra sli / cf på ett m-itx moderkort. Finns bara en pci-e plats att tillgå.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är exakt vad jag skrev -.-

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Dubbel GPU kort då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | EVGA RTX 3090 | Gigabyte x570 Aourus Master | 32gb G-Skill TridentZ Royal Silver | EVGA T2 850w | WD Black 2TB NVME | 2x Samsung EVO 850 1TB RAID 1 | Lian Li O11 Dynamic | Acer Predator x34
Custom Loop: 2x 360 EK Rad, EK Velocity Full Nickel, EK GPU Fullcover

Permalänk
Medlem

Tycker det låter intressant, men priset är väl en aning högt...

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tänker GTX690 med Vattenblock och Vattenkyld 3770k i 5.0GHz?

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

För att vara mITX verkar det vara bra kylning på kortet och gott om plats för en stor CPU-kylare

Permalänk
Skrivet av backfeed:

För att vara gnällig: är det något speciellt som skiljer denna mot alla andra itx-plankor med z77? Större kylflänsar? Det luktar marknads(av)föringstrick tycker jag...

Vore trevligt om någon lyckades klämma in fyra minnesplatser på en itx-planka, då först kan den ersätta atx/matx för min del (itx-planka? inte utan mina 4x8 GB!).

Det som verkar skilja mot billigare kort är bättre strömförsörjning mm, alltså precis samma saker som skiljer billiga från dyra atx moderkort.

Permalänk

sugen blir man

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xinux:

Vad menas med att det kan "mäta sig med fullstora ATX-moderkort"?
Har detta kort något som inte de andra m-itx z77-korten har?

Ja den har den mindre storleken! Och samma prestanda Men inte lika mycket blingbling! kan man sammanfatta det så? ja det tror jag!

Hur som helst så tycker jag inte att 1 500 kronor inklusive moms är dyrt för ett mammakort med dom måtten, herregud vi snackar om Mini ITX (17 x 17 cm) för sockel LGA 1155!!

Jag tror vi kommer att få se många" minimonster" i Galleriet snart som är övermaxade.

Byggde själv en speldator till min tjej (ja jag är lyckligt lottad, jag har hittat en kvinna som älskar datorer och att spela) för 3 mån sen, och hon ville ha den så "liten som det går" detta kortet hade varit perfekt för henne.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathtrip2k:

Dubbel GPU kort då?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja men lycka till på 17 x 17 cm!!

Mini ITX, vi snackar Mini ITX. Hur ska du få till en SLI/Crossfire lösning där!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker det ser lite för packat på backsidan runt cpu sockeln där en eventuell backplate ska monteras för visa kylare, annars ser det riktigt bra ut.

Permalänk
Medlem

Nja, tveksamt. Kostar nästan precis som Asus P8Z77-I Deluxe och Deluxe/WD men är så vitt jag kan se sämre utrustat. Känns inte som ett riktigt alternativ.

Skrivet av skog1s:

Ja den har den mindre storleken! Och samma prestanda Men inte lika mycket blingbling! kan man sammanfatta det så? ja det tror jag!

Frågan var vad det har som inte de andra m-itx Z77-korten har, och alla m-itx Z77-kort har samma mått. Annars vore de inte m-itx-kort

Och även om man jämför kort i samma klass så kommer det inte så väl utrustat för det priset. Jag menar lägger man på en hundring så får man inbyggt trådlöst och bättre video-utgångar. Det här kortet verkar kosta 2-300kr mer änvad det är utrustat för.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd

Lätt att nästa burk blir mini itx, frågan är om man ska köra på node eller prodigy... eller nått annat. typ Silverstones låda som ser ut som en högtalare..

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Priset var högt, Asus och Zotacs modeller kostar hundralappar mindre med tex inbyggt wlan.

Det enda jag ser som talar för detta kort är placeringen utav cpu sockeln som sitter där den ska om man vill ha en större kylare för på 98% av alla mini-itx kort så sitter den för nära PCI-E sloten och nästan alla kylare som är större till ytan än stock passar inte om man nu vill ha ett grafikkort osv i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Ja men lycka till på 17 x 17 cm!!

Mini ITX, vi snackar Mini ITX. Hur ska du få till en SLI/Crossfire lösning där!

GTX 690??

Visa signatur

Macbook Pro 15'' Early 2013 2.4Ghz Core i7, 8GB RAM, 256GB SSD kopplad till Belkin Thunderbolt express.
Dell U2711, AKG K712 Pro, Beyerdynamic DT-1350, Audiolab M-DAC, ELAC AM-180 Aktiva Högtalare.
Ducky TKL PBT Engraved Cherry Brown, Logitech G700