Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Allmänna frågor kring servers

Permalänk

Allmänna frågor kring servers

Tjena, tänkt mig kliva steget längre än att bara streama film lokalt runt datorer men har då lite frågor kring hur det egentligen fungerar. Läst alla stickysar och fått mycket hjälp men vill ha lite mer utöver.

Mitt ändamål är att jag ska ha en stationär server i hemmet som jag ska kunna nå med telefon, laptop, surfplatta m.m var som helst ifrån, då jag kommer åka runt mycket i Sverige med kommande jobb.

Hur fungerar det exakt? Min första tanke var att skaffa ett måln där jag la upp filmer och liknande inför resor, men då kan jag inte streama aktivt ifrån dem. Så då är frågan, hur exakt skulle min stationära server fungera?
Hur når jag filerna? (Då inte på ett lokalt nät)
Är de aktiva? (Kan jag spela upp de på andra enheter utan att behöva ta ner det till enheten för att sedan spela)
Vad skulle en dator med mina ändamål kräva? (När man bara gör det lokalt krävs ju inte mycket alls, mest att enheten jag streamar ifrån är på NAS/annan sationär)

Permalänk
Medlem
Skrivet av McAwesomeville:

Tjena, tänkt mig kliva steget längre än att bara streama film lokalt runt datorer men har då lite frågor kring hur det egentligen fungerar. Läst alla stickysar och fått mycket hjälp men vill ha lite mer utöver.

Mitt ändamål är att jag ska ha en stationär server i hemmet som jag ska kunna nå med telefon, laptop, surfplatta m.m var som helst ifrån, då jag kommer åka runt mycket i Sverige med kommande jobb.

Hur fungerar det exakt? Min första tanke var att skaffa ett måln där jag la upp filmer och liknande inför resor, men då kan jag inte streama aktivt ifrån dem. Så då är frågan, hur exakt skulle min stationära server fungera?
Hur når jag filerna? (Då inte på ett lokalt nät)
Är de aktiva? (Kan jag spela upp de på andra enheter utan att behöva ta ner det till enheten för att sedan spela)
Vad skulle en dator med mina ändamål kräva? (När man bara gör det lokalt krävs ju inte mycket alls, mest att enheten jag streamar ifrån är på NAS/annan sationär)

Det jag hade gjort som inte är insatt i Linux eller liknande är att köra en vanlig windowsdator som har en VPN-server rullandes. Dvs att du kopplar upp till den sen är det som att du sitter i samma LAN vartän du befinner dig. Då kan du streama och komma åt dina filer.

Det finns säkert andra mer skillade sätt men så hade jag gjort iaf

Permalänk
Medlem

VPN server hemma och du kan mappa upp dina filer från det nätverket. Räcker med en vanlig PC, behöver ingen speciell hårdvara för ett sådant bruk

Visa signatur

i7 930 4.0 GHz - ASUS P6T SE - Corsair 12GB 1600Mhz - Gigabyte Geforce 670 OC

Permalänk
Medlem

Finns säkert många bra lösningar på ditt problem men jag själv valde att köpa en Router som jag kopplar in en HDD i som jag har tillgång till var jag än befinner mig. Då behövs inga datorer heller igång utan enbart router o HDD.
http://www.asus.se/Networks/Wireless_Routers/RTN65U/

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Skrivet av karjix:

Finns säkert många bra lösningar på ditt problem men jag själv valde att köpa en Router som jag kopplar in en HDD i som jag har tillgång till var jag än befinner mig. Då behövs inga datorer heller igång utan enbart router o HDD.
http://www.asus.se/Networks/Wireless_Routers/RTN65U/

Vad är det speciella med routern? Som du får denna möjlighet? Lär ju inte funka med vilken som helst?

Permalänk
Skrivet av Ridder:

Det jag hade gjort som inte är insatt i Linux eller liknande är att köra en vanlig windowsdator som har en VPN-server rullandes. Dvs att du kopplar upp till den sen är det som att du sitter i samma LAN vartän du befinner dig. Då kan du streama och komma åt dina filer.

Det finns säkert andra mer skillade sätt men så hade jag gjort iaf

Men för en VPN server måste jag väll ha en statisk IP? Just nu sitter jag på comhem då jag inte kan få det. Eller jag kanske är helt ute och cyklar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av McAwesomeville:

Men för en VPN server måste jag väll ha en statisk IP? Just nu sitter jag på comhem då jag inte kan få det. Eller jag kanske är helt ute och cyklar?

Det är bara att köpa en domän eller ta en gratis och lägg upp så att den stöder dynamic DNS. Då uppdaterar den själv det nya IP-numret till webbadressen. Kolla med din domänleverantör att det stöds innan du köper. Alla routrar har stöd för detta, iaf som jag stött på!

Permalänk
Medlem

Plexapp.com är mitt tips. Grymt smidigt. Lägg in det på servern och streama sedan all film + bilder till dina datorer, telefoner m.m.
Hämtar omslag m.m automatiskt. Snygg layout
Gratis, så bara att ladda ner till datorn och testa!