2 personer ifrån radiotjänsten smygtittade in!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Kan man inte bara ta loss antenndelen i TVn, eller på annat sätt göra den obrukbar och slippa denna jävliga avgift?

Läs i tråden så "kanske" du hittar svar...

Ja det kan du, om du är ett företag eller förening

Visa signatur

As usual, citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

hur gäller det då när man bara har en dator med internet?

Det var tal om att lägga till datorer för ett tag sen, när de började med SVT play. Men som tur var har det inte blivit av.

Permalänk
Medlem

Fel..

Skrivet av Zotamedu:

Så tråkigt. Då är det ju bara att aningen ljuga och låta det vara en moralisk seger eller så får man hosta upp ett par tusenlappar på en stor datorskärm. Eller bara köpa en TV och betala sin TV-avgift. Det lutar väl åt att det blir en skatt av det ändå om ett tag.

Hjälper inte. Har du en dator får du betala avgiften, är jag nästan säker på. Sist jag kollade va det så. Men mycket kan ha hänt sedan dess.

*EDIT*

Nej jag hade fel. Det är bara om du har tv-kort.

Sorry, dude.

Skrev fel
Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Hur hanterar de gamla apparater numera? Analoga mottagare är ju lika användbart som en hundskit numera?
De kan ju inte hävda man kan se på de fria kanalerna.

"Jag har en tv ja, men den är så pass gammal den bara har analog mottagning så jag använder den enbart som skärm"
Hur gör dom?

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Du får betala, den har en tv-mottagare/kanalväljare

Visa signatur

As usual, citera för svar

Permalänk
Entusiast
Skrivet av serverfel:

Hjälper inte. Har du en dator får du betala avgiften, är jag nästan säker på. Sist jag kollade va det så. Men mycket kan ha hänt sedan dess.

*EDIT*

Nej jag hade fel. Det är bara om du har tv-kort.

Sorry, dude.

Nej de fick inte igenom det förslaget som var uppe för ett par år sedan. Tror de insåg att det blev lite väl häftigt om alla saker som teoretiskt kunde ta emot TV skulle vara avgiftsbelagda eftersom det då inte riktigt går att göra skillnad på en dator och en mobiltelefon. Speciellt inte när visa mobiler kan surfa utan att klara av att visa TV. Så de fick ge upp.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Rekordmedlem

http://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Vanliga-fragor-och-s...
Vem ska betala radio- och tv-avgift?

Alla hushåll/företag som äger, hyr eller lånar en tv-mottagare ska betala radio- och tv-avgift (enligt 2a § lag om finansiering av radio och tv i allmänhetens tjänst).

Tittar du inte på SVT? Du ska ändå betala radio- och tv-avgift.
Använder du bara tv:n för att spela spel eller titta på film? Du ska betala radio- och tv-avgift.
Har du dålig mottagning? Du ska ändå betala radio- och tv-avgift.
Är du utländsk medborgare och enbart har fritidshus i Sverige? Har du tv-mottagare i fritidshuset ska du betala radio- och tv-avgift till Radiotjänst.

Du får ha hur många tv-mottagare som helst i hushållet, men behöver bara betala en radio- och tv-avgift. Till ett hushåll räknas de personer som bor på samma adress och ingår i familjegemenskapen. Till hushållet räknas också t.ex. fritidshus, husvagn eller tillfällig bostad på annan ort.

Radio- och tv-avgiften är lika för alla. Det finns alltså ingen student- eller pensionärsrabatt.

http://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Vanliga-fragor-och-s...

Jag tittar på tv på min dator, måste jag betala radio- och tv-avgift?

Om din dator har ett tv-kort räknas det som en tv-mottagare och då ska du betala radio- och tv-avgift.

Har din dator inget tv-kort och du bara tittar på de tv-program/tv-klipp som finns på webben, behöver du inte betala radio- och tv-avgift.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snozan:

De är bara att strunta i att betala. De kommer ringa ett gäng gånger. Numret börjar på "09". Då skiter mani att svara. Känns som ytterst onödig avgift att betala då vårat hus blev påtvingade kabeltv mot vår vilja samt 80 kronor mer i månaden i hyra. Tänker lixom inte betala två gånger...

Inte när dom har ringt mig, varje gång dom har ringt mig så har det varit dolt nummer.

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle566:

Jag tycker att man bör betala detta, för att om det blir krig eller ett problem med satellit-tv så kommer befolkningen endast bli underrättade via Radio. Därför tycker jag att en radio i huset passar bra och att Sverige skall kunna sköta sina radio-master.

Eller har jag fel? Vem vill inte veta om en invasions-styrka helt plötsligt rör sig mot din stad? Så man kan evakuera i tid utan att mista livet? Nae, betala bara era snåla nissar. Ni är värre än Ove Sundberg.

Den enda självklara anledningen

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av ODDNAME:

Hur hanterar de gamla apparater numera? Analoga mottagare är ju lika användbart som en hundskit numera?
De kan ju inte hävda man kan se på de fria kanalerna.

"Jag har en tv ja, men den är så pass gammal den bara har analog mottagning så jag använder den enbart som skärm"
Hur gör dom?

Antagligen får du betala ändå.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

i usa får du skjuta dom som går in på din tomt. Iaf i vissa delstater.

Permalänk
Skrivet av Mr.Azum:

enligt allemansrätten får man beträda annans mark om man inte åsamkar skada, right? antar att dom inte högg ner ett träd eller tippade en mur för att komma in? kan dock hålla med om att det kan vara lite skrämmande med folk som smyger omkring runt huset.

Det är dock skillnad på mark och tomt. Allemansrätten ger dig inte rätten att beträda en bostadstomt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem

fick en räkning av svensk radiotjänst för ett tag sen, då har jag bott i finland i snart 5 år.. dom jefla nötterna jagar vart man än bor.. och answr tydligen, har man varit folkbokförd i sve så ska man betala, även om man inte bor i sve

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintervilan:

Det är dock skillnad på mark och tomt. Allemansrätten ger dig inte rätten att beträda en bostadstomt.

Skickades från m.sweclockers.com

Oavsett vad lagen säger så har jag svårt att se att någon domstol eller polis bryr sig om att man anmäler en tv-pejlare som beträder din tomt för att ringa på din dörr. Att bevisa att de smyger om kring lär kräva att du filmar deras runt-smygande.

Permalänk
Medlem

Lite småsurt med Radiotjänst men personligen kikar jag på SVT en del trots allt då man slipper reklamen som är ett enormt störningsmoment när man tittar på TV3, TV6 osv (var 8e minut typ).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Läs paragraf 6 §
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfatt...
Bara säga att ni testade tvn.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk

Jag har sett på Radiotjänsts blankett att det finns kryssrutor med alternativ hur de vet att det finns tv i hushållet. Där finns ett alternativ "sett tv genom fönstret", så det verkar vara en standardmetod. Har inte läst hela tråden så vet inte om någon redan har uppmärksammat det.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Betala!! Snåla personer som inte vill eller struntar i att följa lagen..

Visa signatur

[Gigabyte Z97X-Gaming 3 | 4790k 4,7Ghz | Gtx Titan SLI | Yamakasi Catleap Q270 2560 x 1440 | Corsair Dominator 1600Mhz 16Gb | Noctua NH-D15 | Crucial m4 128Gb + Samsung 840 EVO Series 120Gb + Samsung 850 EVO 250gb | Western Digital 500Gb | QPAD 5K | Ducky Shine 3 Cherry MX Red | Fractal Design Define XL R2 Black | DT990 Pro 250ohm | Sennheiser HD650 | Audio Technica ATH-M50 | Audioengine a5+ | Asus Essence STX
Ljudanläggning: Högtalare | Dali Rubicon 8 | Förstärkare | Yamaha 3050 + Primare i32

Permalänk

Ingen som slås av tanken att det var någon inbrottstjuv som rekade innan inbrottet och sedan blir man påkommen och skyller lätt på tex radiotjänst. Och alla går på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag har själv öppnat dörren när dom ringt på, killen såg tvn som var igång inne i vardagsrummet men jag sa att nej jag har ingen tv. Jag kollar aldrig på 1an eller 2an eller lyssnar på radio då jag tycker att det bara är skit.
Du behöver ändå inte betala då du kan säga att du inte använder dessa "tjänster" då denna lag strider mot en hel del andra lagar.

Men sen är jag varken borgare eller sosse så jag vill inte betala för skit jag inte har nytta av.

Permalänk

Skaffa en projektor istället, den har ingen tv mottagater och sen använder man internet istället.

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem
Skrivet av soderkvist:

Jag har sett på Radiotjänsts blankett att det finns kryssrutor med alternativ hur de vet att det finns tv i hushållet. Där finns ett alternativ "sett tv genom fönstret", så det verkar vara en standardmetod. Har inte läst hela tråden så vet inte om någon redan har uppmärksammat det.

Att ha ett privat företag som ska förvalta efterföljande av en lag genom att stå utanför folks dörrar och lyssna, titta in genom ditt fönster eller ringa och ibland till och med hota dig till efterföljande är enligt mig ett betydligt större övertramp på demokrati och integritet än vad public service i dess nuvarande form tillför.

Skrivet av Mocka:

Lite småsurt med Radiotjänst men personligen kikar jag på SVT en del trots allt då man slipper reklamen som är ett enormt störningsmoment när man tittar på TV3, TV6 osv (var 8e minut typ).

Gillar du SVT? Vad bra! Men varför ska jag betala för ditt TV- eller radiolyssnande? Det finns möjlighet att ta del av opartisk (eller partisk information från flera källor så man kan bilda sig en egen uppfattning) via internet idag. Således så tycker jag att den funktionen av public service har spelat ut sin roll (även om den förr var ovärderlig i ett demokratiskt samhälle!!!).

Jag tycker ofta att Uppdrag Granskning och dylika program ÄR vinklade, även om det är betydligt mindre än andra motsvarigheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En polare och hans rumskamrat löste det på det sättet att boxern som dom har till sin projektor äggs av rumskompisens mamma. Altså kommer dom undan avgiften genom att inte äga en TV men inte själva enheten som signalen kommer in till.
Och för mamman kostar det inget extra eftersom hon redan betalar avgift för sin TV hemma hos sig.
Problemet är bara att verifiera att boxern är till låns och inte deras egen.

Visa signatur

2X BenQ 24'' G2420HDBL | Sennheiser pc game 350 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries QcK XXL | Microsoft Sidewinder X4

Permalänk
Skrivet av H.L:

En polare och hans rumskamrat löste det på det sättet att boxern som dom har till sin projektor äggs av rumskompisens mamma. Altså kommer dom undan avgiften genom att inte äga en TV men inte själva enheten som signalen kommer in till.
Och för mamman kostar det inget extra eftersom hon redan betalar avgift för sin TV hemma hos sig.
Problemet är bara att verifiera att boxern är till låns och inte deras egen.

"Alla hushåll/företag som äger, hyr eller lånar en tv-mottagare ska betala radio- och tv-avgift (enligt 2a § lag om finansiering av radio och tv i allmänhetens tjänst)"

http://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Vanliga-fragor-och-s...

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Lofqvist:

Betala!! Snåla personer som inte vill eller struntar i att följa lagen..

Fel. Pröva att läsa tråden nästa gång.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja inte driver de kommersiella kanalerna direkt på utvecklingen.

Har du ett argument som stödjer detta?

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av nakednakedguy:

Jag har själv öppnat dörren när dom ringt på, killen såg tvn som var igång inne i vardagsrummet men jag sa att nej jag har ingen tv. Jag kollar aldrig på 1an eller 2an eller lyssnar på radio då jag tycker att det bara är skit.
Du behöver ändå inte betala då du kan säga att du inte använder dessa "tjänster" då denna lag strider mot en hel del andra lagar.

Men sen är jag varken borgare eller sosse så jag vill inte betala för skit jag inte har nytta av.

Intressant påstående!
Kan du precisera vilka lagar och ange nån källa på det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk

Men nu var det ju ingen TV, det var en jättestor skärm dem såg genom fönstret. Bestrid fakturorna bara.

Alternativt så betalar de, skickar sedan genast ett undertecknat brev där de meddelar att de avanmäler sitt TV-innehav, så får de tillbaka beloppet för resterande period av året de betalat för.

Permalänk
Medlem

Jag betalar inte för min tv, vad ska jag göra det för, kanalerna är på 1 gång i veckan och den används 99% av tiden som en datorskärm och så oberoende är väl inte våran svt faktiskt.. Inte i politikens värld iallafall.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Bah, skattefinansiera SR, skrota tv-licensen och gör SVT till betalkanaler. Public Service intakt och dom som inte vill titta på SVT men vill äga en TV kan göra det, resten kan fortsätta som vanligt. Alla nöjda.

Visa signatur

"Get your facts first, and then you can distort them as much as you please." - Mark Twain
På internet kommunicerar vi huvudsakligen i textform, så skriver du som en idiot kommer du således att uppfattas som en idiot.