Tyst nätagg. Mer effekt = lägre RPM?

Permalänk
Medlem

Tyst nätagg. Mer effekt = lägre RPM?

Läste en del trådar innan jag byggde min senaste dator.
Det behövs inte så mycket effekt för att driva mitt system.
Om jag ändå har hög effekt på nätagg. så borde fläkten inte snurra alls eller väldigt långsamt eftersom det knappt jobbar.
Med det i baktanke köpte jag ett Corsair AX1200.

Det är utan tvekan det som låter mest i datorn.
Det är ordentligt luftflöde ur nätagget. direkt från start.
Testade att koppla in AX1200 till min HTPC(AMD E-450) och fläkten har samma höga varvtal så det beror inte på någon annan komponent i datorn.

Så min fråga; Tips på tyst nätagg.?
Önskemål:
* Tyst
* Behöver inte vara mobulärt(får gärna vara det men det känns inte viktigt)
* Behöver inte kosta över så löjligt(?) mycket som AX1200.
* 80plus guld eller platina

Efter vad jag läst på forumet lutar det åt något av dessa två men tar gärna emot synpunkter så jag inte slänger pengar på fel agg igen.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=996050
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1339092

Får gärna vara billigare agg. om ni har ett bra förslag?

Visa signatur

🗄️ : Fractal Design Define C 🔌: Seasonic Focus Plus 850 Platinum 850 W 🏬: Asus ROG Strix X570-F Gaming 🎞️: 32Gb(2x16GB) Kingston DDR4 3600MHz CL17 FURY RGB 🔲: AMD 5900X ❄️: Noctua NH-D15 💾: WD Black SN850 Gen 4 SSD 1TB + Crucial BX500 480GB 3D NAND SATA 🏴: Asus GeForce GTX 2080 Ti Strix Gaming OC 11Gb 🖥️: Asus ROG Swift PG348Q 34" Ultra-Wide

Permalänk
Hedersmedlem

Nätagg är som mest effektiva runt 50% belastning så man vill sikta på det. Ett AMD E-450-system drar vad? 50W? Ett PicoPSU på runt 100W skulle nog passa bättre. Har du mycket diskar eller andra enheter så kanske den drar lite mer, då skulle det kanske vara bättre med ett vanlig nätagg på max 300-400W, kanske passiv.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donan Fear:

Nätagg är som mest effektiva runt 50% belastning så man vill sikta på det. Ett AMD E-450-system drar vad? 50W? Ett PicoPSU på runt 100W skulle nog passa bättre. Har du mycket diskar eller andra enheter så kanske den drar lite mer, då skulle det kanske vara bättre med ett vanlig nätagg på max 300-400W, kanske passiv.

Vet inte om vi missuppfattar varandra? Systemet jag ska driva med nätagget är det i min signatur med i7 3770K, GTX680 osv.
Till min HTPC med E-450 så har jag pico-PSU.
Jag kopplade bara in mitt AX1200 till min HTPC för att testa om fläkten skulle gå långsammare, det gjorde den alltså inte.

Visa signatur

🗄️ : Fractal Design Define C 🔌: Seasonic Focus Plus 850 Platinum 850 W 🏬: Asus ROG Strix X570-F Gaming 🎞️: 32Gb(2x16GB) Kingston DDR4 3600MHz CL17 FURY RGB 🔲: AMD 5900X ❄️: Noctua NH-D15 💾: WD Black SN850 Gen 4 SSD 1TB + Crucial BX500 480GB 3D NAND SATA 🏴: Asus GeForce GTX 2080 Ti Strix Gaming OC 11Gb 🖥️: Asus ROG Swift PG348Q 34" Ultra-Wide

Permalänk
Medlem

Du har också temperaturstyrning av fläkten i nätagget.. Du kanske har lite värmeproblem?
Förmodar att du hade nätagget utanför HTPC lådan när du testade.. Den kanske varvar upp precis i början för att sedan varva ner eller stänga av helt?
Hursom, ett Corsair AX1200 ska inte låta som en jet-kärra på låg effekt, kanske kretsen so styr varvtalet som ballar ur? RMA!
1200W är way overkill för ditt system hursom.. Ett agg kring 400W hade räckt, men det finns inte så mycket roligt att välja mellan i den klassen.. förutom då Seasonics fläktlösa modeller. Dom lär ju inte låta någonting, och dom klarar leverera även när värmen bygger på. Men då måste man ha chassi-fläktar!
Uppe kring 500W finns det en hel del bra agg i utbudet.. BQ BQT P10, Seasonic X- och G- modeller, NZXT Hale90, nya FD Newton R3, Enermax Platimax.. etc.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Citat:

AX1200 är inte den tystaste nätdelen vi testat, men ljudnivån ligger inom acceptabla nivåer. Det man får tänka på är att köpare av denna modell troligen kommer att ha väldigt högljudda komponenter i sitt system.

http://www.sweclockers.com/recension/12096-video-corsair-ax12...

Har för mig att AX650W är semi passiv, men det ser ut till att ha "utgått"

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Du har också temperaturstyrning av fläkten i nätagget.. Du kanske har lite värmeproblem?
Förmodar att du hade nätagget utanför HTPC lådan när du testade.. Den kanske varvar upp precis i början för att sedan varva ner eller stänga av helt?
Hursom, ett Corsair AX1200 ska inte låta som en jet-kärra på låg effekt, kanske kretsen so styr varvtalet som ballar ur? RMA!
1200W är way overkill för ditt system hursom.. Ett agg kring 400W hade räckt, men det finns inte så mycket roligt att välja mellan i den klassen.. förutom då Seasonics fläktlösa modeller. Dom lär ju inte låta någonting, och dom klarar leverera även när värmen bygger på. Men då måste man ha chassi-fläktar!
Uppe kring 500W finns det en hel del bra agg i utbudet.. BQ BQT P10, Seasonic X- och G- modeller, NZXT Hale90, nya FD Newton R3, Enermax Platimax.. etc.

Mycket bra synpunkter, tack!

Värmeproblem tror jag inte det är. Har 2st 140mm FD fläktar i fronten 1st FD 140mm bak.
De tre fläktarna är inkopplade till R4:ans fläktkontroller. Även på högsta läget på chassifläktarna så hörs AX1200ans fläkt tydligt.

Väl medveten om att 1200W är overkill men jag trodde fläkten skulle vara tyst om jag lastade agget väldigt lite..

Helt fläktlöst känns fel. Tycker det borde vara längst livslängd och bäst total kylning i lådan med 80+ guld/platina och en fläkt som snurrar långsamt?
Kan Newton R3 vara något om man är riktigt kräsen gällande ljud?

Visa signatur

🗄️ : Fractal Design Define C 🔌: Seasonic Focus Plus 850 Platinum 850 W 🏬: Asus ROG Strix X570-F Gaming 🎞️: 32Gb(2x16GB) Kingston DDR4 3600MHz CL17 FURY RGB 🔲: AMD 5900X ❄️: Noctua NH-D15 💾: WD Black SN850 Gen 4 SSD 1TB + Crucial BX500 480GB 3D NAND SATA 🏴: Asus GeForce GTX 2080 Ti Strix Gaming OC 11Gb 🖥️: Asus ROG Swift PG348Q 34" Ultra-Wide

Permalänk
Medlem

Fractal Designs fläktar brukar alltid vara tysta, så Newton R3 borde vara likadant vad gäller ljudnivån.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekner:

Fractal Designs fläktar brukar alltid vara tysta, så Newton R3 borde vara likadant vad gäller ljudnivån.

Då är frågan vilket jag ska välja för att få så tyst som möjligt.
Kommer fläkten snurra mindre om jag köper ett 800W eller 1000W istället för 600W eftersom mitt system med bara ett GTX680 knappt kommer lasta ett 800w?

Visa signatur

🗄️ : Fractal Design Define C 🔌: Seasonic Focus Plus 850 Platinum 850 W 🏬: Asus ROG Strix X570-F Gaming 🎞️: 32Gb(2x16GB) Kingston DDR4 3600MHz CL17 FURY RGB 🔲: AMD 5900X ❄️: Noctua NH-D15 💾: WD Black SN850 Gen 4 SSD 1TB + Crucial BX500 480GB 3D NAND SATA 🏴: Asus GeForce GTX 2080 Ti Strix Gaming OC 11Gb 🖥️: Asus ROG Swift PG348Q 34" Ultra-Wide

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcg:

Då är frågan vilket jag ska välja för att få så tyst som möjligt.
Kommer fläkten snurra mindre om jag köper ett 800W eller 1000W istället för 600W eftersom mitt system med bara ett GTX680 knappt kommer lasta ett 800w?

Från Swecs eget test av FD Newton R3:
"Ljudkräsna användare kommer inte att bli besvikna på Newton R3. Enhetens semipassiva uppbyggnad och höga verkningsgrad tillåter fläkten att stå helt stilla vid 25 procent last. Det är först när vi når halva nätdelens kapacitet som fläkten sakta snurrar igång i ljudlösa 540 rpm. Inte ens vid full belastning går fläkten över 1000 rpm-strecket utan håller sig förhållandevis tyst."

Så om den funkar som den ska enl. testet så borde den vara tyst.. men detsamma gäller ju din AX1200, den borde vara tyst men är det inte?!?!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Från Swecs eget test av FD Newton R3:
"Ljudkräsna användare kommer inte att bli besvikna på Newton R3. Enhetens semipassiva uppbyggnad och höga verkningsgrad tillåter fläkten att stå helt stilla vid 25 procent last. Det är först när vi når halva nätdelens kapacitet som fläkten sakta snurrar igång i ljudlösa 540 rpm. Inte ens vid full belastning går fläkten över 1000 rpm-strecket utan håller sig förhållandevis tyst."

Så om den funkar som den ska enl. testet så borde den vara tyst.. men detsamma gäller ju din AX1200, den borde vara tyst men är det inte?!?!

Ok, jag testar FD då. R3 1000W är beställt nu. Hoppas verkligen att det är tyst. Min dator borde ju lasta det mindre än 25% om jag inte spelar så då borde inte fläkten ens starta.
Nu är det den långa väntan på levernas.

Visa signatur

🗄️ : Fractal Design Define C 🔌: Seasonic Focus Plus 850 Platinum 850 W 🏬: Asus ROG Strix X570-F Gaming 🎞️: 32Gb(2x16GB) Kingston DDR4 3600MHz CL17 FURY RGB 🔲: AMD 5900X ❄️: Noctua NH-D15 💾: WD Black SN850 Gen 4 SSD 1TB + Crucial BX500 480GB 3D NAND SATA 🏴: Asus GeForce GTX 2080 Ti Strix Gaming OC 11Gb 🖥️: Asus ROG Swift PG348Q 34" Ultra-Wide

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcg:

Ok, jag testar FD då. R3 1000W är beställt nu. Hoppas verkligen att det är tyst. Min dator borde ju lasta det mindre än 25% om jag inte spelar så då borde inte fläkten ens starta.
Nu är det den långa väntan på levernas.

Tror inte 25% stämmer riktigt, kanske i ett riktigt dåligt ventilerat chassi. Men skulle nog säga att den startar runt 35-40% i ett bra ventilerat chassi, har 800W versionen själv och aldrig hört den hittills. Mitt system kanske drar runt 300-320W i full load ? Inte för att jag någonsin kommer upp i full load, utom om jag stresstestar...

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Tror inte 25% stämmer riktigt, kanske i ett riktigt dåligt ventilerat chassi. Men skulle nog säga att den startar runt 35-40% i ett bra ventilerat chassi, har 800W versionen själv och aldrig hört den hittills. Mitt system kanske drar runt 300-320W i full load ? Inte för att jag någonsin kommer upp i full load, utom om jag stresstestar...

Använde någon kalkylator för ett tag sedan och tror mitt system hamnade på drygt 300W också.
Hoppas 1k varianten är lika tyst, och att vi har samma uppfattning om vad tyst är.

Visa signatur

🗄️ : Fractal Design Define C 🔌: Seasonic Focus Plus 850 Platinum 850 W 🏬: Asus ROG Strix X570-F Gaming 🎞️: 32Gb(2x16GB) Kingston DDR4 3600MHz CL17 FURY RGB 🔲: AMD 5900X ❄️: Noctua NH-D15 💾: WD Black SN850 Gen 4 SSD 1TB + Crucial BX500 480GB 3D NAND SATA 🏴: Asus GeForce GTX 2080 Ti Strix Gaming OC 11Gb 🖥️: Asus ROG Swift PG348Q 34" Ultra-Wide

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Jag har själv ett Corsair AX1200... men som sagt enbart för att jag fick köpa det för ett bra pris. Och javisst är det tyst när det inte belastas... inte ens när jag belastar datorn så får det jobba speciellt. xD

Men med tanke på ordinarie pris så tycker jag det är väldigt dumt o skaffa ett nätagg på 1.2KW bara för att få ett tyst nätagg.

Mitt är definitivt inte tyst, inte ens när dator idelar.
Jag är trött på nätagg. som väsnas. Har jag ändå lagt över 20k på en ny burk så är det lika bra att köpa ett bra nätagg.
Min tanke var som jag skrev att om nätagg.et är lågt belastat så borde fläkten inte låta så mycket. Där hade jag fel gällande AX1200. Mycket besviken på Corsair.
Nu hoppas jag på Fractal Design Newton R3 1000W. Fasen vad väntan är lång när man beställt något.

Visa signatur

🗄️ : Fractal Design Define C 🔌: Seasonic Focus Plus 850 Platinum 850 W 🏬: Asus ROG Strix X570-F Gaming 🎞️: 32Gb(2x16GB) Kingston DDR4 3600MHz CL17 FURY RGB 🔲: AMD 5900X ❄️: Noctua NH-D15 💾: WD Black SN850 Gen 4 SSD 1TB + Crucial BX500 480GB 3D NAND SATA 🏴: Asus GeForce GTX 2080 Ti Strix Gaming OC 11Gb 🖥️: Asus ROG Swift PG348Q 34" Ultra-Wide

Permalänk
Medlem

Nätaggregat utan fläkt, tystare blir det inte. lämpligen ett seasonic av dessa.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcg:

Använde någon kalkylator för ett tag sedan och tror mitt system hamnade på drygt 300W också.
Hoppas 1k varianten är lika tyst, och att vi har samma uppfattning om vad tyst är.

Tror uppfattning inte gör mycket skillnad, eftersom fläkten inte ens startar till större delen av tiden. Och den snurrar upp i vad runt 50% load ? 500 RPM ? Tror du inte kommer höra den förrän möjligtvis 75% om ens det.

Jag är ganska ljudkänslig, men hittills har jag aldrig hört den. Inte ens när jag stresstestar datorn och lägger örat exakt bredvid nätaggregatet. Jag kör med vattenkylning, alltså egen loop, med en Laing DDC-1T som är en av dom tystaste pumparna på marknaden. Den är också ljudisolerad med Alphacools box. Använder Noiseblocker eller Enermax fläktar runt 800 RPM, som båda är ljudlösa så länge du inte sitter 5 cm från datorn.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Tror uppfattning inte gör mycket skillnad, eftersom fläkten inte ens startar till större delen av tiden. Och den snurrar upp i vad runt 50% load ? 500 RPM ? Tror du inte kommer höra den förrän möjligtvis 75% om ens det.

Jag är ganska ljudkänslig, men hittills har jag aldrig hört den. Inte ens när jag stresstestar datorn och lägger örat exakt bredvid nätaggregatet. Jag kör med vattenkylning, alltså egen loop, med en Laing DDC-1T som är en av dom tystaste pumparna på marknaden. Den är också ljudisolerad med Alphacools box. Använder Noiseblocker eller Enermax fläktar runt 800 RPM, som båda är ljudlösa så länge du inte sitter 5 cm från datorn.

Får jag be om största möjliga tyyyyyyyystnad..
Wohoo! Var som ett barn på julafton ikväll när jag fick packa upp mitt Newton R3 1000W.
Nu är det GTX680 DC2 som låter mest men det kan jag leva med. Det är ändå ett ganska tyst grafikkort.
Känns som datorn är redo för lite spelande över julsemestern.

Visa signatur

🗄️ : Fractal Design Define C 🔌: Seasonic Focus Plus 850 Platinum 850 W 🏬: Asus ROG Strix X570-F Gaming 🎞️: 32Gb(2x16GB) Kingston DDR4 3600MHz CL17 FURY RGB 🔲: AMD 5900X ❄️: Noctua NH-D15 💾: WD Black SN850 Gen 4 SSD 1TB + Crucial BX500 480GB 3D NAND SATA 🏴: Asus GeForce GTX 2080 Ti Strix Gaming OC 11Gb 🖥️: Asus ROG Swift PG348Q 34" Ultra-Wide