Intel NUC som HTPC och mediadator

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Jag ska prova samma ISO som du använder dig av.

Det vore uppskattat, börjar bli lite frustrerad här...
Brände och testade med min egna ISO men den skivan var väl för gammal så installationen kunde inte hitta hårddisken. Och när jag ska ladda ner drivrutinerna manuellt så har givetvis intels drivrutinssida gått sönder.

Har eventuellt en originalskiva att testa med imorrn men är nog den som jag gjort min ISO av så lär få drivrutinsproblemet med den med. Helt fantatiskt vad allt ska strula för att göra något så enkelt...

Permalänk
Medlem

Jag skrev ISO-filen till ett USB3-minne och jag har inte stött på några som helst problem under eller efter installationen.

Följde swecguiden du länkade till.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Jag skrev ISO-filen till ett USB3-minne och jag har inte stött på några som helst problem under eller efter installationen.

Följde swecguiden du länkade till.

Tack, känns ju lite skumt att det strular så för mig.
Har du samma hårdvara och isf. vilken bios-version kör du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av echo:

Tack, känns ju lite skumt att det strular så för mig.
Har du samma hårdvara och isf. vilken bios-version kör du?

Intel D34010WYK
2x2GB RAM
Intel 525 SSD
Något WiFi-kort som jag inte minns modell på just nu.
BIOS 0030

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Intel D34010WYK
2x2GB RAM
Intel 525 SSD
Något WiFi-kort som jag inte minns modell på just nu.
BIOS 0030

Ok, så det som skiljer är att jag har en i5a, intel 530 SSD och inte något wifi-kort.
Har svårt att tro att det skulle göra någon som helst skillnad...

Jag är mycket tacksam för att få det bekräftat att det ska fungera med den BIOS-versionen! (det är samma som den jag kört med)

Intels drivrutinssida kom igång senare under kvällen men jag lyckades inte ladda in de drivrutiner som behövdes för att den skulle hitta disken på min egna ISO, möjligt att jag gjorde fel eftersom man bara fick installationsprogammen till drivrutinerna men lyckades extrahera drivrutinerna genom att skicka argument till installern. Och även om windows tyckte om drivrutinerna så hittade den inte disken ändå... Förutsatt att det är en av de drivrutiner som intel har på sin sida, de kanske förutsäter att de ska finnas med i windows från start för att man ens ska kunna installera dom...

Kommer få tillgång till en originalskiva jag kan testa med USB-DVDn men då det är en tidig windows 7 skiva (och antagligen den som jag gjorde min egna ISO ifrån) så lär jag ju få samma drivrutinsproblem med den.

Har laddat ner samma ISO igen och jämfört checksumman på den och den jag laddat ner innan och de var identiska. Har nu även lite desperat testat med Windows 7 professional men fick samma fel där. Testade sen med en windows 8.1 installation och det fungerade fint på första försöket från samma USB-minne.

Så det är ju skönt att veta att windows 8 fungerar, men anledningen till att jag försöker så med W7 home premium är ju för att det är det jag har en licens över till...

Men jag har fan inte tid för det här, så mycket som det strular är det ju nästan värt pengarna att köpa en windows 8 licens bara för att komma någon vart. Men det är ju något fruktanssvärt fånigt... (och så föredrar jag windows 7 för det här ändamålet) Och så är jag envis, så lär ju sitta med det här någon vecka till i alla fall.

EDIT:
Tydligen kan en gammal firmware till SSDn ställe till med problem (enligt changelogen) men jag hade redan den senaste firmwaren.

Permalänk
Medlem

Okej, jag löste det till slut.

Originalskivan fungerade dock inte, hade inga problem med drivrutiner med den men samma BSOD som tidigare.
Men är ju rätt känt att windows 7 kan ha problem med att installera från USB3. Det här är första datorn jag installerar från USB3 men av de googlingar jag gjort så är det helt andra symptom än de jag haft, så har inte lagt för mycket energi på det.

Menmen, jag bestämde mig för att utesluta det och installera på något annat sätt. Problemet är ju bara att det bara finns USB3 på haswell NUCen (förutom en intern USB-header på moderkortet).

Jag bestämde mig dock för att första pröva att installera windows över nätverket, detta med Serva.
Utmärkt guide för detta finns här:
http://www.vercot.com/~serva/an/WindowsPXE1.html

Ett problem är ju dock att windows 7 inte har drivrutiner för nätverkskortet på haswell NUCen. Så bråkar en massa med att extrahera rätt drivrutiner från intels installationsprogram och få med dom på nätverksinstallationen, men fick aldrig riktigt till det. Däremot kunde man tydligen byta ut filen "sources/boot.wim" från windows 7-skivan till motsvarande fil på en windows 8 install (måste dock vara samma 32/64 bitars installation). När man gjort detta får installationen rätt drivrutiner och kan fortsätta. Och då fungerade allt!

Så om någon befinner sig i samma sits kan jag rekommendera ovan metod, alternativt så kan det ju vara rätt smidigt att temporärt köra med öppet chassi och dra en USB-sladd till den interna USB-headern på moderkortet (som är USB2). Nu är jag inte säker på att det skulle fungera men det kan ju vara värt ett försök i alla fall, kan vara smidigare än att fiffla med PXE beroende på situation (men kan rekommendera Serva för PXE, behöver inte ens installeras utan körs direkt från exen (på en annan dator (som kör windows) givetvis))). Sen kan man ju fundera på varför jag haft sådana problem när det uppenbarligen fungerar för andra. Kanske någon magisk kombination av USB-enheter som windows7installationen inte tål (linux och windows 8 fungerar ju uppenbarligen med samma usb-sticka / dvd-enhet). Hursom tack ingen backspace för att du testade en liknande setup!

Permalänk
Medlem

Crucial 8GB DDR3 PC-12800 1600MHz CL11 1.35V (CT102464BF160B) (SODIMM)
[release: 2012-09-12] 1 st à 799 kr
Deltaco HDMI-kabel ha-Mini 3m - Svart
[release: 2012-01-09] 1 st à 149 kr
Intel NUC D54250WYKH - I5-4250U / 0GB / 0GB / Intel HD5000 / OS ingår ej
[release: 2013-12-18] 1 st à 2490 kr
Kingston Datatraveler G4 8GB USB 3.0
[release: 2014-03-04] 1 st à 49 kr
Logitech Wireless Touch Keyboard K400 (Nordisk)
[release: 2011-08-12] 1 st à 290 kr
Samsung 840 EVO series 120GB SSD mSATA
[release: 2014-01-22]

Samt windows 8.1. Köpte den med plats för en 2.5" disk av den enkla anledningen att jag inte ser varför inte. Möjlighet till en lagringsdisk om jag vill i framtiden och kanske lite bättre ventilation när man kör utan extradisk. Dessutom billigare.

Hoppas det blir bra. Ska byta ut min Popcorn Hour a-400.

Permalänk

Jag tänkte först att låta min gamla fläktlösa dator bli Kodi-spelare men behövde då ett hdmi-grafikkort och sett lite på GT730 för runt 600kr

Men det kanske är dumt, kanske mer värt att lägga några hundra till på en NUC?
- Vad hade ni gjort? Klarar NUC att hantera 4K filmer för det lät osäkert att ens ett GT730 skulle tackla det.

Intel Duo E7200 @ 2,53ghz 3MB
Samsung SSD 840 EVO 250gb
2st Corsair CM 2048-6400C5 DDR2 5-5-5-18 3-22-6-3
Geforce 9600 GT 1,6ghz 512mb 798Mhz 256-bit
MSI MS-7346

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassefrasse:

Jag tänkte först att låta min gamla fläktlösa dator bli Kodi-spelare men behövde då ett hdmi-grafikkort och sett lite på GT730 för runt 600kr

Men det kanske är dumt, kanske mer värt att lägga några hundra till på en NUC?
- Vad hade ni gjort? Klarar NUC att hantera 4K filmer för det lät osäkert att ens ett GT730 skulle tackla det.

Intel Duo E7200 @ 2,53ghz 3MB
Samsung SSD 840 EVO 250gb
2st Corsair CM 2048-6400C5 DDR2 5-5-5-18 3-22-6-3
Geforce 9600 GT 1,6ghz 512mb 798Mhz 256-bit
MSI MS-7346

Jag använde en lämplig sökmotor och sökte lite och hittade information om att Intel NUC (Haswell) är kapabel till att spela upp 4K.
Detta är inget jag kommer bemöda mig med att prova på min i3-variant eftersom jag inte har något som kan visa upp resultatet i den upplösningen.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lassefrasse:

Jag tänkte först att låta min gamla fläktlösa dator bli Kodi-spelare men behövde då ett hdmi-grafikkort och sett lite på GT730 för runt 600kr

Men det kanske är dumt, kanske mer värt att lägga några hundra till på en NUC?
- Vad hade ni gjort? Klarar NUC att hantera 4K filmer för det lät osäkert att ens ett GT730 skulle tackla det.

Intel Duo E7200 @ 2,53ghz 3MB
Samsung SSD 840 EVO 250gb
2st Corsair CM 2048-6400C5 DDR2 5-5-5-18 3-22-6-3
Geforce 9600 GT 1,6ghz 512mb 798Mhz 256-bit
MSI MS-7346

Jag har ett ASUS GeForce GT 610 1GB SILENT i min HTPC och det fungerar väldigt bra.

Men i mitt spelrum sitter jag med min NUC och surfar. Hade på speldatorn idag men trotts att den är ganska tyst blir man fort bortskämd med NUC och tysnaden. Blir att, om jag surfar eller kollar på film, slår på min NUC fast den är mycket långsammare på andra saker. En del tycker fläkten låter medans jag knappt hör den.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Jag tänkte köpa mig en nuc snart och ha som htpc.. Hur är ljudvolymen från den interna fläkten? Tittar på modellen med I5-4250U processor..

Permalänk
Avstängd

Tro att i3-modellen är tystare. Min är enormt tyst på 2 meter men susarr när man böjer sig över den.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Någon som kan berätta lite om ljudnivån på haswell i5an ?

Funderar på att köpa en till mor och far som en kontorsdator, tanken är att montera den bakpå deras skärm.

Har sett några trådar på nätet där det verkar som att vissa har haft problem med missljud från fläkten.

ps. Har själv en I3 haswell med Openelec på, funkar skitbra och sedan dom fixade biosen så fungerar det fint att starta med fjärr.

Permalänk

När kommer nästa modell av Intel Nuc? Folk säger "i början av nästa år", men vet något mer exakt? Och vad tror man att priset kommer ungefär att landa på (hur såg det ut med tidigare modell som idag kostar 3199 kr på Dustin)?

Permalänk

I valet och kvalet

Hej

Jag har funderat på en Intel NUC i3 4010U Haswell, 2,5" eller alternativt en Gigabyte BRIX II i3 4010U. I första hand har jag varit intresserad av NUC på grund av att en "laptop" -hårddisk för plats. Men efter att surfar runt på lite olika forum (ex Intels egna forum, Minhembio osv) verkar NUC har ljud problem dels när den kopplas till en Onkyo reciever men även att den tappar signal när man byter källa på exempelvis den inkopplade TVn eller recivern. Är det någon har som kan svara på om dessa problem är aktuella eller hur det ligger till?. Alternativet är exempelvis Brix då den bland annat har en annan ljudenhet.

Det verkar som att NUC har en mycket större "community" än de andra alternativen. I alla fall om man tittar på antalet forumtrådar. Är det för att NUC är bättre än alternativen? Skumt.

Såg just att kompeltt säljer "Intel Core i3-3217U, 8GB RAM, 1 TB HD, Intel HD 4000, DVD±RW, WLAN,Windows 8" idag för 3.800:-. Spontant känns detta som ett väldigt bra alternativ men är den processorn för klen att driva 1080p mkv dts filer med.

PS jag kommer att installera windows 7 eller 8 i första hand och använda VLC för uppspelning?

Permalänk
Medlem

Är NUC den optimala lösningen för mig ?

Just nu har jag 1 Synology NAS hemma som var tänkt skulle fungera som mediacenter men den var för klen för att "transcoda". Den kunde inte spela upp 1080p filmer. Så jag tänkte ha en NUC bakom tvn och streama filmer från NASen till NUCen.

Det jag vill se är att jag vill kunna styra allt via fjärrkontroll och självklart så ska NUCen ha trådlöst. Jag har en Asus RT-AC66U router hemma så det borde inte vara några problem alls för den.

Nå ? Vad säger ni ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gbg_mattias:

Hej

Jag har funderat på en Intel NUC i3 4010U Haswell, 2,5" eller alternativt en Gigabyte BRIX II i3 4010U. I första hand har jag varit intresserad av NUC på grund av att en "laptop" -hårddisk för plats. Men efter att surfar runt på lite olika forum (ex Intels egna forum, Minhembio osv) verkar NUC har ljud problem dels när den kopplas till en Onkyo reciever men även att den tappar signal när man byter källa på exempelvis den inkopplade TVn eller recivern. Är det någon har som kan svara på om dessa problem är aktuella eller hur det ligger till?. Alternativet är exempelvis Brix då den bland annat har en annan ljudenhet.

Det verkar som att NUC har en mycket större "community" än de andra alternativen. I alla fall om man tittar på antalet forumtrådar. Är det för att NUC är bättre än alternativen? Skumt.

Såg just att kompeltt säljer "Intel Core i3-3217U, 8GB RAM, 1 TB HD, Intel HD 4000, DVD±RW, WLAN,Windows 8" idag för 3.800:-. Spontant känns detta som ett väldigt bra alternativ men är den processorn för klen att driva 1080p mkv dts filer med.

PS jag kommer att installera windows 7 eller 8 i första hand och använda VLC för uppspelning?

Du kan tom driva 1080p med DTS-HD på en i3 NUC no problem.
Dock så hade NUCen det problemet du beskriver med ljudet på Windows.
Hade jag NUCen igång och stängde av TV & receiver som jag hade kopplat in via HDMI och körde passthrough till, så tappade NUCen kopplingen/ljudkortet vid avstängning av receivern, jag var tvungen att starta om NUCen (vilket går på några sek) för att få tillbaks ljudet.

Detta var lite jobbigt tyckte jag, vet inte om de löst det ännu, men jag slängde in Openelec istället, linux hanterar detta annorlunda så nu kan jag låta NUCen vara igång medan jag stänger ner TV + receiver.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

Jag har problem med min NUC och min Onkyo, den bara tappar ljudet ibland så får man starta om NUCen. Det händer aldrig vid film men när man spelar spotify kan det bara försvinna. Jag ville ju ersätta min Apple TV som spotify förmedlare!

Finns det något man kan göra?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av critaL:

Är NUC den optimala lösningen för mig ?

Just nu har jag 1 Synology NAS hemma som var tänkt skulle fungera som mediacenter men den var för klen för att "transcoda". Den kunde inte spela upp 1080p filmer. Så jag tänkte ha en NUC bakom tvn och streama filmer från NASen till NUCen.

Det jag vill se är att jag vill kunna styra allt via fjärrkontroll och självklart så ska NUCen ha trådlöst. Jag har en Asus RT-AC66U router hemma så det borde inte vara några problem alls för den.

Nå ? Vad säger ni ?

Om du hittar ett vettig wifi modul så är det nog inga problem, intels wifi modul har och har haft jätte mycket struk det tog dom 1-2 år med att komma fram till en lösning och det var något med power management och att andra tillverkare hanterar det fel. Det berör även dom nya intel wifi modulerna som nyligen har kommit ut

Källa, googla!

Permalänk

Quim

Jag kommer nog att installera window på HTPC i alla fall och då kanske inte NUC är ett alternativ. Tycker den verkar perfekt i alla andra avseende. Är det någon som kan bekräfta att båda ljudproblemen är lösta med windows?

2000+ inlägg gör ju mig inte mer sugen på NUC.

Kan Lenovo Q190 "Intel Core i3-3217U, 8GB RAM, 1 TB HD, Intel HD 4000, DVD±RW, WLAN,Windows 8" vara ett likvärdigt alternativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NassePuh1:

När kommer nästa modell av Intel Nuc? Folk säger "i början av nästa år", men vet något mer exakt? Och vad tror man att priset kommer ungefär att landa på (hur såg det ut med tidigare modell som idag kostar 3199 kr på Dustin)?

Se här: http://www.sweclockers.com/nyhet/19203-intel-nuc-med-broadwel...

Skrivet av gbg_mattias:

Hej
Det verkar som att NUC har en mycket större "community" än de andra alternativen. I alla fall om man tittar på antalet forumtrådar. Är det för att NUC är bättre än alternativen? Skumt.

Såg just att kompeltt säljer "Intel Core i3-3217U, 8GB RAM, 1 TB HD, Intel HD 4000, DVD±RW, WLAN,Windows 8" idag för 3.800:-. Spontant känns detta som ett väldigt bra alternativ men är den processorn för klen att driva 1080p mkv dts filer med.

PS jag kommer att installera windows 7 eller 8 i första hand och använda VLC för uppspelning?

Kanske är NUC poppis för att den är stilren och finns i enkla prestandaindelade skikt, från celeron till i5.

Det är en bra deal på komplett, ja. i3:an räcker garanterat till uppspelning av lokal fil med VLC.

Windows 7 & 8 ska fungera så vitt jag vet. 8:an kanske är lite mer anpassat för att styras med någon slags fjärr, om man är i tile-vyn.

Visa signatur

Stationär: ASUS X470 Strix-F / Ryzen 5800X / 16GB 3600MHz Corsair Venegance LP / PNY 4070 Ti / Samsung 830 128GB / WD Green 3TB / Cooler Master V700 / Fractal Design Define S2

Permalänk

Har fortfarande ljudproblem med min NUC.

Numera kan jag slå av TV/projektor bäst jag vill och ändå få ut spotify. Men brummandet har jag inte helt blivit av med, testat alla möjliga varianter med jordning, fasvändning etc. Har inte problem med andra källor som kopplas till samma Yamaha stärkare :-/

Det är helt sjukt hur det kan vara på detta sätt när jag kör ljudet via HDMI... men på nått j_vla sätt lyckas NUC skapa brus och skicka över det till stärkaren oavsett om det är PCM, DD, DTS.... kan ge mig faan på att det är nått antikopieringskydd som tvingar NUCen att konvertera till analogt och sen tillbaka till digitalt????

Permalänk
Medlem

Jag tror jag löste det

Jag googlade Intel NUC + Onkyo och fick fram ett svar på intels forum ang. hur ljudet fungerar på NUCen. NUCen har ingen egen ljudenhet (bl.a därför det inte finns några ljudutgångar), utan HDMI-ljudet fungerar endast mot en kompatibel enhet som kan spela upp ljud via HDMI. Dvs om man bryter HDMI-handskakningskedjan så uppstår problem, NUCen spelar inte upp något ljud utan det gör den mottagande enheten, som måste tolka och dela upp video och ljud från HDMI-signalen.

I mitt fall så var det nog så enkelt att NUCen stängde av bildskärmen automatiskt efter 15minuter, vilket gör att ingen HDMI-signal går fram till Onkyon alls (= inget ljud). Inte så långsökt egentligen.

Det jobbiga är som sagt att om man startar sin display (TV, projektor) så blir det något HDMI-handskaknings knas och ljudet kan försvinna. Det är egentligen inte NUCens fel, snarare hur HDMI är konstruerat... Kanske kan det vara implementerat olika i olika receivers. Kan även tänka mig att HDMI-CEC kan ha inverkan på funktionen.

En S/PDIF utgång hade onekligen löst detta problem, då den bättre lämpar sig bättre som ren ljudtransport för musik. Som tur är kan man lösa det enkelt med ett USB-ljudkort eller DAC, och då eventuellt få ännu högre ljudkvalité på köpet.

EDIT (med anledning av ovanstående inlägg):

Ang. brus över HDMI så är det inget som är unikt för Intel NUC. Jag hade samma fenomen på min gamla HTPC (AMD E-350 baserad). Jag är helt övertygad om att bruset uppkommer pga den lilla formfaktorn. Det är för mycket strålning på för liten yta. Ett "liknande" problem som jag nyligen upptäckte var att en Logitech Unifying mottagare för tangentbord och mus som går på 2,4ghz helt enkelt stördes ut av USB 3.0 portarna i NUCen (som den ironiskt nog måste sitta i), då de avger störningar på samma frekvens. Kolla in detta whitepaper från intel: http://www.usb.org/developers/whitepapers/327216.pdf.

Nu vet jag inte om just USB 3.0 störningar kan ge upphov till brus i HDMI-signalen, men säkerligen finns det andra komponenter i NUCen som kan alstra EMI som i sin tur ger störningar/brus i HDMI ljudet. Jag personligen har inget brus i min anläggning dock (i3-4010 NUC och Onkyo receiver)

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Köpte en NUC 2820 igår men har stött på lite problem.

Då och då så får jag grafik flickering i ett hörn på skärmen.

Har uppdaterat till senaste bios versionen utan bättring.

Någon mer som haft liknande problem?

Visa signatur

|Kraftverket|Mobo: Gigabyte Aurous Elite B550 | Cpu: AMD 5800X |Cpu kylare:Phanteks PH-14| Gpu:Nvidia RTX 2080TI |Nätagg: Corsair AX750|Chassie:Phanteks Enthoo |Minne: 2x8gb Corsair Vengeance 3600|Disk: Samsung 980 PRO 500 gb NVME| Disk: Samsung 1 tb SSD| Disk:Samsung 830 256gb SSD|Bildskärm: Asus Swift PG278Q
|Ljud|HRT Musicstreamer II 2012 ed.|Bottlehead Crack|Sennheiser HD700|
|Nas|Ds413J|2x3tb wd red|2x2tb wd green|

Permalänk
Skrivet av sipe46:

Köpte en NUC 2820 igår men har stött på lite problem.

Då och då så får jag grafik flickering i ett hörn på skärmen.

Har uppdaterat till senaste bios versionen utan bättring.

Någon mer som haft liknande problem?

har haft liknande i openelec... vet inte varför men verkar vara så direkt efter installation.. det har försvunnit efter ett tag..

Visa signatur

31337

Permalänk

Varför använder Intel mini-HDMI ingång på NUCen, och inte vanlig HDMI? Utrymme för en vanlig HDMI ingång verkar finns ju.

Och finns sådana sladdar med mini-HDMI port på en ände och vanlig HDMI på den andra änden? Eller är det enbart adapter som gäller? Hittade nämligen inga sådana sladdar på Dustin (där jag gör mina beställningar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av NassePuh1:

Varför använder Intel mini-HDMI ingång på NUCen, och inte vanlig HDMI? Utrymme för en vanlig HDMI ingång verkar finns ju.

Och finns sådana sladdar med mini-HDMI port på en ände och vanlig HDMI på den andra änden? Eller är det enbart adapter som gäller? Hittade nämligen inga sådana sladdar på Dustin (där jag gör mina beställningar).

Ingen hittar något på dustin med deras nya värdelösa system, inte ens de som jobbar där. Antar att man använder mini-kontakt pga Apple-hipster-faktorn, samma anledning som att visa gör 6"-telefoner med Nano-SIM när det är helt onödigt och korkat.

Men skulle tro att https://www.dustin.se/product/5010609344/hdmi---hdmi-mini-hig... är det du letar efter.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk

Tack så mycket mfm! Då måste man inhandla ytterligare en ny HDMI-sladd. De andra 4 dugliga sladdar hemma duger uppenbarligt inte för hipsters...

Permalänk
Permalänk

^Det finns det alternativet också. Det kan iofs vara smartare att köpa adapter, för då kan man använda det på vilken annan HDMI-sladd som helst (man kan behöva möblera om och behöva en annan längd på sladden osv). Tack för tipset!