Intel NUC som HTPC och mediadator

Permalänk
Medlem
Skrivet av x86:

Emulatorer är väldigt cpukrävande, och t.ex. Dolphin använder max två trådar så där vill man ha fet single- eller dualcoreprestanda. Kolla Gigabytes fetare intelbaserade Brix.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns det något bra sätt att streama bilden laggfritt till denna så jag kan köra emulatorerna på min vanliga pc men se bilden på denna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zormac:

Finns det något bra sätt att streama bilden laggfritt till denna så jag kan köra emulatorerna på min vanliga pc men se bilden på denna?

Detta är verkligen inget jag undersökt själv så risken finns att man blir dumförklarad.
Det går inte att använda Steam till detta?

http://store.steampowered.com/streaming/

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Vilken NUC fyller mitt behov?

Hej hopp!
Min nuvarande htpc känns seg i vissa tunga filmer så har nu bestämt mig för att bygga om den till en NAS och köpa en NUC för uppspelning istället.

Min fråga är då till er som faktiskt kör NUC. Vilket modell skall man gå för utan att vara dumsnål? Kan störa mig otroligt på sega menyer etc så vill slippa detta.

Det jag kommer köra:
1080 filmer och en del 3d
xbmc eller plex
netflix
5.1 ljud

Räcker en i3 för mig? 8gb minne? Jag har en ssd i min nuvarande htpc som jag tänkte flytta över.

Tack

/e

Permalänk
Medlem

Suck, nu har NUC:en gått och dött också

Skruvade fast några lösa eluttag igår och bröt då strömmen på säkringen (automatsäkring). Glömde att stänga av NUC:en (står som lampdator och har varit igång i 15mån). Efter detta vägrar den boota. Blinkar till blått, svart i 5s och blinkar sedan igen. Denna kod finns inte med på Intels hemsida.
Har nu försökt med en annan "laddare" och rensat bort HD, nätverk och minne och den beter sig fortfarande på samma sätt. Bara att slänga i återvinningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dez:

Suck, nu har NUC:en gått och dött också

Skruvade fast några lösa eluttag igår och bröt då strömmen på säkringen (automatsäkring). Glömde att stänga av NUC:en (står som lampdator och har varit igång i 15mån). Efter detta vägrar den boota. Blinkar till blått, svart i 5s och blinkar sedan igen. Denna kod finns inte med på Intels hemsida.
Har nu försökt med en annan "laddare" och rensat bort HD, nätverk och minne och den beter sig fortfarande på samma sätt. Bara att slänga i återvinningen?

Din första tanke är att kasta den???????

Om du kollar inte visste det så har du 3års garanti på NUCen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Din första tanke är att kasta den???????

Om du kollar inte visste det så har du 3års garanti på NUCen.

Ja, jag är lite frustrerad över att jag inte får minda datorer att fungera (föregående, inte en NUC, höll i 2 mån)

Warranty checken (http://www.intel.com/p/en_US/support/warranty) hittar inte min NUC. Men slängde iväg en fråga till supporten så får vi se vad de säger.

Oavsett har ju något hänt när strömmen bröts/kom tillbaks, så det är ju svårt att hävda att detta är ett ursprungligt fel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dez:

Ja, jag är lite frustrerad över att jag inte får minda datorer att fungera (föregående, inte en NUC, höll i 2 mån)

Warranty checken (http://www.intel.com/p/en_US/support/warranty) hittar inte min NUC. Men slängde iväg en fråga till supporten så får vi se vad de säger.

Oavsett har ju något hänt när strömmen bröts/kom tillbaks, så det är ju svårt att hävda att detta är ett ursprungligt fel...

Ursprungligt fel = reklamation

Garanti är när nåt går sönder som i ditt fall. Datorn ska klara ett strömavbrott

Permalänk
Medlem

Tänkte åka och köpa mig intels i3-variant imorgon. (D34010WYK)
Finns det hopp om att använda HDMI-CEC på denna?
Vill gärna använda min TV-fjärr till allt eftersom den är RF-baserad. Har också bättre respons än min harmony one....

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoktGrus:

Tänkte åka och köpa mig intels i3-variant imorgon. (D34010WYK)
Finns det hopp om att använda HDMI-CEC på denna?
Vill gärna använda min TV-fjärr till allt eftersom den är RF-baserad. Har också bättre respons än min harmony one....

Nix, det funkar inte.
Edit: Skulle möjligen kunna gå att få det att funka med en PulseEight Internal HDMI-CEC Adapter för Intel NUC D54250WYK med smärre modifieringar.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Ursprungligt fel = reklamation

Garanti är när nåt går sönder som i ditt fall. Datorn ska klara ett strömavbrott

Fick ett samtal från intel's support. DE tycker att min NUC täcks av garantin (fast jag inte lyckades hitta den när jag ppluttade in serinummer på hemsidan). De verkar dessutom vilja skicka en ny.

Jag är mer än nöjd än så länge

Permalänk
Avstängd

Jag har ett problem med denna: http://www.kabelbutiken.com/hdmi-switch-4-portar-toslink-koax... och min NUC. Skärmen blir svart om jag kör Netflix i helskärm. Var faktiskt samma på min spel-dator när jag testade köra på det inbyggda grafikkortet. Lirar alltså varken med Ivy Brige eller Hasswell HD grafik. Mycket konstigt för med Nvidia funkar det. Även direkt i TV går bra med HD 4000 och Hasswell.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Har fått ett knepigt fel på min nuc 2820. Helt jäkla plötsligt så laggar (hackar) det med jämna mellanrum när jag kör film i 1080. Har mitt filmbibliotek på en extern hdd som är inkopplad i en asus router (n56u). Saken är den att det funkat utan problem till bara någon dag sedan. Har bytt nätverkskabel från nuc till router utan resultat. Har en boxee med xbmc kopplad på samma sett på övervåning med typ 15m nätverkskabel och där funkar 1080 klockrent fortfarande så problemet borde ligga i den lilla nuc:en. Vad kan vara fel tror ni? 720p funkar utan problem. Hjälp!
Edit.. Just det kör openelec. Gotham.

Permalänk
Medlem
Skrivet av barritus:

Har fått ett knepigt fel på min nuc 2820. Helt jäkla plötsligt så laggar (hackar) det med jämna mellanrum när jag kör film i 1080. Har mitt filmbibliotek på en extern hdd som är inkopplad i en asus router (n56u). Saken är den att det funkat utan problem till bara någon dag sedan. Har bytt nätverkskabel från nuc till router utan resultat. Har en boxee med xbmc kopplad på samma sett på övervåning med typ 15m nätverkskabel och där funkar 1080 klockrent fortfarande så problemet borde ligga i den lilla nuc:en. Vad kan vara fel tror ni? 720p funkar utan problem. Hjälp!
Edit.. Just det kör openelec. Gotham.

Har samma symptom. När jag spelar upp br-rip på runt 1gb så är allt hur bra som helst. Men jag kollar mest på 720p och 1080p och då uppstår det mer lagg (dock inte varje gång). Igår tittade jag på en film som var på ~6gb. Då var det lite värre.
Kör XBMC med win 8.1. Även jag har en extern HDD (via USB3). Jag har dock en i3 (med 8gb ram). Jag bytade nyligen till Aeon Nox och det är tydligen lite mer krävande skin. Men 8gb ram bör väl klara av det? Funderar på att sälja min låga i3-modell och köpa den höga i5:an så jag kan ha en intern SSD som lagringsenhet utöver mSata-disken.

Permalänk
Medlem

Någon som vet när Intel NUC Broadwell kommer? Borde vara på G. Vad nytt kan man hoppas på?

Tror dock att jag väntar till NUC Skylake med att byta.

Skulle vilja se Intel sälja en helt passiv NUC som standard.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Någon som vet när Intel NUC Broadwell kommer? Borde vara på G. Vad nytt kan man hoppas på?

Tror dock att jag väntar till NUC Skylake med att byta.

Skulle vilja se Intel sälja en helt passiv NUC som standard.

Intel säljer redan en passiv NUC (DE3815TYKHE) http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2759946
För egen del ser jag gärna mer kraft i en sån låda innan man slår till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rky:

Intel säljer redan en passiv NUC (DE3815TYKHE) http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2759946
För egen del ser jag gärna mer kraft i en sån låda innan man slår till.

Hade gärna sett en I3 i detta utförandet, men ser också fram emot när dessa NUC blir helt passiva out of the box.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd

Här laggar min i3 NUC (GB fiber) med 1080p. Men för vanliga Play-kanaler duger den gott
http://www.rockstargames.com/videos#/?video=11192

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Väntar också på nya i5 Broadwell eller Skylake.
Ska köras passivt.

Man kan redan nu köra passivt med i5, om man kör med annan chassi än Intels originala.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Avstängd

Ska testa Ubuntu på min. Tänkte först Hackingtosha den men efter efterforskningar så ger OSX ingen fördel mot Linux om man inte har en iPhone eller iPad. Skulle i så fall vara Apple TV men använder den endast till Netflix och TV4 Play.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Avstängd

Tyvärr går Ubuntu 14.10 bort för mig.

1. Kan inte använda min MCE eller Logtiec remote. Det går att bläddra men inte starta något.
2. Skalat upp skrivbordet 1.5 men det gäller tyvärr inte Firefox där man få zooma och zooma, sida efter sida.

Tror nog det är enklast är att köra vidare på Windows 8.1

Försökte även med en Dualboot

Kan man inte längre installera Dual boot med Windows och Ubuntu/Linux Mint. Får bara valet att radera hela disken, inte att installera sida vid sida. Har det kanske med mSata att gora eller ar det specifikt for NUC ?

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Skrivet av stormense:

Tyvärr går Ubuntu 14.10 bort för mig.

1. Kan inte använda min MCE eller Logtiec remote. Det går att bläddra men inte starta något.
2. Skalat upp skrivbordet 1.5 men det gäller tyvärr inte Firefox där man få zooma och zooma, sida efter sida.

Tror nog det är enklast är att köra vidare på Windows 8.1

Försökte även med en Dualboot

Kan man inte längre installera Dual boot med Windows och Ubuntu/Linux Mint. Får bara valet att radera hela disken, inte att installera sida vid sida. Har det kanske med mSata att gora eller ar det specifikt for NUC ?

installera windows först, och lämna plats på disken för linux partitionerna vid windows installationen, eller under linux installationen, väl att göra din egen partitionering, vet inte va det heter på 14.10 installern, men i 14.04 lts är det sista alternativet.

ska inte vara några problem med dualboot, men jag föredrar att installera windows först, då man slipper mycket jobb med att installera om bootloadern för linux, och att lyckas komma in i linux utan den, så kommer du behöva peka installern till ditt rootfs, och det känns som vi har denna diskution är det lite överkurs att försöka förklara utan att det blir en steg för steg pdf på 5 sidor..

edit: om windows tar upp 100% av disken, då finns det bara delete och börja om.. så börja med att installera windows på säg 50-60% av disken, sen tar du resten till linux.. kanske 70/30 beror på vad du ska fylla disken med, men windows program är i regel större än linux finns såklart undantag..

Permalänk
Avstängd

Går även att krympa Windows. Ska testa detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Hej, jag har ett par frågor kring ett möjligt införskaffande av en NUC.
Har kikat på följande komponenter och undrar.
1. Rymms både mSATA disken och en 2.5"?
2. Kommer att köra win7/8+XBMC, ev steam streaming och spela lättare titlar som Telltales The walking dead dvs "soffhäng" spel.
kommer i3:an att räcka till eller ska jag gå på i5:an.
3. 4 eller 8 gb ram?
4. Kommer att köpa en NAS i framtiden och då funderar jag på att bara köra med en mSATA disk och gå ner i chassi storleken, någon som vet hur det funkar att spela upp film från en extern USB disk/USB sticka om jag skulle få platsbrist med den mSATA disken?

Om de ser tokigt ut så får nu gärna justera

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoManski:

Hej, jag har ett par frågor kring ett möjligt införskaffande av en NUC.
Har kikat på följande komponenter och undrar.
1. Rymms både mSATA disken och en 2.5"?
2. Kommer att köra win7/8+XBMC, ev steam streaming och spela lättare titlar som Telltales The walking dead dvs "soffhäng" spel.
kommer i3:an att räcka till eller ska jag gå på i5:an.
3. 4 eller 8 gb ram?
4. Kommer att köpa en NAS i framtiden och då funderar jag på att bara köra med en mSATA disk och gå ner i chassi storleken, någon som vet hur det funkar att spela upp film från en extern USB disk/USB sticka om jag skulle få platsbrist med den mSATA disken?
http://www.inet.se/files/img/cart\kundvagn-7354821-00.png

Om de ser tokigt ut så får nu gärna justera

1. Ja.
3. Känns dumt att inte köra på 8.
4. Inga problem.

Permalänk
Medlem

Det här kanske är ett vanligt fel men hittar inget och jag har lite problem med att installera engelska Windows 7 Home Premium (SP1) på en i5 haswell nuc.

Testat att installera både från USB-sticka och USB-dvd-läsare och resultatet slutar alltid med att installationen (som nästan är klar) får en bluescreen och datorn startar om, efter uppstart så kommer ett felmeddelande upp:

Citat:

The computer restarted unexpectedly or encountered an unexpected error. Windows installation cannot proceed. To install Windows, click "OK" to restart the computer, and then restart the installation

Börjar man om får man samma fel igen.

Har senaste EFI-bioset och har kört 18 timmar memtest utan problem. Har installerat flertalet linuxdistar och testat lite utan några som helst problem. Men windows totalvägrar.

Behöver man göra någon speciell EFI-ändring för att windows 7 ska bli nöjt? Har googlat men hittar inget specifikt problem med just NUCen, och känns ju som det borde vara ett vanligt fel... Eller om jag kör någon för gammal windows-7 version för EFI?

Googlar man på felmeddelandet ovan så är det många guider som talar om att vid installationsstarten dra fram regedit och ändra en registernyckel för att få windows att gå vidare trotts felet (känns väl sådär, men fungerar det så visst) men den registernyckeln finns inte i min installation (antar att den har flyttat på sig i min version av windows...).

Någon som råkat ut för samma sak? Alternativt: någon som inte råkat ut för det felet med jusst en engelsk W7 Home Premium sp1 installation?

Permalänk
Avstängd

Bytte ut min 32 GB mSata disk (eller var det 16) till en 120 GB och har nu en liggande. Kanske skulle köpa en NUC till eller skänka på marknaden? I alla fall helt onödigt med större disk när man kör en Nas som lagring. Bortkastade pengar.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av echo:

Det här kanske är ett vanligt fel men hittar inget och jag har lite problem med att installera engelska Windows 7 Home Premium (SP1) på en i5 haswell nuc.

Testat att installera både från USB-sticka och USB-dvd-läsare och resultatet slutar alltid med att installationen (som nästan är klar) får en bluescreen och datorn startar om, efter uppstart så kommer ett felmeddelande upp:

Börjar man om får man samma fel igen.

Har senaste EFI-bioset och har kört 18 timmar memtest utan problem. Har installerat flertalet linuxdistar och testat lite utan några som helst problem. Men windows totalvägrar.

Behöver man göra någon speciell EFI-ändring för att windows 7 ska bli nöjt? Har googlat men hittar inget specifikt problem med just NUCen, och känns ju som det borde vara ett vanligt fel... Eller om jag kör någon för gammal windows-7 version för EFI?

Googlar man på felmeddelandet ovan så är det många guider som talar om att vid installationsstarten dra fram regedit och ändra en registernyckel för att få windows att gå vidare trotts felet (känns väl sådär, men fungerar det så visst) men den registernyckeln finns inte i min installation (antar att den har flyttat på sig i min version av windows...).

Någon som råkat ut för samma sak? Alternativt: någon som inte råkat ut för det felet med jusst en engelsk W7 Home Premium sp1 installation?

Var säker på att du nollställt BIOS.
Kontrollsumma (checksum) på ISO-filen?
Testa lite olika USB-stickor, någon kan ju vara defekt.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoManski:

Hej, jag har ett par frågor kring ett möjligt införskaffande av en NUC.
Har kikat på följande komponenter och undrar.
1. Rymms både mSATA disken och en 2.5"?
2. Kommer att köra win7/8+XBMC, ev steam streaming och spela lättare titlar som Telltales The walking dead dvs "soffhäng" spel.
kommer i3:an att räcka till eller ska jag gå på i5:an.
3. 4 eller 8 gb ram?
4. Kommer att köpa en NAS i framtiden och då funderar jag på att bara köra med en mSATA disk och gå ner i chassi storleken, någon som vet hur det funkar att spela upp film från en extern USB disk/USB sticka om jag skulle få platsbrist med den mSATA disken?
http://www.inet.se/files/img/cart\kundvagn-7354821-00.png

Om de ser tokigt ut så får nu gärna justera

Ett tips, Webhallen har I5 modellen för 2490:- just nu.

Jag är sugen på att inhandla en I5, man blir beroende av att ha mera NUC när man väl har en.

Film från USB-hårddisk ska ju inte vara några problem att köra

Edit: Jag skulle skippa msata ssd och den vanliga 2.5" och köpt en 2.5" SSD istället. Får en 256gb för mindre pengar än dessa två tillsammans.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Var säker på att du nollställt BIOS.
Kontrollsumma (checksum) på ISO-filen?
Testa lite olika USB-stickor, någon kan ju vara defekt.

Jo, har testat att resetta till default i BIOS.
Har ingen checksum att jämföra med, tog ISOn från http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7... då den ISO jag gjort själv tydligen inte fungerade med windows 7 -> USB toolet. Har i och för sig inte testat att bränna min ISO och se om den fungerar (originalet är hos föräldrarna), ska testa det men vet inte vad jag vågar hoppas på.

Har kollat intels officiella windows 7 instruktioner ( http://www.intel.com/support/motherboards/desktop/sb/CS-03393... )

Citat:

Press F2 when prompted during boot to enter BIOS Setup.
Press F9 to set all BIOS options to default values.
Select Advanced.
On the Devices and Peripherals > SATA menu, Chipset SATA Mode is set to AHCI.
On the Boot > Boot Priority menu, in the Legacy Boot Priority pane, Legacy Boot is enabled (checked).
On the Boot > Boot Configuration menu, in the UEFI Boot pane, OS Selection is set to Windows 7.
Press F10 to save and exit BIOS Setup.

Proceed with the installation of the operating system.

Bara det att den där Windows-7 inställningen inte finns i senaste BIOSet... Så frågan är om det är värt att försöka leta reda på en "lagom gammal" BIOS-version... (Om någon vet med sig vilken BIOS-version som de installerat W7 Home Premium med så säg gärna till)

Permalänk
Medlem
Skrivet av echo:

Jo, har testat att resetta till default i BIOS.
Har ingen checksum att jämföra med, tog ISOn från http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7... då den ISO jag gjort själv tydligen inte fungerade med windows 7 -> USB toolet. Har i och för sig inte testat att bränna min ISO och se om den fungerar (originalet är hos föräldrarna), ska testa det men vet inte vad jag vågar hoppas på.

Har kollat intels officiella windows 7 instruktioner ( http://www.intel.com/support/motherboards/desktop/sb/CS-03393... )

Bara det att den där Windows-7 inställningen inte finns i senaste BIOSet... Så frågan är om det är värt att försöka leta reda på en "lagom gammal" BIOS-version... (Om någon vet med sig vilken BIOS-version som de installerat W7 Home Premium med så säg gärna till)

Jag ska prova samma ISO som du använder dig av.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX