Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vad gäller om ett slutet vattenkylningskit börjar läcka?

Permalänk

Vad gäller om ett slutet vattenkylningskit börjar läcka?

Har tänkt köpa köpa en Corsair H60-H80 till datorn. Eftersom det har med vatten att göra och risk för läckage tänkte jag bara höra om det är någon som vet om corsair står för skadorna som kan uppstå på andra delar i datorn vid ett eventuellt läckage?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S || Moderkort: ASUS Z170 Pro Gaming || Processor: Intel Core i7-6700K || RAM: Corsair Vengeance DDR3 3000MHz 16 Gb || Grafikkort: ASUS GTX 1080 Strix || PSU: Corsair RM750x || SSD1:Samsung SSD 850 EVO 500GB || SSD2: Corsair Force GT 120GB || OS: Windows 10 Pro ||Skärmar: Acer Predator XB271HU 165Hz & Dell UltraSharp U2412M

Permalänk
Medlem

Vidare jag hört så står dom inte alltid för skadorna, men har du dokumenterat allt väldigt bra så är det säkert inget problem. Dock så är chansen för läckage väldigt liten.

Dock så tycker jag att en bättre luftkylare är tystare, säkrare och oftast lite billigare. Och prestanda skillnaden är knappt noterbar.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk

Ja okej, för det vore ju inte så roligt att behöva stå för kostnaden av nya delar.

Att jag börjat snegla på sluten vattenkylning är dels pga av ram-minnen men också för att luftkylarna tar upp ganska mycket plats i övrigt.

Har svårt för att bestämma mig.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S || Moderkort: ASUS Z170 Pro Gaming || Processor: Intel Core i7-6700K || RAM: Corsair Vengeance DDR3 3000MHz 16 Gb || Grafikkort: ASUS GTX 1080 Strix || PSU: Corsair RM750x || SSD1:Samsung SSD 850 EVO 500GB || SSD2: Corsair Force GT 120GB || OS: Windows 10 Pro ||Skärmar: Acer Predator XB271HU 165Hz & Dell UltraSharp U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin.Samuelsson:

Ja okej, för det vore ju inte så roligt att behöva stå för kostnaden av nya delar.

Att jag börjat snegla på sluten vattenkylning är dels pga av ram-minnen men också för att luftkylarna tar upp ganska mycket plats i övrigt.

Har svårt för att bestämma mig.

Dold text

Jo, har gjort samma misstag. Blev en notering att aldrig köpa hög profil minnen, eller rekommendera det. Men sluten vattenkylning är ett bra alternativ då, men förslår Antec istället för Corsair.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk

Dom ska ersätta skador orsakade av deras produkt enligt svensl lag. T.ex. om en diskmaskin läcker och skadar golvet så ska återförsäljaren alternativt tillverkaren stå för kostnaderna. De ska betala skadestånd helt enkelt.

Visa signatur

GPU: XFX 7950 1100Mhz/1375Mhz | RAM: Corsair 1600Mhz 2x4GB | CPU: i5 4670K @4.5GHz 1.230v| Kylare: Corsair H80 | Lagring: Samsung 840 250Gb SSD + 1Tb Caviar HDD

Permalänk

Hmmm okej. Låter som att det kan bli en hel del komplikationer om den skulle börja läcka, men samtidigt har jag inte mycket val om jag vill ha en annan vettig kylare och chansen att den skulle läcka kanske inte är så stor heller?

Varför Antec istället för Corsair?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S || Moderkort: ASUS Z170 Pro Gaming || Processor: Intel Core i7-6700K || RAM: Corsair Vengeance DDR3 3000MHz 16 Gb || Grafikkort: ASUS GTX 1080 Strix || PSU: Corsair RM750x || SSD1:Samsung SSD 850 EVO 500GB || SSD2: Corsair Force GT 120GB || OS: Windows 10 Pro ||Skärmar: Acer Predator XB271HU 165Hz & Dell UltraSharp U2412M

Permalänk
Skrivet av Robin.Samuelsson:

Hmmm okej. Låter som att det kan bli en hel del komplikationer om den skulle börja läcka, men samtidigt har jag inte mycket val om jag vill ha en annan vettig kylare och chansen att den skulle läcka kanske inte är så stor heller?

Varför Antec istället för Corsair?

Den börjar inte läcka så länge du inte försöker få den att läcka

Visa signatur

GPU: XFX 7950 1100Mhz/1375Mhz | RAM: Corsair 1600Mhz 2x4GB | CPU: i5 4670K @4.5GHz 1.230v| Kylare: Corsair H80 | Lagring: Samsung 840 250Gb SSD + 1Tb Caviar HDD

Permalänk
Skrivet av oskar5140:

Den börjar inte läcka så länge du inte försöker få den att läcka

Förhoppningsvis inte!

Börjat snegla på denna: http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/kylning/vattenky...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S || Moderkort: ASUS Z170 Pro Gaming || Processor: Intel Core i7-6700K || RAM: Corsair Vengeance DDR3 3000MHz 16 Gb || Grafikkort: ASUS GTX 1080 Strix || PSU: Corsair RM750x || SSD1:Samsung SSD 850 EVO 500GB || SSD2: Corsair Force GT 120GB || OS: Windows 10 Pro ||Skärmar: Acer Predator XB271HU 165Hz & Dell UltraSharp U2412M

Permalänk

Vad jag har hört så ersätter Corsair allt som inte funkar om det läcker, och sluten vattenkylning är stort sett bombsäkert (inte bokstavligen).

Visa signatur

- i7 3770K & P8Z77-V Pro - MSI GTX 680 - Vengeance 16GB 1600Mhz -

- The horror... the horror... -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin.Samuelsson:

Har tänkt köpa köpa en Corsair H60-H80 till datorn. Eftersom det har med vatten att göra och risk för läckage tänkte jag bara höra om det är någon som vet om corsair står för skadorna som kan uppstå på andra delar i datorn vid ett eventuellt läckage?

Med en Corsair H100i kommer tempen inte vara något problem för dej hur mycket du än kommer klocka. Den har tystare fläktar än gamla H100 och i din låda får du ju rum med 240 radiatorn i toppen. Men så är det här med pengarna, jag tycker det är värt den mer kostnad det innebär.Jag har haft H70 och då kan man lika bra ha en luft kylare. Jag fick 10-15 grader svalare när jag bytte till H100 mot H70. Sen kan man ju byta ut och lägga till fläktar om man inte är nöjd. Och läckage är ju i det närmaste obefintlig och vätskan är garanterat inte elektriskt ledande. Corsair ersätter ju som flera påpekar.

http://www.sweclockers.com/recension/16227-corsair-hydro-h80i...

Visa signatur

ASUS MAXIMUS Z790 HERO / i9 13900k 5.8GHz / Corsair iCUE H150i Elite Capellix XT / G.Skill 6000 64GB / Asus RTX 4090 / Philips 43" 4K IPS LED / Samsung 980 PRO 8T / Phanteks Eclipse NV7 / Corsair AX1600i 1600W / CORSAIR Silens RGB / FUNC / ASTRO A50 gen3 / Win 11 Home 64 och MYCKET Nöjd. Mobil: SamUltra23 / Platta: GALAXY PRO 12.2 / Sony Xperia Z Tab / Dyseleksi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rossi46:

Och läckage är ju i det närmaste obefintlig och vätskan är garanterat inte elektriskt ledande. Corsair ersätter ju som flera påpekar.

Nja, har hört flertal fall när dom inte har ersätt. Men som sagt har man allt bra dokumenterat så kan jag inte tänka mig att det blir något problem. Sen om Svensk eller EU lag säger att dom måste så är det väl en grej, men som alltid finns det säkerligen ett "men".

Men som sagt innan, det är extremt osannolikt att den läcker. Det är så länge du inte är grymt klumpig eller våldsam.

Alla vätskor "är" eller "blir" strömledande.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk

Visst är H100 lockande, men jag vet inte om jag är beredd att lägga 1000kr på en kylare. Jag förstår att det säkert är en bra investering men nu i början har jag inte tänkt klocka något speciellt, vill mest sänka temperaturerna som det ser ut nu. Börjar tröttna på Intels originalkylare.

H60 känns som lagom prisklass, visst kan jag även snegla på luftkylare men då blir jag även tvungen att byta ram-minnen vilket känns lite sisodär. Vad jag förstått är endå inte H60 fy skam och det lär väl gå att klocka en hel del även med den utan att temperaturerna blir allt för höga?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S || Moderkort: ASUS Z170 Pro Gaming || Processor: Intel Core i7-6700K || RAM: Corsair Vengeance DDR3 3000MHz 16 Gb || Grafikkort: ASUS GTX 1080 Strix || PSU: Corsair RM750x || SSD1:Samsung SSD 850 EVO 500GB || SSD2: Corsair Force GT 120GB || OS: Windows 10 Pro ||Skärmar: Acer Predator XB271HU 165Hz & Dell UltraSharp U2412M