Model 01 - Byggt för Vattenkylning [Scratchbygge]

Permalänk
Medlem

Har du inte någon fundering om att kanske börja tillverka chassi som dessa till försäljning? Grymt snyggt och jag skulle lätt betala runt 3k - 4k + lite till för detta chassi. Ska bli väldigt roligt att se slut produkten.
Grymt Jobbat!

Visa signatur

Lur: IPhone 6+. Lur 2: IPhone 7 Platta: IPad Air Skärm: BenQ 24" 3D LED XL2411T
Speldator: Chassi: CM Storm Stryker, Grafikkort: Gigabyte GTX 680, RAM: 16GB, SSD: Intel 520 120GB,
Hårddisk: WD Caviar Black 1TB, Nätagg: Corsair GS800W, Processor: Intel i7 6700k 4 Ghz

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av CCWarlock:

Underbart. Vart ska du skicka sakerna för anodisering? ChilledPC? Eller något svenskt företag? Pris?

Ringde runt lite till olika företag som jag vet har sina saker anodiserade. Och då blev jag rekomenderad att Hama Eloxering AB skulle vara både billiga och bra. Snackade lite med en snubbe där och han sa att det är svårt att veta exakt hur mycket det skulle kosta, men han trode inte att det skulle gå på mer än 500-1000kr för 3st chassin. Denna ett chassi som min polare bygger samt ett chassis som är gjort för att sitta i en ikea expedithylla som mediadator/lagringsserver. Så jag tycker helt klart att det lät bra. Men som sagt, han sa att det kan både bli mer eller mindre. Sen är det ju frakt också såklart. Vi får helt enkelt vänta och se

http://www.industritorget.se/default.asp?visa_sida=reg/reg_le...

http://www.hamaeloxering.se/

Skrivet av LinusNeuman:

Vem har sagt att jag inte är en tjej!? ... Nae.. Men jo, kanske det.

Vem har sagt att tjejer inte kan tycka att tjejer är snygga?!?!

Samt att linus är ett ganska grabbigt namn

Skrivet av upl8447:

Med tanke på att ditt användarnamn är Linus så är jag rätt säker på du är en kille:-P

Haha, tänkte precis samma sak

Skrivet av Pax Vobiscum:

Respekt! Följes med intresse.

Tackar! Ska försöka uppdatera alla bilderna till svenska också och med ny font.

Skrivet av Jerkanftw:

Kan det vara denna du tänker på? http://www.sweclockers.com/galleri/9260-lian-li-fx

Sjukt bra hittils, ser fram emot slutresultatet!

Såg riktigt nice ut, intressant att han använder sli/cross fittings till sina 12mm rör, känns som att det finns risk för att de ska ramla ur?

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brodholm:

Ringde runt lite till olika företag som jag vet har sina saker anodiserade. Och då blev jag rekomenderad att Hama Eloxering AB skulle vara både billiga och bra. Snackade lite med en snubbe där och han sa att det är svårt att veta exakt hur mycket det skulle kosta, men han trode inte att det skulle gå på mer än 500-1000kr för 3st chassin. Denna ett chassi som min polare bygger samt ett chassis som är gjort för att sitta i en ikea expedithylla som mediadator/lagringsserver. Så jag tycker helt klart att det lät bra. Men som sagt, han sa att det kan både bli mer eller mindre. Sen är det ju frakt också såklart. Vi får helt enkelt vänta och se

http://www.industritorget.se/default.asp?visa_sida=reg/reg_le...

http://www.hamaeloxering.se/

Vem har sagt att tjejer inte kan tycka att tjejer är snygga?!?!

Samt att linus är ett ganska grabbigt namn

Haha, tänkte precis samma sak

Tackar! Ska försöka uppdatera alla bilderna till svenska också och med ny font.

Såg riktigt nice ut, intressant att han använder sli/cross fittings till sina 12mm rör, känns som att det finns risk för att de ska ramla ur?

Tjena, finns länk till mitt projekt i min signatur, ska också snart gå på att köra på 12mm rör i sli fittings ifall du skulle undra över något
Har precis fått hem lite rör att leka med

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Brodholm:

Ringde runt lite till olika företag som jag vet har sina saker anodiserade. Och då blev jag rekomenderad att Hama Eloxering AB skulle vara både billiga och bra. Snackade lite med en snubbe där och han sa att det är svårt att veta exakt hur mycket det skulle kosta, men han trode inte att det skulle gå på mer än 500-1000kr för 3st chassin. Denna ett chassi som min polare bygger samt ett chassis som är gjort för att sitta i en ikea expedithylla som mediadator/lagringsserver. Så jag tycker helt klart att det lät bra. Men som sagt, han sa att det kan både bli mer eller mindre. Sen är det ju frakt också såklart. Vi får helt enkelt vänta och se

http://www.industritorget.se/default.asp?visa_sida=reg/reg_le...

http://www.hamaeloxering.se/

Tack för tipset! Får höra med dem om de lokala jag letat upp inte fungerar. Tänkte höra med http://www.ytbehandlarna.com/ först. Kan psykkla eller ta bussen direkt dit nämligen. När det är dags att eloxera det vill säga..

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk

Det här ser ju helt fantastiskt ut Brodholm

Keep up the good work!

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av lanbonden:

Helt otroligt, detta projekt blir bara bättre för varje update!

Helt klart, var precis det bygget jag tänkte på

Kul att du tycker att det blir bättre och inte sämre

Skrivet av Fractic:

Har du inte någon fundering om att kanske börja tillverka chassi som dessa till försäljning? Grymt snyggt och jag skulle lätt betala runt 3k - 4k + lite till för detta chassi. Ska bli väldigt roligt att se slut produkten.
Grymt Jobbat!

Har funderat lite. Saken är den att I sådana fall skulle man behöva göra de på beställning och troligen då sälja ett helt chassi med vattenkylning och allt det redan monterat för att på något vis få vinst på det. Och troligen skulle det bli dyrt då det är väldigt svårt att komma ner i pris om man bara gör ett fåtal. Om man tänker enbart ca 2-3tusen för att laserskära ett chassis och sen material 1000kr anodisering 500kr sen jobb och blästring på allt det så drar det lätt iväg. Såklart så blir det ju billigare om man säger att man ska laserskära 100 st chassin tex. Men som sagt, det blir vädldigt dyrt snabbt.

Skrivet av iSw3de:

Tjena, finns länk till mitt projekt i min signatur, ska också snart gå på att köra på 12mm rör i sli fittings ifall du skulle undra över något
Har precis fått hem lite rör att leka med

Jodå, har kollat genom det Ser riktigt bra ut. Har samma chassi som står här hemma och dammar!

Såg att det är många som använder dessa för rör. Har själv köpt dessa
http://www.boschrexroth.com/pneumatics-catalog/Vornavigation/...

Den första modellen som är "rak" så att säga. Får se vad jag kommer välja, de är ju ganska kompakta de från bitspower. Men som jag fattar så är det inget som håller fast bitspowervarianten? Eller missar jag något?

Skrivet av CCWarlock:

Tack för tipset! Får höra med dem om de lokala jag letat upp inte fungerar. Tänkte höra med http://www.ytbehandlarna.com/ först. Kan psykkla eller ta bussen direkt dit nämligen. När det är dags att eloxera det vill säga..

Det är ju helt klart en fördel om du slipper skicka sakerna. Allt måste ju packas väldigt väl!

Skrivet av JonasLam:

Det här ser ju helt fantastiskt ut Brodholm

Keep up the good work!

Tackar herr Lam

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brodholm:

Jodå, har kollat genom det Ser riktigt bra ut. Har samma chassi som står här hemma och dammar!

Såg att det är många som använder dessa för rör. Har själv köpt dessa
http://www.boschrexroth.com/pneumatics-catalog/Vornavigation/...

Den första modellen som är "rak" så att säga. Får se vad jag kommer välja, de är ju ganska kompakta de från bitspower. Men som jag fattar så är det inget som håller fast bitspowervarianten? Eller missar jag något?

Nästan alla "riktiga" moddare kör med Bitspowers fittings till rör vad jag har sett iallafall.
De ska sitta stenhårt när du väl fått rätt böj på röret.
De har desutom dubbla o ringar i sig som håller fast den mycket säkert!
Vad är det som håller fast den i den länken du skickade?

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av iSw3de:

Nästan alla "riktiga" moddare kör med Bitspowers fittings till rör vad jag har sett iallafall.
De ska sitta stenhårt när du väl fått rätt böj på röret.
De har desutom dubbla o ringar i sig som håller fast den mycket säkert!
Vad är det som håller fast den i den länken du skickade?

Det är professionella fittings för pneumatik. De har hakar som "klämmer", för att släppa trycker man på själva ringen runt som sitter mot o-ringar. Har sådana nu och de är grymma. Men det kan vara något ställe där de blir lite för långa för att de ska vara praktiska. Så då kan det bli så att jag använder sådana på dessa ställen. Har även sett ett flertal större mods med likande fittings. Alltså "riktiga" rörfittings som är gjorda för hårda rör.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Ser riktigt bra ut.
Kul med en bygge där det händer lite också

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Kryll:

Ser riktigt bra ut.
Kul med en bygge där det händer lite också

Japps! Synd bara att terminen nere på chalmers börjar den 22a igen. Så då lär det inte bli så mycket updates :/

Har fortfarande lite att posta dock

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Proffsmoddare

Nuså! Har uppdaterat ALLA bilderna till svenska och med den nya fonten som är lätt att läsa! Samt att jag har fixat högupplösta bilder! 1920*1200 ish på allt! Bilderna är "klickbara" där man kommer vidare till imgur där man kan välja att visa de i full upplösning!

Har även gjort så att varje post har en länk till galleriet på Imgur. Rekommenderar att kolla där då bilderna blir mycket större och bättre!

Nu update kommer alldeles strax!

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Proffsmoddare

Ytfinish!

Citat:

Jag skulle rekommendera att sätta på "Vänsterställd layout" i dina inställningar om du inte har det! Det kommer ge dig MYCKET större bilder!
Gif-Bildguide på hur man gör detta!

Kan annars rekommendera att kolla via Imgur! Klickar man på bilder där får man en zoomad variant utan att byta fönster.
Länk till galleri på Imgur!

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brodholm:

Ohhhhhh! Ja vill också har glasblästrat nu ju!! damn you! hur lång tid innan du får tillbaka de från anodiseringen?

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Ser fram emot anodiseringen :D, bor du i gbg!?

Gör jag ju fan också

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoSoVaR:

Ser fram emot anodiseringen :D, bor du i gbg!?

Gör jag ju fan också

Gör ja med!

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Hedersmedlem

Underbart! Jag vill också kunna glasblästra. Får fan höra mig för

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Desk Master

Gör du beställningsjobb? Det här ser ju otroligt bra ut

Visa signatur
Permalänk

ser sjukt nice ut!!!

Visa signatur

I7 9700k : Asus ROG Maximus Hero XI (wifi) : Corsair Dominator 32GB : EVGA RTX 2080TI Black Gaming : 500GB + 2TB Samsung 970evo : Corsair HX750i

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt, ska följas

Visa signatur

Chassi: Scratchbygge | Grafikkort:2x Powercolor Radeon HD7970 3GB | Processor: Core i7 4790k 4.4Ghz | SSD: Corsair Force GT 120GB | Moderkort: Asus Z97 Gryphon | Nätagg: Corsair RM750 80+ Gold| RAM: Corsair Vengeance 8GB 1600Mhz | HDD: Seagate 1TB |
Custom Vattenkylning

Permalänk
Entusiast

Noooees, du kan ju inte börja plugga nu, jag vill se hur det går ju

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga:

Varför måste du skriva texterna i bilderna? Mycket skönare om du skriver dem under bilden med vanlig text.

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Spille:

Ohhhhhh! Ja vill också har glasblästrat nu ju!! damn you! hur lång tid innan du får tillbaka de från anodiseringen?

Ingen aning faktiskt. Det beror helt på företaget och posten.

Skrivet av KoSoVaR:

Ser fram emot anodiseringen :D, bor du i gbg!?

Gör jag ju fan också

Jajjemen! Bor på olofshöjd! 10 min gång från chalmers

Skrivet av Spille:

Gör ja med!

Trevligt med lite göteborgare

Skrivet av CCWarlock:

Underbart! Jag vill också kunna glasblästra. Får fan höra mig för

Tycker jag helt klart du ska göra. Det ska inte vara så farligt dyrt heller.

Skrivet av Khezan:

Gör du beställningsjobb? Det här ser ju otroligt bra ut

Nja, jag studerar ju så jag jobbar inte där. Sen är det ju bara jag som lortar runt med blästern. En som jobbar dagligen gör jobbet säkert bättre än mig! Är dock själv väldigt nöjd med resultatet om jag får säga det själv ^^

Skrivet av Surfer_boy:

ser sjukt nice ut!!!

Tackar! Och bättre blir det

Skrivet av Emakcin:

Riktigt snyggt, ska följas

Tackar och bockar! Kul när folk uppskattar timmarna man lägger ner på både jobb och logg!

Skrivet av Blargmode:

Noooees, du kan ju inte börja plugga nu, jag vill se hur det går ju

Precis min egen tanke

Kommer ju att komma updates ändå! Men inte med lika täta intervaller! Dock när skolan slutar igen för sommaren så kommer det att bli hårdkörning igen!

Skrivet av elev10:

Jag har en fråga:

Varför måste du skriva texterna i bilderna? Mycket skönare om du skriver dem under bilden med vanlig text.

Tycker själv att det är snyggt även om jag gärna skulle se att det inte var vita mellanslag mellan varje bild när man postade. Kollar man via album-länken tex så ser allt mycket bättre ut. Då är det även en grå/svart bakgrund mot allt så man får lite kontrast.

Men det är ju som sagt en smaksak. Många verkar gilla denna stilen också. Kan inte annat än beklaga att du inte gillar den. Men jag skulle som sagt rekommendera att kolla via länken till galleriet på Imgur och du har svårt att läsa. Då kan du enkelt zooma också!

Hoppas detta hjälper!

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte helt inne i hur varje process går till, vad händer när du sprutar(?) på glaskornen på metallen? Är det meningen att det ska bli som minimala hål eller fastnar kulorna på metallen? Och sedan anodiseringen, jag antar att det är någon form av färgningsteknik, eller har jag fel?

Glömde skriva att allt är sketasnyggt osv osv, man blir så sugen på att göra något själv!

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Asus Strix 980 Ti | Asus Maximus VIII Gene | EVGA SuperNova 750 G2 | Kingston HyperX Fury DDR4 32GB | WD Green 3TB | Samsung M.2 256GB

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Marelix:

Nu är jag inte helt inne i hur varje process går till, vad händer när du sprutar(?) på glaskornen på metallen? Är det meningen att det ska bli som minimala hål eller fastnar kulorna på metallen? Och sedan anodiseringen, jag antar att det är någon form av färgningsteknik, eller har jag fel?

Glömde skriva att allt är sketasnyggt osv osv, man blir så sugen på att göra något själv!

Anodisering är en process där man förstärker aluminiumets korrisionsskydd genom att plåten anodiserias i en sur elektroylt. Det skapar i sin tur ett tjockare lager oxid som blir väldigt hårt och reptåligt. Man kan även infärga aluminiumet i en färg när man gör detta. Jag är inte helt säker men jag tror att man doppar materialet i färgen innan man kör den i en sur elektrolyt. Jag har valt att göra allt svart då jag tycker att det blir stilrent.

Glasblästring går ut på att tryckluft skickar små glaskulor i en hög hastighet som studsar mot ytan och skapar en yta med massa små hål. Det blir typ en diffus yta som är ganska matt. Det blir en väldigt dekorativ yta som jag gillar skarpt. Du känner säkert igen den om du tänker på alla Apple produkter. Tex Macbook pro, air, Ipod touch, suffle etc. Alla är glasblästrade. Det är inte heller lika lätt att få fingeravtryck på glasblästrat om man jämför med andra typer av polering som borstat eller högglans.

Hoppas att det besvarade din fråga! Eller missade jag något?

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brodholm:

Anodisering är en process där man förstärker aluminiumets korrisionsskydd genom att plåten anodiserias i en sur elektroylt. Det skapar i sin tur ett tjockare lager oxid som blir väldigt hårt och reptåligt. Man kan även infärga aluminiumet i en färg när man gör detta. Jag är inte helt säker men jag tror att man doppar materialet i färgen innan man kör den i en sur elektrolyt. Jag har valt att göra allt svart då jag tycker att det blir stilrent.

Glasblästring går ut på att tryckluft skickar små glaskulor i en hög hastighet som studsar mot ytan och skapar en yta med massa små hål. Det blir typ en diffus yta som är ganska matt. Det blir en väldigt dekorativ yta som jag gillar skarpt. Du känner säkert igen den om du tänker på alla Apple produkter. Tex Macbook pro, air, Ipod touch, suffle etc. Alla är glasblästrade. Det är inte heller lika lätt att få fingeravtryck på glasblästrat om man jämför med andra typer av polering som borstat eller högglans.

Hoppas att det besvarade din fråga! Eller missade jag något?

Fullständigt svar! Ungefär som jag anade för båda behandlingarna, men nu förstår jag iaf!

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Asus Strix 980 Ti | Asus Maximus VIII Gene | EVGA SuperNova 750 G2 | Kingston HyperX Fury DDR4 32GB | WD Green 3TB | Samsung M.2 256GB

Permalänk

GRYMT SNYGGT!!!!!! Riktigt trevligt att ha möjlighet att göra eget. Blir oftast som man själv vill ha det då Önskar man hade tillgång till liknande maskinpark så man kunde fixa sig ett eget "optimerat" chassi men det lär man ju tyvärr få vänta på

Men som sagt, GRYMT SNYGGT!!!!!!

Visa signatur

MVH Daniel D

[MB:Asus maximus vi] [CPU: Intel I7 4770K] [RAM: 16GB Corsair Vengeance] [GPU: ASUS 7970 DCII @1200MHz] [Nätagg: Corsair AX 860i] [Chassi: Corsair Obsidian 800D] [Custom vattenkylning till CPU & GPU]

Permalänk
Medlem

Riktigt trevligt bygge, ska bli kul att se hur resultatet blir efter anodisering och när allt är monterat och klart har lite funderingar på att kanske försöka glasblästra och anodisera mitt projekt: Silent Shadow, men det lär dröjja

Visa signatur

Följ mig på Facebook också: https://www.facebook.com/ByBl00m
Tidigare/Pågående Projekt:
Project: Silent Shadow
Project: Sasori - A Military mITX Build

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Marelix:

Fullständigt svar! Ungefär som jag anade för båda behandlingarna, men nu förstår jag iaf!

Kalas! Om det är något mer som du eller någon annan undrar är det bara att fråga! Jag svarar om jag kan!

Skrivet av badmanswe:

GRYMT SNYGGT!!!!!! Riktigt trevligt att ha möjlighet att göra eget. Blir oftast som man själv vill ha det då Önskar man hade tillgång till liknande maskinpark så man kunde fixa sig ett eget "optimerat" chassi men det lär man ju tyvärr få vänta på

Men som sagt, GRYMT SNYGGT!!!!!!

Den som väntar på något gott...

Får åtminstone vänta 5år om man ska se till mig ^^

Det är dock värt väntan! Jag lovar dig! Rekommenderar att börja rita redan nu om du är seriös på att bygga!

Skrivet av Bl00m:

Riktigt trevligt bygge, ska bli kul att se hur resultatet blir efter anodisering och när allt är monterat och klart har lite funderingar på att kanske försöka glasblästra och anodisera mitt projekt: Silent Shadow, men det lär dröjja

Tycker jag helt klart du ska fundera på! Blir en jämn yta som är svårt att klå! Vad hade du tänkt om du inte skulle ha glasblästring? borstat?

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Skrivet av Brodholm:

Den som väntar på något gott...

Får åtminstone vänta 5år om man ska se till mig ^^

Det är dock värt väntan! Jag lovar dig! Rekommenderar att börja rita redan nu om du är seriös på att bygga!

Så sant, så sant.

Har lite olika planer i huvudet men vet inte än hur jag ska få dom "på papper".
Är programmet du kör "lätt" att lära sig? Är självlärd på photoshop och moddar bilar riktigt hyggligt tycker jag själv iaf. om det kanske säger något om inlärningskurva (Har INTE tummen mitt i handen)

Visa signatur

MVH Daniel D

[MB:Asus maximus vi] [CPU: Intel I7 4770K] [RAM: 16GB Corsair Vengeance] [GPU: ASUS 7970 DCII @1200MHz] [Nätagg: Corsair AX 860i] [Chassi: Corsair Obsidian 800D] [Custom vattenkylning till CPU & GPU]

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt, hoppas du lyckas bra! Behöver du råd om rör-dragning så är du välkommen att kontakta mig.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x