Permalänk
Medlem

Ultrabook, för runt 5500kr?

Hej! Försökt hitta en ultrabook för 5000-6000 kr i en vecka nu men kommer inte fram till något alls. Även varit inne på sweclockers forums som handlar om ultrabooks och försökt få svar på mina frågor utan resultat..

Vill helt enkelt veta vilken den bästa utrabooken är för 5000-6000 kr är. det jag ska använda den till är surfa,film. alltså inget speciellt så. Vill bara ha en så snabb,bra skärm,bra pekplatta osv för runt 5500 kr. touch och sådan onödig skit vill jag helst slippa. Spelar heller ingen roll om det är en äldre ultrabook alltså generation två med windows 7.

Alltså "bästa" utrabooken för 5000-6000kr, med så bra skärm,prestanda och pek som möjligt. spelar ingen roll om det är en ultrabook från förra generationen. är den mer prisvärd än de nya så kör jag på den.

Väldigt,Väldigt tacksam för svar!

"är lite lätt irriterad"

Permalänk
Medlem

Måste säga att denna dator är väldigt intressant, speciellt efter prisnedsättningen: HP ENVY Sleekbook 6-1153eo

Denna har en AMD A8 i sig, vilket betyder lite klenare processor än Intels men bättre integrerad grafik (7600G) som gör så att det är möjligt att faktiskt spela på datorn, jämfört med en Intel HD 4000.

Permalänk
Medlem

Ahh nice! tror du det är möjligt att spela dota2 på den? sen en amd A8 är det att jämföra med en i3 från intel (: ?

Permalänk
Medlem

Ännu ett frågetecken (: vet du om det är möjligt att byta till en ssd?

Permalänk
Medlem

Ja. Det kommer nog inte vara några problem att spela Dota 2 på denna laptop. Kolla på t.ex. denna benchmark för att se lite siffror på andra spel. Om du är student så får du ännu 5% rabatt på HP:s webbshop, så datorn kommer kosta då ca. 4260 SEK - och då har du råd med en SSD också.

Nedan har du en video hur en liknande dator presterar i StarCraft II (dock har den en A10 och inte A8, men de presterar dylikt):

Yes, det är möjligt att byta till en SSD:

Permalänk
Medlem

Tack (: damn va fint

Permalänk
Medlem

Egentligen för att få kallas Ultrabook så behöver det väl vara en Intel processor i datorn och en SSD. Den finns väl även gränser för vikt och sånt. Jag kan inte exakt vad det är som gäller.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Gunmoses:

Egentligen för att få kallas Ultrabook så behöver det väl vara en Intel processor i datorn och en SSD. Den finns väl även gränser för vikt och sånt. Jag kan inte exakt vad det är som gäller.

Intel Core i3/i5/i7 på 17 watt. SSD är inget riktigt krav, tillverkarna kan komma undan med en hårddisk med SSD-cache (ofta används riktigt dålig sådan bara för att uppfylla kraven). Sen finns vissa krav på säkerhetsfunktioner och mått – inte vikt.

HP Envy 6 Sleekbook har exakt samma chassi som HP Ency 6 Ultrabook, skillnaden är just AMD-processorn och att SSD-cache saknas. Det sistnämnda är dock inte så mycket att sakna 9 fall av 10

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Det är lite som Apple´s Retina på det viset, det kan ju inte va Retina om det inte är en Apple produkt och det kan ju inte va en Ultrabook om det inte är en Intel processor. Det är bra sätt att tjäna mer pengar på ett varumärkesskyddat namn för något av en viss kvalite för även om andra erbjuder något lika bra får dom ju inte använda det namnet och utan namnet tror många av kunderna att det inte är lika bra.

Permalänk
Medlem

Var taggad på denna, men tror jag vill ha en 13,4 tum istället. Kan någon länka de bästa 13,4 tum för 5000-6000 kr, som sagt ingen touch eller nån sån skit. snälla snälla snälla
http://h20386.www2.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=C... men

Permalänk
Medlem

Varför måste det finnas tiotusentals olika modeller... säkert 10 företag och de har alla ett sortiment på 50 st olika ultrabooks... sen vet man inte vilka som är av den nya generationen och vilka som är av den gamla, en dator kan ha identiska komponenter men kosta långt ifrån lika mycket, en som har bättre komponenter kan vara 1000 kronor billigare än en med sämre.. alltså börjar bli irriterad, går ju inte hitta den mest prisvärda/bästa datorn. Kan inte bara den nya killen på sweclockers börja göra guides och köptips på allt och alla prisklasser. Bästa gaming datorn för 5000-7000, 7-10 000 osv och lika då för ultrabooks mm.....

Permalänk
Medlem

Om ni vill ha 10% så skriv in e-koden: HPNEWSPUB så kostar datorn ynka 4 500kr

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Highlaj:

Om ni vill ha 10% så skriv in e-koden: HPNEWSPUB så kostar datorn ynka 4 500kr

hp datorn ?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Gaming: NZXT H440W NE, EVGA SuperNOVA G3 650W, Asus ROG Strix X470-F Gaming, AMD Ryzen 7 2700X, Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse, Samsung 970 EVO 500GB, Corsair Vengeance White RGB LED Pro DDR4 3200MHz 4x8GB, HDD: 4TB, Logitech G915 Lightspeed Tactile, Logitech G502 Lightspeed, Razer Leviathan, Corsair Void Pro RGB Wireless, 2x MSI Optix MAG271CQP.
Server: Fractal Design Arc, Corsair CMPSU-850AX, Asus P8P67 Pro B3, Intel Core i5 2500K, Asus GeForce GTX 1060 Dual OC 6GB, Samsung 850 EVO 250GB, Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL9 4x4GB, HDD: 11TB, Logitech G710, SteelSeries Rival 710, 2x Fujitsu SL27T-1 LED.
Laptop: Fujitsu Lifebook UH552, Samsung 840 EVO 250GB, Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL9 2x4GB.
Mobile: Apple iPhone 11 Pro Gold 256GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrueCroj:

hp datorn ?

Ja, på HPs hemsida efter du lagt in varan i kundvagnen. 4 500kr är prisvärt

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Medlem

Om du har en Mecenat konto eller kan låna någons så får man priset 4490kr på hps hemsida. Jag har beställt i dag HP ENVY Sleekbook 6-1153eo och efter jag hitta nån 5% kod så landa mitt pris på 4265kr =).

Permalänk
Medlem

Jag köpte...

Också denna HP envy sleekbook 6-1153eo för 4265kr... Hoppas man inte ångrar sig och lyckats hitta rätt i datadjungeln. Någon som har tips på något man bör göra när man får den (sätta in ssd eller ram exempelvis?)?
Valde mellan denna och HP Pavilion 2210so för liknande pris... Rätt väl måntro:/

Permalänk
Hedersmedlem

Clean install är väl ganska bra att göra direkt.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Tänker slänga in en ssd och mer ram när jag får den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrueCroj:

Varför måste det finnas tiotusentals olika modeller... säkert 10 företag och de har alla ett sortiment på 50 st olika ultrabooks... sen vet man inte vilka som är av den nya generationen och vilka som är av den gamla, en dator kan ha identiska komponenter men kosta långt ifrån lika mycket, en som har bättre komponenter kan vara 1000 kronor billigare än en med sämre.. alltså börjar bli irriterad, går ju inte hitta den mest prisvärda/bästa datorn. Kan inte bara den nya killen på sweclockers börja göra guides och köptips på allt och alla prisklasser. Bästa gaming datorn för 5000-7000, 7-10 000 osv och lika då för ultrabooks mm.....

resursslöseri och marknadsanarki. hittills målats upp som 'den enda vägen', allt annat vore ju 'gulag'

Permalänk
Medlem

Får min 30/1 enligt hp...

Skrivet av Crin:

Tänker slänga in en ssd och mer ram när jag får den!

Men det finns väl inte en ledig plats för en till hdd utan man byter ut hdd?Tips på en bra ssd mottages tacksamt

Permalänk
Medlem

Bara 1 plats finnes så bara att byta =), jag kan rekommendera Samsungs ssd!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grand03:

Också denna HP envy sleekbook 6-1153eo för 4265kr... Hoppas man inte ångrar sig och lyckats hitta rätt i datadjungeln. Någon som har tips på något man bör göra när man får den (sätta in ssd eller ram exempelvis?)?
Valde mellan denna och HP Pavilion 2210so för liknande pris... Rätt väl måntro:/

För 4300kr är det som hittat, speciellt då den går att uppgradera (och verkar ha backlit keyboard?).

Finns ett omdöme på Prisjakt om du inte läst det redan: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1490679

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Medlem

Tjejen köpte denna i helgen, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1523445.
14" matt skärm, DVD, 2ghz quadcore med 8gb ram känns helt ok för 6000:-
Känns smidig, lätt och även hyfsat gediget byggd.

Den enda funderingen jag har är när jag ska byta systemdisk till en SSD.

Permalänk
Medlem

Jo den har backlit keyboard