Microsoft: "Det är inte vårt fel att ingen köper Windows 8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Microsoft försöker ju fortfarande göra intåg här. Så länge de inte gör det är de inte riktigt med och driver eller ens en plattform vi upplever t.ex. mobilwebben på. [...] Den missvisande reklamen de producera har nog redan fått sur eftersmak, den världen de ville visa finns inte, pekskärmsstödet kan inte riktigt sälja där, men det betyder också att det finns gott om enkla förbättringar att göra och mycket att arbeta med.

Det där med försöka göra intåg är väl inte helt fel. Det går faktiskt utför för Microsofts marknadsandelar på nätet, och kraftigt så.

Här lite nya data från Wikipedias egna besöksloggdata

Operativsystem 090531 100531 110531 120531 130531 140531 BlackBerry 0,15% 0,41% 0,47% 0,83% 0,46% 0,37% DoCoMo 0,02% 0,01% 0,01% 0,02% 0,01% 0,01% FreeBSD 0,01% 0,01% 0,01% 0,01% 0,01% 0,01% iPad 0,00% 0,10% 0,99% 2,76% 8,54% 10,23% iPhone 0,97% 1,60% 2,94% 6,37% 14,90% 24,50% Linux 1,53% 1,80% 2,75% 5,83% 7,43% 12,24% Mac 5,86% 6,80% 7,90% 8,20% 7,00% 5,43% OpenBSD 0,00% 0,00% 0,00% 0,00% 0,00% 0,00% SunOS 0,01% 0,01% 0,01% 0,01% 0,00% 0,00% SymbianOS 0,09% 0,19% 0,19% 0,16% 0,07% 0,03% Windows 89,65% 86,53% 80,94% 71,30% 57,30% 43,28%

Ok, iPhone är en succé, det visste vi. Men, den är på väg att knuffa bort Windows från förstaplatsen om trenden fortsätter bara lite till!

Under namnet Linux gömmer sig Android (som ju är ett lager ovanpå Linux). Lite konstigt att Samsungs försäljningssuccéer Galaxy S-serien och Note inte syns bättre.

Det lär dröja innan något från Microsoft har hämtat in något här, men de försöker.

UPPDATERING
Jag kollade med statcounter också:

Operativsystem 090531 100531 110531 120531 130531 140531 BlackBerry 0,06% 0,33% 0,74% 0,60% 0,51% 0,50% iPad+iOS 0,32% 0,70% 1,84% 4,33% 6,91% 10,22% Linux 0,66% 0,95% 2,11% 4,23% 8,17% 17,10% Mac 3,72% 5,63% 5,99% 6,69% 6,21% 6,06% SymbianOS 0,34% 0,77% 1,80% 2,05% 1,07% 0,77% Windows 93,73% 90,58% 86,60% 79,82% 74,26% 61,35%

Jo, lite andra siffror, men en nedgång även där.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Nya uppdateringar för marknadandelarna i juni. Här från clicky, statcounter och netmarketshare.

Clicky.com

statcounter.com

netmarketshare.com

Microsoft gör klokt i att bygga vidare på framgångarna med Windows 7. Det är vad kunderna använder.

Att fortsätta satsa på nyare varianter i Windows-familjen torde vara så nära ett finansiellt självmord man kan komma.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

Nya uppdateringar för marknadandelarna i juni. Här från clicky, statcounter och netmarketshare.

Microsoft gör klokt i att bygga vidare på framgångarna med Windows 7. Det är vad kunderna använder.

Att fortsätta satsa på nyare varianter i Windows-familjen torde vara så nära ett finansiellt självmord man kan komma.

En tanke är att det är semestertider nu och således jobbar folk inte så mycket på sina jobbdatorer och många använder heller inte sina hemmadatorer lika mycket under denna årstid. Det kan vara därför som ökningen för åttan stagnerat den senaste månaden. Sen att XP går upp kan (till viss del i alla fall) bero på att folk använder gamla datorer i exempelvis sina sommarstugor.

Att inte satsa framåt tror jag skulle vara mer av ett finansiellt självmord än att göra det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

En tanke är att det är semestertider nu och således jobbar folk inte så mycket på sina jobbdatorer och många använder heller inte sina hemmadatorer lika mycket under denna årstid. Det kan vara därför som ökningen för åttan stagnerat den senaste månaden. Sen att XP går upp kan (till viss del i alla fall) bero på att folk använder gamla datorer i exempelvis sina sommarstugor.

Att inte satsa framåt tror jag skulle vara mer av ett finansiellt självmord än att göra det.

Att "satsa framåt" dvs att göra produkter som är bättre än föregående (min fria tolkning), tror jag alla är överens om är bra. Det kräver dock att helheten upplevs som en förbättring. Det hjälper inte att 90% är bättre om de sista 10% gör att kunderna vänder ryggen till. Att pinka i motvind som Microsoft valt att göra med W8/metro/modernui tror jag inte är rätta vägen, det slår mest tillbaka mot de själva, vilket siffrorna visar.

Microsoft presenterade vad de trodde var framtiden, W8, kunderna har i stort sagt nej tack, alltså är det inte framtiden längre. Iaf inte för ett företag som lever av sina kunder. Då måste man anpassa sig, men det verkar ju Microsoft också göra med 9.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

En tanke är att det är semestertider nu och således jobbar folk inte så mycket på sina jobbdatorer och många använder heller inte sina hemmadatorer lika mycket under denna årstid. Det kan vara därför som ökningen för åttan stagnerat den senaste månaden. Sen att XP går upp kan (till viss del i alla fall) bero på att folk använder gamla datorer i exempelvis sina sommarstugor.

Att inte satsa framåt tror jag skulle vara mer av ett finansiellt självmord än att göra det.

Visst måste de satsa framåt. Jag skrev ju det - "Microsoft gör klokt i att bygga vidare på framgångarna med Windows 7. Det är vad kunderna använder."

Windows 8 byggde ju förbi dessa framgångar utan att se bakåt. Det fungerade inte alls.

Skrivet av MultiMan:

Att "satsa framåt" dvs att göra produkter som är bättre än föregående (min fria tolkning), tror jag alla är överens om är bra. Det kräver dock att helheten upplevs som en förbättring. Det hjälper inte att 90% är bättre om de sista 10% gör att kunderna vänder ryggen till. Att pinka i motvind som Microsoft valt att göra med W8/metro/modernui tror jag inte är rätta vägen, det slår mest tillbaka mot de själva, vilket siffrorna visar.

Microsoft presenterade vad de trodde var framtiden, W8, kunderna har i stort sagt nej tack, alltså är det inte framtiden längre. Iaf inte för ett företag som lever av sina kunder. Då måste man anpassa sig, men det verkar ju Microsoft också göra med 9.

Ja, vi får hoppas på Windows 9. Den kallas redan "The empire's last hope"

http://www.infoworld.com/d/microsoft-windows/windows-9-the-em...

"Perhaps you've seen the chatter this week about Windows 9 "coming soon" to a system near you. If Microsoft has learned anything from its "one OS to bind them all" approach, it should know a revival won't likely work in its current form."

Artikeln spekulerar i en gratis uppgradering även för de som använder Windows 7!!!

Tack Microsoft, om det stämmer!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

Visst måste de satsa framåt. Jag skrev ju det - "Microsoft gör klokt i att bygga vidare på framgångarna med Windows 7. Det är vad kunderna använder."

Windows 8 byggde ju förbi dessa framgångar utan att se bakåt. Det fungerade inte alls.

Ja, vi får hoppas på Windows 9. Den kallas redan "The empire's last hope"

http://www.infoworld.com/d/microsoft-windows/windows-9-the-em...

"Perhaps you've seen the chatter this week about Windows 9 "coming soon" to a system near you. If Microsoft has learned anything from its "one OS to bind them all" approach, it should know a revival won't likely work in its current form."

Artikeln spekulerar i en gratis uppgradering även för de som använder Windows 7!!!

Tack Microsoft, om det stämmer!

Jo, den där artikeln spekulerar ganska vilt om ett flertal saker.

Vad du inte vill förstå är att jag (och många med mig) anser att 8/8.1 är att bygga vidare på framgångarna med sjuan. Start i helskärm och en appmiljö, annars är det ju Windows 7 med ett aningen ändrat tema. Jag skulle till och med säga att skillnaderna mellan 7 och 8.1 är mindre än vad de har varit mellan två Windowsversioner sedan 95/98/Me.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Start i helskärm och en appmiljö, annars är det ju Windows 7 med ett aningen ändrat tema.

Aningen ändrat tema är en mycket stor underdrift men det är just det som är MS problem, det ser väldigt annorlunda ut och det är det som många inte tycker om. Under skalet är skillnaderna mindre men det vet de flesta inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NoWin:

Aningen ändrat tema är en mycket stor underdrift men det är just det som är MS problem, det ser väldigt annorlunda ut och det är det som många inte tycker om. Under skalet är skillnaderna mindre men det vet de flesta inte.

Vad är det som är så annorlunda? Förutom start och appmiljön som jag redan nämnt? Hörnen är inte rundade längre och man får inte någon transparens i ramarna på fönsterna men det är väldigt små ändringar som inte påverkar arbetet nämnvärt för de flesta. En del, bland annat i denna tråden, påstår att det pajar hela deras arbetsflöde att transparensen är borta, men det ställer jag mig ytterst tveksam till. Windows indikerar fortfarande vilket fönster som är aktivt, bara med en annan färg istället för en aningen annan toning på det transparenta. Till exempel aktivitetsfältet ser exakt likadant ut som tidigare förutom just startknappen som fått nytt utseende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Förutom start och appmiljön

Det är just det som är problemet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

Vad är det som är så annorlunda? Förutom start och appmiljön som jag redan nämnt? Hörnen är inte rundade längre och man får inte någon transparens i ramarna på fönsterna men det är väldigt små ändringar som inte påverkar arbetet nämnvärt för de flesta. En del, bland annat i denna tråden, påstår att det pajar hela deras arbetsflöde att transparensen är borta, men det ställer jag mig ytterst tveksam till. Windows indikerar fortfarande vilket fönster som är aktivt, bara med en annan färg istället för en aningen annan toning på det transparenta. Till exempel aktivitetsfältet ser exakt likadant ut som tidigare förutom just startknappen som fått nytt utseende.

Eftersom du verkar ha väldigt svårt att sätta dig in i hur andra människor tänker så går jag den visuella vägen. Tycker du att det ger samma trevliga upplevelse att umgås med dessa två, om insidan vore i princip lika?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NoWin:

Det är just det som är problemet.

Jo, men jag sa förutom detta så är det en ytterst försiktig ändring av temat, och så sa du att det var en mycket stor underdrift. Vad är den stora förändringen förutom det som jag redan nämnt?

Skrivet av MultiMan:

Eftersom du verkar ha väldigt svårt att sätta dig in i hur andra människor tänker så går jag den visuella vägen. Tycker du att det ger samma trevliga upplevelse att umgås med dessa två, om insidan vore i princip lika?

http://i533.photobucket.com/albums/ee339/MultiMan_photo/23d01...

http://i533.photobucket.com/albums/ee339/MultiMan_photo/room2...

Tja det hade nog inte varit någon större skillnad, nej. Käringen ser nästan lika äcklig ut som Kim så det hade nog gått på ett ut. Hade båda haft Kims personlighet så hade jag sprungit därifrån illa kvickt dock...

Det är dock en falsk jämförelse. Skillnaderna mellan 7 och 8 är inte alls så stora som du vill göra gällande utan de flesta ser eller märker inte alls skillnaden förrän startmenyn syns (eller de råkar starta en app).

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, men jag sa förutom detta så är det en ytterst försiktig ändring av temat, och så sa du att det var en mycket stor underdrift. Vad är den stora förändringen förutom det som jag redan nämnt?

Tja det hade nog inte varit någon större skillnad, nej. Käringen ser nästan lika äcklig ut som Kim så det hade nog gått på ett ut. Hade båda haft Kims personlighet så hade jag sprungit därifrån illa kvickt dock...

Det är dock en falsk jämförelse. Skillnaderna mellan 7 och 8 är inte alls så stora som du vill göra gällande utan de flesta ser eller märker inte alls skillnaden förrän startmenyn syns (eller de råkar starta en app).

De flesta ser bara klossmenyn med appar och saknar startmenyn och anser att detta är problemet, vad som "finns under huven" bryr de sig inte om. MultiMan visualiserar problemet tydligt och bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NoWin:

De flesta ser bara klossmenyn med appar och saknar startmenyn och anser att detta är problemet, vad som "finns under huven" bryr de sig inte om.

Jo, men det är inte nödvändigtvis sämre med klossar än med en oändlig lista med pyttetext och exakt likadana ikoner. Det är en förändring, och många har problem med förändringar, men när man vant sig så är den nya startmenyn och åttan i helhet bättre än det gamla.

Citat:

MultiMan visualiserar problemet tydligt och bra.

Nej det gör han inte.

Permalänk
Medlem

Man skall som inte diskutera med fundamentalister.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NoWin:

Man skall som inte diskutera med fundamentalister.

Så länge han inte håller med dig är han alltså fundamentalist, eller syftade du på dig själv?
Tycker liknelsen är kul även om jag inte håller med. Personligen håller jag Windows 8.1 utseende högre än Windows 7, som jag håller högre än Vista som jag håller högre än XP...

Problemet är som redan klargjorts lätt åtgärda och jag hänvisar till att jämföra med att många kör in andra webbläsare, andra mediaspelare, andra bildprogram osv för att få de funktioner eller det utseende man är mest bekväm med.

Permalänk
Avstängd

Problemet är snarar att Microsoft Fanbois som strejf, snajk och Damodred inte köper tillräckligt med Win8.
Det är dem M$ riktar sin marknadsföring till, inte till sådana som absolut inte vill ha MS Bing, MS IE och allt annan bloatware som Microsoft packat Windows8 med och kommer pressa in i Win9.

Att göra Windows kompatibla med gamla Windowsprogram, det går inte.

Så om strejf, snajk och Damodred gillar Microsoft och deras OS, köp dem så deras marknadsandel växer... Glöm inte att köpa några licenser extra för att ha som reserv (och öka inkomsterna för M$)...

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fafne:

Problemet är snarar att Microsoft Fanbois som strejf, snajk och Damodred inte köper tillräckligt med Win8.
Det är dem M$ riktar sin marknadsföring till, inte till sådana som absolut inte vill ha MS Bing, MS IE och allt annan bloatware som Microsoft packat Windows8 med och kommer pressa in i Win9.

Att göra Windows kompatibla med gamla Windowsprogram, det går inte.

Så om strejf, snajk och Damodred gillar Microsoft och deras OS, köp dem så deras marknadsandel växer... Glöm inte att köpa några licenser extra för att ha som reserv (och öka inkomsterna för M$)...

Om man inte gillar win 8 men bara vill stödja MS ändå kan man då inte bara donera pengar utan att köpa en usel produkt ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fafne:

Problemet är snarar att Microsoft Fanbois som strejf, snajk och Damodred inte köper tillräckligt med Win8.
Det är dem M$ riktar sin marknadsföring till, inte till sådana som absolut inte vill ha MS Bing, MS IE och allt annan bloatware som Microsoft packat Windows8 med och kommer pressa in i Win9.

Att göra Windows kompatibla med gamla Windowsprogram, det går inte.

Så om strejf, snajk och Damodred gillar Microsoft och deras OS, köp dem så deras marknadsandel växer... Glöm inte att köpa några licenser extra för att ha som reserv (och öka inkomsterna för M$)...

Det finns ett antal fel i det där resonemanget
Med samma resonemang, de som inte vill ha Windows 8 behöver inte köpa det. Ändå gnäller de. Kanske är mest för sakens skull, det är ju poppis på forum numera.
Sedan, att Windows ska vara bakåtkompatibelt, jag tycker det är det - samtidigt har Microsoft fått mycket kritik genom åren just för att det är för bakåtkompatibelt. Exempelvis fick Windows 7 rikligt med kritik för att det kom i en 32bitars version.

Det är som vanligt, det går inte att tillfredsställa alla. Bing och Yahoo är nog rätt stort i USA men få/färre användare i Europa.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Damodred:

Bing och Yahoo är nog rätt stort i USA men få/färre användare i Europa.

De ger ju såna svar att man blir mörkrädd, de fungerar helt enkelt väldigt dåligt att söka med så det är ju inte kosnstigt att de inte är stora på denna sida Atlanten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Så länge han inte håller med dig är han alltså fundamentalist, eller syftade du på dig själv?
Tycker liknelsen är kul även om jag inte håller med. Personligen håller jag Windows 8.1 utseende högre än Windows 7, som jag håller högre än Vista som jag håller högre än XP...

Problemet är som redan klargjorts lätt åtgärda och jag hänvisar till att jämföra med att många kör in andra webbläsare, andra mediaspelare, andra bildprogram osv för att få de funktioner eller det utseende man är mest bekväm med.

Det handlar inte om någon håller med mig eller inte, men strejf tycker helt okritiskt att allt som Microsoft öser ut är till mänsklighetens välsignelse och därför liknar jag honom med en fundamentalist som inte på något sätt kan se att Microsoft missat något och inte på något sätt kan förstå att andra inte tycker likadant.

Permalänk
Avstängd

Det måste väl kunna vara så att han faktiskt tycker att Windows 8 med allt vad det innebär faktiskt är en fullträff och att utvecklingen som Microsoft efter Windows 8 tagit också är rätt steg på vägen, utan att bli kallad fundamentalist? Jag tyckte XP var skräp och har goda anledningar för det - det gör dock inte att jag kallar de som tycker det är bäst än idag för vare sig fanboys eller fundamentalister. Däremot tycker jag de har fel

Okritisk vet jag inte om han är, det mesta han fått skit för är att han råkar gilla Modern UI - vilket även jag gör på touchbaserade enheter - och att Windows 8 under huven är ett bättre operativsystem än föregångaren. Det är snarare kritikerna som klagar på vad de anser vara problem som är så enkla att lösa att det borde räcka med att ha vetskapen om hur man installerar ett program typ Chrome eller VLC.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Damodred:

Det är snarare kritikerna som klagar på vad de anser vara problem som är så enkla att lösa att det borde räcka med att ha vetskapen om hur man installerar ett program typ Chrome eller VLC.

Det finns inga sätt att installera ett eller flera program som gör att interfacet blir bra, vore det så enkelt så hade nog alla kritiker gjort det, jag tycker att de som påstår att det är lätt borde visa ett exempel på hur man får bort plattlooken och ribbon och får in Aero och en fungerande startmeny, jag vill inte se nått av det platta otydliga formspråket, så hur gör jag ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Det resonemanget är lite som när nötterna argumenterade för Macbook Air i början. Vägde datorn två gram mer var det inte en Macbook Air konkurrent, man vägrade se en snarlik produkt som tillräckligt bra helt enkelt.

Det första man bör göra är så klart att installera Start8 eller motsvarande.
Sedan installerar man Windows 7 Aero Theme, på samma sätt som vi installerade teman på XP- tiden.

http://blog.laptopmag.com/make-windows-8-like-windows-7

Så här ser min startmeny ut.
Jag har genomskinlighet i startmenyraden och på andra ställen, samt att jag föredrar det platta utseendet som du vet

Ovanstående bild är alltså bara Start8. Tycker det duger bra. Ska man lägga till mer "Aero" så följer man länken. Förstår inte att det ens är en diskussion men antar att det har med iPhone generationen att göra

Resultatet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NoWin:

Man skall som inte diskutera med fundamentalister.

Skrivet av Fafne:

Problemet är snarar att Microsoft Fanbois som strejf, snajk och Damodred inte köper tillräckligt med Win8.

Man är inte fundamentalist eller fanboy för att man gillar en viss produkt och säger så. Jag hyllar inte MS okritiskt på något sätt.

Citat:

Det är dem M$ riktar sin marknadsföring till, inte till sådana som absolut inte vill ha MS Bing, MS IE och allt annan bloatware som Microsoft packat Windows8 med och kommer pressa in i Win9.

Menar du att MS borde rikta sin marknadsföring mot de som hatar eller hyser agg mot företaget? Då kastar man verkligen pengarna i sjön.

Citat:

Att göra Windows kompatibla med gamla Windowsprogram, det går inte.

Windows har bättre kompatibilitet med äldre program än alla konkurrenter så jag vet inte vad du begär riktigt. Jag har heller inte stött på något program som inte fungerat som det ska i åttan och det gäller allt från DOS-program till IDE:er, diverse gamla testramverk och liknande.

Citat:

Så om strejf, snajk och Damodred gillar Microsoft och deras OS, köp dem så deras marknadsandel växer... Glöm inte att köpa några licenser extra för att ha som reserv (och öka inkomsterna för M$)...

Jag har licenser så det räcker, tack, och utan att ha betalat något för dem till MS. Jag anser inte att multinationella företag behöver mitt ekonomiska stöd och således har jag inget behov av att stöda dem. Hade MS gått under så hade det varit tråkigt och vi hade blivit mycket mer begränsade i vår datoranvändning men den risken har inte varit överhängande eller ens närvarande på ganska många år och oavsett så påverkar knappast mina enstaka tusenlappar deras resultat på något sätt.

Skrivet av mrqaffe:

De ger ju såna svar att man blir mörkrädd, de fungerar helt enkelt väldigt dåligt att söka med så det är ju inte kosnstigt att de inte är stora på denna sida Atlanten.

Bing fungerar dåligt här. I USA fungerar det utmärkt och är i princip ikapp Google när det gäller kvalitet på sökresultaten och (i mina ögon) förbi när det gäller gränssnitt, dock inte användarantal. Yahoo är ganska passé men det är för att det inte är en sökmotor egentligen utan en webbkatalog som listar sidor inom diverse ämnen/kategorier och sådana har för länge sedan blivit omsprungna av vanliga söktjänster. Yahoo har dock inget att göra med MS.

Skrivet av NoWin:

Det handlar inte om någon håller med mig eller inte, men strejf tycker helt okritiskt att allt som Microsoft öser ut är till mänsklighetens välsignelse och därför liknar jag honom med en fundamentalist som inte på något sätt kan se att Microsoft missat något och inte på något sätt kan förstå att andra inte tycker likadant.

Jag tolkade det mer som att du kallade mig för fundamentalist när jag ställde frågor som du inte kunde svara på.

Skrivet av mrqaffe:

Det finns inga sätt att installera ett eller flera program som gör att interfacet blir bra, vore det så enkelt så hade nog alla kritiker gjort det, jag tycker att de som påstår att det är lätt borde visa ett exempel på hur man får bort plattlooken och ribbon och får in Aero och en fungerande startmeny, jag vill inte se nått av det platta otydliga formspråket, så hur gör jag ?

Bra interface != Aero.

Många tycker att gränssnittet är bra, att det är bättre än tidigare, men gör man inte det så finns det absolut program som bara är att installera för att få tillbaka det som det var innan.

Permalänk
Medlem

Windows 8.1 är bra, Mycket bättre än 7. Men fan va svårt det är att få företag att köra 8. 90% av mina kunder vill ha win7 och win7 kommer bli nya xp och hänga med länge.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hymer:

Windows 8.1 är bra, Mycket bättre än 7. Men fan va svårt det är att få företag att köra 8. 90% av mina kunder vill ha win7 och win7 kommer bli nya xp och hänga med länge.

Att byta till 8an innebär bara ökade kostnader, varför skulle företag välja ett os som sänker lönsamheten?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Du har ju inga argument kvar för att inte välja Windows 8, det enda du bestämt dig för är att du inte gillar operativsystemet. En stor fördel med att välja Windows 8 är att ett antivirussystem ingår. Licenskostnader för Avast exempelvis uteblir, vilket kan vara ganska dyrt beroende på storlek på företag.

Modern UI är bortvalt som jag visat dig, du kan få in något som kommer väldigt nära Aero - allt du argumenterat mot fram tills nu är helt bortplockat.

Permalänk
Avstängd

Jättebra att Microsoft träffat så rätt och fått till det precis som du vill ha ditt Microsoft Windows.
Då är det bara köpa licenser och börja använda Win8.x mycket på flera datorer samtidigt, så kommer Win8.x få en större marknadsandel och Microsoft får sina inkomster.

Hur många Win8 licenser har strejf köpt?
Hur många Win8 licenser har snajk köpt?
Hur många Win8 licenser har Damodred köpt?
Hur många Win8 licenser har andra mindre gapiga Microsoft suckers köpt?

Man borde ju kunna begära att dessa fanbois köpt, en licens per kvartal eller ännu hellre en i månaden, Win8 kostar ju bara 800-900kr..
Allt för att stödja Microsofts ansträngningar att leverera en så perfekt produkt för dom...

Själv har jag köpt en Win8 licens=Pengar kastade i sjön, eftersom jag valde en datormodell som tillverkaren stödde Win7 på.
Första uppstarten med datorn gjordes med Win7. Win8 återställnings partitionen och MS Office på datorns original disk tog jag bort för att kunna använda den som extern USB-hårddisk.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Dina inlägg säger allt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Att byta till 8an innebär bara ökade kostnader, varför skulle företag välja ett os som sänker lönsamheten?

Vad menar du med ökade kostnader? Har aldrig någonsin stött på det argumentet från en kund. Oftast är det nää win7 fungerar bra eller 8an känns krångligt.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |