Permalänk

Vilken linux version?

Tänkte installera linux på min laptop men är ganska grön på linux. Vilken version är enklast för en newbie?

Visa signatur

-- Intel i5 750 @ 3,8Ghz Corsair H50 Cooler | MSI P55 CD53 | Corsair XMS3 8GB @ 1600Mhz | Creative SB X-Fi XtremeGamer 5.1 | Gigabyte GTX 580 Windforce X3 | Chieftec 650W PSU | HAF 932 | Windows 8.1 pro --

Permalänk
Medlem

Ubuntu.

Permalänk
Medlem

Ubuntu indeed.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

xubuntu är troligtvis bäst beroende på hur snabb datorn är.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Ubuntu defenitivt! men det finns en del olika varianter på Ubuntu och det är ingen dum ide att besöka dessa varianters sidor på nätet för att få lite hum om vilken variant som faller dig mest i smaken!

Titta t,ex på : Ubuntu ,Kubuntu och Mint dom tre är nog dom populäraste varianterna som finns att välja alla tre mycke lätta att installera .

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuxsux:

Ubuntu defenitivt! men det finns en del olika varianter på Ubuntu och det är ingen dum ide att besöka dessa varianters sidor på nätet för att få lite hum om vilken variant som faller dig mest i smaken!

Titta t,ex på : Ubuntu ,Kubuntu och Mint dom tre är nog dom populäraste varianterna som finns att välja alla tre mycke lätta att installera .

Sen när blev mint en del av ubuntu?

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Ubuntu och Linux Mint (vilket är baserat på Ubuntu) brukar vara de som rekommenderas flitigast.

Ubuntu kommer med en desktop (Unity) vilken det råder blandade åsikter om. Till Linux Mint finns det två desktops som kallas Cinnamon ("modernt") och Mate ("klassiskt"). Min erfarenhet av Cinnamon är att det var rätt snyggt, men lite segt även på ett väl tilltaget system. Vill du ha ett upplägg med snabbare respons och ett stabilt system kan jag rekommendera Mate (kör det själv).

Det finns även en uppsjö av Ubuntu varianter med andra desktops/fönsterhanterare som t.ex Lubuntu (med en resurssnål fönsterhanterare om du har en gammal dator) och Kubuntu.

Sen är jag inte superuppdaterad på de senaste och nyaste distributionerna, någon annan kanske kan fylla i.

EDIT: Såg precis att Mint också släpps med Xfce Desktop, en lightweight fönsterhanterare om det är ont om CPU resurser.

Permalänk
Medlem

Allmänt känns det som att vinden blåser i Linux Mints riktning. Kan rekommendera Mint.

Permalänk
Entusiast

Oavsett vilken distribution som väljs, se till att det är en 64-bitars variant. 32 bitars-varianterna kommer att begränsa datorn rejält, och bör endast användas till skogsgammal hårdvara som inte klarar av 64 bitar.

Ubuntu's original-version, med Unity Desktop, är rätt tungdrivet och kräver en hyffsat modern dator med en god mängd minne. Är datorn av det lite äldre snittet och har ingen integrerad GPU, så råder jag startk att överväga en annan variant som inte använder Unity.

T.ex. Lubuntu (Skrivbord: LXDE), Xubuntu(Skrivbord: XFCE), Kubuntu (Skrivbord: KDE), med flera andra ubuntu-varianter. Alternativt Linux Mint.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Sen när blev mint en del av ubuntu?

Det är baserat på Ubuntu precis som han säger

Lägger en röst på Kubuntu, det gillade jag starkt, körde det på en AMD Trinity laptop för snart ett år sedan, flöt på som smör även om cpu'n var typ någon vecka ny på marknaden

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Det är baserat på Ubuntu precis som han säger

Han/Hon likställde Xubuntu, Kubuntu osv med Mint vilket inte är helt korrekt. Men ni har helt rätt i att mint är baserat på ubuntu.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Han/Hon likställde Xubuntu, Kubuntu osv med Mint vilket inte är helt korrekt. Men ni har helt rätt i att mint är baserat på ubuntu.

Fortfarande Ubuntu, det som skiljer Mint från resten är MATE och en massa drivisar, annars pretty much the same.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

ubuntu är min favorit , men om du ska ha nåt lätt linux operativ system så välj puppy linux .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Fortfarande Ubuntu, det som skiljer Mint från resten är MATE och en massa drivisar, annars pretty much the same.

Det ska fortfarande inte likställas med Xubuntu osv

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Det ska fortfarande inte likställas med Xubuntu osv

Exakt. Mint tillhör inte Ubuntus lineup.

Permalänk

En röst till på Mint. Försökte verkligen gilla Ubuntus interface, men det går bara inte.

Skrivet av Vimm:

Exakt. Mint tillhör inte Ubuntus lineup.

Det spelar mindre roll eftersom skillnaden i praktiken är kosmetisk och i stort sett allt som gäller ubuntu (mjukvara, kommandon, inställningar) också funkar på mint.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem

Är också ganska "grön" på GNU+Linux men vad jag vet så är det Ubuntu/Lubuntu som passar bäst.

Visa signatur

Bara för att du inte hittar ett virus så betyder det inte att det inte finns där.

Jag anmäler mina egna kommentarer för att någon ska läsa dem.
<!-- Sad Smiley -->

Permalänk
Medlem

Zorin som också i grunden bygger på Ubunto är rätt trevlig, passar om man är helt ny på Linux.
Zorin ligger också i 10 i top numera över populäraste distar.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Slackware!

Permalänk
Medlem

Om du fortfarande är osäker på vilken dist du vill ha, kan du testa med en LiveUSB (alternativt DVD). På vis kan du testa distarna utan att behöva installera på hårddisken. Finns bra guider på hur man gör detta.

Själv föredrar jag Ubuntu över Linux Mint alla dagar i veckan.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | Radeon RX 7900 XTX | 32GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

En röst till på Mint. Försökte verkligen gilla Ubuntus interface, men det går bara inte.

Det spelar mindre roll eftersom skillnaden i praktiken är kosmetisk och i stort sett allt som gäller ubuntu (mjukvara, kommandon, inställningar) också funkar på mint.

Vadå spelar mindre roll? Mint tillhör inte Canonical. Att det sen är baserat på Ubuntu och skillnaden i praktiken är kosmetisk är en helt annan sak. Jag tror inte Ubuntu folket sitter och radar upp Mint som en rekommendation bredvid sina egna skapelser.

Permalänk
Medlem

Zorin måste vara lättast för Windows-> linux byte.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Vilken Linux-version?
http://kernel.org

Populäraste GNU/Linux-distributionerna är Ubuntu och Mint. Jag har testat Ubuntu och Mint lite lätt och Mint är enklare. Ubuntu för min smak är bloatat med sitt Unity-utseende. Det finns också Kubuntu och Xubuntu som använder KDE och XFCE som Windowsmanager istället för GNOME (Unity är baserat på GNOME).

Tyvärr lider både Ubuntu och Mint av ett och samma problem, dom använder "base 10" för att visa filstorlek. Det är underligt att Mint-utvecklarna inte fixat denna miss Ubuntu har.

Om du vill ha en dist som tar mindre av datorn så finns Bodhi som använder Enlightenment som Windowsmanager men det är inte lika polerat som Ubuntu eller Mint.

Ett tips är att söka på exempel Youtube på olika distar för att se vad andra tycker och tänker om dom.

Om du vill se trädet på vart distar kommer från så kolla på bilden på Wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Linux_distribution

Permalänk
Skrivet av Vimm:

Vadå spelar mindre roll?

Jag kanske var oklar: att Mint inte ges ut av samma firma som Ubuntu spelar mindre roll för användaren - om nåt funkar i/för Ubuntu så funkar det på Mint*, så den enda skillnad användaren märker är interfacet.

* det finns kanske undantag, men jag har inte stött på nåt.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem

Om du vill lära dig linux installera slackware.

Vill du vara som en typiskt point and click windowsuser. Installera ubuntu.

Men till min följdråga vad ska du ha linux till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vimm:

Vadå spelar mindre roll? Mint tillhör inte Canonical. Att det sen är baserat på Ubuntu och skillnaden i praktiken är kosmetisk är en helt annan sak. Jag tror inte Ubuntu folket sitter och radar upp Mint som en rekommendation bredvid sina egna skapelser.

Va konstigt. Då mint är en lightwieght version ,utan massa onödigt kladd som lämpar sig till htpc.

Medana ubuntu är klyddad upp till öronen så du ska kunna använda allt från penscanner till en usb.dildo.

Som sagt va ska linuxet användas till.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tony_fjellborg:

Tänkte installera linux på min laptop men är ganska grön på linux. Vilken version är enklast för en newbie?

Linux Mint har alla codecs/multimedia support och sånt förinstallerat:
http://www.linuxmint.com/index.php

Den är enklast.
Ubuntu är också enkel:
http://www.ubuntu.com/ubuntu

Men för multimedia support får du installera Ubuntu Restricted Extras:
http://www.makeuseof.com/tag/ubuntu-restricted-extras-install...

För att kunna spela DVD filmer får man installera ytterligare ett paket:
https://help.ubuntu.com/community/RestrictedFormats/PlayingDV...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vimm:

Vadå spelar mindre roll? Mint tillhör inte Canonical. Att det sen är baserat på Ubuntu och skillnaden i praktiken är kosmetisk är en helt annan sak. Jag tror inte Ubuntu folket sitter och radar upp Mint som en rekommendation bredvid sina egna skapelser.

Du som vet allt.

Vad är ubuntu baserat på då?:)

JO debian.

Permalänk

Ubuntu verkar vara lättast för den vanliga Windows-användaren så kör på det.
Klarar inte din bärbara dator det så kan du ta en titt på Xubuntu eller Lubuntu.
www.ubuntu.com/

Visa signatur

Dator: FD Define S | i7 5820k | Noctua NH-D15 | 16GB DDR4 | AMD Fury X | MSI X99A GAMING 9 | CM V1000 | Samsung 850PRO 256GB | 3TB WDRED
NAS: FD Node 304 | Pentium G3220 | 2X WD RED 2TB + 2X HGST 4TB | 16GB 1600MHz | FreeNAS

Permalänk
Medlem

Jag hade rekommenderat att börja med Ubuntu eller ev. mint. Eftersom de är vanligaste instegsvarianterna och medför att det finns mycket nybörjarfrågor och svar. Du kan såklart välja Ubuntu med någon annan skrivbordsmiljö. Då skiljer det grafiska sig, men kommandon är i stort sett samma så länge de inte förankrar sig med skrivbordsmiljön.

Om du kör Ubuntu kan du även installera de övriga skrivbordsmiljöerna och välja efter smak varje gång du loggar in. Tror det går att göra så i de flesta distributioner:)