The Witcher 3: Wild Hunt – den stora tråden

Permalänk
Skrivet av trickysaer:

Ja, har du ens läst intervjun? Det har jag iaf

Nej, de sa i intervjun att det inte hade varit ens möjligt att få spelet som det är om de inte hade utvecklat det tills konsol också eftersom marginalen är så pass bra där, inte att att de var tvingade av någon/några att strypa det till PC för att det inte skulle skilja sig nämnvärt mellan versionerna, lite skillnad tycker jag

"If the consoles are not involved there is no Witcher 3 as it is," answers Marcin Iwinski, definitively. "We can lay it out that simply. We just cannot afford it, because consoles allow us to go higher in terms of the possible or achievable sales; have a higher budget for the game, and invest it all into developing this huge, gigantic world.

"Developing only for the PC: yes, probably we could get more [in terms of graphics] as there would be nothing else - they would be so focused, like if we would develop only on Xbox One or PlayStation 4. But then we cannot afford such a game."

Nu vet jag inte om man kan säga att de mörkat direkt, de har ju gått ut med en rätt utförlig intervju två dagar efter att spelet har släppts och jag tror nog på att de faktiskt inte såg det som ett problem eller att det skulle skapa jätteproblem för dom. Men håller med dig annars

Tycker också folk verkar fokusera mest på att kritisera att det ser något sämre ut än i trailers utan att ge spelet i sig någon form av kritik. Att folk gnäller över dålig FPS däremot har jag full förståelse för, det förtar hela spelupplevelsen.

Vet inte varför du börjar med ett "Nej", och fortsätter med att säga samma sak som jag sa fast lite utförligare...jag har aldrig sagt något om att de skulle blivit tvingade av någon att lägga grafiken mer i nivå hur det ser ut på konsolerna...

Jag har heller inte sagt att de mörkat, jag sa att om det inte var något som de gärna inte ville skylta med så hade de sagt det så fort de själva insett det, innan release, istället för att hålla tyst om det tills folk klagar. Det är ju såklart mycket bättre än att de fortsatt att hålla tyst även efter folk tar upp det, och låtsas som ingenting, som hänt med andra spel, men de har ju knappast varit helt öppna med det. Efter Watch_dogs kan de knappast ha varit omedvetna om hur folk reagerar på sånt...

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Moderator
Forumledare

@KingCobra: Väldigt delade meningar. Jag har inte testat och håller mig till gmg, gog, steam, origin etc http://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=17324

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Kan knappt spela 10 minuter utan krash... vet inte alls vad jag ska göra heller för att fixa det.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av ronz:

Kan knappt spela 10 minuter utan krash... vet inte alls vad jag ska göra heller för att fixa det.

Vad har du testat hittills? Överklockning av gpu kan ställa till problem enligt interwebben

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Patchen levererade! Ingen crash, varken i Inventory eller ut i världen.

Visa signatur

CPU » AMD Ryzen 7 1700x @ 3.80GHz RAM » Corsair DDR4 3000MHz 16GB MOBO » ASUS PRIME B350-PLUS GPU » RTX 2060 CASE » Fractal Design Define R5 Black HDDs » Samsung 830 Series 128GB PSU » be quiet! Pure Power 10 600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Vet inte varför du börjar med ett "Nej", och fortsätter med att säga samma sak som jag sa fast lite utförligare...jag har aldrig sagt något om att de skulle blivit tvingade av någon att lägga grafiken mer i nivå hur det ser ut på konsolerna...

Jag har heller inte sagt att de mörkat, jag sa att om det inte var något som de gärna inte ville skylta med så hade de sagt det så fort de själva insett det, innan release, istället för att hålla tyst om det tills folk klagar. Det är ju såklart mycket bättre än att de fortsatt att hålla tyst även efter folk tar upp det, och låtsas som ingenting, som hänt med andra spel, men de har ju knappast varit helt öppna med det. Efter Watch_dogs kan de knappast ha varit omedvetna om hur folk reagerar på sånt...

Hmm... jag kanske blandar ihop dig med någon annans svar då, sovit 3½h och jobbar sen 05:55 och ska bege mig hem nu

Angående WD så är det dock helt annat, där fick de direkta order från Ubisoft att strypa det medvetet. Var väl samma med AC också, Ubi är riktiga rövhål... CDPR verkar dock vara rätt straight forward, än så länge iaf.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Ja den patchen gjorde det bättre i alla fall. Har inte haft en krasch på bra många timmar sen innan patchen, aldrig varit så direkt drabbad av det som andra här i tråden så det spelar ingen roll.
Men FPS:en fick en liten boost, 5-10 FPS.
Samt kontrollen känns lite mjukare eller hur man ska förklara det. Kör med Xbox One controll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Vad har du testat hittills? Överklockning av gpu kan ställa till problem enligt interwebben

Precis allt jag hittat som kan tänkas lösa det. Jag har provat underklocka, överklocka och standard på graffekortet.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Kan knappt spela 10 minuter utan krash... vet inte alls vad jag ska göra heller för att fixa det.

Skrivet av ronz:

Precis allt jag hittat som kan tänkas lösa det. Jag har provat underklocka, överklocka och standard på graffekortet.

Har du uppdaterat till 1.03 som släpptes idag? Har haft massiva problem precis som du men sen patchen har jag kunnat spela problemfritt.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Hmms, en omstart av 20 så har jag problem med mitt SoundblasterZ, vilket orsakar att inte får något ljud. Råkade dock hinna starta Witcher 3 innan jag märkte det och såg att jag hade 5-7fps mer än normalt, tänkte att patchen kanske var orsaken. Pga ljudproblemet så startade jag om datorn.

Nu har jag då ljud igen, men fps höjningen är borta. Känns lite knasigt att jag har en cpu användning på 60-75% i Witcher 3 och att ljudet skulle sänka fps'en så pass mycket.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Hjälpsam

Hur fungerar det att spela med mus och tangentbord?
Jag är fortfarande bränd av DAO3.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Kan knappt spela 10 minuter utan krash... vet inte alls vad jag ska göra heller för att fixa det.

Provat sätta på unlimited fps?

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Hur fungerar det att spela med mus och tangentbord?
Jag är fortfarande bränd av DAO3.

Personligen har jag inget att klaga på när det gäller kontrollerna med tgb+mus men det är ju väldigt individuellt vad man tycker om.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Har inga krascher alls sen jag stängde av CF i CCC och utan klockat på GPU.
Då jag tabbar en del så kör jag sen jag stängde av CF i Borderless window.

nVidias hårtjofräsan och AA har jag avstängt och resten på Ultra. Får som minst 45FPS

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Kör dessa settings nu, konstant 60 fps. ändrade i INI filen och tog bort UBERSAMPLING på filmer och satte 60 fps istället för 30...
Går nog att tweaka lite till men tycker det ser riktigt snyggt ut nu.
http://ladda-upp.se/files/2015/b149203.png

Här är mina setting. Funkar rätt hyfsat och snyggt äre

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Skrivet av trickysaer:

Hmm... jag kanske blandar ihop dig med någon annans svar då, sovit 3½h och jobbar sen 05:55 och ska bege mig hem nu

Angående WD så är det dock helt annat, där fick de direkta order från Ubisoft att strypa det medvetet. Var väl samma med AC också, Ubi är riktiga rövhål... CDPR verkar dock vara rätt straight forward, än så länge iaf.

Haha, lätt hänt när man är trött Jo, menade inte att jämföra dem med Ubisoft, inte alls, CDPR verkar riktigt schyssta över lag, sa bara att de knappast kan ha varit omedvetna om hur folk reagerar på sånt, och att de hade kunnat sagt det så fort de insåg begränsningen, istället för att göra det efter att de redan har sålt massor av spel-kopior

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Inaktiv

Någon mer som fått problem med smått extrem input lag i och med 1.03 patchen? Igår fungerade det bra även om problemet med att Geralt var något svårstyrd på kortare avstånd pga delay och sprint. Nu kan jag få en delay på flera sekunder innan kommandon aktiveras i strid. Jag klarar lätt 60FPS nu (2560x1440+medium och nästan allt under post processing inaktiverat) och vsync är inaktiverat.

Permalänk

Funderar på om jag ska köpa spelet till PS4 eller till PC.

Hur tror ni spelet skulle flyta på min dator (specifikationerna finns i signaturen nedan)?

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sötpotatis:

Funderar på om jag ska köpa spelet till PS4 eller till PC.

Hur tror ni spelet skulle flyta på min dator (specifikationerna finns i signaturen nedan)?

Skulle flyta som smör i solen

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Har du uppdaterat till 1.03 som släpptes idag? Har haft massiva problem precis som du men sen patchen har jag kunnat spela problemfritt.

Skrivet av Cyberz:

Provat sätta på unlimited fps?

Ja

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Precis allt jag hittat som kan tänkas lösa det. Jag har provat underklocka, överklocka och standard på graffekortet.

FÖr mig har inte spelat kraschat efter den nya patchen. Vet inte om det är patchen eller om det är att jag drog unlimited fps och stängde av Vsync och satte 60 fps i Rivatuner som fixade till det. Har spelat över 3timmar utan krasch

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk

Hm...mitt spel flyter avsevärt mycket sämre med Hairworks påslaget, antar att patchen satt tillbaka AAn till 8x igen, men flyter sämre än 8x gjorde innan också...

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

Här är mina setting. Funkar rätt hyfsat och snyggt äre
http://ladda-upp.se/files/2015/b149232.jpg

ligger du på konstant 60 med dem där settings? Foliage distance om jag höjjer den då droppar fpsen rejält =P jag kör ju SLI 780 sååå...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om ni har läst något om Kepler och Maxwell, ganska intressant.

http://techbuyersguru.com/hotdealsblog/?p=4119

https://forums.geforce.com/default/topic/833016/geforce-700-6...

Både i GTA V samt Witcher 3 presterar 700-serien väldigt dåligt i jämförelse med 900-serien/även AMD.

En tråd redan från 2014 gällande detta ämne, så det är inte nytt direkt.

https://www.reddit.com/r/buildapc/comments/2one2z/discussion_...

Jag som Kepler användare blir lite ledsen i ögat.

Permalänk
Medlem

Har ni laddat ned de två första DLC-paketen då? Fick lite läcker utrustning tillgänglig via en merchant i White Orchard, samt en mängd olika frisyrer och skäggstilar. Dessutom fick man lite utrustning att pimpa Roach i :). Sjukt mycket detalj i rustningen, och dessutom rätt bra stats. Dock kostade allting rätt många Crowns, men det fick det vara värt!

Såg till att korta till Geralts hår med den nya "Elven Rebel"-frisyren. Lite ovant utan hästsvans, men nu svänger i alla fall inte hans hår runt hela tiden så fort det blir lite snålblåst. (ser väldigt lustigt ut när hans hår hoppar runt under konversationer, även om man är inomhus där blåsten inte skall ha någon effekt).

Min Geralt

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Densetsu:

Jag vet inte om ni har läst något om Kepler och Maxwell, ganska intressant.

http://techbuyersguru.com/hotdealsblog/?p=4119

https://forums.geforce.com/default/topic/833016/geforce-700-6...

Både i GTA V samt Witcher 3 presterar 700-serien väldigt dåligt i jämförelse med 900-serien/även AMD.

En tråd redan från 2014 gällande detta ämne, så det är inte nytt direkt.

https://www.reddit.com/r/buildapc/comments/2one2z/discussion_...

Jag som Kepler användare blir lite ledsen i ögat.

Låter ju riktigt ruttet! Börjar tappa tron för nvidia massa skit från de den senaste tiden.
Nån som kör med gammla drivers i witcher?

Visa signatur

Asus Z370-F / I7 9700k / Asus RTX3080 TUF OC

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av Oneone:

ligger du på konstant 60 med dem där settings? Foliage distance om jag höjjer den då droppar fpsen rejält =P jag kör ju SLI 780 sååå...

@Sifear

Med "hyfsat" antar jag att det innebär <40 FPS? Har själv ett 780ti och det kan inte driva spelet med de grafikinställningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blaze101:

Lite småstörigt att webhallen inte skickar spel med paket.. Men nog fan låg spelet i lådan på release ändå!

Ang kartan så är jag lite besviken.. tror jag.
Har spelat prologen om man säger så och kommit till nästa del av storyn.

Men nu funderar jag, alltså har det inte sagts hela tiden att det ska vara en gigantisk karta med undantag för ett par platser som man måste fasttravla till?

Nu känns det väldigt dragon ageigt, jag har min lilla (men rätt stora) bit av världskartan att springa runt på och zoomar jag ut har jag ett par tre olika zoner att hoppa till?
Öppnas detta upp senare eller ska det vara så här?
Trodde man skulle kunna springa från startzonen till slutzonen om man ville utan laddningstider?

Kartan är lite missvisande då både zonerna Velen och Novigrad faktiskt är en och samma zon. Den sträcker sig lite norr om Novigrad nästan ned till Vizima, och hela vägen ut till havet i väster, och The Mire i sydväst. Finns en del jag inte tycker riktigt stämmer med kartan i Collector's Edition och in game.

Skrivet av morganF:

Hej, Hur i *** spenderar man skill points? Har tre st, men jag förstår inte hur jag använder dem. jag väljer en skill, och har provat att klicka, högerklicka , dra mm men hur jag än gör så händer inget. hur gör man?

Markera en talent och tryck E.

Permalänk
Moderator
Forumledare

1.03 gjorde underverk för mig (gtx770). Fps gick upp något men framförallt löstes gamma-problemet och jag kunde öka lite inställningar.
Kul. Dock kvarstår det faktum at Geralts hår rör sig i vinden inomhus samt att jg inte gillar vindanimationerna på träden

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Nya patchen är ju guld värd. Gräset är fixat, sharpen på high o de ser grymt bra ut. Kunde till o med höja grafiken o fortfarande aldrig gå under 50 fps på high/ultra utan hairworks.
Kör med 290 o 4670k.

Kan rätt övertygad säga att det här är det bästa spel jag nånsin har lirat.

Skickades från m.sweclockers.com