Radiotjänst jagar datorägare – kräver tv-avgift för internetanslutna enheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbe_x90:

Så om SVT blir skattefinansierat så bör även privata kommersiella TV-kanaler och mobilabbonemang också bli det? Jag tror du missat poängen lite med statlig TV.

Finns ingen poäng med skattefinansierad tv, efter som folket tydligen inte vill betala nu, så varför ska dom betala sen via skatten?
Borde finnas bättre sätt att spendera skattepengar på.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem

Kom och tänka på en sak. Går det inte att säga upp avtalet med svt eller stämma dom för avtalsbrott? De håller ju inte vad de lovar. Någon som har någon juridisk bakgrund som vet möjliga vägar att gå?

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Skrivet av Blargmode:

En kollega kom precis med en jäkligt bra kontring på detta. Om jag måste betala för att jag har möjlighet att använda mig utav SVTs tjänster så vill jag ha barnbidrag eftersom jag har möjlighet att skaffa barn.

Ska bli gött med 1050kr extra på kontot varje månad.

1050kr i månaden, men sen får du lägga på flerbarnstillägg, du måste ju få pengar för varje barn du har möjlighet att skaffa, eftersom du förmodligen har möjlighet att skaffa 6 ungar blir det sammalagt 10414kr i månaden, grattis!

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lacrits:

Hur mycket skattepengar kostar det inte att ha en stab som sitter och jagar "ickebetalare" dagarna i ända?!
Skrota den skiten och lägg in en avgift i skatten.. precis som vi har för kyrkan.
Antingen kommer det bli billigare och/eller så kommer all dyr åtråvärd sport och film kunna finansieras och göras tillgänglig till HELA svenska folket och inte bara genom giriga betalkanaler.

Miljontals kronor som kunde ha lagts på något annat tyvärr.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Aha så dom har kryssat i övrigt och skrivit dator? Står också ibockat att du har erkänt innehav och då är det väl inte mer att göra än att betala då, eller så betalar du för en månad eller kvartal eller vad det nu är som minimum och sen ringer du och säger upp innehavet.

Precis jag tänkte mig inte riktigt för när han frågade om dator+internet, så jag får bita i de sura äpplet. Men jag klarar mig och kommer troligtvis göra som du skriver att säga upp innehavet efter första betalningen.

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Medlem

Hur blir det för företag då? De har ju ofta många datorer uppkopplade på nätet... Och vad gäller för turister som har med sin surfplatta? Ska de också betala avgiften i så fall? Eller gäller det bara för svenska medborgare som bor i Sverige och har en dator/surfplatta?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 Vit, ASUS Z170-A, i7-6700K, CM Hyper 212 EVO, MSi 1070 8GB, 32GB DDR4 2666MHz Corsair Vengeance LPX, 2 SSD + 2 HD, Corsair HX620W, AOC 28'' + BenQ 24", SB X-Fi Surround 5.1 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Om det stämmer så har den snälle herrn gjort ett lagbrott genom att fylla i att du medger. Om du nu inte medgivit till honom personligen dvs.

Jo jag kan ha klantat mig lite och erkänt för den snällle hern att jag har en dator och internetanslutning. Dock betalar jag inte för internetanslutningen då den ingår i hyran och jag inte står på något kontrakt för just internetanslutningen, så kommer säga upp innehavet så snart som möjligt.

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Skrivet av anden12:

Mobiltelefon och radio är än så länge licensbefriade...

Nej det är det inte

http://www.di.se/artiklar/2013/2/27/nu-ska-aven-telefonagare-...

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gipp3r:

Ja, pengarna går dit, men du är inte skyldig att betala radio/tv licens för att du har en radiomottagare, det är borttaget för många många år sedan.
Och nu minns jag inte 100% vad du skrev tidigare, men var det inte p3 du lyssnade på hela dagarna? dom får ju inte något av dom där pengarna.

Jo, P3 går under SR om delar på samma kassa. Nej du har rätt behöver inte betala för att lyssna men gör det för jag uppskattar det och för att det ska finnas kvar.

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Medlem

Rentav skrattretande. Tittar normalt inte på tv-kanaler överhuvudtaget, och om jag mot förmodan skulle få för mig att göra det så är SVT en av de sista kanalerna jag slår på. Lyssnar inte heller på radio.

När det gäller internetanslutna enheter så tycker det är upp till radiotjänst att se till att tjänsten inte är tillgänglig via internet såvida man inte betalat, i stället för att komma med påtvingade köp till folk som inte har något intresse av att utnyttja deras tjänst.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI | Noctua NH-U12A | Kingston 64GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black | Sapphire Radeon RX 7800 XT Pulse | Seasonic Focus GX 850W | Corsair Force MP510 960gb | Seagate FireCuda 510 1TB | Fractal Design Meshify 2 Compact | Samsung Odyssey G7 27" 240hz

Permalänk
Medlem

Om jag inte äger en tv, men har en projektor och ett ps3 som är kopplat till internet måste jag betala licensen då?

Visa signatur

Moderkort: ROG STRIX Z390-F GAMING CPU: Intel Core i9-9900k @ 5.2Ghz
RAM: G.Skill Trident Z 32GB 3200MHz GPU: Gigabyte 2080Ti 11GB Gaming OC
M.2: Samsung EVO 960 M.2 250GB M.2: Samsung 970 EVO 500GB SSD: OCZ TR150 480GB PSU: Seasonic PRIME 1300W Gold
Kylare: ASUS ROG Ryujin 360mm Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified
Skärmar: 2x Asus VN247h | x1 Predator xb1 27

Permalänk
Skrivet av NickoB:

SVT.se erbjuder inte ens livestreaming av SVT kanalerna, utan de erbjuder bara folk att titta på enstaka program som visats på kanalerna. Inte hela filmer, inte hela serier, utan vissa program, och de finns bara kvar 30 dagar, sedan försvinner de.

Fel från och med 1 Feb så ligger hela kanalerna ute på nätet.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Skrivet av PheriX:

Om jag inte äger en tv, men har en projektor och ett ps3 som är kopplat till internet måste jag betala licensen då?

Ja för du kan se SVT genom din PS3.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem

Om Eva inte varit uppriktig vill jag inte heller vara det.
- Har du dator, smartphone eller surfplatta?
- Näää, vad är det??

Visa signatur

Stationär: Obsidian 550D WaterCooled - Dual Radiator Mod
Intel Core i5 2500k @ 4,5GHz [EK Supreme HF] | ASUS P8P67 | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL 8 | Crossfire Gigabyte Radeon HD6950 2GB @ 1536 shaders [EKWB FC6970] | Caviar WD Black 640GB | Caviar WD Green 1TB | Corsair HX 850W | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem

Det här är ju helt sjukt, inte kan ska jag som verkligen total hatar svt och aldrig ser på kanaler behöva tvingas betala 2K PER ÅR!
Allt jag har min TV till är mina konsoler och ändå är jag tvingad att lägga undan 2 tusen som bara kastas åt hel****e!

GÖR NÅGOT ÅT DETTA SVERIGE!

Permalänk
Skrivet av Mr.Swede:

Hur blir det för företag då? De har ju ofta många datorer uppkopplade på nätet... Och vad gäller för turister som har med sin surfplatta? Ska de också betala avgiften i så fall? Eller gäller det bara för svenska medborgare som bor i Sverige och har en dator/surfplatta?

Föreningar och företag kan plombera så dom inte kan ta emot sändningar men det gäller inte för vanliga hushåll.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem

Glöm inte att många svar tas upp direkt på radiotjänst hemsida, det är intressant att se ordvalet i meningarna.

http://www.radiotjanst.se/

-Men om jag aldrig ti. -Du skall betala
-Men inte ens o.. -Du skall ändå betala!!
http://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Vanliga-fragor-och-s...

Visa signatur

01101110 01101111 00100000 01100111 01110010 01100001 01110110 01101001 01110100 01111001 00100000 00101101 00100000 01101110 01101111 00100000 01101101 01101001 01110011 01100101 01110010 01111001

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakalwe:

+1. Jag håller fullständigt med.

Vad många missar är att SVT är en samhällsnytta. Att folk tycker att man inte bör betala om man inte använder SVT låter kanske resonabelt på ytan, men om man gräver lite djupare så har man kommit till väldigt tråkiga slutsatser. Jag röker till exempel inte cigaretter, men jag är gärna med och betalar sjukhusräkningen för de rökare som fått lungcancer. Detsamma gäller de ungdomsgårdar som bedrivs av kommuner runtom i landet, jag brukar de inte men jag förstår att de har ett värde för allmänheten.

Sanningen är ju den att SVT (tillsammans med SR och UR) bedriver de bästa mediala tjänsterna i Sverige, och har som uttalat fokus att tjäna allmänheten, till skillnad från de privata aktörerna som enbart verkar för profiten.

Vad många missar? Vad du missar är att det inte på något sätt är samma sak. Det är väl fint att du kan tänka dig att bidra till vård av cancersjuka patienter - guess what? Det gör du, och det gör vi också. När ringde senast en ungdomsledare på din dörr? När ringde en sköterska senast till dig och frågade om du inte hade utsatts för lite andrahandsrök? När fick du senast hem en kvartalsräkning från någon av dessa?

Ditt resonemang utgår från att licensen skulle ingå i skatten, vilket det tydligt inte gör precis som många, många i tråden redan har påpekat.

Permalänk
Medlem

www.bahnhof.se är väl det enda jag kan säga.

Visa signatur

For me to Know and for you to Find out.

Permalänk
Medlem

Alla som sitter med sina datorers spec i signaturen är med andra ord busted.

Permalänk
Medlem

http://bahnhof.se/priv/tvstopper där har du den korrekta snabblänken.

Visa signatur

For me to Know and for you to Find out.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Håller med dig, och skulle alla betala så skulle det knappast kosta något alls.
Sen är jag personligen så förbannat tacksam över SVT och SR att det är enda anledningen till att ha en TV, hur orkar man med all skit som går på dom andra kanalerna bara för att "det är gratis"? Reklamavbrott var 15e minut, MINST. Testade igår när det var reklamavbrott, gick igenom 11 av 15 kanaler och alla hade reklam samtidigt..kul!

Skönt att det finns några kanaler som har någon form av kvalité, och den måste man tvinga folk att betala för?
Tragiskt.

Ni som är så kritiska, tänk steget längre om alla nyheter och program styrdes av ekonomiska intressen, skulle det vara bra eller dåligt för oss som matas av media en miljard ggr per dag? Ni som klagar på SVT och SR, ta en kväll och kolla på något som du är intresserad av inom public service, gör det en kväll, både tv o radio och zappa sen över till TV4 o kolla på en film, eller försök att stå ut med 20min charlie sheen med sämst amerikans humor. Vilket är bäst?

Eller for the love of god, se en hel dokumentär utan reklam, utan rednecks som gör sprit eller någon annan påhittad smörja.

/end rant

Nu pratar du om marksänd TV-singal, vi pratar om att datorer ska betala TV-licens, det är stor skillnad mellan en dator och en TV.
Jag tittar inte på TV, alla nyheter som jag tar in kommer från internet, varav 0% är från SVTs hemsidor.

Men om du vill prata smörja, melodifestivalen, det är väl ändå så berikande program? Ger oss verkligen den information vi behöver? och vad skulle jag göra utan stjärnor på slottet? Ho! Så samhällsviktig information om Magnus Uggla, Lill Babs och Per Gessle! Eller Robinsson (ja jag vet att de inte sänder det längre, men de började med det)? Nu vet jag hur man överlever på en öde ö med en bunt okända med massa spelregler! Antikrundan gör verkligen min dag, för nu kan jag sälja allt jag äger för att finansera Eva Hamiltons lyx!
Sport är även så otroligt viktig och se utan reklam, tur att de bara använder sig av sponsorer, för annars kunde jag bli påverkad av företags inblandning i TV-sändingen! Och alla dessa underbara dokumentärer som de skapar själv fast med andra företag/myndigheters namn som BBC, Discovery, National Geographic osv.!

För att inte tala om att vi måste verkligen ha åtta kanaler varav två är i HD, för tidigare såg inte befolkningen vad SVT visade, HD gjorde susen!

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Hmm.
Roligt motsägelsefullt från deras sida.

1.
Om du har möjlighet att till din dator eller surfplatta ta emot ett helt schemalagt programutbud i en sändning som samtidigt och utan särskild begäran är tillgänglig för vem som helst. Då räknas den som en tv-mottagare och du ska betala radio- och tv-avgift.

•Att man har en utrustning som är avsedd att ta emot en utsändning eller vidaresändning av tv-program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål.
•Med utsändning avses en sändning som samtidigt och utan särskild begäran är tillgänglig för vem som helst.
•Med tv-program avses ett samlat schemalagt programutbud i form av hela programtjänster, till exempel hela SVT1 eller TV4.

När ändrades inebörden av ordet avsedd egentligen?

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

Det är 2013, hur svårt ska det vara att få till en teknisk lösning som passar alla ?
Jag betalar gärna tv lincens, men jag vill inte betala för en massa kontrollanter som springer runt och terroriserar folk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funnyvlad:

Jag betalar min tevelicens så jag behöver inte oroa mig. Jag tillhör nog de ca 10% av sweclockers medlemmar som betalar för sig.

Har betalat den skiten mer än 12 år nu. Jag har fortfarande inte en antenn kabel inkopplad. Jag går på bio eller köper min film/serie.
Och för ett par år sedan började jag kolla på Netflix/HBO från USA för vi var som vanligt sena med allt.

Jag tycker inte jag borde betala tv licens men är halvt omöjligt att bli av med idioterna. En kort svettig liten karl försökte trycka sig förbi mig för att kolla i min lägenhet då slängde jag ut han och sade att jag betalade redan. Men har fler vänner som poängterar hur illa dom människorna beter sig så kan jag förstå att folk på ren princip kan vägra.

Permalänk
Skrivet av ODM:

http://bahnhof.se/priv/tvstopper där har du den korrekta snabblänken.

Det funkar inte för du har fortfarande inte eftersom du fortfarande har en mottagare.
Det där Bahnhof erbjuder funkar bara för företag och föreningar och inte för hushåll.

Kan jag ta bort kanalväljaren och på så vis inte behöva betala radio- och tv-avgift?
Om ett företag/förening eller annan juridisk person har en tv-mottagare i andra lokaler än sådana som är avsedda för bostadsändamål kan de plombera tv-mottagaren. Då behöver företaget inte betala radio- och tv-avgift för den tv-mottagaren, enligt 5 § i lagen (1989:41) om finansiering av radio och tv i allmänhetens tjänst.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Skrivet av Mabec:

Alla som sitter med sina datorers spec i signaturen är med andra ord busted.

Trodde signaturen gällde ens jobbdator

Visa signatur

Abit KD-7 RAID XP1600@1900 256mb DDR3200 4xSeagate 80 21" EIZO F931 och en jävligt snabb FLOPPY

Permalänk
Medlem

hade gärna betalat för svt OM de NÅGON GÅNG KUNDE VISA NÅGOT INTRESSANT

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizZm0:

Jo, P3 går under SR om delar på samma kassa. Nej du har rätt behöver inte betala för att lyssna men gör det för jag uppskattar det och för att det ska finnas kvar.

I see, trodde P3 var sitt eget.

Visa signatur

Dator || H440 Black Edition || Asus ROG MaximusVII || i7 4790K @ 4.5GHz, Noctua NH-D15 Kylare || MSI GTX 980ti Gaming 6GB || 16GB G-Skill 1866 1.5v || Corsair RM 850W || Samsung EVO 256GB, Crucial M4 256GB ||

Permalänk
Medlem

Det finns massa sätt att gå runt detta, antingen nekar man att man har tv, dator, mobiltelefon och klockradio hemma. Spelar ingen roll om du inte kan hålla dig för skratt när du säger detta, erkänner du inte behöver du inte betala. Om dom nu skulle knacka på och du råkar öppna utan att kolla, så att dom kommer på dig, så kan du bara ringa dagen efter och säga upp licensen. Säg att du kastat all elektronik eller något. Vipps så får du pengarna tillbaka och så är du tillbaka på ruta ett. Nu har jag jobbat i ganska många år så det är mest "for shits and giggles" som man fortsätter med detta. Lycka till!

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/