Radiotjänst jagar datorägare – kräver tv-avgift för internetanslutna enheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizZm0:

Avgiften går ju till SVT, SR och UR... (http://www.radiotjanst.se/Avgiften/Hej/)

Ja, pengarna går dit, men du är inte skyldig att betala radio/tv licens för att du har en radiomottagare, det är borttaget för många många år sedan.
Och nu minns jag inte 100% vad du skrev tidigare, men var det inte p3 du lyssnade på hela dagarna? dom får ju inte något av dom där pengarna.

Visa signatur

Dator || H440 Black Edition || Asus ROG MaximusVII || i7 4790K @ 4.5GHz, Noctua NH-D15 Kylare || MSI GTX 980ti Gaming 6GB || 16GB G-Skill 1866 1.5v || Corsair RM 850W || Samsung EVO 256GB, Crucial M4 256GB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Japp. Det är en dator. Märkligt att en telefon inte är en dator. Om jag kör Linux på en telefon och kör den i en docka så slipper jag TV-licens? Även om jag kopplar upp den till en Full-HD projektor och tittar på SVT-play hela dagarna?

Smartphones räknas iaf:

Skrivet av Nickieponken:

I juridisk mening är därför även s.k. smarta mobiltelefoner, som har möjlighet att ta emot tv-utsändningar via internet avgiftspliktiga. Det innebär att om du inte har någon annan tv-mottagare än en smart mobiltelefon i hushållet är du skyldig att anmäla innehav till Radiotjänst
Källa: http://www.radiotjanst.se/sv/Avgiften/Lagar-och-regler/Avgift...

Permalänk
Medlem

Eva Hamilton kan se min facebook profil, jag måste nog ta ut en license avgift på 100 000kr nu för att hon har möjligheten att se mig och skriva meddelanden till mig där.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Inaktiv

Inte klokt. Hur kan dem tillåtas att bedriva bedrägeriverksamhet?

Permalänk
Medlem

Eftersom ordet "avsedd" numera betyder något helt annat än vad vi tidigare trott så blir det en hel del lagar som för helt ny innebörd:

http://www.lagboken.se/Lagboken/Soksida/?q=avsedd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gauz:

Fick ett informationskort när jag åkte dit på det och på det kortet finns det kryssrutor med rubrikerna "observationer: Hört tv, sett tv, dörr och fönster" för att vara några exempel.

Radiotjänst uppmanar sina anställda att spionera på sina offer för att ta reda på om de äger en TV/dator.

De har inga rättighter att utföra spionage, tror t.o.m. att det är olagligt. Dessutom kan de inte veta att det är en TV de hör. Kan lika gärna vara en DVD som man kollar på via datorn.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk

Varför ska man tvingas betala för nåt man inte utnyttjar?

Jag repeterar:

Varför ska man tvingas betala för nåt man inte utnyttjar?

Hmm det tycker jag liknar stöld eller rån typ. Brott mot lagen?

Permalänk
Skrivet av Gabrioth:

Om man har en dator som sitt arbetsredskap och datorn ägs av företaget man är anställd på, blir man som individ då licenspliktig?

Frågar eftersom det nog faktiskt är ganska många som har en laptop från jobbet och har skaffat sig en internetuppkoppling hemma för att kunna koppla upp sig via VPN och arbeta.

Är detta en gråzon eller glasklart?

Det behövs inte då företaget är skyldigt att betala/"plombera utrustningen", jag hade själv en diskussion med en telefonist om det förra veckan, hon fick till och med lämna luren och höra med kollegor om det stämde, och visst gjorde det det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Kan du surfa med den kan du kolla. Så rätt många mediaspelare m.m. ingår också i det.
Det som är mest intressant är ju dock att det hela avgör av innehavet av prylen. har man alltså en dator men inget internet och därför ingen chans att titta så är man fortfarande skyldig att betala avgiften.

Bara för att du kan surfa med något stödjer det inte flash/html5/vad nu svt använder.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Det här är helt sjukt.. Makten som SVT har i Sverige har spårat ur.
Alla i hela jävla Sverige ska behöva betala TV-avgift pga innehav av dator?? Inte ens USA är sämre i detta fallet.
JAG UPPREPAR. INTE. ENS. USA.
...och då har det gått ganska långt.

Men att baka in avgiften i skatten är till och med en dummare idé då detta kan bli ett hot för SVT:s "frihet". Titta bara på Silvio Berlusconi i Italien. Han ägde ett antal TV-kanaler plus någon tidning och vad hände när han bestämde sig för att bli politiker? Han TV-kanaler hade vips blivit statliga och med hjälp av dem så spridde han sin propaganda/politik.

SVT måste ändra sitt betalningssätt. Detta håller inte.
Som tidigare sagt så måste det väl bli som Viasat/Canal digital/etc. eller något för vad jag har förstått så är motståndet mot det nya betalningskraven så stort att det till och med skulle krävas en folkomröstning.

Problemet med ditt resonemang och ditt synsätt, som tyvärr delas av många, är att om inte SVT finns på grund av att "ingen vill ha det" så kommer yttrandefriheten få sig en törn. Det stämmer att detta "inte ens händer i USA" men där är allting åt andra hållet. Där styrs allt på marknadsmässiga kriterier och förutsättningar. I Sverige har vi den gyllene medelvägen. Vi har SVT som är statligt ägda och skall (på pappret i alla fall) vara opartiska och öppna samtidigt som vi har tillgång till alla de betalkanaler som finns.

Tyvärr är jag ganska övertygad om att större delen av vår befolkning föredrar Project Runway, Housewifes of Hollywood, Biggest Looser och liknande program framför ett spetsfundigt och genomtänkt program som t ex landet brunsås eller Historieätarna.

Visa signatur

Stationär: 2600K - ASUS Sabertooth P67 - 8Gb DDR3 - 120Gb OCZ Vertex III - ASUS DCII HD6970 - Antec P182
Bärbar: Alienware m11x r2 - i5 - 8 Gb DDR3 - 500 Gb Seagate - GeForce 335m

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Nej SVT är ingen samhällsnytta, för att det ska vara någon nytta så ska det vara något som ganska många har nytta av och egentligen så erbjuder inte det något som ingen annan kanal kan erbjuda, eller internet för den delen.

När det gäller rökarna så betalar dom sin egen sjukvård eftersom tobaksskatten är så sjukt hög att när de väl börjar få problem så har de med råge betalat sin sjukvård, samma gäller alkoholisterna eftersom spritskatten är sjukt hög i Sverige.

SVT-kanalerna är tillsammans de största TV-kanalerna i Sverige, så jag vet inte från var du fått idéen att SVT inte används av många. Dåligt argument även om det var sant, för övrigt - för hur stor del av kvinnorna använder Kvinnojouren, för att ta ett exempel? Jag har ingen statistik men jag är ganska säker på att det ligger under 10% av landets kvinnor, men det anses ändå vara av allmännytta, åtminstone i sansade kretsar.

Skrivet av Aleshi:

Är det samhällsnytta som kommer alla till gagn ska det skattefinansieras. Det är orättvist om Johan 16 år som går i gymnasiet och bor i ett litet studentrum ska få betala massa pengar för att han har en bärbar dator i skolan. Eller om någon som lyssnar på radio hela dagarna inte behöver betala. Eller som alla vi ungdomar som har en internetuppkoppling men inte tittar på TV måste betala.

Jo, jag håller med. Sånt här ska drivas med skattemedel, eller inte alls. Men jag förstår fortfarande inte argumentet "om jag inte nyttjar det, ska jag inte betala." Om man drar det till sin spets så borde man i så fall avskaffa staten helt, och personligen bekosta enbart sådant man själv nyttjar. Jag förstår att du troligtvis inte tycker så, så frågan blir istället vad man anser vara till gagn för samhället - och om man anser att SVT/SR/UR inte är folkbildande bor man i en fantasivärld, i min ödmjuka mening.

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svantesson666:

Gud vad jag tycker synd om alla er som myglat med er TV-licens i alla år!!! Jag lider verkligen med er...

Ja det är sjukt värdelöst att inte alla är med och betalat genom sin vanliga skatt men nu ser det ut som det gör. Jag har definitivt ingen som helst sympati för att ni gråter ut. Vi gjorde en undersökning i min klass på universitetet där folk fick räcka upp handen ifall de betalade TV-licens. Av ca. 130 personer så var det ca. 15 som räckte upp handen. Vilket alltså betyder att i vissa kretsar ska 5 % betala för resten. Jag hoppas verkligen licensen försvinner och den hamnar på den allmänna skatten, för det kommer jag personligen tjäna hundratals kronor på varje månad.

Jag är fullt medveten om att i princip alla i den här tråden kommer ha en rakt motsats uppfattning till detta men det skiter jag kort sagt i.

Vad det en följdfråga efter VEM som hade en TV? Om inte så är den undersökningen totalt värdelös. Sedan så är det absurda att betala för att man EV. använder internet som får folk att gå i taket. Inte summan i sig. Att generalisera och påstå att alla Internetanvändare ser på SVTs skräp är delvis propaganda och delvis helt absurt. Samma som att lägga en avgift för varje gång du går på toaletten eftersom du ev. kan slänga ner miljögifter i toastolen.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av pras88:

Problemet med ditt resonemang och ditt synsätt, som tyvärr delas av många, är att om inte SVT finns på grund av att "ingen vill ha det" så kommer yttrandefriheten få sig en törn. Det stämmer att detta "inte ens händer i USA" men där är allting åt andra hållet. Där styrs allt på marknadsmässiga kriterier och förutsättningar. I Sverige har vi den gyllene medelvägen. Vi har SVT som är statligt ägda och skall (på pappret i alla fall) vara opartiska och öppna samtidigt som vi har tillgång till alla de betalkanaler som finns.

Tyvärr är jag ganska övertygad om att större delen av vår befolkning föredrar Project Runway, Housewifes of Hollywood, Biggest Looser och liknande program framför ett spetsfundigt och genomtänkt program som t ex landet brunsås eller Historieätarna.

Jag har inte kollat på SVT på säkert 10 år.
Går inte kolla på TV om de pratar svenska, blir en komedi direkt.

Om de visar något som inte är svenskt så är det 5 år gammalt.

Permalänk
Medlem

Skall skriva en bok lägga upp den på nätet och skicka en räkning till hela svenska folket. Vart är Sverige på väg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakalwe:

SVT-kanalerna är tillsammans de största TV-kanalerna i Sverige, så jag vet inte från var du fått idéen att SVT inte används av många. Dåligt argument även om det var sant, för övrigt - för hur stor del av kvinnorna använder Kvinnojouren, för att ta ett exempel? Jag har ingen statistik men jag är ganska säker på att det ligger under 10% av landets kvinnor, men det anses ändå vara av allmännytta, åtminstone i sansade kretsar.

Jo, jag håller med. Sånt här ska drivas med skattemedel, eller inte alls. Men jag förstår fortfarande inte argumentet "om jag inte nyttjar det, ska jag inte betala." Om man drar det till sin spets så borde man i så fall avskaffa staten helt, och personligen bekosta enbart sådant man själv nyttjar. Jag förstår att du troligtvis inte tycker så, så frågan blir istället vad man anser vara till gagn för samhället - och om man anser att SVT/SR/UR inte är folkbildande bor man i en fantasivärld, i min ödmjuka mening.

Håller med om att det ska drivas med skattemedel. Det behövs en icke köpt media i en demokrati.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

De har inga rättighter att utföra spionage, tror t.o.m. att det är olagligt. Dessutom kan de inte veta att det är en TV de hör. Kan lika gärna vara en DVD som man kollar på via datorn.

Ursäkta för den dåliga bilden men detta informationskort(klippte bort personlig info) fick jag av den "snälle" herrn som knackade på.
http://i.imgur.com/IzyYFOy.jpg

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakalwe:

SVT-kanalerna är tillsammans de största TV-kanalerna i Sverige, så jag vet inte från var du fått idéen att SVT inte används av många. Dåligt argument även om det var sant, för övrigt - för hur stor del av kvinnorna använder Kvinnojouren, för att ta ett exempel? Jag har ingen statistik men jag är ganska säker på att det ligger under 10% av landets kvinnor, men det anses ändå vara av allmännytta, åtminstone i sansade kretsar.

Jag har inte sagt att SVT inte används av många, bara det att det inte har någon nytta som skulle befoga att tvinga på det på alla. För det finns gott om alternativ media som erbjuder samma sak, så det är absolut ingen livsnödvändighet. Du kan inte jämföra med kvinnojouren, för det är något som verkligen behövs, samma sak med sjukvård och skola, men skulle SVT släckas ner idag så skulle nog ingen lida av det. Många skulle säkert vara upprörda någon dag, sedan börjar de kolla på andra kanaler eller sändningar på nätet eller läser tidningar osv.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Håller med om att det ska drivas med skattemedel. Det behövs en icke köpt media i en demokrati.

Där slog du huvudet på spiken. Det är precis detta som detta skall kokas ner till. Synd bara att diskussionen hamnar på fel väg när de (staten) bara försöker komma på nya sätt att "sätta dit" medborgarna. Hur svårt är det!?! Lägg det på skatten!

Visa signatur

Stationär: 2600K - ASUS Sabertooth P67 - 8Gb DDR3 - 120Gb OCZ Vertex III - ASUS DCII HD6970 - Antec P182
Bärbar: Alienware m11x r2 - i5 - 8 Gb DDR3 - 500 Gb Seagate - GeForce 335m

Permalänk
Medlem

Jahap då går man som student ytterligare 173kr i månaden back. Utan att ens ha tid att kolla på skiten och för att man inte kan studera utan dator med internet :@

Visa signatur

CPU: i7 2600k Moderkort:ASRock Z68 Extreme7 GEN 3 GPU: MSI TF GTX 680 SLi Ram: Corsair (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP Chassi: Fractal Design Define XL PSU: Corsair 1200W HD: SSD: Samsung 840 (256GB) 3x 2TB WD green

Permalänk
Avstängd

Är man tvungen att släppa in dem eller prata med dem när de frågar varför man har en internetuppkoppling?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Är man tvungen att släppa in dem eller prata med dem när de frågar varför man har en internetuppkoppling?

Nop. Öppna inte ens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gauz:

Ursäkta för den dåliga bilden men detta informationskort(klippte bort personlig info) fick jag av den "snälle" herrn som knackade på.
http://i.imgur.com/IzyYFOy.jpg

Aha så dom har kryssat i övrigt och skrivit dator? Står också ibockat att du har erkänt innehav och då är det väl inte mer att göra än att betala då, eller så betalar du för en månad eller kvartal eller vad det nu är som minimum och sen ringer du och säger upp innehavet.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Är man tvungen att släppa in dem eller prata med dem när de frågar varför man har en internetuppkoppling?

Nej dom har ingen rätt att gå in i din bostad om inte du släpper in dom.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Nej dom har ingen rätt att gå in i din bostad om inte du släpper in dom.

De får inte gå in även om du bjuder in dom: Källa

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Electrix:

Hjälp till att göra en revolt då? Undrar dock hur mycket en e-namninsamling skulle hålla sig till detta och om det ens påverkar. Någon annan idé?

Ingenting hjälper tyvärr - och våld är tyvärr uteslutet, för det verkar vara det ända regeringar reagerar på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har valt att inte ha en tv hemma ändå åker man på att betala tvlicens för att man har en dator och internet hemma. Så stört så det saknas motstycke. SVT ska stå för kultur och opartisk nyhetsrapportering. Nyheterna är väl inget att orda om. Men kultur-faktorn är ett stort skämt. Världens största kultur, dvs fotbollen, är något som de inte visar någonting av. Tipsextra har de gjort sig av med. Lite skidåkning, melodifestivalen och språka på serbokratiska är vad man får för 170 kr månaden. Om det nu är folkets kanal varför inte varje vecka lämna halva tvtablån öppen så folk kan rösta på vad det är man vill se?! Det om något vore initiavrikt och framåtsträvande. Varför inte visa lite från den ständigt växande e-sporten (kultur). Som det är nu kan de lika gärna lägga allt på skatten istället för att det ska sitta en massa bakåtsträvande egoister vid rodret på svt.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gabriel15:

Är man tvungen att släppa in dem eller prata med dem när de frågar varför man har en internetuppkoppling?

De har ingen rätt att kräva att få komma in alls. De är fortfarande privatpersoner och även om de ibland verkar tro sig tillhöra polisen så betyder det inte att de kan tvinga sig på.

Skrivet av Gauz:

Ursäkta för den dåliga bilden men detta informationskort(klippte bort personlig info) fick jag av den "snälle" herrn som knackade på.
http://i.imgur.com/IzyYFOy.jpg

Om det stämmer så har den snälle herrn gjort ett lagbrott genom att fylla i att du medger. Om du nu inte medgivit till honom personligen dvs.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Hur mycket skattepengar kostar det inte att ha en stab som sitter och jagar "ickebetalare" dagarna i ända?!
Skrota den skiten och lägg in en avgift i skatten.. precis som vi har för kyrkan.
Antingen kommer det bli billigare och/eller så kommer all dyr åtråvärd sport och film kunna finansieras och göras tillgänglig till HELA svenska folket och inte bara genom giriga betalkanaler.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Rent juridiskt har Radio- och TV-tjänst bevisbördan och ska alltså bevisa att du har en dator eller TV. Dock finns det inget som hindrar dem från att skicka ut betalningkrav om de misstänker att du har det men samtidigt har de inga medel att kräva in betalningen, lite som en bluffaktura faktiskt även om det inte är begrägeri (vilseledande och uppsåt saknas).

Lag (1989:41) reglerar TV-licensen

Skrivet av 2§:

En TV-mottagare är en sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV- program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål.

Alltså gäller detta tolkningen av vad som är "avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV- program". Bestämmelsen är teknikneutral och tar syfte på hur utrustningen rent praktiskt används. Frågan är om man kan anse en dator som avsedd för detta ändamål? Radio- och TV-tjänst och SVT säger "ja" men det har aldrig prövats i domstol än.

Propositionen 2005/06:112 säger

Skrivet av s 101:

Begreppet ”avsedd” innebär att det är tillräckligt att ett av dessa användningsområden är att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV-program.

Skrivet av s 91:

I likhet med utredningen anser regeringen att det inte är meningsfullt att vare sig i lagen eller i förarbetena definiera utrustningen genom en teknisk beskrivning. Tekniken för mottagning av TV är under ständig utveckling och en lagstiftning som bygger på en närmare beskrivning av
tekniken för mottagning av TV riskerar att ganska snart bli inaktuell.

En TV-mottagare bör definieras som sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV-program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål. På samma sätt som tidigare bör utgångspunkten vara att utrustningen tekniskt sett skall vara en anordning avsedd för mottagning av rundradiosändningar som förmedlar rörliga bilder.

Alltså om datorer i stor utsträckning används för TV-mottagning är det att anse som en mottagare. Jag skulle säga att de ännu inte gör det, trots att det finns mång TV-datorer används de inte så ofta för strömmad TV från SVT.

Radio- och TV-tjänst drar ogärna mål till domstol just för att deras bevisläge är svårt. Enbart en kontrollant som vittne har visat sig inte nog. Ej heller har pejlning visat sig vara nog. I stort sätt alla som dömts i domstol har erkänt.

Permalänk
Medlem

Hoppas de ringer mig, jag har både en Nexus med Ubuntu på och flera olika arch-distar jag inte är så insatt i å nån hackintosh som jag inte lyckas få rätt på AMD videodrivers på, fel kextinjects eller nåt säkert. Kanske t.o.m får hjälp med min windows 8 install på GMA3600 GFX som vägrar funka. Intel har ingen lösning.

Jag har ju alla möjligheter att se SVT men kan inte pga bristande kunskap/support
För 150kr/mån eller vad det var tar jag tacksamt emot supporten som visar mig hur och får igång allt. Gärna över telefon

Jag är absolut inte särkilt tekniskt kunnig, jag föreslår att ingen av er är särskilt kunniga inom området om ni blir uppringda, kräv full support och ge igen på den som ringer för alla gånger du hjälpt morsan med 'facebox-spel' över telefon

-Du jag har ju en såndära IPAD men har inte vågat lägga in itunes ännu, kan du få till SVT på den med?

Visa signatur

01101110 01101111 00100000 01100111 01110010 01100001 01110110 01101001 01110100 01111001 00100000 00101101 00100000 01101110 01101111 00100000 01101101 01101001 01110011 01100101 01110010 01111001