Permalänk
Medlem

Råd kring planering av vattenkylning

Hallå!

Så jag håller på och nojjar kring att bygga vattenkylning. Försöker skriva ner lite tankar kring det här, och villa gärna ha lite hjälp att bolla med. Mitt mål är att få relativt bra presterande kylning som är knäpptyst. Men eftersom jag inte hållt på nått nämnvärt med detta tidigare så känner jag mig osäker på vad jag ska ha för saker. Det finns ju så sjukt mycket att välja på! Utseende är inte av någon större vikt då inget av det kommer synas när chassit är stängt.

De komponenter som jag har är som i signaturen:
Nanoxia Deep Silence 1
Socket AM3 CPU
ASUS HD6950 DCUII

Jag är ju såklart med på grundidén på vad man behöver för grejjer. Men det finns ju som sagt så sjukt mycket att välja på. Och vart ska man köpa? Det finns ju en uppsjö butiker, men vissa lagerför bara delar från en tillverkare och andra har knappt nått på lager osv. I alla fall när det gäller svenska butiker.

Mina grundtankar är i alla fall:
CPU-block: Vad är bäst det gäller pris/prestanda? EK?

GPU-block: Inte hitta nått fullcover som det står att det specifikt passar mitt kort. Men jag råkar ha att ett core-block liggandes redan, så tror jag kommer försöka använda det om det passar. Som det är med orginalkylningen så vill jag minnas att VRAM-chippen är nakna och VRM har en egen kylfläns redan. Så med tanke på att jag har rätt bra luftflöde redan så borde det klara sig med enbart ett block på core.

Fronten: Här får det ledigt plats en tjock 240mm radiator. 60mm med push pull ska inte vara några problem.

Toppen: Här kommer jag nog köra enbart pull. 240mm ska passa, och eventuellt går en 280mm in om den inte är mycket bredare än fläktarna. 60mm tjock ska inte vara nån fara heller.

Botten: Här kan jag få in en 120mm radde utan problem, typ hur tjock som helst. 140mm kan gå in. Det beror på hur mycket bredare än fläktarna radiotorn är även här.

Bak: Här går det eventuellt att få in en tunn radde, 120mm eller 140mm. Men då får fläkten sannolikt sitta på utsidan, vilket innebär att jag lär fimpa gallret pga att det buktar utåt.

Pump+reservoar: Här har jag inte en aning. Men nått som inte låter. PWM-styrd? Tror att en cylinderreservoar med inbyggd pumptopp är att föredra. Hur ska man montera den? Finns det fästen så man kan sätta den på t.ex en att köpa?

Slang+anslutningar: Ja vad sjutton ska man ha? Dimensioner?

Fläktar: Här tror jag att jag vet vad jag vill ha i alla fall. Noctua NF-F12 och Silverstone Air Penetrator 140mm. Skulle gärna kört på NB eLoop men de verkar luriga att montera, fläktbladen sticker ut lite utanför ramen vilket gör att de vill ta i saker och låta illa.

Bild på hur det ser ut i chassit nu:

1st ensam SSD är all lagring, därav inga HDD-burar alls. Gott om utrymme. Och ja, GFX hänger som en banan.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk

Köp en 8350 och moderkort istället du kommer bli nöjdare men om du orkar med allt arbete som vattenkyling tillför ex rengöring blocken och allt så kör på. Du kan inte få knäpptyst med vatten du kommer höra pumpen även eks 2.2 hör man tydligt även om den är väldigt tyst. Är man nybörjare så kan man väl börja titta på inets kompletta paken om du inte vill ha allt för high end saker

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3184154/2013-04-02

Räcker om man inte ska kyla grafikort också om mer ska kylas så lägg till en 120 eller 240 radiator och två anslutningar

Visa signatur

fractal 804 | Intel 4790k | Corsair 8GB | MSI Z97m Gaming | Samsung 830| Gigabyte 970 SLI | NZTX Hale90 650 | Asus PB278Q

Permalänk
Medlem

Det är så jäkla länge sedan jag höll på med vattenkylt, så peka i någon speciell riktning för hårdvaran är inte aktuellt, men, jag hade valt att köra utan reservoar. Det enda den tillför är vikt, och den tar upp plats, samt hindrar luftflödet. Och skulle du någonsin få en läcka är det så mycket mer vatten som kommer ut.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Hej.

Har precis gått över till vattenkylning och det är helt klart möjligt att få datorn i princip helt ljudlös med rätt fläktar och rätt pump. Hade det inte varit för mitt nätagg hade man inte hört att datorn varit på från en meter bort.

Vet inte om det finns någon anledning att köra push/pull. Läst flera test som kommit fram till att det inte tillför så mycket förutom en högre ljudnivå.

CPU-block: Vad är bäst det gäller pris/prestanda? EK?
Finns flera bra cpu block. EK gör bra block men det finns andra även om den verkar vara en klar favorit här på Sweclockers (Kanske pga att inet säljer den?). XSPC Raystorm har fått bra (läs bättre) reviews och kostar ungefär samma. Även Phobya UC som är något billigare skall vara riktigt bra.
Här finns ett väldigt ingående test: http://hardforum.com/showthread.php?t=1708036.

GPU-block: Inte hitta nått fullcover som det står att det specifikt passar mitt kort. Men jag råkar ha att ett core-block liggandes redan, så tror jag kommer försöka använda det om det passar. Som det är med orginalkylningen så vill jag minnas att VRAM-chippen är nakna och VRM har en egen kylfläns redan. Så med tanke på att jag har rätt bra luftflöde redan så borde det klara sig med enbart ett block på core.
Kör med GPU block och det är inga problem. En bra idé kan vara att köpa kylflänsar och limma på vram för att få ner temperaturen.

Pump+reservoar: Här har jag inte en aning. Men nått som inte låter. PWM-styrd? Tror att en cylinderreservoar med inbyggd pumptopp är att föredra. Hur ska man montera den? Finns det fästen så man kan sätta den på t.ex en att köpa?
Om du skall köpa en DDC pump bör du satsa på 12v varianten, den låter mindre (Rätta mig om jag har fel).
Jag köpte en D5 pump och den är nära nog ljudlös på lägre hastigheter. Finns D5 pumpar som man kan ställa hastigheten manuellt, t.ex. alphacools D5 pump.
Finns cylinder reservoarer med inbyggt pumptop finns från flera leverantörer t.ex. EK eller aqua computer. EK's är något billigare och deras pumptoppar har fått väldigt bra review. Följer med fästen.

Slang+anslutningar: Ja vad sjutton ska man ha? Dimensioner?
Kompressionsanslutningar (Compression fittings) är rätt smidigt men många som är gamla i gemet föredrar vanliga nipplar med slang-klämma på. Jag skulle rekommendera 10/16mm slang (3/8-5/8 i amerikanska mått). Enkel att jobba med då den har tjocka väggar och man kan ha snäva böjar utan att slagen viker sig.
Många rekommenderar bitspower's prylar men dom är galet dyra. Om du vill hålla ner kostnaden, kolla på EK och/eller alphacools prylar. Jag valde monsoon för jag tyckte det verkade smidigt att dra åt med medföljande verktyg.

Fläktar: Här tror jag att jag vet vad jag vill ha i alla fall. Noctua NF-F12 och Silverstone Air Penetrator 140mm. Skulle gärna kört på NB eLoop men de verkar luriga att montera, fläktbladen sticker ut lite utanför ramen vilket gör att de vill ta i saker och låta illa.
Här har du ett väldigt ingående test av fläktar för radiatorer.

Lycka till!

Förtydligande.
Visa signatur

MB: Asus Z270G CPU: 7700K - Koolance 380I GFX: EVGA GTX780 Classified - EK-FC780 GTX Classy Minne: Corsair Vengance 2*8GB SSD: Samsung 960 EVO SFX: Asus Xonar Essence STX Pump: Aqua Computer D5 USB Radiator: Watercool Mo-Ra3

Permalänk
Medlem

Men muppforumet käkade upp mitt inlägg! Tydligen var min säkerhetsnyckel ogiltig...

I alla fall, tack så mycket för er feedback! Det uppskattas. Ska bort och jobba några dagar nu så jag har lite svårt att spendera mer tid på detta just nu. Men till helgen så.

Men hur ofta bör man serva systemet? Alltså skölja rent och sånt. Har läst allt från att man bör göra det ett par gånger om året medan andra säger att man i princip inte behöver göra det mer än vartannat vart tredje år. Lite förvirrande!

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Kör du med rent vatten, behöver det mer service, men är inte ett lika stort problem när / om det läcker.
Kör du med ett korrosionsskydd behöver det i princip ingen service om det inte läcker. Men när det läcker är det ett större problem.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Om du är på jakt efter ett GPU block finns det ett till salu på sweclockers marknad: http://www.sweclockers.com/annons/79059-vattenkylning-annat

Visa signatur

MB: Asus Z270G CPU: 7700K - Koolance 380I GFX: EVGA GTX780 Classified - EK-FC780 GTX Classy Minne: Corsair Vengance 2*8GB SSD: Samsung 960 EVO SFX: Asus Xonar Essence STX Pump: Aqua Computer D5 USB Radiator: Watercool Mo-Ra3