Asus VivoTab TF810C och andra 11.6" Win8-hybrid-surfplattor

Permalänk

Asus VivoTab TF810C och andra 11.6" Win8-hybrid-surfplattor

Hittade ingen tråd om Asus VivoTab TF810C och andra liknande Win8-hybrid-surfplattor så skapade en ny. Jag har nyligen köpt en Asus VivoTab TF810C och tänkte dela med mig av mina erfarenheter av den och hoppas få hjälp med några frågor jag har.

Först en mini-recension av Asus VivoTab TF810C:

Plus:

  • Snygg och elegant. Känns och ser ut som en premium-produkt.

  • Tillräcklig stor skärm (11.6") och tangentbord för att kunna köra "gamla" desktop-program bekvämt

  • Underbar skärm! Ljusstark S-IPS+ skärm som går att använda utomhus en solig dag trots att den är högblank. Provade idag!

  • Extremt bra batteritid, ca 20 timmar vid användning av dockan

  • Tunn och lätt för att vara 11.6": 675 gram för plattan, något mindre för tangentbordsdockan, ca 1.35 kg totalt.

  • Bra prestanda. Känns nästan lika snabb som en "vanlig" laptop.

  • Nästan ingen bloatware installerat

  • Alltid igång och redo att användas

  • Aktiv Wacom-stylus, USB-adapter och ett bra fodral ingår i priset

  • Ingen fläkt och blir ändå knappt varm.

Minus:

  • Dåliga drivrutiner. De är ok efter uppdateringen i mars men inte mer.

  • Inte så många appar i Windows Store

  • Långsam Wi-Fi

  • Går inte att ställa in touchpaden ordentligt (saknar "riktig" drivrutin)

  • Högt pris: ca 7000 kr för platta + 1300 kr för docka.

  • Skärmen vinglar lite i dockan (men inget glapp i kontakten med tangentbordet)

  • Aluminium-baksidan av plattan är visserligen snygg men hal att hålla i

Innan jag köpte min Asus VivoTab TF810C kollade jag på många andra plattor och laptops. Här är några jämförelser.

HP Envy x2 vs Asus VivoTab TF810C:

  • Envy x2 är ännu halare att hålla i än TF810C

  • Tangentbordet på Envy x2 är svampigt och svårt att skriva snabbt på

  • Envy x2 har stabilare inkoppling av skärmen men en utstickande del som är lite vass

  • Envy x2 skall enligt uppgift ha bättre drivrutiner

  • Envy x2 har inte lika ljusstark skärm som TF810C

  • Envy x2 har ingen aktiv stylus

Det var framförallt det svampiga tangentbordet och lägre ljusstyrkan på skärmen som gjorde att jag valde bort Envy x2. Det lägre priset var dock lockande

Samsung ATIV SmartPC 500T vs Asus VivoTab TF810C:

  • SmartPC 500T har inget batteri i dockan. Ändå är den lika tung som TF810C

  • Skärmen sitter inte fast ordentligt i dockan på SmartPC 500T utan glappar och tappar kontakten med tangentbordet

Dessa två saker gjorde att SmartPC 500T gick bort för mig nästan direkt trots lägre pris

Acer Iconia Tab W510 vs Asus VivoTab TF810C:

  • 10.1"-skärm och mindre tangentbord i Acer W510 jämfört med Asus TF810C

Jag hade först tänkt att köpa en 10"-platta men insåg efter ett tag att det mest var en liten laptop jag behövde och inte en surfplatta. 10.1" är för litet för att kunna köra desktop-applikationer bekvämt och tangentbordet är svårt att skriva snabbt på.

Asus VivoTab Smart ME400C vs Asus VivoTab TF810C:

  • Ingen riktig tangentbordsdocka på ME400C och bara 10"-skärm.

Asus VivoBook S200 vs Asus VivoTab TF810C:

  • Väldigt ljussvag skärm på Asus VivoBook S200

  • Tangentbordet är inte löstagbart på Asus VivoBook S200

  • Asus VivoBook S200 blir varm och har inte så bra batteritid

  • Asus VivoBook S200 är snabbare. Det är en "riktig" dator

Jag hade nog kunnat tänka mig en laptop utan löstagbar skärm om den hade haft samma specifikationer som Asus VivoTab TF810C men varit billigare. Men det finns inga laptopar med lika ljusstark skärm, fläktlös konstruktion och lika bra bateritid, åtminstone inte till vettigt pris.

Fråga gärna om ni vill något mer!
Jag återkommer med mina egna frågor senare.

Permalänk
Medlem

Tack för bra info !

Några frågor om Asus VivoTab TF810C som jag också funderar på att köpa
1) Funkar GPS'en ?, hade en asus transformer tf201 förrut vars GPS funkade urdåligt.
2) Prestandan, vad klarar den inte/dåligt, klarar den några 3D spel överhuvudtaget eller är det mobilspel som gäller ?
3) Vilka appar saknar du i Windows Store ? jämfört med google/apple store
4) Inga problem med hängningar/ombootningar ? (hade stora problem med den gamla asus tf201 plattan)
5) Hur långsam är Wi-Fi'n och vad beror det på ?

Tacksam för svar på förhand

Permalänk
Skrivet av Blomman:

Tack för bra info !

Några frågor om Asus VivoTab TF810C som jag också funderar på att köpa
1) Funkar GPS'en ?, hade en asus transformer tf201 förrut vars GPS funkade urdåligt.
2) Prestandan, vad klarar den inte/dåligt, klarar den några 3D spel överhuvudtaget eller är det mobilspel som gäller ?
3) Vilka appar saknar du i Windows Store ? jämfört med google/apple store
4) Inga problem med hängningar/ombootningar ? (hade stora problem med den gamla asus tf201 plattan)
5) Hur långsam är Wi-Fi'n och vad beror det på ?

Tacksam för svar på förhand

  1. Jag har inte kunnat testa GPS:en ordentligt eftersom det knappt finns några program som fungerar med den. Den inbyggda GPS:en stöder enbart den nya "Windows-positioneringplattformen" (Location API/Sensor API) och endast nya program fungerar med denna plattform. Men de program som faktiskt fungerar verkar fungera bra (Bing maps t.ex.). Om GPS är viktigt för dig bör du kolla att det program du skall använda stöder Windows 8 fullt ut.

  2. Den har tillräcklig prestanda för webbsurfning, men om man t.ex. laddar en tung sida som Aftonbladet i bakgrunden i en flik kan den aktuella fliken frysa till då och då. Jag spelar nästan aldrig så jag har inte provat så mycket. 3D-spel verkar funka dåligt. Minecraft laggar t.ex. väldigt mycket. Videouppspelning av HD-material funkar bra så länge som hårdvaruacceleration används. T.ex. funkar Netflix HD bra i Netflix-appen men inte i webbläsare eftersom Silverlight inte kan använda hårdvaruacceleration för Netflix.

  3. Saknas i Windows Store: Google:s appar (Maps, Gmail, Google+, Chrome etc), Facebook, vanliga spel som t.ex. "Air Penguin", mailprogram etc. I de flesta fall går det bra att köra motsvarande desktop-program istället men de fungerar förstås inte lika med pekskärmen. Det finns många appar i Windows Store men de flesta har inga recensioner eller omdömen så det är svårt att bedöma om de är något att ha.

  4. Jag hade en del problem med hängningar innan jag lyckades installera de senaste drivrutinerna från Asus och uppdateringar från Windows Update. Det strulade en del vid installationen av drivrutinerna. Nu är datorn stabil.

  5. Jag kommer normalt upp drygt 30 Mb/s över Wi-Fi. Men det har hänt att det stannat på 8 Mb/s också mot t.ex. Bredbandskollen när min vanliga dator inte hade några problem att komma upp i maxhastighet. Anledningen till den långsamma prestandan är att det trådlösa nätverkskortet endast stöder en kanal om jag förstått det rätt.

Permalänk
Medlem

Tack för dina utförliga svar !
Tror jag väntar lite till, hoppas på att hitta en platta med motsvarande spec TF810C (11.6" skärm, docka med batteri, gps) fast med lite kraftigare cpu,
trots att det blir sämre batteritid och tyngre platta, har dock inte hittat någon som passar...
Om tålamodet tar slut så får det bli en TF810C ändå.

Permalänk

Till hösten/vintern bör det komma något snabbare plattor när nästa generation av Atom-plattformen kommer. Det är nog framförallt grafiken som kommer att vara snabbare i dessa plattor. Dessutom bör det komma betydligt mer strömsnåla ultrabooks när Intels nya plattform Haswell kommer. Det kommer att vara krav på pekskärm för nya ultrabooks så det kommer nog många sådana. Men det finns förstås ingen garanti att det kommer att komma datorer med S-IPS+ skärm i överkomlig prisnivå. Sen tar det säker till början av nästa år innan priserna på de nya modellerna sjunkit ner till ok prisnivå och drivrutinerna har hunnit bli stabila.

Fundera på om du verkligen behöver en surfplatta med löstagbart tangentbord eller om det skulle funka lika bra med en laptop med pekskärm. 11.6" är lite för stort för att kunna använda bekvämt som platta och jag har nästan alltid plattan sittande i dockan.

Jag hade tänkt köpa mig en ny laptop eller surfplatta med tangentbord redan förra våren men hittade inga bra då. När jag fick syn på VivoTab TF810C blev jag väldigt glad att det fanns en dator med nästan precis den specifikation jag letade efter och då slog jag till.

Permalänk
Medlem

Vad kul att det skrivs lite om plattan här. Jag har haft min sedan mellandagarna. Kom över ett tidigt ex. Har inte dockan än. Det är några saker jag vill kommentera av ovan.

Det har varit lite dåligt med aktivitet från Asus så det har inte blivit så många drivrutinsuppdateringar. Den som kom i mars gjorde dock plattan betydligt mer stabil. Tidigare kunde den frysa och hänga sig lite då och då men det händer inte längre. I väntan på de nya drivisarna så testade jag att klämma in hp:s drivrutiner till deras platta med liknande specs och då blev plattan mycket me stabil med så ja de var/är nog bättre optimerad.

Apputbudet i Windows store är inte så stort men tillräckligt. De appar som finns är oftast välgjorda. Sedan kan man ju köra in vilket vanligt program man vill så det som inte finns i storen kan man lösa på annat sätt. Testat xbmc, scetchbook pro, Office paketet, och lite studio one 2 free dess program flyter på. Nu använder jag webversionen av Outlook så jag behöver inte google' s appar och jag skickar mailen från min gmail till outlooken. Det finns dock en google app som har alla Googles appar inbyggt om man så vill. Kanske inte är den optimala lösningen men det funkar. Facebook är integrerat i people hubben och på andra ställen så om man inte har hela sitt liv på Facebook så duger denna integrering. Annars finns ju hemsidan.

Vad det gäller spel har jag mest testat "mobilspel" och de funkar :). Testade att dra in dungeon Siege 2 men där fick jag problem med att det inte funkade med touch. Ska skaffa dockan snart så då får jag testa igen. Spelar egentligen väldigt lite.

Jag är nog begränsad av hastigheten på internetuppkopplingen för jag upplever inte att wifit är slött på plattan.

Visa signatur

Gigabyte GA-P35 DS3:: Intel C2D E6750@ 2,66GHz :: XFX Geforce 8800 GTS 320mb :: 4gb corsair ddr2 6400 cl4 :: 660GB lagring.

Permalänk
Medlem

Går det att spela mycket gamla titlar som "Age of Empires 2" på dom här enheterna ? Har tänkt att skaffa mig en Acer W510. Någon som har en anning?

EDIT: Inte längre relevant, såg videor på Youtube där folk spelade betydligt mer krävande spel utan större problem.

Permalänk

Linux går ej att installera på dessa maskiner

Har en samsung ativ 500t som funkar kanon förutom det enorma glappet i tangentbordet, ca 3cm och att den tappar kontakten hela tiden. Något som irriterar mig är att bios inte tillåter installation av Linux. Om någon kan ge mig information om det går på de andra varianterna vore det tacksamt! Misstänker att det har att göra med den ny atomprocessorn men det vore mycket konstigt. Får ta och reklamera produkten om det inte kommer någon lösning på Linux-problemet.