Tele2 öppnar 4G-nätet för Iphone och Ipad

Permalänk
Skrivet av Justbecause:

Bara så du vet så är det samma sak med alla tillverkare, Samsung tillverkar t.ex nordiska varianter med annan hårdvara bara för att de ska fungera här för att de svenska operatörerna har en annan frekvens än vad majoriteten av länder har

Hur är det samma sak när samsung släpper en telefon som fungerar och apple inte gör det?

Visa signatur

all work and no play makes jack a dull boy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Varför skulle Apple göra det egentligen?! Det är inte Apple's fel att svenska operatörer valt ett frekvensband som inte stöds och de frekvenser som fungerar i iPhone fungerar där de har flest kunder (vilket inte är Sverige, knappt Europa, flest kunder har de i USA och Asien).

Skickades från m.sweclockers.com

Nja. Det är bestämt att de här frekvenserna ska användas inom EU. Inget svenskt påhitt.
Sen är det vissa operatörer som köpt ytterligare frekvenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mad_max_nr1:

Hur är det samma sak när samsung släpper en telefon som fungerar och apple inte gör det?

Apple tyckte nog det blev för dyrt att släppa en modell bara för europa.
Nästa generation IOS enheter kommer stödja alla frekvenserna så det är bara ett tillfälligt problem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mad_max_nr1:

Hur är det samma sak när samsung släpper en telefon som fungerar och apple inte gör det?

Apple's största kundkrets finns inte i Europa, däremot har Samsung stor kundkrets här, hade inte de haft det så hade inte de heller släppt en Nordisk variant, alltså samma sak

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ozo64:

Nja. Det är bestämt att de här frekvenserna ska användas inom EU. Inget svenskt påhitt.
Sen är det vissa operatörer som köpt ytterligare frekvenser.

Du har helt rätt i det, men till saken hör fortfarande att felet inte är Apple's

http://blogg.pts.se/blog/2012/09/14/frekvensforvirring-om-iphones-4g/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Apple's största kundkrets finns inte i Europa, däremot har Samsung stor kundkrets här, hade inte de haft det så hade inte de heller släppt en Nordisk variant, alltså samma sak

Skickades från m.sweclockers.com

De måste ha en stor kundkrets i Gbg för när jag åker kollektivt verkar fyra av fem har ett äpple i handen och speciellt bland tonåringar. 27-45 åringar verkar mest benägna att ha Samsung eller annat. 45+ har nästan bara äpplet. Även om man kan tro att tjejer bara har Apple så ser man ibland någon ha en SGS3 eller annat.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Känner inte att detta har nån betydelse för oss i landsbyggden utan 4G och apple produkter

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

De måste ha en stor kundkrets i Gbg för när jag åker kollektivt verkar fyra av fem har ett äpple i handen och speciellt bland tonåringar. 27-45 åringar verkar mest benägna att ha Samsung eller annat. 45+ har nästan bara äpplet. Även om man kan tro att tjejer bara har Apple så ser man ibland någon ha en SGS3 eller annat.

Så kul för dig att du tycker hela världen kretsar runt Gbg, men världen är aningen större i verkligheten

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Användning av fler frekvenser är hur du ökar kapaciteten i telenätet.

Till en enstaka telefon. Det kan väl knappast räknas som effektiv expandering.

Visa signatur

Vilsen mac älskare som har hittat in till sweclockers

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dallebull:

Helt jävla insane att Tele2 måste ändra i sitt nät för att Apples enheter ska funka o Apple kan inte fixa sin hårdvara så den funkar i våra nät.
Apple är ju så jävla bra o gör allt för sina konsumenter.

Faktum är att Samsung, LG, Asus, Sony osv också använder detta bandet i sina telefoner, så även om man kunnat använda 4G länge med andra telefoner i Sverige så kommer detta göra uppkopplingen bättre för alla

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dallebull:

Så de frekvenserna är då inte avstängda i nordiska versioner då de är ganska överflödiga här?

Varför skulle man stänga av delar av modemet? Tillverkarna har ju vetat länge att vi kommer få 4G på 1800Mhz bandet här dessutom, så det låter väl lite dumt kan man tycka.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Så kul för dig att du tycker hela världen kretsar runt Gbg, men världen är aningen större i verkligheten

Skickades från m.sweclockers.com

Det var verkligen inte alls det jag menade med min post utan mer ett exempel, en iakttagelse eller vad man nu vill kalla det.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av mad_max_nr1:

Hur är det samma sak när samsung släpper en telefon som fungerar och apple inte gör det?

Nu vill jag inte vara sån som håller på med nåt fanboykrig (finner det rätt ointressant) här men du har nästan rätt. Problemet är att Samsung har inte släppt en telefon som fungerar helt felfritt i vårat nät.

Har man på 4G på Samsung så finns det risk för att SMS och Samtal inte kommer fram. Lösningen för tillfället är att stänga av 4G när man inte surfar. Mjukvaruproblem än så länge men ingen lösning. Så att säga att Samsung släpper en telefon som fungerar stämmer inte helt.

T.ex. http://www.mobil.se/nyheter/har-samsung-4g-problem-1.512637.h...

Bara att googla på Samsung 4g så poppar det upp hur mycket som helst.

Sen att hålla på och debattera om märken hit och dit är rätt trist. Apple hade väl sina anledningar helt enkelt. Ingen av oss sitter i deras styrelse Qualcomm hade inte ett chip som funkade på alla frekvenser då utan det kommer nu. Finns hur många frekvenser som helst här i världen som är låsta till olika saker. Knappast Apples fel att allt inte var upplåst för 4G i Sverige... ta det med PTS

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem
Skrivet av devann:

Till en enstaka telefon. Det kan väl knappast räknas som effektiv expandering.

Suck. 1800 nätet stöds av de flesta 4G kompatibla enheter. Vilket betyder att de flesta 4G enheter nu får 3 möjliga frekvenser att använda för kommunikation, i stället för 2.
Du får bättre kvalitet på kommunikationen eftersom 2600 frekvensen har mycket låg räckvid, och 800 frekvensen lätt överbelastas. 1800 är en balans mellan båda. Du får dessutom ytterligare redundans, eftersom om någon frekvens havererar (ja - det händer regelbundet) så kan telefonen hoppa till en annan.

Bandbredd är den mest värdefulla resursen som existerar i trådlös kommunikation (och dikterar i slutet hur mycket data som kan skickas, och hur mycket kraft enheter behöver använda), och du gnäller för att denna just ökat med 50%.

Den här formeln är central punkten för all trådlös kommunikation:

C = Kapacitet i "Bits per Second"
B = Bandbredd
S = Signal Styrka
N = "Noise"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dallebull:

Så, varför gör inte världens ledande tillverkare av mobiltelefoner samma sak?
Varför tvingar dem teleoperatörerna att göra miljonuppdateringar av sina nät när alla andra tillverkare gör exklusiva produkter för just oss.
Kan det vara för att Apple totalt skiter i allt och alla utom sig själva, och har inbillat sig att deras varumärke är såpass starkt att världen skall anpassa sig efter _dem_? Vad händer med de som har S3 Lte om Tele2 byter frekvens ex. Låser de ut alla som inte har Apple nu när de byter frekvens?

ps. Sluta trolla.
Mobiltillverkare ska anpassa sig efter sina kunder = Teleoperatörerna, Teleoperatörerna ska inte behöva uppdatera sina när för att den ska passa med en speciell usa hårdvara.
Det märks att du gillar apple men kom igen, ingen annan leverantör verkar ha problem med 4g i sverige för de har lite mer spån bakom öronen än och planerar faktiskt istället för o sälja EN telefon som världen ska anpassa sig efter om det nu inte skulle funka.

Är inte direkt inbillning att det är ett starkt varumärke http://mobil.macworld.idg.se/macworld/2.1038/1.493403/iphone-5-saljer-battre-an-galaxy-s-iii#;article:1.493403

Det har inte att göra med hurvida jag gillar Apple eller inte, ska vi hårddra det ännu mer så är det väl i så fall Quallcomm vi ska gnälla på och inte Apple eftersom det är deras komponenter som inte stödjer det lilla lilla landet i nord

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Det var verkligen inte alls det jag menade med min post utan mer ett exempel, en iakttagelse eller vad man nu vill kalla det.

En iaktagelse som inte säger ett skit över huvud taget då världen är en aning större än Götet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av devann:

Till en enstaka telefon. Det kan väl knappast räknas som effektiv expandering.

Nu är det nog ingen som reserverar dessa frekvenser till någon särskild modell; alla (med rätt hårdvara (sannolikt de flesta)) får mer kapacitet (förutom gsm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

En iaktagelse som inte säger ett skit över huvud taget då världen är en aning större än Götet

Skickades från m.sweclockers.com

Nu känns det som att du hackar på faktumet att jag bor i Gbg mer än något annat. Bra där.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Nu känns det som att du hackar på faktumet att jag bor i Gbg mer än något annat. Bra där.

Det gör jag absolut inte, jag älskar Gbg och har själv bott där, men du rutade in det själv och utgick endast från vad du iaktagit där och det betyder ingenting i sin helhet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av skippy_pewpew:

Men norra inlandet saknar gsmnät helt. Jaja gratulerar till folk i städerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur tänker du nu? Du bor i bodø, Artikeln handlar om städer i Sverige.

Permalänk

..och inte ett ord om datamängd eller liknande. Hehe, ni är för roliga.

Permalänk
Medlem

Så det har inte gått att surfa med 4G på Iphones för än nu? Snacka om efter.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Det gör jag absolut inte, jag älskar Gbg och har själv bott där, men du rutade in det själv och utgick endast från vad du iaktagit där och det betyder ingenting i sin helhet

Skickades från m.sweclockers.com

Okej men försöker du säga att mitt inlägg saknar poäng och aldrig borde skrivits?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xpanterx:

Så det har inte gått att surfa med 4G på Iphones för än nu? Snacka om efter.

Jo det har det, svenska operatörer har bara inte haft stöd för det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Justbecause:

Bara så du vet så är det samma sak med alla tillverkare, Samsung tillverkar t.ex nordiska varianter med annan hårdvara bara för att de ska fungera här för att de svenska operatörerna har en annan frekvens än vad majoriteten av länder har

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Justbecause:

Varför skulle Apple göra det egentligen?! Det är inte Apple's fel att svenska operatörer valt ett frekvensband som inte stöds och de frekvenser som fungerar i iPhone fungerar där de har flest kunder (vilket inte är Sverige, knappt Europa, flest kunder har de i USA och Asien).

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vill dock tillägga att Sverige (Telia) faktiskt var FÖRST ut med 4G tillsammans med Norge, så om det är så att operatörerna valde fel frekvensband det vettefan, med tanke på att dom som sagt, var först ut med det jämfört med andra länder.

Nu för tiden ligger dock Tele2 / Telenors 4G rätt långt före de andra operatörerna, jag är nöjd!

Permalänk

Antar att detta kräver iOS 6.1 eller senare?
"LTE now works with several European, African, Asian and American carriers."

Vore trevligt om SweC ville trycka ut detta på själva nyhetssidan, kanske är allmängiltig kunskap men inte för mig innan jag googlade runt

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem

Japp det krävs Ios 6.1... Jag har ios 6.0.2 på min jailbreakad och det verkar som att jag kan bara uppgradera till det senaste för att ha 4g utan jailbreak, eller skita i att uppgradera och ha jailbreak utan 4g

Finns det någon annan lösning för att ha både?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit

Permalänk
Skrivet av Red110:

Japp det krävs Ios 6.1... Jag har ios 6.0.2 på min jailbreakad och det verkar som att jag kan bara uppgradera till det senaste för att ha 4g utan jailbreak, eller skita i att uppgradera och ha jailbreak utan 4g

Finns det någon annan lösning för att ha både?

Som jag förstått det när jag efterforskat det här åt en polare så är den senaste 6.1.3 och den kommer inte ett JB till för de som utvecklar olika JBs lägger krutet på iOS 7 som kommer senare.

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem

Ok då har jag förstått allting rätt Frågan är nu bara om det är värt att gå över till 6.1.3 för 4g :/

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit

Permalänk
Skrivet av Justbecause:

Apple's största kundkrets finns inte i Europa, däremot har Samsung stor kundkrets här, hade inte de haft det så hade inte de heller släppt en Nordisk variant, alltså samma sak

Det är samma problem men företagen har valt att välja att lösa det på olika sätt, alltså inte samma sak.. Sen hur världen hade kunnat se ut spelar väl ingen roll :/

Skrivet av Juicis:

Nu vill jag inte vara sån som håller på med nåt fanboykrig (finner det rätt ointressant) här men du har nästan rätt. Problemet är att Samsung har inte släppt en telefon som fungerar helt felfritt i vårat nät.

Har man på 4G på Samsung så finns det risk för att SMS och Samtal inte kommer fram. Lösningen för tillfället är att stänga av 4G när man inte surfar. Mjukvaruproblem än så länge men ingen lösning. Så att säga att Samsung släpper en telefon som fungerar stämmer inte helt.

T.ex. http://www.mobil.se/nyheter/har-samsung-4g-problem-1.512637.h...

Bara att googla på Samsung 4g så poppar det upp hur mycket som helst.

Sen att hålla på och debattera om märken hit och dit är rätt trist. Apple hade väl sina anledningar helt enkelt. Ingen av oss sitter i deras styrelse Qualcomm hade inte ett chip som funkade på alla frekvenser då utan det kommer nu. Finns hur många frekvenser som helst här i världen som är låsta till olika saker. Knappast Apples fel att allt inte var upplåst för 4G i Sverige... ta det med PTS

Mitt inlägg var inte menat som ett fanboyinlägg men jag tycker det är underligt att apple väljer att släppa en produkt som inte är anpassad efter marknaden där den säljs. Typ som att de bara skulle skicka med 110v-laddare

Visa signatur

all work and no play makes jack a dull boy