Tele2 öppnar 4G-nätet för Iphone och Ipad

Permalänk
Medlem

Märkligt att folk gör så stor sak av ett så populistiskt uttalande av Tele2.

iPhone 5 är en övergående fluga. Vad menar jag med det?

Qualcomms nästa generation stödjer samtliga LTE frekvenser. Kan läsas om på sweclockers bla här. Detta innebär att nästa generation av iPhone mest troligt kommer ha stöd för samtliga LTE frekvenser direkt ur lådan.

LTE på 1800mhz bandet kommer aldrig att fungera över hela landet på den yta som operatörerna idag täcker med 4G. Inte för någon operatör. Det kommer endast fungera på vissa begränsade platser i vissa städer i närtid. Läs gator eller kvarter. Den tid det tar att bygga ut på 1800 bandet kommer göra att nästa iPhone generation hinner släppas vilket då gör vilken frekvens som finns i vilket område i operatörernas täckningspussel till en obetydlig fråga. Istället kommer det i framtiden handla om ifall man har tillgång till 4G/4G+ eller inte.

iPhone 5 kommer således aldrig att ha fullt stöd för 4G i Sverige. Detta är inte operatörernas fel. Tillverkarna bestämmer själva vilka frekvenser deras telefoner skall täcka och konsumenterna väljer själva vilken tillverkares telefon de vill köpa under dessa premisser.

När det gäller Telenors och Tele2s gemensamma 4G nät och detta utspel av Tele2. Läs och begrunda dessa två artiklar innan ni får förväntningar och tar beslut som riskerar att sluta i besvikelse.

http://www.mobil.se/nyheter/lte-for-iphone-och-ipad-testas-1....
http://www.idg.se/2.1085/1.501405/telenor--tackningen-ar-for-...

Slutligen så kan man bara gratulera Tele2 till smart marknadsföring. Oavsett om folk blir besvikna eller inte efter den sista gnuttan av deras falska förhoppningar falnat så kommer de sitta fast på långa bindningstider efter sitt impulsbyte till Tele2.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red110:

Japp det krävs Ios 6.1... Jag har ios 6.0.2 på min jailbreakad och det verkar som att jag kan bara uppgradera till det senaste för att ha 4g utan jailbreak, eller skita i att uppgradera och ha jailbreak utan 4g

Finns det någon annan lösning för att ha både?

Borde vara samma som med 6.1.X. http://www.youtube.com/watch?v=SgUj2g5rWVs&feature=player_emb...

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe94:

Har testat det där, men fick 3G nät ändå här jag bor i sollentuna

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit

Permalänk
Medlem

Va fan? Visste inte ens att ni Applefolk inte ens hade 4G Skaffade min första 4G telefon med Tele2 nyligen, Xperia Z. Fantastiskt nöjd

Visa signatur

Radeon HD 7970 DirectCU II || Corsair HX 850W PSU || Corsair H80 || ASUS Sabertooth Z77 || Corsair Carbide 500R || 2x Western Digital Caviar® Green 2TB || Crucial M4 128GB || Corsair SSD Force Series™ GT 120GB || Intel 3770k 3,5Ghz || Corsair Dominator Platinum 1866MHz 8GB CL9 || BenQ XL2420T 120hz

Permalänk
Medlem

Många operatörer köpte PTS andelar för 1800mhz bandet innan iPhone 5 så jag fattar inte gnället alla borde vara nöjda med att 4G går på mer än en frekvens från våra svenska operatörer . Jag har själv en iPhone 5 men orkar inte bry mig om 4g då jag bor på landet och inte ens har fungerande 3G täckning här.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Vilken tur att man har Tele2 då med just iphone! Trodde inte det skulle ta ungefär halvåret att få ut stöd för 4G utan aningen längre, vilket är skönt!

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Skrivet av Alucius:

Märkligt att folk gör så stor sak av ett så populistiskt uttalande av Tele2.

iPhone 5 är en övergående fluga. Vad menar jag med det?

Qualcomms nästa generation stödjer samtliga LTE frekvenser. Kan läsas om på sweclockers bla här. Detta innebär att nästa generation av iPhone mest troligt kommer ha stöd för samtliga LTE frekvenser direkt ur lådan.

LTE på 1800mhz bandet kommer aldrig att fungera över hela landet på den yta som operatörerna idag täcker med 4G. Inte för någon operatör. Det kommer endast fungera på vissa begränsade platser i vissa städer i närtid. Läs gator eller kvarter. Den tid det tar att bygga ut på 1800 bandet kommer göra att nästa iPhone generation hinner släppas vilket då gör vilken frekvens som finns i vilket område i operatörernas täckningspussel till en obetydlig fråga. Istället kommer det i framtiden handla om ifall man har tillgång till 4G/4G+ eller inte.

iPhone 5 kommer således aldrig att ha fullt stöd för 4G i Sverige. Detta är inte operatörernas fel. Tillverkarna bestämmer själva vilka frekvenser deras telefoner skall täcka och konsumenterna väljer själva vilken tillverkares telefon de vill köpa under dessa premisser.

När det gäller Telenors och Tele2s gemensamma 4G nät och detta utspel av Tele2. Läs och begrunda dessa två artiklar innan ni får förväntningar och tar beslut som riskerar att sluta i besvikelse.

http://www.mobil.se/nyheter/lte-for-iphone-och-ipad-testas-1....
http://www.idg.se/2.1085/1.501405/telenor--tackningen-ar-for-...

Slutligen så kan man bara gratulera Tele2 till smart marknadsföring. Oavsett om folk blir besvikna eller inte efter den sista gnuttan av deras falska förhoppningar falnat så kommer de sitta fast på långa bindningstider efter sitt impulsbyte till Tele2.

Mycket bra inlägg som jag tycker att alla borde läsa innan glädje ropen.

Visa signatur

- Man kan ju citera, eller skriva till tomma intet. -

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SprengdPanda:

Jag vill dock tillägga att Sverige (Telia) faktiskt var FÖRST ut med 4G tillsammans med Norge, så om det är så att operatörerna valde fel frekvensband det vettefan, med tanke på att dom som sagt, var först ut med det jämfört med andra länder.

Nu för tiden ligger dock Tele2 / Telenors 4G rätt långt före de andra operatörerna, jag är nöjd!

Att vara först och att välja rätt är 2 HELT skilda saker, resten av världen följer knappast vad ett pytteland i nordeuropa valde att använda även om svenskar verkar tro att de är mycket större än vad de är

Skrivet av TheSwede86:

Antar att detta kräver iOS 6.1 eller senare?
"LTE now works with several European, African, Asian and American carriers."

Vore trevligt om SweC ville trycka ut detta på själva nyhetssidan, kanske är allmängiltig kunskap men inte för mig innan jag googlade runt

Har du en iPhone så vet du det, har du ingen så har du inget nytta av den nyheten

Skrivet av TheSwede86:

Som jag förstått det när jag efterforskat det här åt en polare så är den senaste 6.1.3 och den kommer inte ett JB till för de som utvecklar olika JBs lägger krutet på iOS 7 som kommer senare.

Hur ska de kunna lägga krut på något nu som de inte har en minsta tillgång till och som även blir försenat?! iOS 7 sägs även få ett nytt utseende

Skrivet av Red110:

Japp det krävs Ios 6.1... Jag har ios 6.0.2 på min jailbreakad och det verkar som att jag kan bara uppgradera till det senaste för att ha 4g utan jailbreak, eller skita i att uppgradera och ha jailbreak utan 4g

Finns det någon annan lösning för att ha både?

Lösningen har funnits sedan iOS 6.1 släpptes i Januari, Jailbreak för iOS 6.1 släppt, men kommer att fixas med iOS 6.2

Skrivet av Xaluku:

Va fan? Visste inte ens att ni Applefolk inte ens hade 4G Skaffade min första 4G telefon med Tele2 nyligen, Xperia Z. Fantastiskt nöjd

Nä, för antagligen så är du nog bara en hater också som bara hatar utan att veta vad det är du hatar, låter rätt troligt eftersom du inte ens vet att det var en 4G-lur från start

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Nä, för antagligen så är du nog bara en hater också som bara hatar utan att veta vad det är du hatar, låter rätt troligt eftersom du inte ens vet att det var en 4G-lur från start

Nämmen ursäkta då, käre lover. Tog för givet att alla telefoner som har 4G och kan surfa på 4G, inte att ni behövde något speciellt för att era Iphones och Ipads ska funka.

Visa signatur

Radeon HD 7970 DirectCU II || Corsair HX 850W PSU || Corsair H80 || ASUS Sabertooth Z77 || Corsair Carbide 500R || 2x Western Digital Caviar® Green 2TB || Crucial M4 128GB || Corsair SSD Force Series™ GT 120GB || Intel 3770k 3,5Ghz || Corsair Dominator Platinum 1866MHz 8GB CL9 || BenQ XL2420T 120hz

Permalänk
Medlem

Justbecause, men vad jag förstårr saken så funkar kommer inte shift-restore att fungera
eller har jag helt fel nu

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit

Permalänk
Skrivet av Justbecause:

Har du en iPhone så vet du det, har du ingen så har du inget nytta av den nyheten

Skrivet av Justbecause:

Hur ska de kunna lägga krut på något nu som de inte har en minsta tillgång till och som även blir försenat?! iOS 7 sägs även få ett nytt utseende

Oj ursäkta mig!
Jäklar vad dryg och arrogant du var då.

Gällande att det uppenbarligen satsas på iOS 7.

Jag är dock ingen expert som du så lärt mig att jag inte ska uttala mig om det här eller tipsa människor som kanske inte visste om det.

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem

Tycker synd om alla som p.g.a detta kommer att byta till Tele2, själv bytte jag nyligen bort Tele2
pga extremt låga hastigheter i 3g nätet, oavsett plats (Jobbar som servicetekniker och åker land och rike runt)
Tele2s specialfunktion att bryta vart annat samtal du ringer bara för att det är så jävla kul
Samt mer eller mindre ingen täckning utanför större städer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mad_max_nr1:

Det är samma problem men företagen har valt att välja att lösa det på olika sätt, alltså inte samma sak.. Sen hur världen hade kunnat se ut spelar väl ingen roll :/

Mitt inlägg var inte menat som ett fanboyinlägg men jag tycker det är underligt att apple väljer att släppa en produkt som inte är anpassad efter marknaden där den säljs. Typ som att de bara skulle skicka med 110v-laddare

Det är ju exakt det de har gjort, den ÄR anpassad efter marknaden där den säljs...det har sålts ungefär 700.000 iPhones i Sverige, men vad är det i ett land som har lika många invånare som New York har och det är i USA de är störst?! Det är ju även frivilligt att köpa deras produkter

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xaluku:

Nämmen ursäkta då, käre lover. Tog för givet att alla telefoner som har 4G och kan surfa på 4G, inte att ni behövde något speciellt för att era Iphones och Ipads ska funka.

De behöver samma "speciella sak" som din kära Xperia Z för att fungera med 4G, enda skillnaden är att Apple inte har anpassat den med den "speciella saken" eftersom deras marknad är så liten här så det är inte värt det, den fungerar i många andra europeiska länder, däribland med Telia i Danmark och Sonera i Finland, för de använder rätt frekvenser

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Red110:

Justbecause, men vad jag förstårr saken så funkar kommer inte shift-restore att fungera
eller har jag helt fel nu

Jag vet inte säkert då jag personligen inte JB

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheSwede86:

Oj ursäkta mig!
Jäklar vad dryg och arrogant du var då.

Gällande att det uppenbarligen satsas på iOS 7.

Jag är dock ingen expert som du så lärt mig att jag inte ska uttala mig om det här eller tipsa människor som kanske inte visste om det.

Har du en iPhone så ser du i telefon när uppdatering finns med info om vad den gör

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Jo det har det, svenska operatörer har bara inte haft stöd för det

Skickades från m.sweclockers.com

Det var ju precis det jag menade...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Skrivet av Justbecause:

Har du en iPhone så ser du i telefon när uppdatering finns med info om vad den gör

Skickades från m.sweclockers.com

"Uppdatering för iPhone 5 som åtgärdar ett problem som förhindrar att installera programuppdateringar trådlöst"

Förkortat men det som står på polarens lur iaf.
Han har 6.0 så ingen mer info där iaf.

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheSwede86:

"Uppdatering för iPhone 5 som åtgärdar ett problem som förhindrar att installera programuppdateringar trådlöst"

Förkortat men det som står på polarens lur iaf.
Han har 6.0 så ingen mer info där iaf.

Det är exakt det den uppdateringen gör då, för varje uppdatering står en lista med saker, men det har kommit en del små uppdateringar här och där, vissa som endast är för iPhone 5 (så de kommer inte till äldre lurar, så då syns de inte i dem) och iPad Retina, senaste gemensamma uppdatering är 6.1.3

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Skrivet av Justbecause:

Det är exakt det den uppdateringen gör då, för varje uppdatering står en lista med saker, men det har kommit en del små uppdateringar här och där, vissa som endast är för iPhone 5 (så de kommer inte till äldre lurar, så då syns de inte i dem) och iPad Retina, senaste gemensamma uppdatering är 6.1.3

Skickades från m.sweclockers.com

Hans lur är en iPhone 5.
Du missade vad jag menade, enligt dig så skulle alla som hade en iPhone 5 automatiskt genom iPhone:ns notifiering av uppdateringar förstå att iOS 6.1 ger LTE.
Som diskussionen visar är det inte så och sen idiotförklarar du mig och rackar ner bara för jag ville tipsa om det.

Det jag störde mig på.

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheSwede86:

Hans lur är en iPhone 5.
Du missade vad jag menade, enligt dig så skulle alla som hade en iPhone 5 automatiskt genom iPhone:ns notifiering av uppdateringar förstå att iOS 6.1 ger LTE.
Som diskussionen visar är det inte så och sen idiotförklarar du mig och rackar ner bara för jag ville tipsa om det.

Det jag störde mig på.

Beskrivningen för iOS 6.1 lyder:
LTE now works with several European, African, Asian and American carriers.

Det var absolut inte min mening att du skulle ta illa upp och anses vara "idiotförklarad", tror det uppstått ett missförstånd i kommunikationen här

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Skrivet av Justbecause:

Beskrivningen för iOS 6.1 lyder:
LTE now works with several European, African, Asian and American carriers.

Skickades från m.sweclockers.com

No worries, påpekade att iOS 6.1 gav LTE tidigare i tråden också.
Men HAN ser ju inte detta på sin telefon utan enbart det gällande den trådlösa fixen.
Installerar han den uppdateringen DÅ kanske han får en ytterligare notifiering om en ny iOS version med den informationen.

Förstår missförståndet nu iaf. tror jag.
Ha en bra kväll

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Skrivet av Justbecause:

Det är ju exakt det de har gjort, den ÄR anpassad efter marknaden där den säljs...det har sålts ungefär 700.000 iPhones i Sverige, men vad är det i ett land som har lika många invånare som New York har och det är i USA de är störst?! Det är ju även frivilligt att köpa deras produkter

Haha du är nog det värsta appletrollet jag någonsin stött på

Du kan ju inte påstå att telefonen är anpassad efter vår marknad om den inte stödjer vårt nät.. Med samma logik skulle macbooks inte ha åäö på tangentbordet för de säljer mycket bättre i usa.

Jag slår vad om att du tycker att det är det svenska nätet som det är fel på och inte telefonen, precis som att det är svenska språket det är fel på och inte att apple valt att slopa åäö på tangentborden

Visa signatur

all work and no play makes jack a dull boy

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mad_max_nr1:

Haha du är nog det värsta appletrollet jag någonsin stött på

Du kan ju inte påstå att telefonen är anpassad efter vår marknad om den inte stödjer vårt nät.. Med samma logik skulle macbooks inte ha åäö på tangentbordet för de säljer mycket bättre i usa.

Jag slår vad om att du tycker att det är det svenska nätet som det är fel på och inte telefonen, precis som att det är svenska språket det är fel på och inte att apple valt att slopa åäö på tangentborden

Jag har aldrig påstått att den är anpassad efter vår marknad, det var inte ens vad jag svarade på, jag skrev att den är anpassad efter marknaden, den sträcker sig utanför vårat pyttelilla avlånga land.
Den är anpassad efter marknaden där den säljs mest, de gör inte fler olika modeller av en mobil (som samsung gör) då det dels inte är kostnadseffektivet och dels för att det fungerar i större delen av världen, så ja, det är det svenska nätet som har valt fel frekvens, så går det när man endast går in för att vara först med något utan att ta reda på vad hårdvaran kommer att stödja.
Samsung får t.ex bygga telefoner anpassade endast för den nordiska marknaden för att de ska fungera här

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

så ja, det är det svenska nätet som har valt fel frekvens, så går det när man endast går in för att vara först med något utan att ta reda på vad hårdvaran kommer att stödja.
Samsung får t.ex bygga telefoner anpassade endast för den nordiska marknaden för att de ska fungera här

Vad hårdvaran kommer att stödja? Så du anser att vi i Sverige skulle väntat med 4G-utbyggnaden tills Apple valde att lansera en mobiltelefon med 4G? Det är implicationen om vi skulle göra som du föreslår. Tänk på att annan hårdvara stödjer våra frekvensband så med din logik har vi gjort rätt fram tills Apple lanserade 4G i sina telefoner.

Valet av frekvenser i olika länder har mer med tillgängligt frekvensutrymme att göra än att vilja vara först.

iPhone 5 kommer aldrig vara en 4G telefon i Sverige, den kommer få fläckvis täckning på 1800 MHz bandet men nite tillräckligt för att fungera ordentligt. Vilket är varför iPhone 5 blev utesluten sist jag valde mobil, jag ville ha en 4G-mobil.

Nästa iPhone lär de lansera med stöd för de frekvenser vi använder så den lär fungera fullt ut ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juicis:

Nu vill jag inte vara sån som håller på med nåt fanboykrig (finner det rätt ointressant) här men du har nästan rätt. Problemet är att Samsung har inte släppt en telefon som fungerar helt felfritt i vårat nät.

Har man på 4G på Samsung så finns det risk för att SMS och Samtal inte kommer fram. Lösningen för tillfället är att stänga av 4G när man inte surfar. Mjukvaruproblem än så länge men ingen lösning. Så att säga att Samsung släpper en telefon som fungerar stämmer inte helt.

På "Samsung"? Du har hittat ett exempel på ett problem med en enstaka gammal modell (S2 LTE). Fel och gäsp.

Skrivet av Justbecause:

Är inte direkt inbillning att det är ett starkt varumärke http://mobil.macworld.idg.se/macworld/2.1038/1.493403/iphone-5-saljer-battre-an-galaxy-s-iii#;article:1.493403

Det har inte att göra med hurvida jag gillar Apple eller inte, ska vi hårddra det ännu mer så är det väl i så fall Quallcomm vi ska gnälla på och inte Apple eftersom det är deras komponenter som inte stödjer det lilla lilla landet i nord

Skickades från m.sweclockers.com

Väldigt många länder har 800 och 2600 precis som i Sverige. Och det är definitivt Apple vi ska gnälla på, LG/Sony/Samsung släpper också telefoner med Qualcomm-modem, som faktiskt är anpassade för den Europeiska marknaden.

Skrivet av Justbecause:

Att vara först och att välja rätt är 2 HELT skilda saker, resten av världen följer knappast vad ett pytteland i nordeuropa valde att använda även om svenskar verkar tro att de är mycket större än vad de är

Felet är att Apple har extremt oflexibel tillverkning och därför bara klarar av att göra få modeller (De två USA-modellerna av iPhone 5 tillverkas inte ens av samma tillverkare).

Sen pratar du i nattmössan om du tror att 800 och 2600 MHz bara finns i Sverige: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_LTE_networks

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mfm:

Sen pratar du i nattmössan om du tror att 800 och 2600 MHz bara finns i Sverige: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_LTE_networks

Problemet är dock inte att vi har dem utan att vi varken har band 1, 3 eller 5 (traditionellt sett i alla fall). Och det verkar vi vara relativt ensamma om i Europa i alla fall (tillsammans med Österrike och Ryssland).

Permalänk
Medlem

Det är för att vi envisas med GSM och digital tv i luften. Det begränsar frekvenserna i Sverige. De borde lägga ner digital-tv i luften. Det är ett stort slöseri. Frekvenserna behövs för annat. TV kan man köra med satelit eller kabel/iptv istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Problemet är dock inte att vi har dem utan att vi varken har band 1, 3 eller 5 (traditionellt sett i alla fall). Och det verkar vi vara relativt ensamma om i Europa i alla fall (tillsammans med Österrike och Ryssland).

Är väl ingen annan i Europa som kör band 5 heller. Det finns väl bara för att den "internationella" iPhone 5 egentligen är gjord för den koreanska marknaden...

Enda anledningen till att Apple kan skita i att stödja lokala frekvenser är att iPhone är så hypad och hipp att folk sitter med edge eller GPRS bara för att få köra iPhone. Dock är det en sakta övergående trend så de kommer nog behöva anpassa sig bättre för att inte tappa kunder (vilket de skulle ha svårt för med nuvarande tillverkningsprocesser, till skillnad mot för t.ex. Samsung som inte ha några problem att snabbt ställa om tillverkningen och tillverka några tusen exemplar av en viss regional modell).

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av Justbecause:

Jag har aldrig påstått att den är anpassad efter vår marknad, det var inte ens vad jag svarade på, jag skrev att den är anpassad efter marknaden, den sträcker sig utanför vårat pyttelilla avlånga land.
Den är anpassad efter marknaden där den säljs mest, de gör inte fler olika modeller av en mobil (som samsung gör) då det dels inte är kostnadseffektivet och dels för att det fungerar i större delen av världen, så ja, det är det svenska nätet som har valt fel frekvens, så går det när man endast går in för att vara först med något utan att ta reda på vad hårdvaran kommer att stödja.
Samsung får t.ex bygga telefoner anpassade endast för den nordiska marknaden för att de ska fungera här

Nu får du väl ändå ge dig.. Jag skrev att jag tycker det är underligt att de valt att inte anpassa produkten till markanden där den säljs och då menar jag självklart den svenska marknaden, det är trots allt en tråd om svenska iphones och det svenska telefonnätet.

Jag har dessutom för mig att att jag läst att de redan tillverkar tre olika versioner för att kunna täcka olika nät över världen, men apple har valt att inte stödja det svenska nätet, så enkelt är det.

Du får gärna berätta bakgrunden till hur du blev så här äpplefrälst, vad jag känner till så finns det inget annat företag som har samma kultliknande anhängande.

Visa signatur

all work and no play makes jack a dull boy