Komplett förvärvar svenska Webhallen

Permalänk
Medlem

Jag tror att det kanske står i artikeln huruvida namnet och konceptet ska ändras eller inte.

Permalänk
Medlem

Jag tror detta blir bra. Nu kan dom Komplettera varandra

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Skrivet av Ant3:

Jag tror detta blir bra. Nu kan dom Komplettera varandra

Visa signatur

Abit KD-7 RAID XP1600@1900 256mb DDR3200 4xSeagate 80 21" EIZO F931 och en jävligt snabb FLOPPY

Permalänk
Medlem

Så länge butiken i sumpan/solna finns kvar med bra utbud och priser så är väl detta inget som berör mig.
Alltid handlat på webhallen på grund av mycket bra erfarenheter av kundservice, så det får så klart också mycket gärna behållas.

Sen vilket namn som står på butiken har väl mindre betydelse.

Permalänk

Det är bara att hoppas att Webbhallen inte kommer att införa Kompletts affärsmodell med att ta 40 kr betalt för att man själv åker och hämtar varan.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Postaldude:

"Webhallen är ett dotterbolag till franska Pixmania" det förklarar varför jag aldrig fått mina beställnigar från webhallen skickade till mig. Varorn fanns i lager och även några telefonsamtal till kundtjänst så hände inget. Har inte handlat där sen det. Synd att komplett tar över jag hade hoppats på konkurs för webhallen.

Beställde mitt xbox 360 och hälften av alla spel jag köpt till det från webhallen utan några problem alls, leverans dagen efter precis som Inet.
Och när jag ringde support för att fråga om Skyrim som ingick var en skiva eller online activation token så fick jag svar på mail klockan 7 på morgonen trots att jag mejlade runt 2 tiden på natten och frågade. Så du har nog bara haft otur helt enkelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Skrivet av Aloysius:

Dixons äger alltså Elgiganten, Electroworld och Webhallen med mera och nu säljer de Webhallen till Komplett. På vilket sätt det blir en aktör mindre kan inte jag riktigt räkna ut.

Vem går till Elgiganten tex för att köpa mer minne till datorn eller ett nytt grafikkort? Visst, Webbhallen har TV mm, men generellt så är dom inte direkt konlurenter till varandra, som Webbhallen och Komplett var.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ignostic:

Aaaah komplett.se får ett tredje färgtema

komplett.se
inwarehouse.se
webhallen.se

Nästa uppköp blir nog Nvidia för då blir ju färgkartan Komplett.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av BAPEsta:

Nu behöver dem bara köpa Inet sen äre bara att luta sig tillbaka.

Vad pratar du om? Finns flera andra konkurenter, CDON, Dustin Home, Alina Systems...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Hoppas förhandsbokningar ligger kvar bara.
Förhandsbokade Playstation 4 för +5 år sedan

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Nästa uppköp blir nog Nvidia för då blir ju färgkartan Komplett.

Eller bara CDON?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuba-cola:

Det är bara att hoppas att Webbhallen inte kommer att införa Kompletts affärsmodell med att ta 40 kr betalt för att man själv åker och hämtar varan.

eftersom Webhallen heller aldrig under åren införde Pixmanias höga frakter, goddag yxsskaftsservice, omdirigering till förilaggda varor i korgen, eller att sälja kunduppgifter till spambotsbolag, så kanske låter de bli även Kompletts hämtavgift.

men vem vet..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Bra att de frikopplas fullständigt från Pixmania.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

Av nätbutikerna för datorer och hemelektronik som jag handlat eller funderat att handla på. Så rankar jag deras hemsidor och presentation av varuutbudet som följer...
1. Inet
2. Netonnet
3. Dustin
.
.
.
99. Komplett
100. Webhallen

Har aldrig handlat av komplett eller Webhallen,

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Rådström:

Alltid tråkigt med färre aktörer.

Inte tråkigare än dessa förutsägbara inlägg.

Jag tror köpet kommer leda till bättre service. Kommer jag kunna köpa över disk med mitt företagskonton nu?
Den stora frågan för oss privatpersoner är nog hur detta kommer påverka priserna.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Bra affär! Komplett är nog en bättre ägare än Dixon/Pixmania då dom har koll på den nordiska marknaden + att jag alltid tyckte Komplett är proffsiga och med ett bra utbud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Nästa uppköp blir nog Nvidia för då blir ju färgkartan Komplett.

Vad ska de med grönt till när de har gul, blå och röd?

Senast jag kolla fick man grön av att blanda gul och blå men det kanske har ändras?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Avstängd

Jaha, då kan man inte handla på webhallen heller längre då

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

eftersom Webhallen heller aldrig under åren införde Pixmanias höga frakter, goddag yxsskaftsservice, omdirigering till förilaggda varor i korgen, eller att sälja kunduppgifter till spambotsbolag, så kanske låter de bli även Kompletts hämtavgift.

men vem vet..

Så Webhallens butiker fortsätter att faktiskt vara butiker och inte bara ett hämtlager så tror jag inte det är någon risk. Även om en kund skulle avbeställa en vara som de behövt köra till en butik från sitt stora lager så är chansen fortfarande god att de kan sälja den till någon annan senare. Kompletts hämtbutik är däremot mest ett lager, med begränsad plats dessutom så varje grej som beställs dit måste skickas från central-lagret.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Av nätbutikerna för datorer och hemelektronik som jag handlat eller funderat att handla på. Så rankar jag deras hemsidor och presentation av varuutbudet som följer...
1. Inet
2. Netonnet
3. Dustin
.
.
.
99. Komplett
100. Webhallen

Har aldrig handlat av komplett eller Webhallen,

Håller med dig en del, Inet och Dustin presenterar sina produkter väldigt bra och det saknas väldigt sällan information + att den är överskådlig. Inte ofta man behöver gå till prisjakt för att kolla upp info om produkten som nästan alltid är fallet med Komplett och Webhallen.

Det tråkiga är dock att Inet har ett väldigt klent utbud, 6000 artiklar. Jämför detta mot Dustin, Komplett och Webhallen som har 31 000, 12 000 respektive 42 000 artiklar.

Händer väldigt ofta att Inet inte säljer komponenten jag vill köpa men annars så har Komplett och Webhallen något att lära av sina konkurrenter.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD Ryzen 5 7600X +
Noctua NH-D15S | Corsair 32GB | Corsair RM750X V2 | ASUS RTX 4070 Ti | ASUS Rog Strix B550-E Gaming | Corsair Force MP510 960GB

Permalänk

köptes säkert upp bara för att webbhallen inte skall stjäla kunder i Norge. Har för mig att de lanserade sin internetbutik på norska och danska för ett år sedan eller något i den stilen.

Har handlat av komplett en gång, det var väll inga problem egentligen men jag ogillar deras websida starkt, den är riktigt rörig. Dyr och långsam frakt samt sämre butiksutämtning.

Gillar webhallens system mycket bättre, Varan finns i lager, boka, hämta. Hur smidigt som helst.

Permalänk
Medlem

hoppas bara att priserna inte förändras till det sämre nu..

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

Webhallens pristrategi med samma pris i butik som på nätet, vann mig ett tag i alla fall.
Måste vara stentuff med att sälja dataprylar numera, minus 19% globalt och allt mer av återstående försäljning genom direktkanaler (Apple, mjukvara)

Permalänk
Medlem

Hoppas komplett tar över service ärendena, rma och liknande. Ända som åtminstone jag varit missnöjd med webhallen på.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Medlem

fan det här blir ju bara värre och värre...
Kommer det bara finnas två aktörer i framtiden så är det ju gräsligt.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Grattis webhallen. Komplett är starka och bra att ha i ryggen vid snålblåst.
Jag har laggt ca 100ordrar hos komplett under åren, utan speciellt krångel.
frakten ligger runt 59-99 kr beroende på storlek på paketet. Nätagg och lite annat 59.:- Chassie 99:-
Jag brukar beställa på helgen från Komplett, och får ofta varan på Måndag, om jag beställer på Inet så får jag varan på Tisdag.
Priserna är oftast billigare än tex inet även om man räknar in frakten.
Lagersaldot och utbudet är enormt.
Om nu Webhallen i förlängningen blir en komplett-butik så behöver ju inte komplett sina pick-up points, det kan då webhallen ha i en hörna för det.
Men om utbudet på sikt blir samma så spelar det ju ingen roll vart man köper.
InWarehouse har ju varit i kompletts klor i ett par år nu, utan att det märks så mycket.
Det är bara bra att det inte blir så många aktörer kvar, men ett par st stora är aldrig fel.
Nu när NetOnnet har börjat med datorkomponenter igen så ser jag inget fel med att komplett skaffar ett par fysiska butiket.
Men Webbhallens postorder kommer att flytta till Norge på sikt.
Men vi s stockholmstrakten kommer inte att märka nått iallafall.
Varorna går från Norge på kvällen till sverige, Det tullas in i Örebro runt 22.30, och når Stockholm ca 05.00, sedan får min ICA butik varorna på eftermiddagen, förmodligen med samma lokala Postbil som levererar webhallens varor till ICA.
I övriga landet vet jag inte, men det är no lika mellan Webbhallen och Komplett.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Nyvaken och detta är första man ser när man slår på datorn, fick titta på datumet att det inte var 1:a april....
Vet inte riktigt vad jag ska tycka, känns bara lite oväntat:/

Permalänk
Medlem

Varför ska alltid de bra butikerna bli uppköpta av de dåliga, gillar verkligen webhallen, hoppas verkligen inte det blir sämre nu. Dom hade gärna fått köpa upp Inet, dålig butik köper dålig butik, då kanske det blir en bra butik på något sätt.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Då har webbhallen blivit komplett. See what i did there?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaston85:

Hoppas komplett tar över service ärendena, rma och liknande. Ända som åtminstone jag varit missnöjd med webhallen på.

Själv hoppas jag man beslutar sig för att outsourca service-ärenden till dustin. De skulle tjäna på att titta på hur de hanterar logistik och service-problem.