Komplett förvärvar svenska Webhallen

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Samarbete på golvet kanske inte finns men ekonomiskt sett så är det så klart att det finns saker som nystar i hop er och huvudkoncernen kan låta bilan falla där och om det behövs.

Jag menade helt enkelt att företagen kan vara fri att göra vilka beslut de vill ang. prissättning, support etc. utan att moderbolaget ingriper. På så sätt är det ju två aktörer fast med samma backning bakifrån.

Men visst finns det trådar därimellan om än få. Ville bara flika in med min erfarenhet.

Permalänk
Medlem

Komplett ökar sina marknadsandelar.
Men på sikt tror jag tyvärr att Webhallen kommer integreras med övriga Komplett.
Kolla bara på Komplett/Inwarehouse, i stort sett samma sortiment sedan komplett tog över Inwarehouse.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av El_Raspberry:

Det är 10 arbetsdagar på två veckor.

Det är 14 arbetsdagar på 2 veckor...du vet att det finns människor som jobbar på helgerna med, eller är ICA etc. stängt på helgerna hos dig?

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Det är 14 arbetsdagar på 2 veckor...du vet att det finns människor som jobbar på helgerna med, eller är ICA etc. stängt på helgerna hos dig?

Endast helgfria måndag-fredag räknas som arbetsdagar. Kalla dem "bankdagar" om det gör det lättare att förstå, eller har Swedbank, SEB och Nordea öppet på söndagar hos dig?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Det är 14 arbetsdagar på 2 veckor...du vet att det finns människor som jobbar på helgerna med, eller är ICA etc. stängt på helgerna hos dig?

Oavsett om det är 14 dagar på 2 veckor så räknas inte arbetsdagar på det viset. Så det är bara 10 arbetsdagar på två veckor. Antalet arbetsdagar under ett år skiftar mellan 224 och 229 beroende på vilka veckodagar de allmänna helgdagarna infaller på.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Avstängd
Skrivet av knaz:

Oavsett om det är 14 dagar på 2 veckor så räknas inte arbetsdagar på det viset. Så det är bara 10 arbetsdagar på två veckor. Antalet arbetsdagar under ett år skiftar mellan 224 och 229 beroende på vilka veckodagar de allmänna helgdagarna infaller på.

Man säger bankdagar, inte arbetsdagar då transaktioner räknas efter dem

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Bara Webhallens Battlefield servrar är kvar!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner både vita och svarta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zatchi:

Webhallen reserverar varan i aktuella butikens lager.

Inte alltid. Det har hänt flera gånger att jag beställt en vara som finns i Sthlm och vill hämta ut det i Gbg utan att det kostar något extra.

Skrivet av Zatchi:

Att Komplett har hämtavgift och Webhallen inte har det beror helt enkelt på att det är två olika tjänster. Komplett har infört en billigare fraktalternativ vid sidan om Posten för kunder som kan och vill hämta varan i Stockholm.

Då beror det på detta och inte det du skrev ovan?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Det är klart att företag inom samma koncern kan konkurrera mot varandra. Att det gör det genom att minska sina egna marginaler, öka effektivitet och sänka pris för konsument blir ju däremot mindre troligt. Situationer som HDD-marknaden är kanske inte heller helt sunt men det är helt klart att för få aktörer är oönskvärt för oss konsumenter.

Skrivet av Zatchi:

Hur, var och varför spelar mig ingen roll. Att skriva ut priser exklusive frakt, när jag själv hämtar varan i butik är inte acceptabelt för mig. Inte får jag en helt annan prissiffra på ICA för att mjölken fraktades till mig.

Finns inte en enda produkt att köpa inom den här branschen som det inte är kampanjpris på, skynda fynda vi har rea året om.

Permalänk
Medlem

Så länge priserna inte höjs stannar jag kvar som kund. Ända butiken jag köper elektronik över disk av.

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem

Tycker webhallen är ok, då man har butiken lokalt, bara att kolla om saker finns på lager och knalla dit.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Inaktiv

tycker båda butikerna är kanon bra, men webhallen har alltid varit favoriten.

Permalänk
Medlem

Aldrig haft några problem med komplett, men har en nuvarande order på Webhallen som legat under behandling i snart en månad. Det kan ju knappast bli sämre, så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Davaeorn:

Aldrig haft några problem med komplett, men har en nuvarande order på Webhallen som legat under behandling i snart en månad. Det kan ju knappast bli sämre, så att säga.

Regel nummer ett hos alla webshoppar är att endast beställa prylar som finns på lager. Kan ta evigheter att få dem annars.

Permalänk
Musikälskare

Inte alls bra de här imo

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Jag tror dem flesta ser alldeles för negativt på det. Det är betydligt mer troligt att komplett köper upp webbhallen för att kunna erbjuda bättre leveranstider/fraktpriser (genom webbhallens lager) och bättre support(fysiska butiker) och därmed kunna stärka sin plats på den svenska marknaden.

Visa signatur

Intel E6600 @3,0GHz, GTX 260 SLI, 6 Gb DDR2 800MHz, Western Digital 1 Tb, win7, Xigmatek 850w, XFX 680i, Creative SB X-Fi xtreame

Permalänk
Skrivet av Zatchi:

Har iofs bara goda erfarenheter av Dustin (studentrabatt <3) så jag skulle inte ha något emot det. Tyvärr är soliditeten bara på 20% i nuläget.

Ok, ja det är ju bra att du haft goda erfarenheter av dem Jag skulle nog stå kvar vid att Inet gör sig mycket bättre som "självständiga".
Jo, tror inte soliditeten säger så mycket i det här fallet. frågan är nog mer om de har likviditeten för att finansiera det, Altor lär inte gå in med mer i detta skedet tror jag, de borde vara mer inriktade mot att realisera inveteringen tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av t22t2:

Jag tror dem flesta ser alldeles för negativt på det. Det är betydligt mer troligt att komplett köper upp webbhallen för att kunna erbjuda bättre leveranstider/fraktpriser (genom webbhallens lager) och bättre support(fysiska butiker) och därmed kunna stärka sin plats på den svenska marknaden.

+1

Håller med, det kan faktiskt innebära att leveranstiderna sjunker...hoppas jag. Har aldrig haft några problem med Komplett och har varit kund hos dem i många år nu, så detta ska nog bli bra ska ni se:)

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem

Ja bättre att ha komplett än pixmania som är franskt.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Komplett ökar sina marknadsandelar.
Men på sikt tror jag tyvärr att Webhallen kommer integreras med övriga Komplett.
Kolla bara på Komplett/Inwarehouse, i stort sett samma sortiment sedan komplett tog över Inwarehouse.

Känns som enda skillnaden mellan komplett och inwarehouse är färgtemat.

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syntheslizer:

Känns som enda skillnaden mellan komplett och inwarehouse är färgtemat.

Ja det är inte mycket mer.

Permalänk
Medlem

Va bra, då kan det endast bli bättre eftersom mer oengagerad kundtjänst (mail) blir nog svårt att hitta. Allt funkar alltid snabbt och bra när saker finns på hyllan men när det ska tas (av olika anledningar) hem hör man aldrig ett pip om man inte ligger på som en gnu. Efter sista näst intill oförskämda mailsvaret, från någon som lika gärna kunde ha varit en bot. så hade jag handlat klart på webhallen, detta efter 9 år som kund och inköp för närmare 60´.

Komplett däremot är ju vid all kontakt extremt kund fokuserad och informerar alltid om status utan att man måste ringa/maila. Inte alltid billigast, men aldrig några problem utan endast proffsiga lösningar. Det är väl därför de har haft mitt förtroende sedan 2005.
Alla företag råkar någon gång ut för olika problem men skillnaden ligger i hur man väljer att lösa dem.

Visa signatur

i7 4770k @ 4,6GHz + EK Supremacy + naked Ivy mount | Asus Maximus VI Formula | EVGA GTX 780 3GB Classified SLI + EK | Corsair Vengance Pro 2x8GB CL11 2400Mhz | Corsair AX 1200i | Obsidian 900D | Pump Swiftech MPC35x2/Alphacool N UT60 480mm | 1x256GB Samsung SSD 840 + 1x1TB Samsung SSD 850| Extern Seagate 4TB | W 7 Ultimate x64

Permalänk
Medlem

Taget från Komplett.se Facebook Sida

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10152740394240244&set...

Komplett.se Robin Karlsson: Webhallen kommer fortfarande heta Webhallen och Komplett kommer fortfarande heta Komplett. Allting fortsätter precis som tidigare med andra ord.
/Mikael

Permalänk
Medlem

Okej då förlorade webhallen mig som kund

Permalänk
Medlem

Kompletthallen med gul svart logan

Visa signatur

I5 2500K 6870 windforce 915/1024 Coolit Eco
Asus P8P67 EVO Fractal design r2 XFX XXX 650w
Razer Lycosa/ Razer DA Benq G2420HD Logitech X-530

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAM:

Va bra, då kan det endast bli bättre eftersom mer oengagerad kundtjänst (mail) blir nog svårt att hitta. Allt funkar alltid snabbt och bra när saker finns på hyllan men när det ska tas (av olika anledningar) hem hör man aldrig ett pip om man inte ligger på som en gnu. Efter sista näst intill oförskämda mailsvaret, från någon som lika gärna kunde ha varit en bot. så hade jag handlat klart på webhallen, detta efter 9 år som kund och inköp för närmare 60´.

Komplett däremot är ju vid all kontakt extremt kund fokuserad och informerar alltid om status utan att man måste ringa/maila. Inte alltid billigast, men aldrig några problem utan endast proffsiga lösningar. Det är väl därför de har haft mitt förtroende sedan 2005.
Alla företag råkar någon gång ut för olika problem men skillnaden ligger i hur man väljer att lösa dem.

Tror du har vänt på påståendena, det borde vara Webhallen där du skrivit Komplett och vise versa. Får man ett problem hos Komplett är man körd för ingen på deras support är varken villig att lyssna eller förstå vare sig man är lugn och försiktig eller arg och missnöjd. De blir helt och hållet på tvären så fort man ringer. Har ringt till kundtjänsten ett flertalet gånger med olika problem och blivit illa bemött alla gånger. Dessutom har de inkompetent felsökningspersonal på trasiga produkter. Har inte kunden skrivit alla möjliga problem det kan tänkas vara (gjort deras jobb) kollar de ingenting. Då tittar de bara på produkten och säger att den ser helt ut.

Har för att ta ett löjligt men dock provocerande exempel snällt förklarat att musiken som spelas upp i telefonen medans man är i kö (som förövrigt ofta är för lång, 30 min) spelas för högt och brusar jättemycket fått samma dåliga attityd av 2 olika personer som säger att det gör den inte alls och istället för att trevligt säga, vi ska kolla närmare på det istället säger: sänkt ljudet eller så är det fel på din telefon, det problemet har aldrig jag när jag ringer.
Lägligt att kontra med: Hur jävla ofta ringer du supporten och sitter i kö till ditt eget jobb då? Idiot... Men tyvärr är jag för snäll när man väl är i telefonen så jag sa aldrig så men ångrar mig såhär i efterhand.

Däremot på Webhallen har man mött världens lirare som går över berg för att hjälpa en med produkter som egentligen har gått ut på garantin men som ändå beställer hem dyra saker, plockar isär delar och som sedan skrotar resten eller säljer till skitpriser bara för att behålla en som kund.

Webhallen är dyra, men när något händer så får man hjälp. Även om garantin gått ut.
Missnöjda kunder: inget problem, då kan vi visa vad vi går för så att vi får ännu bättre rykte.

Komplett däremot är billigare men hjälper inte ens till om du ligger längs vägen med bruten lårbenshals.
Missnöjda kunder: Fuck off, vi har redan fått dina pengar. Vi skriker i telefonen tills du lägger på! AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

Skrivet av Cliddo:

Okej då förlorade webhallen mig som kund

Det gör mig ledsen när jag säger att jag håller med. Det är svårt att överge bra personal bara för att ägarna är fulla av skit.

Visa signatur

Fractal North, Corsair AX860, ASUS TUF Gaming Z790-Plus WIFI, Intel Core i7-13700K, Noctua NH-U12A, Corsair 64GB DDR5 6000MHz, ASUS 4080 TUF Gaming, Kingston Fury Renegade 4TB M.2, Samsung 850 EVO 500GB M.2 + Corsair Force GT 240GB + 3st Mekaniska tot. 16TB

Permalänk
Medlem

Hm frågan är om priserna kommer behållas eller gå ner nu när komplett group kan köpa in mer varor och därav få bättre priser på sina inköpsvaror. Men det kan gå åt andra hållet också, mindre aktörer som pressar priserna vilket gör att det inte kommer lika bråk om lägsta pris. Hm blir kul att se vad som händer, dock lite tråkigt att antalet affärer blir allt mindre....

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Jag har en dålig erfarenhet av Komplett och det var att dom skickade fel TV-kort 3 gånger men fick mycket kompensation för detta, halva priset faktiskt.

Sedan gick mitt 5870 sönder och jag skickade in detta till dom och fick 3200kr tillbaka och köpte ett nytt 6970 så jag vetefan vad ni gör för fel om ni får dålig support eller service på komplett, kassa på social-nivå kanske?

Dock fick jag vänta 1.5månad på mitt Xbox 360 från webhallen som hade det i lager överallt, min kompis råkade ut för exakt samma sak 6månader innan mig och min lillebror fick vänta på ett Counter-Strike spel i 3 veckor så att webhallen har aldrig varit någon favorit precis men jag köper där om det finns något bra erbjudande, dock har komplett sjuka 1337-dealer hela tiden och jag hoppas dessa smittar av sig på webhallen, köpte en receiver på komplett för 4k som var sänkt från 7k.

Kompletts frakter har gått ner senaste året/åren men borde landa på 49kr som alla andra tycker jag snarast!
Gillar kompletts fyndlåda också, polarn köpte ett 7970 för 2.5k

Visa signatur

2x Intel E5-2643V2 | 2x AMD 290x | 4x Samsung SSD EVO 500GB RAID 6 | 4xWD RED 4TB RAID6 | ASUS Z9PE-D8 WS | 3x Acer GD245HQ Limited Edition | Corsair 64GB (8x8GB) CL10 1866MHz VENGEANCE LP | FSP Aurum Pro 1200W | HRT HeadStreamer | Sennheiser HD 650 | Cherry MX 8000 | ZOWIE SPAWN (STOR SOM FAN)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thermoz:

Jag förstår inte hur det inte kan bli några märkbara effekter? att konkurrera med sin egen butik kan väl inte vara bra? om dom inte driver upp priserna, eller har de på samma nivå. Iofs så förstår jag inte så mycket utav vårt samhälle, så någon ekonom som skulle kunna förklara?

Att äga 2 butiker som konkurrerar mot varandra skapar väl ändå märkbara effekter?

Permalänk
Medlem

Så komplett.se fortsätter sprida sig som en löpeld med sin krångliga och usla kundservice.. =/

Visa signatur

Mobil > SE Z5 DualSim Surfplatta > Nexus 9 Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring | Kopplad till 60" FullHD LED Sharp Aquos