Komplett förvärvar svenska Webhallen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Postaldude:

"Webhallen är ett dotterbolag till franska Pixmania" det förklarar varför jag aldrig fått mina beställnigar från webhallen skickade till mig. Varorn fanns i lager och även några telefonsamtal till kundtjänst så hände inget. Har inte handlat där sen det. Synd att komplett tar över jag hade hoppats på konkurs för webhallen.

Skumt... Jag har alltid fått mina varor när jag beställer från Webhallen. Dem har aldrig svikit mig när det gäller mina beställningar. Vare sig det handlar om spel till hårdvaror eller övriga saker så har det alltid gått smort. Inte heller deras support är nåt fel på, har alltid fått den hjälpen jag behöver i fall en produkt behöver bytas ut. Tråkig att du har råkat just för sånt.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

Bra skit, jag handlade första gången på Webhallen år 2001, handlade av dom mycket dom kommande åren efter det men sen så trappades det ner rejält och idag beställer jag i princip aldrig från dom.

Webahllen har gått stadigt ner under de senaste 8 åren, sämre sortiment (av det viktiga ), högre priser samtidigt som nya kedjor tagit över så som Inet/Alina med Fri Frakt och Spelbutiken med betydligt billigare spel, finns absolut ingen anledning att handla ifrån Webhallen idag om du nu inte bor nära en butik.

Komplett.se har bättre utbud (av det viktiga ), bättre hemsida, bättre support. Jag skulle inte ha något alls emot om dom om ett par år gör om butikerna till Komplett butiker, för det kan bara bli bättre, skillnad om det skulle hända med en butik som redan är lika bra som komplett eller bättre, men i detta fall är det inte så.

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

blä.. är väl inget fan av komplett. hade alltid dyr frakt och dryga vid reklamationer.. gillar inte när såna stora bara köper upp snart blir det ju inget kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Affär värd 140 miljoner. Är inte det lite?

Bara för att omsättningen är hög betyder det inte att själva marginalerna och avans per produktgrupp är hög. Nu vet jag inte webhallens exakta siffror men skulle gissa på att Webhallen ligger på err resultat runt 8-16% av omsättningen (70-140 Miljoner). Vilket gör att köpeskillingen fortfarande är relativt lågt, men inte konstigt låg.

Köpeskilling brukar vara 1-5 års resultat eller 30-100% aktievärde lite beroende på bransch och marknad för ett företag i Webhallens storleksordning. (sedan kan det bokföras och betalas på en mängd olika sätt så den faktiska kostnaden för köparen är sällan summan som rapporteras i TT t.ex).

Skulder i företaget man köper kan t.ex användas för att göra nedskrivningar av sitt eget resultat i moderbolaget t.ex, för att öka mängden tillgängligt kapital i i koncernen vilket gör att köpeskillingen de facto minskar med samma belopp (därav det kan vara positivt för större bolag att köpa skuldtyngda bolag t.ex, även så inte är fallet här så vitt vi kan se).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liquidedust:

Bara för att omsättningen är hög betyder det inte att själva marginalerna och avans per produktgrupp är hög. Nu vet jag inte webhallens exakta siffror men skulle gissa på att Webhallen ligger på err resultat runt 8-16% av omsättningen (70-140 Miljoner). Vilket gör att köpeskillingen fortfarande är relativt lågt, men inte konstigt låg.

Köpeskilling brukar vara 1-5 års resultat eller 30-100% aktievärde lite beroende på bransch och marknad för ett företag i Webhallens storleksordning. (sedan kan det bokföras och betalas på en mängd olika sätt så den faktiska kostnaden för köparen är sällan summan som rapporteras i TT t.ex).

Skulder i företaget man köper kan t.ex användas för att göra nedskrivningar av sitt eget resultat i moderbolaget t.ex, för att öka mängden tillgängligt kapital i i koncernen vilket gör att köpeskillingen de facto minskar med samma belopp (därav det kan vara positivt för större bolag att köpa skuldtyngda bolag t.ex, även så inte är fallet här så vitt vi kan se).

8-16% vinstmarginal på ett företag som säljer spel och komponenter som största grupp? Tror inte det.

De gör nog absolut vinst men inte att de har så hög vinstmarginal.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av BAPEsta:

Nu behöver dem bara köpa Inet sen äre bara att luta sig tillbaka.

Luta sig tillbaka i förskräckelse över att man då numera bara har en aktör på marknaden att välja på; Komplett.
Endast sinnessvaga idioter kan tycka att monopol på datordels-marknaden är positivt..

Permalänk
Medlem

Efter att ha arbetat i två koncerner som köpts upp av norska bolag har jag bara en sak att säga: farväl, webbhallen. Priserna måste upp för att ägarna skall bli nöjda med den här affären. Räcker inte med föregående års vinst (snitt ~15 mkr senaste 3 årsredovisningarna) för att betala tillbaka investeringen på 5 år.

Bolag måste ha engagerade ägare och styrelser med något slags förankring i verksamheten för att vara välmående. Så fort externt kapital förs in och styrelseposterna byts ut så kommer VD och övriga driften att "justeras" så småningom också. Det är bara en tidsfråga innan det skär sig. Folk tycks tro att det är skillnad på affärsmän och affärsmän: det är det inte. Den som betalar dyra pengar för en välmående verksamhet har i 9 fall av 10 akut hybris och kommer förr eller senare börja lägga sig i driften på tok för mycket.

Bara att hoppas på att entreprenörsandan som skapade bolag som Inet och Webhallen överlever de norska oljepengarna. Jag minns allt för väl hur det var på 1990-talet då så väl utbud som priser och service var obefintligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liquidedust:

Bara för att omsättningen är hög betyder det inte att själva marginalerna och avans per produktgrupp är hög. Nu vet jag inte webhallens exakta siffror men skulle gissa på att Webhallen ligger på err resultat runt 8-16% av omsättningen (70-140 Miljoner). Vilket gör att köpeskillingen fortfarande är relativt lågt, men inte konstigt låg.

Köpeskilling brukar vara 1-5 års resultat eller 30-100% aktievärde lite beroende på bransch och marknad för ett företag i Webhallens storleksordning. (sedan kan det bokföras och betalas på en mängd olika sätt så den faktiska kostnaden för köparen är sällan summan som rapporteras i TT t.ex).

Skulder i företaget man köper kan t.ex användas för att göra nedskrivningar av sitt eget resultat i moderbolaget t.ex, för att öka mängden tillgängligt kapital i i koncernen vilket gör att köpeskillingen de facto minskar med samma belopp (därav det kan vara positivt för större bolag att köpa skuldtyngda bolag t.ex, även så inte är fallet här så vitt vi kan se).

Vinst 2012: 13 505 000 kr
Vinst 2011: 18 537 000 kr
Vinst 2010: 14 774 000 kr

Kan naturligtvis gömma sig mer i andra bolag, men ovanstående är siffrorna för Webhallen AB.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Justbecause:

Det är 14 arbetsdagar på 2 veckor...du vet att det finns människor som jobbar på helgerna med, eller är ICA etc. stängt på helgerna hos dig?

Bara för att det finns folk som jobbar på helger så betyder inte det att det räknas som generella arbetsdagar. Hur många procent av alla som jobbar på kontor jobbar på julafton, är det en generell arbetsdag bara för att ICA har öppet?

Eller du kanske vill ha ett exempel från Wikipedia också?

Citat:

Som exempel på heltid hade år 2009 sammanlagt 226 arbetsdagar, om man från årets 365 dagar drar bort lördagar, söndagar och andra helgdagar, samt 25 semesterdagar.

Permalänk

HUR KAN DETTA VARA DÅLIGT ? Från ha varit ett bolag ägt av engelska råkapitalister och skött av franska arroganter till ett Skandinaviskt bolag! Att Webhallen inte blev kvaddat under Dixon/Pixmanias är ett under. Alla som har haft med pixmanias support eller varit inne i en PC World butik i England vet vad jag menar

Har köpt både från Komplett och Webhallen genom åren och aldrig varit missnöjd. Dock är Dustin Och Inet bättre på service.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Avstängd
Skrivet av El_Raspberry:

Bara för att det finns folk som jobbar på helger så betyder inte det att det räknas som generella arbetsdagar. Hur många procent av alla som jobbar på kontor jobbar på julafton, är det en generell arbetsdag bara för att ICA har öppet?

Eller du kanske vill ha ett exempel från Wikipedia också?

Och läser du mitt senare inlägg så är det bankdagar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk

Det jag undrar är om webbhallen kommer fortsätta ta betalt med paypal som ända? seriösa elektronikbutik i Sverige?

Permalänk
Avstängd

Tråkigt, det blir mindre konkurrens.

Permalänk
Medlem

Har aldrig handlat av Webbhallen men däremot av Komplett, jag betalade in en avbetalning på c:a 1000 kr men tydligen gjorde jag det "för tidigt" så den försvann i deras system, fick inte tillbaka dem trots utdrag från banken... Handlar bara av Inet nu för tiden så jag bryr mig inte egentligen av uppköpet men ändå...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Hoppas bara de inte lägger ner butiken i Linköping. Sen de öppnade den för ett par år sedan så har det blivit nästan enda stället jag handlar spel och datorgrejer på. Smidigt att kunna få sakerna samma dag istället för att beställa online och oftast bra priser.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Förstår inte oron över minskad konkurrens eller att detta skall vara dåligt på något sätt.

Webhallen ägdes som tidigare sagts av Dixons vilket innebär att de ingick i samma koncern som Pixmania, Elgiganten och PC-City/Electroworld. Med andra ord kommer antalet aktörer vara konstant då Webhallen den senaste tiden ej varit en fristående aktör.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

Tråkigt, det blir mindre konkurrens.

Tråkigt med ett så söndernött uttalande, så söndernött att det förlorat sin innebörd

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Trevligt, hoppas att komplett tar hand om innestående garantiärenden och rma hanteringen vilket komplett gör i det stora hela rätt så felfritt, vilket man inte kunna säga i samma grad om webhallen, även om de definitivt blivit bättre än vad jag upplevde förr i tiden i alla fall.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Justbecause:

Och läser du mitt senare inlägg så är det bankdagar

Skickades från m.sweclockers.com

Varför skulle jag läsa dina inlägg när jag citerar Batman från början?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av danedi:

Trevligt, hoppas att komplett tar hand om innestående garantiärenden och rma hanteringen vilket komplett gör i det stora hela rätt så felfritt, vilket man inte kunna säga i samma grad om webhallen, även om de definitivt blivit bättre än vad jag upplevde förr i tiden i alla fall.

Bytte ut två likadana datorer i höstas. Tog mig 5 minuter i Webbhallens butik, medans Komplett krävde att jag skulle skicka in den trots att de finns i Stockholm. Kan ju bara hoppas att om något sådant skulle ske igen, att jag kan gå till Webbhallen oavsett.

Permalänk

Varför hatar folk på Komplett så mycket för? Bättre organisation får man ju verkligen leta efter.
Enormt bra på garantiärenden och snabb telefon(!)support.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Entusiast

Hoppas innerligt på att man satsar på butiks-service, som till och från varit mycket dålig.
Det går an att handla hos Webhallen så länge man vet vad man vill ha och inte behöver blanda in butikspersonal utöver själva köpet.
Så fort man vill ställa någon fråga om en produkt, frågor om garantier och/eller om X passar med Y, så ser man hur frågetecknen hopar sig.
Det kan vara t.ex en så enkel sak som att fråga om en USB-kabel medföljer en viss produkt eller inte. De kan inte ens förmå sig att ta fram produkten för att kolla, utan hänvisar mig till tillverkarens hemsida istället.

Nu är det inte meningen att alla skall vara IT-experter, men ibland känns det som om Webhallen är en spelbutik som försöker sig an hårdvaru-marknaden utan någon som helst kompetens inom dylika.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XHI:

Kommer webhallen finnas kvar utan förändring då jag gärna vill ha kvar mitt konto med runt 150.000 riksdaler investerade!?

Har du sparat pengar hos Webhallen?:)

Eller ser du dina elektronikprylar som en investering?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fafne:

Av nätbutikerna för datorer och hemelektronik som jag handlat eller funderat att handla på. Så rankar jag deras hemsidor och presentation av varuutbudet som följer...
1. Inet
2. Netonnet
3. Dustin
.
.
.
99. Komplett
100. Webhallen

Har aldrig handlat av komplett eller Webhallen,

Då har du missat varför Webhallen är så populär, men du kanske inte har en butik nära dig?
Det är väldigt skönt att kunna handla online men samtidigt ha en butuk att gå till för reklamationer eller hämta upp sin vara på väg hem från jobbet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skulle det bli så att Komplett får monopol på svenska marknaden kommer jag bara handla ännu mer från utlandet. Det är så enkelt och ofta billigare än i sverige. Jag handlar exempelvis mer från amazon.co.uk idag än från sverige. Så skulle konkurrensen bli dålig är det bara vända sig till EU. Dock gillar jag komplett mest på den svenska marknaden jämte Misco.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Det jag undrar är om webbhallen kommer fortsätta ta betalt med paypal som ända? seriösa elektronikbutik i Sverige?

Varför? Det kostar Webhallen ett par procent av köpesumman varje gång och det helt utan fördelar jämfört med svenska bankkort. Blir det reklamation är det tusan så mycket lättare att vända sig till kundtjänsten på sin svenska bank än yxorna hos Paypal, dummare folk och rutiner får man leta efter.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Skrivet av zarkov:

Varför? Det kostar Webhallen ett par procent av köpesumman varje gång och det helt utan fördelar jämfört med svenska bankkort. Blir det reklamation är det tusan så mycket lättare att vända sig till kundtjänsten på sin svenska bank än yxorna hos Paypal, dummare folk och rutiner får man leta efter.

Helt enkelt eftersom det finns en hel del folk som säljer saker online tex via ebay där paypal ofta används och det är smidigare (och billigare) för mig som privat person att då även handla via paypal än att sätta över pengarna till mitt konto och sen handla. Detta alternativ har gjort att jag köpt lite grejer på webbhallen senaste åren som jag nog inte köp där annars.

Permalänk
Skrivet av Trazer:

Ojdå, jag som alltid handlat på webhallen för att jag inte gillar komplett... Nu blev jag delad :/

Hoppas de inte lägger ner varumärket Webhallen. Brukar ju alltid vara så att de behåller namnet ett tag för att sedan fasa ut det.

Samma här, har bojkottat komplett efter att ha haft en tvist i ett halvår med dem med usel kundservice... älskar webhallen dock

Permalänk
Medlem

Spännande, vi får hoppas att Sporrongs ord inte bara VD-floskler för att lugna massorna. Får Webhallen bara fortsätta att vara självständiga så tycker jag att Norge känns bättre än att vara en pytteliten del av en fransk-brittisk jätte.
Undrar hur det blir med websajten? Efter att ha länkat in på inWarehouse från prisjakt så tyckte jag att något var bekant och så såg jag att det var ju kompletts layout fast i svart-rött. Undrar om det kommer en i blått nu också då?
Det har jag inget emot alls för det jag gillat minst med Webhallen är deras nätsida som är betyldigt sämre att navigera än kompletts.

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Medlem

Grymt! Skadar inte helt med bättre sortiment å utbud! Tummen upp!

Skickades från m.sweclockers.com