Permalänk
Medlem

Dator startar men inte skärmen

Hej!

Precis bytt till ett gigabyte moderkort med en ny processor. Detta är väl 1-2 år sen, jag fick det precis av en kompis.
Problemet är nu när jag kopplat in moderkortet med processorn på; samt köpt nya RAM-minnen. Att datorn startar MEN INTE SKÄRMEN. aa man blir ju ledsen.
CPU fläkten är igång, grafikkortsfläkten är igång och den låter som den startar och det lyser så fint om den.
Det fungerar inte heller med det interna grafikkortet.

Vad ska jag testa? vet inte vad som är fel! det jag skulle gissat på vore ju att nåt var fel med moderkort och att det skulle behövts bytas ut! men det hoppas jag verkligen inte...
skärmen fungerade innan jag bytte moderkortet.

Några tips? tack på förhand!

Permalänk
Skrivet av Webbhelp:

Hej!

Precis bytt till ett gigabyte moderkort med en ny processor. Detta är väl 1-2 år sen, jag fick det precis av en kompis.
Problemet är nu när jag kopplat in moderkortet med processorn på; samt köpt nya RAM-minnen. Att datorn startar MEN INTE SKÄRMEN. aa man blir ju ledsen.
CPU fläkten är igång, grafikkortsfläkten är igång och den låter som den startar och det lyser så fint om den.
Det fungerar inte heller med det interna grafikkortet.

Vad ska jag testa? vet inte vad som är fel! det jag skulle gissat på vore ju att nåt var fel med moderkort och att det skulle behövts bytas ut! men det hoppas jag verkligen inte...
skärmen fungerade innan jag bytte moderkortet.

Några tips? tack på förhand!

Det skulle hjälpa om du berättade vad det var för dator och vad för prylar det är i den.
Det skulle kanske även hjälpa med att få veta vad för skärm det är och med vad för sladd du stoppar in den med.

Fungerar skärmen, det vill säga lyser den och säger "no signal detected" ?
Prova ta ut grafikkortet och kör bara på den interna, fungerar det då så är det eventuellt fel på grafikkortet, kom ihåg att stänga av elen innan du tar ut grafikkortet.

Det kan även hjälpa att du kollar först vart du lägger tråden..

Dold text
Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Processor: AMD phenom II X6 1055T
Moderkort: Gigabyte GA-890GPA-UD3H, socket AM3
Ram-minne: G-skills Ares 16 GB ddr3 pc-12800 1600 MHz
Grafikkort: ATI Radeon HD 7 serien
Skärm: LG W2243S

det har som sagt allt fungerat innan med grafikkortet.

Det jag har bytt är moderkort, processor och ram-minne.
Skev med att det interna fungerar inte heller, blir samma sak som om jag använder mitt ati grafikkort.
Skärmen får INTE no signal detected, utan den får nån sorts kontakt.

Är en skärm som jag också använt innan, med en RGB kabel till en DVI omvandlare in i skärmen.

Permalänk
Medlem

Har du satt i 4/8 pin strömkontakten i moderkortet?

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt köpt en omvandlare från 4-pin till 8-pin så ja! jag har 8 pin kontakt!

Permalänk
Medlem

Jaha... var och köpte nytt moderkort idag... det var inte felet.
Fungerar fortfarande inte.

så nu är uteslutet:
Moderkort
Grafikkort
Ram minnen
så kvar har vi CPU som ni kanske hört kallats Processor, intressant! det ökade kostnaden med ca 1000% haha
Så antagligen är Processorn trasig på något sätt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Webbhelp:

Jaha... var och köpte nytt moderkort idag... det var inte felet.
Fungerar fortfarande inte.

så nu är uteslutet:
Moderkort
Grafikkort
Ram minnen
så kvar har vi CPU som ni kanske hört kallats Processor, intressant! det ökade kostnaden med ca 1000% haha
Så antagligen är Processorn trasig på något sätt.

En dator utgörs inte av fyra komponenter

Det finns ju fortfarande en chans att nätaggregatet är något underkvalitetsskit eller liknande.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Kanske gammal bios version utan stöd för Thuban?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Moderator
Moderator

*tråd flyttad*

TS, du får nog mer hjälp i rätt forumdel. Tänk gärna på att lägga din fråga rätt nästa gång.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers