Val 2014: har ni ställt in er på något parti och varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Torde räcka för att sätta P för diskussionen.
Krönikor, Ledare och Debattartiklar omfattas inte av undersökningen och det är på de platserna som övergripande negativ vinkling oftast återfinns.
Undersökningsmaterialet är därtill inte särskilt omfattande, Landsbygden och tidningar på mindre städer finns inte med.

Toppnyheter är en sjysst formulering, Vad har MP/V gjort som kan klassas som en toppnyhet och lämpar sig för negativ vinkling.

Sammanfattar min frågeställning här i princip. Jag vet inte vad som omfattas av undersökningen, hur de har gjort den och därmed är det svårt att bilda en uppfattning om situationen. Tar gärna en närmre titt på den om det släpps information hur undersökningen har gjorts. Mycket möjligt att det är en bristfällig undersökning och viktigt att man inte försöker dra slutsatser där det inte finns tillräckligt med information.

Valiumballong, har du möjligtvis tillgång till hur undersökningen är gjord?

Jag kanske har fel, och rätta mig gärna, men det verkar som att du har en förbestämd åsikt kring medias objektivitet, och när du såg denna artikel/undersökning så började du direkt dra slutsatser och försöka använda det som underlägg. Du borde först ha undersökt hur undersökningen gjordes för att veta om det hela är relevant till din förbestämda åsikt, såsom många andra i tråden gjorde innan de börjar diskutera implikationerna av resultatet.

Permalänk
Medlem

En sak är säker iallafall, Miljöpartiet har alldrig behövt stå till svars i media för sin orealistiska energipolitik.
Edit: Aldrig är ett starkt ord, inte vad jag kan påminna mig

I övrigt vette tusan, dock är det väl inte ovanligt att regeringspartier får utstå fler negativa artiklar speciellt efter mer än 7 år vid makten?

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blubben:

En sak är säker iallafall, Miljöpartiet har alldrig behövt stå till svars i media för sin orealistiska energipolitik.
Edit: Aldrig är ett starkt ord, inte vad jag kan påminna mig

Det tycker jag är någonting man stöter på titt som tätt bland borgerliga ledarsidor och liknande när frågan kommer på tal.

Sen förstår jag inte vad som är orealistiskt med deras energipolitik.
http://www.mp.se/politik/klimat/7-stegsprogram

Iofs "att all el- och värmeproduktionen ska vara helt förnybar till 2030" låter väl positivt men som ett vettigt mål att ändå försöka ha.
Och bland deras mer konkreta förslag ser jag inget i sig som är orealistiskt, även om jag inte tycker att alla är bra förslag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Det tycker jag är någonting man stöter på titt som tätt bland borgerliga ledarsidor och liknande när frågan kommer på tal.

Sen förstår jag inte vad som är orealistiskt med deras energipolitik.
http://www.mp.se/politik/klimat/7-stegsprogram

Iofs "att all el- och värmeproduktionen ska vara helt förnybar till 2030" låter väl positivt men som ett vettigt mål att ändå försöka ha.
Och bland deras mer konkreta förslag ser jag inget i sig som är orealistiskt, även om jag inte tycker att alla är bra förslag.

Bara det faktum att de skriver "Mer solenergi" i sitt program visar deras okunskap, det finns bra solceller men i många fall skulle nuvarande paneler vara en energiförlust totalt sett placerade i Sverige om man räknar över dess livstid.
Solceller är helt enkelt inget bra alternativ i Sverige, i länder där solen lyser samtidigt som el används (luftkonditionering) passar de dock utmärkt.
Bara elnätet skulle behöva längre tid än till 2030 för att byggas om.

Det är helt enkelt fullständigt orimligt att ha dessa mål till 2030, ouppnåeliga utan kraftiga kostnader och ändringar i livsstil för de flesta i Sverige.
Dessutom skulle dessa stora ändringar och kostnader i Sverige inte ge någon som helst påverkan på den generella växthuseffekten i Världen.

Sen att de har vettiga delar där i säger jag inget emot och eftersom de flesta partiers "Ideprogram" ofta är totalt verklighetsfrånvarande kanske jag inte ska vara så hårda mot dem

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blubben:

Bara det faktum att de skriver "Mer solenergi" i sitt program visar deras okunskap, det finns bra solceller men i många fall skulle nuvarande paneler vara en energiförlust totalt sett placerade i Sverige om man räknar över dess livstid.

Har du någon källa eller utförligare förklaring på detta?
För det är inte någonting som jag har stött på tidigare.

Skrivet av Blubben:

Solceller är helt enkelt inget bra alternativ i Sverige, i länder där solen lyser samtidigt som el används (luftkonditionering) passar de dock utmärkt.

Att Solceller inte är optimalt för Sverige jämfört med andra platser i världen gör det inte till ett dåligt alternativ.

Skrivet av Blubben:

Dessutom skulle dessa stora ändringar och kostnader i Sverige inte ge någon som helst påverkan på den generella växthuseffekten i Världen.

Sverige är ett av dom allra rikaste länderna i världen med en mycket stark och hög genomsnittlig teknologisk nivå som få länder i världen kan mäta sig med.
Jag tycker vi kan bära vår egen del även om det i relation till andra är en liten del.
Dessutom gillar jag tanken på att föregå med gott exempel och visa att det går osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Att Solceller inte är optimalt för Sverige jämfört med andra platser i världen gör det inte till ett dåligt alternativ.

Inte för att jag har någon vidare koll på något tekniskt plan vad gäller solceller men rent spontant klingar det i allra högsta grad som en dålig och framförallt olönsam lösning i Sverige. Tänker väl delvis på de få soltimmar vi har under det mörka halvåret men även vilken inverkan det skulle ha på miljön och naturen i Sverige. I huvudet har jag väl lite de bilder på solkraftverket i någon öken som man såg bland nyheterna för några veckor sedan, som försörjde runt 100 000 hushåll, de ser ju ut att ta en jäkla stor plats - något som kanske inte är ett problem i en enorm öken där det inte finns så mycket men i Sverige skulle vi behöva offra både skog och åkermark i enorma arealer. Förnybar energi? Visst men till vilket pris?

Som komplement på befintliga hustak och liknande - så som en del gör redan idag - är ju förstås inget dåligt drag men det räcker ju heller inte på långa vägar för att tillfredsställa det energibehov som finns.

Missförstå nu inte, det är ju klart man gärna vill se en förbättring på en sak som detta men det får gärna vara inom realistiska gränser. Att dagdrömma om vad som hade varit det bästa är ju inte till någon vidare hjälp (klart man ska ha en framtidsutsikt osv men det är en annan historia) om det inte är rimligt att genomföra. Möjligen kan så klart framtida lösningar vara bättre än dagens möjligheter men i dagsläget får man ju se till vad man har.
Kan annars tycka att det borde drivas fler kampanjer för att få folk att tänka över sitt energianvändande och försöka minska sitt beroende i den mån det är möjligt.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Har du någon källa eller utförligare förklaring på detta?
För det är inte någonting som jag har stött på tidigare.

Hmm, nu vette tusan vart jag fått det ifrån. LCA:er jag just tittade på visade en energiåterbetalning för en solcell i Sverige runt 4-5 år.
Ursäkta för det, måste varit jäkligt dåliga solceller i den LCA jag tänkte på :/
Den ekonomiska återbetalningstiden är dock ganska lång, kommer ihåg de beräkningar jag gjort själv kom fram till runt 20-25 år för en privatperson. Detta var dock ett antal år sedan så detta kan ha ändrats (ökande elpriser och minskande kostnader för solcellerna).

Skrivet av Kilroy:

Att Solceller inte är optimalt för Sverige jämfört med andra platser i världen gör det inte till ett dåligt alternativ.

Det är ett alternativ som borde vara litet i Sverige jämfört med övriga, detta pga. låg instrålning (ännu lägre när el behövs på vintern), fel tider då elen genereras generellt osv. Den har sin del av energiförsörjningen men denna borde från en teknisk synvinkel sett vara liten i Sverige, då är det dumt att speciellt föra fram det som något viktigt. En förnyelsebar energiomställning kommer baseras på ett stort antal olika tekniker, inte någon enstaka.

Skrivet av Kilroy:

Sverige är ett av dom allra rikaste länderna i världen med en mycket stark och hög genomsnittlig teknologisk nivå som få länder i världen kan mäta sig med.
Jag tycker vi kan bära vår egen del även om det i relation till andra är en liten del.
Dessutom gillar jag tanken på att föregå med gott exempel och visa att det går osv.

Visst är det bra att föregå med gott exempel, det är dock farligt att sätta för höga ambitioner.
Med den tekniska utvecklingen så har dock deras åsikter blivit mindre och mindre galna, mest galet i det du länkade är dock tidsaspekten. Att göra dessa ändringar till 2030 är orealistiskt.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blubben:

Den ekonomiska återbetalningstiden är dock ganska lång, kommer ihåg de beräkningar jag gjort själv kom fram till runt 20-25 år för en privatperson.

Detta är en siffra som ligger nära vad jag känner till, 15-25 år är en siffra som jag tar ur huvudet.
Det beror dock på många olika faktorer och det är dyrt att installera sådant privat. I större skala är dock lönsamheten bättre.

Skrivet av Blubben:

En förnyelsebar energiomställning kommer baseras på ett stort antal olika tekniker, inte någon enstaka.

Självfallet. Det är ju även någonting som Miljöpartiet argumenterar för också.
Men just när det kommer till privatpersoner och egen energiproduktion så är solceller av olika slag det lättaste och det vill miljöpartiet förenkla, förbättra och subventionera.

Skrivet av Blubben:

Visst är det bra att föregå med gott exempel, det är dock farligt att sätta för höga ambitioner.
Med den tekniska utvecklingen så har dock deras åsikter blivit mindre och mindre galna, mest galet i det du länkade är dock tidsaspekten. Att göra dessa ändringar till 2030 är orealistiskt.

Kan du ge ett annat exempel på någonting i deras energipolitik som du tycker är orealistiskt?
Ett överoptimistiskt mål att sikta på är ingenting jag har problem med, det är någonting jag tycker kan vara inspirerande och bra att ha.

Skrivet av Zicsoen:

Inte för att jag har någon vidare koll på något tekniskt plan vad gäller solceller men rent spontant klingar det i allra högsta grad som en dålig och framförallt olönsam lösning i Sverige.

Solceller är lönsamt i Sverige men återbetalningstiden är relativt hög.

Citat:

Som komplement på befintliga hustak och liknande - så som en del gör redan idag - är ju förstås inget dåligt drag men det räcker ju heller inte på långa vägar för att tillfredsställa det energibehov som finns.

Det är det heller ingen som påstår.

Citat:

Missförstå nu inte, det är ju klart man gärna vill se en förbättring på en sak som detta men det får gärna vara inom realistiska gränser.

Vad i miljöpartiets energipolitik kring solenergi är det som du tycker ligger utanför realistiska gränser?

Citat:

Kan annars tycka att det borde drivas fler kampanjer för att få folk att tänka över sitt energianvändande och försöka minska sitt beroende i den mån det är möjligt.

Det tycker jag också.
Och Miljöpartiet för den delen.
En av dom bästa konkreta förslagen tycker jag är ROT-avdrag för energieffektivisering.

Permalänk
Medlem

Solenergi betyder inte nödvändigtvis solceller, svartmålade element på taket är även solenergi. (Liksom Jord och sjövärme men det är väl ändå att vara för petnoga.)

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Solenergi betyder inte nödvändigtvis solceller, svartmålade element på taket är även solenergi. (Liksom Jord och sjövärme men det är väl ändå att vara för petnoga.)

Sant, och solvärme är ett mycket bra val för de som har en eldriven vattenberedare. För uppvärmning är det inte så himla effektivt då återigen energin finns inte där när den behövs.
Helst ska du dock ha vakumrör och inte de stora svarta panelerna, mindre förluster.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blubben:

Sant, och solvärme är ett mycket bra val för de som har en eldriven vattenberedare. För uppvärmning är det inte så himla effektivt då återigen energin finns inte där när den behövs.

Om man bor i villa med olja t.ex. så kan det vara värt att använda solenergi på något sätt till varmvattenberedaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Om man bor i villa med olja t.ex. så kan det vara värt att använda solenergi på något sätt till varmvattenberedaren.

Förhoppningsvis är det få som fortfarande har kvar oljebrännare, både dyrt och dåligt för miljön.
Bättre att byta ut oljan till något annat än att kombinera det med solvärme.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blubben:

Förhoppningsvis är det få som fortfarande har kvar oljebrännare, både dyrt och dåligt för miljön.
Bättre att byta ut oljan till något annat än att kombinera det med solvärme.

Även om man har pellets eller något annat så är det väl positivt att kombinera med solenergi av något slag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Solceller är lönsamt i Sverige men återbetalningstiden är relativt hög.

Det är det heller ingen som påstår.

Vad i miljöpartiets energipolitik kring solenergi är det som du tycker ligger utanför realistiska gränser?

Det tycker jag också.
Och Miljöpartiet för den delen.
En av dom bästa konkreta förslagen tycker jag är ROT-avdrag för energieffektivisering.

Ja som jag skrev innan så var det väl mest lite spontana tankar jag fick efter att ha läst inläggen tidigare och då återbetalningstiden är hög så tror jag det kan vara nyttigare med mer lönsamma lösningar, då större investeringar krävs på andra områden som skola, arbetslöshet, vård och omsorg. MP:s energipolitik har jag inte grävt ner mig något vidare i alls, dels för att jag aldrig brukar rösta på dem och dels för att mitt politiska intresse av olika anledningar blivit lite avtrubbat genom åren - blir att läsa på lite under semestern innan valet men sannolikt kommer jag rösta på samma parti jag alltid gjort sedan 2002. Tycker dock det är nyttigt att MP sitter med i riksdag/regering för att lyfta fram problematiska situationer vad gäller just miljö och natur.

Jag kan visserligen se en poäng med att sätta upp mål som man högst sannolikt inte kommer nå, särskilt med tanke på den styrelseform vi har i Sverige. Med väldigt höga krav på åtgärder så får de väldigt mycket spelrum att backa tillbaka på i förhandlingar med andra partier och därigenom kanske högre chans att nå en kompromiss som inte avviker på tok för mycket från vad de förmodligen själva anser vara realistiskt.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Även om man har pellets eller något annat så är det väl positivt att kombinera med solenergi av något slag?

Inte sett någon utredning av det men snabb fundering runt får mig att säga ganska liten, pelletspannan behöver ändå hållas varm för att garantera tillräckligt hög temperatur både i huset och på vattnet. Vid låg belastning (då solvärmen ger mest) så ligger pelletsen fortfarande igång.
Skulle köra på solvärme med en elektrisk varmvattenberedare i detta fall också, antagligen med omkoppling så man körde vattnet från pelletspannan på vintern och nån gång på våren kopplar om till el med sol.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Är det möjligt att nollställa undersökningen, det vore intressant att se om det som bidragit till nuvarande ställning återupprepas. Den SD ivrande sidan har knappt yttrat sig på ett halvår nu.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Huzzbutt:

Är det möjligt att nollställa undersökningen, det vore intressant att se om det som bidragit till nuvarande ställning återupprepas. Den SD ivrande sidan har knappt yttrat sig på ett halvår nu.

Känns inte så seriöst att ändra/nolla pollen i efterhand imho oavsett anledning.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Känns inte så seriöst att ändra/nolla pollen i efterhand imho oavsett anledning.

Nu är det ju inte valfusk det gäller.
Eller till viss del, resultatet har varit runt 45% SD med undantag för det avpixlat relaterade hoppet till 56% (Shoguns förklaring). Som med alla undersökningar är det intressant att uppdatera kunskapsbasen.

Med tankepå att tråden bytte namn häromsisten är det väl dessutom lämpligt att peta in en ny poll för att återspegla det nuvarande namnet. Föregående resultat torde väl vara möjligt samt rätt och riktigt att presentera inom parentes.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Låt den vara kvar, även om det är en stor skamfläck för forumet. Likadant som delar av berlin muren finns kvar, eller Auschwitz lägren, är det viktigt att minnas människans mörka sida. Never forget...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Huzzbutt:

Nu är det ju inte valfusk det gäller.
Eller till viss del, resultatet har varit runt 45% SD med undantag för det avpixlat relaterade hoppet till 56% (Shoguns förklaring). Som med alla undersökningar är det intressant att uppdatera kunskapsbasen.

Med tankepå att tråden bytte namn häromsisten är det väl dessutom lämpligt att peta in en ny poll för att återspegla det nuvarande namnet. Föregående resultat torde väl vara möjligt samt rätt och riktigt att presentera inom parentes.

Tyvärr är nog enda alternativet en ny trådstart

Skrivet av Swiifty:

Låt den vara kvar, även om det är en stor skamfläck för forumet. Likadant som delar av berlin muren finns kvar, eller Auschwitz lägren, är det viktigt att minnas människans mörka sida. Never forget...

Stor skamfläck för forumet känns aningen långsökt.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Den SD ivrande sidan har knappt yttrat sig på ett halvår nu.

Vad menar du?
Valiumballong, shogun-r med flera har varit aktiva ganska mycket nyligen?

Skapa en ny tråd om du vill veta läget just nu.

Skrivet av ilstallione:

Stor skamfläck för forumet känns aningen långsökt.

Det tycker inte jag.
Även om det inte handlar så mycket om forumet i sig som var den politiska debatten ligger bland internetaktiva, teknikintresserade personer som "bryr sig om politik".

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kilroy:

Det tycker inte jag.
Även om det inte handlar så mycket om forumet i sig som var den politiska debatten ligger bland internetaktiva, teknikintresserade personer som "bryr sig om politik".

Är redan avhandlat i tråden, slutsatsen var/är att denna poll inte är representativ för forumets medlemmar med tanke på att den ligger i ÖÄ.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Är redan avhandlat i tråden, slutsatsen var/är att denna poll inte är representativ för forumets medlemmar med tanke på att den ligger i ÖÄ.

Därav "bryr sig om politik".

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kilroy:

Därav "bryr sig om politik".

Och majoriteten av forumets medlemmar bryr sig uppenbarligen inte. Därav "denna poll inte är representativ för forumets medlemmar".

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Och majoriteten av forumets medlemmar bryr sig uppenbarligen inte. Därav "denna poll inte är representativ för forumets medlemmar".

Nej, men forumets "politiskt intresserade" medlemmar.
Och den representerar det ointresse som finns hos dom andra så den är representativ på så sätt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kilroy:

Nej, men forumets "politiskt intresserade" medlemmar.
Och den representerar det ointresse som finns hos dom andra så den är representativ på så sätt.

Var känner du att detta ska leda till?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Var känner du att detta ska leda till?

Ingenting.
Jag ville säga mitt och nu har jag det sagt.

Permalänk
Medlem

Samtliga riksdagspartier? Kollektivister
Piratpartiet? Håller inte med deras nya politik då den mer liknar riksdagspartiernas idag än vad den gjorde när jag tidigare var medlem.

Kort sagt är jag väldigt kluven vilka mina röster ska gå till. Hittills verkar PDF vettigast, även om jag inte är helt övertygad.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Tyvärr är nog enda alternativet en ny trådstart

Stor skamfläck för forumet känns aningen långsökt.

Var lite skämtaktigt sagt. Dock tycker jag att rösta på ett nationalistiskt parti är ett steg bak i tiden, oavsett vad man tycker om Sveriges invandringspolitik.

Permalänk
Medlem

Nu är den äntligen här, kursen "Tillämpning av shari’a i Sverige och EU"! För alla er som väntat finns den nu på Lunds universitet, 7,5 p.

Och till alla er som har mage att påstå att det finns någonting som kan liknas vid islamisering av det svenska samhället så visar detta absolut hur fel ni har.. Eller.. ehum. var det tvärt om? :>

"Muslimska grupper har ibland föreslagit att shari´a ska erkännas i svensk och europeisk lagstiftning. Detta bemöts ofta som krav på att införa hududstraff. Men vad är egentligen shari´a och vad menar olika grupper när de talar om dess tillämpning? Vad många inte vet att shari´a redan tillämpas här. Det sker som inofficiell rådgivning i muslimska församlingar men också i svenska domstolar inom ramen för internationell privaträtt. De handlar då om muslimska staters familjelagar, vilka bygger på shari´a. Kursen tar upp den islamiska rättstraditionens utveckling efter islams uppkomst och hur shari´as roll förändrats i de moderna muslimska nationalstaterna. Fokus är på shari´as tillämpning i Sverige och Europa och hur svenska och europeiska domstolar i praktiken tolkar begrepp ur den islamiska rättstraditionen."

http://www.lu.se/lubas/i-uoh-lu-MOSA30

Islamisering PFFT!