Att köpa baslåda till bilen, flera problem.

Permalänk
Medlem

Att köpa baslåda till bilen, flera problem.

Okej nu vet jag att detta forum är för datorer, men detta är mitt forum och jag misstänker att det finns en och annan intresserad och hjälpsam person här med!

Jag har en Saab 9000 som jag alltså vill uppgradera mitt ljud i.

1. Jag vill ha Bluetooth i min bilstereo, detta finns i de som kostar 1100kr+ Men det finns även i en för 650kr Så första frågan är alltså vad är det som är sämmre med den billigare vs den dyrare ?

Billig: http://www.brl.se/sv/artiklar/pioneer-mvh-350bt.html
Dyr: http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och-bild-i-bil/bilstereo/c...

2. Jag tror jag har bestämt mig för denna baslåda och funderar på vad jag ska ha för slutsteg. Lådan är på 1200W PEAK och 600W RMS@2ohm.
Nu undrar jag alltså vad jag ska ha för slutsteg, som jag fattat det ska jag ha ett på 600W minst. Det GAS slutsteg som finns på BRL känns väldigt dyrt om man jämför med det slutsteg från sony.

Sony: http://www.blocket.se/stockholm/Sony_XM_GTR3301D_digitalt_MON...
GAS: http://www.brl.se/sv/artiklar/gas-pro600.html
Baslådan: http://www.brl.se/sv/artiklar/mtx-rt10x3ds-3x10-tum.html

Tack på förhand

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kardizz:

Okej nu vet jag att detta forum är för datorer, men detta är mitt forum och jag misstänker att det finns en och annan intresserad och hjälpsam person här med!

Jag har en Saab 9000 som jag alltså vill uppgradera mitt ljud i.

1. Jag vill ha Bluetooth i min bilstereo, detta finns i de som kostar 1100kr+ Men det finns även i en för 650kr Så första frågan är alltså vad är det som är sämmre med den billigare vs den dyrare ?

Billig: http://www.brl.se/sv/artiklar/pioneer-mvh-350bt.html
Dyr: http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och-bild-i-bil/bilstereo/c...

2. Jag tror jag har bestämt mig för denna baslåda och funderar på vad jag ska ha för slutsteg. Lådan är på 1200W PEAK och 600W RMS@2ohm.
Nu undrar jag alltså vad jag ska ha för slutsteg, som jag fattat det ska jag ha ett på 600W minst. Det GAS slutsteg som finns på BRL känns väldigt dyrt om man jämför med det slutsteg från sony.

Sony: http://www.blocket.se/stockholm/Sony_XM_GTR3301D_digitalt_MON...
GAS: http://www.brl.se/sv/artiklar/gas-pro600.html
Baslådan: http://www.brl.se/sv/artiklar/mtx-rt10x3ds-3x10-tum.html

Tack på förhand

Känns som om vilken som av dom enheterna fungerar för ditt ändamål . Så jag hade nog valt Pioneer enheten. Sen så skulle jag nog tagit Sony steget. Både Gas och Sony steget har samma RMS uteffekt vid 2 ohm så det känns mindre motiverat att betala mer för ett Gas steg inget av dom verkar vara bättre än det andra vad jag kan se iaf. Peak effekt skall du aldrig bry dig om när det kommer till Stereo det är försäljnings siffror för dom mindre begåvad. Ungefär som när Elgiganten flashar i rubrik rader och reklam med att datorn har 8gb ram minne precis som om det vore det dyra.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Känns som om vilken som av dom enheterna fungerar för ditt ändamål . Så jag hade nog valt Pioneer enheten. Sen så skulle jag nog tagit Sony steget. Både Gas och Sony steget har samma RMS uteffekt vid 2 ohm så det känns mindre motiverat att betala mer för ett Gas steg inget av dom verkar vara bättre än det andra vad jag kan se iaf. Peak effekt skall du aldrig bry dig om när det kommer till Stereo det är försäljnings siffror för dom mindre begåvad. Ungefär som när Elgiganten flashar i rubrik rader och reklam med att datorn har 8gb ram minne precis som om det vore det dyra.

Tack! Det känns ju som det är mycket man borde förlora på eftersom den kostar typ 50%, dock kan det ju va att den inte har cdläsare. Jag har hört att det var något sådant med peak men kom inte riktigt ihåg hur det var ^^!

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk
Medlem

Pioneer'en saknar väl cd läsare ser det ut som om den inte är bakom en fällbar front men kenwooden har ju en cdslot.
I övrigt verkar det vara ungefär lika kenwood har en något bättre lågnivå signal men bara en (högre volt och ger då mindre störningar om man har dålig kabel) men pioneer har 2st lågnivå ut pioneer har ett hög och lågpass filter kenwood bara ett lågpass.

Så allt som allt så ser pioneer ut som det bättre köpet enligt mig.

Sen förstärkare så behöver du inte alls ha ett som har samma max,rms watt som bas lådan det billigaste dls mono steget på brl skulle säkert funka fint det med men visst får du ut lite mer ljudtryck om du tar ett bättre slutsteg men skillnaden är inte stor.
Det är då mer skillnad i ljudkvaliten ur själva förstärkaren och även hur pass bra dom klarar av att pressas utan att klippa (dvs skicka ut likström till högtalarna vilket är VÄLDIGT skadligt) och detta är det mestadels så att ju dyrare desto bättre är dom på dessa två områden.
En sak är att om du tar en förstärkare som har samma heller högre rms watt än vad högtalaren har så är detta bara bra och absolut inget skadligt för den kommer då att klara av att hantera högtalarkonen och att inte klippa för att du inte använder 100% heller mer av vad den klarar av.
Det är dock skadligt OM du vrider på så pass mycket att högtalaren slår i botten (vilket skadar talspolen) heller att talspolen lämnar magneten (vilket då kan inebära att högtalarkonen "fastnar" i ett utspänt läge om talspolen inte går ner i magneten igen heller att talspolen kan skadas om den inte går i 100% rakt).

Vad har du för högtalare i övrigt? och hur driver du dom?

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Pioneer'en saknar väl cd läsare ser det ut som om den inte är bakom en fällbar front men kenwooden har ju en cdslot.
I övrigt verkar det vara ungefär lika kenwood har en något bättre lågnivå signal men bara en (högre volt och ger då mindre störningar om man har dålig kabel) men pioneer har 2st lågnivå ut pioneer har ett hög och lågpass filter kenwood bara ett lågpass.

Så allt som allt så ser pioneer ut som det bättre köpet enligt mig.

Sen förstärkare så behöver du inte alls ha ett som har samma max,rms watt som bas lådan det billigaste dls mono steget på brl skulle säkert funka fint det med men visst får du ut lite mer ljudtryck om du tar ett bättre slutsteg men skillnaden är inte stor.
Det är då mer skillnad i ljudkvaliten ur själva förstärkaren och även hur pass bra dom klarar av att pressas utan att klippa (dvs skicka ut likström till högtalarna vilket är VÄLDIGT skadligt) och detta är det mestadels så att ju dyrare desto bättre är dom på dessa två områden.
En sak är att om du tar en förstärkare som har samma heller högre rms watt än vad högtalaren har så är detta bara bra och absolut inget skadligt för den kommer då att klara av att hantera högtalarkonen och att inte klippa för att du inte använder 100% heller mer av vad den klarar av.
Det är dock skadligt OM du vrider på så pass mycket att högtalaren slår i botten (vilket skadar talspolen) heller att talspolen lämnar magneten (vilket då kan inebära att högtalarkonen "fastnar" i ett utspänt läge om talspolen inte går ner i magneten igen heller att talspolen kan skadas om den inte går i 100% rakt).

Vad har du för högtalare i övrigt? och hur driver du dom?

Okej, Tack för ett bra svar! Just nu så har jag ett par helt okej högtalare i hatthyllan men de som sitter i instrumentbrädan är desto sämre så de hade jag tänkt byta ut mot ett par http://www.brl.se/sv/artiklar/gas-silver-gs420p.html Som jag tänkte driva direkt från stereon.

Så som jag känner nu så lägger jag nog ut lite mer pengar på GAS slutsteget pga av att sidan som säljer det andra verkar lite smått skum. Säljer det på blocket för 1295:- och säger att ordinarie pris är 3495:- På hemsidan kostar det 2000:-

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk
Medlem

Ska även fråga om det följer med en baskontroll med slutsteget eller om man måste köpa det separat?

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kardizz:

Okej nu vet jag att detta forum är för datorer, men detta är mitt forum och jag misstänker att det finns en och annan intresserad och hjälpsam person här med!

Ta en titt på detta steget, prisvärt som attans!
http://www.dbakuten.se/ovriga/kicker/slutsteg-1-kanal/kicker-...

Jämfört med ditt val av GAS "Pro" 600 så har Kicker högre avsäkring med 100A, lägre dist och är ett klass-D. Och gainremote ingår.
Klass-D har mycket högre verkningsgrad än ett A/B. 80-90% kontra 50%. Och passar därför väldigt bra till att just driva basar.

Ett bra och stabilt slutsteg vill du ha, tro mig. Spara hellre en tusenlapp på bas/baslåda och välj ett bättre steg istället.(Talar av egen erfarenhet)
Men enligt MTX själva så rekommenderar de sitt egna 500.1 steg, d.v.s 500w @2ohm. Så GAS steget klarar att driva det utan vidare, men för 300:- extra får du ett Kicker som sjunger kvalité, det kan man inte säga om GAS, enligt mig.

Watt hit och watt dit. Andra faktorer spelar också in. Just i ditt fall och även i mitt fall(jag har långt ifrån några High-end grejer i bilen) kan det kanske kvitta, men det säger sig självt att någonting mer än antal watt skiljer åt, när två olika slutsteg lämnar säg 700wrms @ 2ohm vardera.
Ena steget kostar 2000:- och det andra 8000:-. Samma mängd watt, jovisst. Men kvalitén på watten är inte densamma.
Olika mängd dist osv osv.

Får du plats med den där 3x10" lådan i en 9000?
Har byggt lite ljud i min 9-5 och en så stor låda tror inte jag att jag får plats med.

Jag gjorde det enkelt för mig och köpte en färdig baslåda från Alpine, med ett 12" element. Pumpar på rätt hyggligt.
Har inte hört den där 3x10" varianten från MTX, men den ser väldigt trevlig ut måste jag säga.

Sen måste jag tipsa dig om JL Audio i brädan, tror 9-5an har 3.5" där fram. Vilket lyft för ljudet alltså. Otroligt bra.
3.5" http://www.dbakuten.se/ovriga/jl-audio/koaxialer/jl-audio-tr3...
4" http://www.dbakuten.se/ovriga/jl-audio/koaxialer/jl-audio-tr4...

Bjuder på lite bilder.
3.5" JL

Steg + 1F kondning.

Låda + HU

Lycka till! Och glöm inte byggbilder. Och snåla inte på tjockleken när det gäller kablarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Ta en titt på detta steget, prisvärt som attans!
http://www.dbakuten.se/ovriga/kicker/slutsteg-1-kanal/kicker-...

Jämfört med ditt val av GAS "Pro" 600 så har Kicker högre avsäkring med 100A, lägre dist och är ett klass-D. Och gainremote ingår.
Klass-D har mycket högre verkningsgrad än ett A/B. 80-90% kontra 50%. Och passar därför väldigt bra till att just driva basar.

Ett bra och stabilt slutsteg vill du ha, tro mig. Spara hellre en tusenlapp på bas/baslåda och välj ett bättre steg istället.(Talar av egen erfarenhet)
Men enligt MTX själva så rekommenderar de sitt egna 500.1 steg, d.v.s 500w @2ohm. Så GAS steget klarar att driva det utan vidare, men för 300:- extra får du ett Kicker som sjunger kvalité, det kan man inte säga om GAS, enligt mig.

Watt hit och watt dit. Andra faktorer spelar också in. Just i ditt fall och även i mitt fall(jag har långt ifrån några High-end grejer i bilen) kan det kanske kvitta, men det säger sig självt att någonting mer än antal watt skiljer åt, när två olika slutsteg lämnar säg 700wrms @ 2ohm vardera.
Ena steget kostar 2000:- och det andra 8000:-. Samma mängd watt, jovisst. Men kvalitén på watten är inte densamma.
Olika mängd dist osv osv.

Får du plats med den där 3x10" lådan i en 9000?
Har byggt lite ljud i min 9-5 och en så stor låda tror inte jag att jag får plats med.

Jag gjorde det enkelt för mig och köpte en färdig baslåda från Alpine, med ett 12" element. Pumpar på rätt hyggligt.
Har inte hört den där 3x10" varianten från MTX, men den ser väldigt trevlig ut måste jag säga.

Sen måste jag tipsa dig om JL Audio i brädan, tror 9-5an har 3.5" där fram. Vilket lyft för ljudet alltså. Otroligt bra.
3.5" http://www.dbakuten.se/ovriga/jl-audio/koaxialer/jl-audio-tr3...
4" http://www.dbakuten.se/ovriga/jl-audio/koaxialer/jl-audio-tr4...

Bjuder på lite bilder.

Lycka till! Och glöm inte byggbilder. Och snåla inte på tjockleken när det gäller kablarna.

Jag la beställningen inna jag stack till jobbet vid 19, Blev med gas-slutsteget för att jag inte riktigt vet vart jag står gällande det och jag kommer personligen inte märka någon skillnad då just ljud inte är min starkaste sida (än). Jag köpte GAS silver till brädan, vet inte riktigt varför men bra pris + kommentarerna var positiva. Gällande slutsteg och märken så har jag inte riktigt betämt mig, många av de "seriösa" bil/ljud byggarna använder gas, om det är för att de blir sponsrade eller för att det är bra saker vet jag dock ej ^^. Samt har sätt på forum att folk har skrattat åt de som säger att kicker är kvalité osv så känner att jag måste få en egen känsla för det hela

Storleken, jag hoppas den går in, den är ju ungjefär lika stor som GAS burken med dubbla 12", Min polare har den och jag gjorde en uppskattning på att den borde passa i min bil med, bakluckan är förvånandsvärt stor faktiskt! Ska kolla upp mått, men hur som helst så funderar jag på att köpa ny bil så får väll bli en ny bil om den inte skulle passa

Självklart kommer det massor av bilder! Men förvänta dig inte ett superambitiöst arbete! ^^

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk
Medlem

Jag och en kompis kollade på stereos till honom för bra länge sedan, en försäljare sa då att billiga modeller inte kan streama musik genom bluetooth, utan bara telefonsamtal.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Vad en försäljare säger och vad som är verkligt är ju väldigt ofta två helt skilda saker!
Tex så kan vi ta tv försäljare som alltid säger att plasma drar mer ström och det är hög risk för inbränning men det var för 6-10år sedan detta var sant samtidigt så säger dom inte ett knyst om vilka nackdelar lcd har som sämre svärta,clouding,överdrivna färger.
Med andra ord så är en lcd (och JA led ÄR en lcd det med) oerhört mycket bättre val än plasma enligt säljarna vilket idags läget inte alls är sant längre utan det är så att butikerna tjänar betydligt mer på att sälja en lcd än en plasma och därmed är ju dom överlägsna enligt dom.

Samma sak med 99,9% av alla andra försäljare med den produkt dom tjänar mest på är ju alltid den överlägset bästa för kundens önskemål (även om det i verkligheten hade varit tvärtom).
Inte nog med det utan många försäljare är ju så okunniga om sina produkter att man får veta mer om dom med en 5sek titt på prisjakt det skulle inte alls förvånna mig ett dugg om det inte fanns ett par datorförsäljare som inte ens vet hur man kopplar i ett usb minne.

Jag själv tror inte ett ord på vad en försäljare säger till mig och det gäller inom alla områden behöver jag veta mer innan jag ska köpa nåt så finns internet där man kan få svar man kan lita på från.
Så med andra ord provade ni den "billiga" stereon om det gick att streama över bluetooth heller litade ni på säljaren?

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Ja vi testade de olika modellerna som fanns på BRL och han skippade BT helt och köpte en stereo som gav bättre ljud.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Sakerna finns nu på posten.. bara det att jag inte vet om de finns i katrineholm eller i örebro. så fint är det att det inte står i varken brevet jag fick eller på postens hemsida när man spårar paketen. Allt brevet säger är att det är för stort att lämnas till ordinarie postombud ^^

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.