Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Sjukt seg SSD efter firmware update efter några dagar hjälp. :(

Permalänk
Avstängd

Sjukt seg SSD efter firmware update efter några dagar hjälp. :(

tjena finns det någon här som har samsung 840 basic series SSD ? hur som helst så har jag uppdaterat till nyaste firmware på den och efter några dagar så har jag märkt att när man kommer in i windows när jag har startat datorn så tar det jätte lång tid med att windows ska läsas in med programmen m.m. Vet inte om ni har märkt av samma problem eller? efter att allt är färdig läst av windows så flyter allt på som vanligt men det tar en bra stund innan SSDen har läst klart. :/
jag har ACHI mode aktiverat i bios som jag alltid har haft och har en sata drivrutin från AMD den senaste och en med asmedia controller.
uppskattar till hjälp!.

Visa signatur

Chassi - Fractal Design Define R4 window - Moderkort - ASUS MAXIMUS VII HERO Z97 - Grafikkort ASUS R9 290X 4GB DCII Processor Intel I7 4790K 4.5ghz - Ram minnen Corsair vengeance 8GB 1600Mhz DDR3 SSD Samsung 840 250GB - HDD Seagate barracuda 7200RPM 1TB WD green 1TB 5400RPM
http://www.3dmark.com/fs/5087693

Permalänk
Medlem

Låter spännande, det kanske man skulle testa

Det finns väl en firmwareversion ("1.0" / DXT07B0Q) som går att ladda ned från samsungs sajt, men är ju lite oklart hur många versioner efter den ligger. (Och är ju oklart hur supportat det är att nedgradera firmware, man bör nog backa upp sin data först.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerFX:

tjena finns det någon här som har samsung 840 basic series SSD ? hur som helst så har jag uppdaterat till nyaste firmware på den och efter några dagar så har jag märkt att när man kommer in i windows när jag har startat datorn så tar det jätte lång tid med att windows ska läsas in med programmen m.m. Vet inte om ni har märkt av samma problem eller? efter att allt är färdig läst av windows så flyter allt på som vanligt men det tar en bra stund innan SSDen har läst klart. :/
jag har ACHI mode aktiverat i bios som jag alltid har haft och har en sata drivrutin från AMD den senaste och en med asmedia controller.
uppskattar till hjälp!.

Det beror knappast på uppdateringen av fimware, antagligen är det någon drivrutin eller liknande som inte laddar som det ska.

Pröva att göra en boot trace för att se vad det är som tar tid.