Nya HP Microserver Gen8

Permalänk
Medlem

Tjena!

Kör nu en gammal HP N36L som server (Xpenology). Funderar på byta upp mig då den känns lite seg ibland. Servern används dock inte till något mer än lagring av bilder, filmer, serier och sen spela upp dessa via min HTPC/laptop.

Bör jag titta på en Gen8 eller är det något annat jag borde kolla efter? Läst något om Dell T20 också. Gärna något är prisvärt. Vad föreslår ni?

Permalänk
Inaktiv

Gen8 och T20 är båda ett väldigt bra budgetval. Gen10 skulle jag nog undvika även om instegsmaskinen är rätt så billig.
Största fördelen med Gen8 är att communityt är rätt så stort... kolla bara denna tråd tex.

Om du bara ute efter lagring\streaming (utan transcode) så kanske du skulle kolla på någon färdig NAS lösning?

Permalänk
Medlem

Kan man ens få tag T20s idag? Trodde Dell hade fasat ut dem.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Gen8 och T20 är båda ett väldigt bra budgetval. Gen10 skulle jag nog undvika även om instegsmaskinen är rätt så billig.
Största fördelen med Gen8 är att communityt är rätt så stort... kolla bara denna tråd tex.

Om du bara ute efter lagring\streaming (utan transcode) så kanske du skulle kolla på någon färdig NAS lösning?

Tack för tipsen, som Solaris säger verkar T20 vara utfasad till förmån för T30 som är för dyr för mig. Färdig NAS är jag inte sugen på. Vill gärna kunna köra transcoding.

Skrivet av Solaris:

Kan man ens få tag T20s idag? Trodde Dell hade fasat ut dem.

Verkar inte så om inte begagnad.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Solaris:

Kan man ens få tag T20s idag? Trodde Dell hade fasat ut dem.

Jaha var det därför de var på rea

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Calby:

E3-1265l v2 kräver att du köper en annan kylare annars kommer den gå för varm, ordentligt för varmt med.
E3-1220l v2 däremot går super bra med originalkylaren och du kommer kunna fullt transcoda ca 2 streams samtidigt.

Edit:
Gjorde precis ett test på E3-1265l v2 notera att jag har 65w kylaren.
30min med Prime95 och smallFTTS
Core medeltemp: 77-80c
Max temp: 88c
Fläkt: 60%

iLO CPU-temp: 55c

Den är som sagt och nosar på gränsen redan nu vid medeltemp, den ska inte gå över 85c då är det inge bra alls.
Intel rekommenderar en medeltemp på under "mid 70's" dvs kring 75c.

Ska sen när jag får tid, testa att sätta om CPU kylaren med ny kylpasta (Noctua) då jag idag testade MX4 men tycker att Noctua var bättre då ligger tempen ca 5c mindre, och fläkten var endast på ca 52%.

Så billigaste alternativet är helt klart E3-1220l v2 då slipper du byta kylare (spar ca 1300kr) och den är även billigare och drar mindre el.

45w TPD har 1265L v2 jämnfört med orginal som har 35W TDP. Ska det behöva vara så stor skillnad?

Permalänk
Medlem

@Ledstripes: Ja du, vet inte ja. Men det är sådan stor skillnad iaf.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Calby:

@Ledstripes: Ja du, vet inte ja. Men det är sådan stor skillnad iaf.

Jag såg nu ditt test av 1265lv2. Det måste vara något galet då min 1230v2 kom strax upp över 80C vid full load med original - allt. Visserligen gick fläkten upp i obekvämt hög dB.
Efter jag fräste in 2st 40mm har den aldrig gått över 70C.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Jag såg nu ditt test av 1265lv2. Det måste vara något galet då min 1230v2 kom strax upp över 80C vid full load med original - allt. Visserligen gick fläkten upp i obekvämt hög dB.
Efter jag fräste in 2st 40mm har den aldrig gått över 70C.

Skickades från m.sweclockers.com

När jag kollar på testerna på internet så ligger den däromkring med 65w kylaren.
Lika med vanliga kylaren så går den upp mot 90c-100c.

Men har du då kört Prime95 med SmalFFTs på din när du har strax kommit över 80c?
Och kört det i ca 1h?

Edit:
För när jag körde med originalkylaren så gick den upp mot 90-100c med och då trottlade den.

Har bytt moderkort och satt om kylaren 2ggr och samma resultat, kör fläktarna på mid setting i bios.
Så att det skulle vara fel tror jag inte.

Skulle vara om kylaren på något sett är trasig då iofs, men det tror jag inte heller riktigt.
Och så vitt jag kommer ihåg så såg det ut som att hela kylaren hade kontakt med CPU:n.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk

Har bestämt mig för att köpa en gen8 innan de tar slut i lagret, även om de blev några hundralappar dyrare för någon vecka sedan. Tanken är att labba med ESXI med en maskin som är tyst och strömsnål. Jag har en N40L som har fungerat som lagrings-, HTPC- och torrentmaskin i fem år nu så jag är otroligt nöjd med HP:s små maskiner.

Har läst delar av tråden men tänkte bara dubbelkolla så att jag fattat allt rätt. Det som bör göras är alltså:

1. Skaffa en iLO-licens från eBay.
2. Ladda ner en servicepack-ISO med drivrutiner/BIOS från HP.
3. Ladda ner en custom ISO med ESXI för HP Proliant.

Sedan är det bara att tuta och köra?

Någon prestandaskillnad på att ha ESXI på micro-SD kontra USB? Båda skulle kosta ungefär lika mycket.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Medlem

Hej igen,
Nu har vi plockat ihop min microserver här och efter mer samtal till supporten visade det sig att det var bättre att skippa raid helt och hållet. Tanken är nu att ha OS på 250gb ssd och databas på 2TB wd red och backup på en likadan.
Jag köpte faktiskt en akasa k25 (men väntar fortfarande på USB-ström-adaptern).
Processorn (1265) och 16gb ram är istoppade också.
Jag satte en samsung 850pro 250gb i första facket. Dock utan hållare för den jag beställde blev fel så jag tryckte bara fast den på kontakten och den ser ut att sitta ganska stabilt. I fack 2 och 3 satte jag in 2st 2tb wd red 7200.

Nu provade jag precis att starta igång maskinen och cpu och ram osv verkar fungera MEN att inga hårddiskar hittas! Usb sticka med windows creation tool startade den dock igång utan problem.
Behöver jag göra något mer rent fysiskt än att plugga in diskarna? Eller är det någon setup inställning jag måste göra?

Mycket tacksam för hjälp!
/newbie

Permalänk
Medlem
Skrivet av Capitán General:

Har bestämt mig för att köpa en gen8 innan de tar slut i lagret, även om de blev några hundralappar dyrare för någon vecka sedan. Tanken är att labba med ESXI med en maskin som är tyst och strömsnål. Jag har en N40L som har fungerat som lagrings-, HTPC- och torrentmaskin i fem år nu så jag är otroligt nöjd med HP:s små maskiner.

Har läst delar av tråden men tänkte bara dubbelkolla så att jag fattat allt rätt. Det som bör göras är alltså:

1. Skaffa en iLO-licens från eBay.
2. Ladda ner en servicepack-ISO med drivrutiner/BIOS från HP.
3. Ladda ner en custom ISO med ESXI för HP Proliant.

Sedan är det bara att tuta och köra?

Någon prestandaskillnad på att ha ESXI på micro-SD kontra USB? Båda skulle kosta ungefär lika mycket.

Ja på allt 1-3.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikaN87:

Hej igen,
Nu har vi plockat ihop min microserver här och efter mer samtal till supporten visade det sig att det var bättre att skippa raid helt och hållet. Tanken är nu att ha OS på 250gb ssd och databas på 2TB wd red och backup på en likadan.
Jag köpte faktiskt en akasa k25 (men väntar fortfarande på USB-ström-adaptern).
Processorn (1265) och 16gb ram är istoppade också.
Jag satte en samsung 850pro 250gb i första facket. Dock utan hållare för den jag beställde blev fel så jag tryckte bara fast den på kontakten och den ser ut att sitta ganska stabilt. I fack 2 och 3 satte jag in 2st 2tb wd red 7200.

Nu provade jag precis att starta igång maskinen och cpu och ram osv verkar fungera MEN att inga hårddiskar hittas! Usb sticka med windows creation tool startade den dock igång utan problem.
Behöver jag göra något mer rent fysiskt än att plugga in diskarna? Eller är det någon setup inställning jag måste göra?

Mycket tacksam för hjälp!
/newbie

Har du satt på ACHI inne i bios? Du måste ha den på det för att kunna boota från ssd i bay 1.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

@Calby:
Japp har testat AHCI, legacy och raid men inga diskar upptäcks, varken i setup eller windows installation. Långt kvar till att boota från SSD

Permalänk
Medlem

@ErikaN87: Okej, då vet jag faktist inte ta ur alla diskar förutom SSD:n som du har i bay 1 och sätt dne på ACHI.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Capitán General:

Har bestämt mig för att köpa en gen8 innan de tar slut i lagret, även om de blev några hundralappar dyrare för någon vecka sedan. Tanken är att labba med ESXI med en maskin som är tyst och strömsnål. Jag har en N40L som har fungerat som lagrings-, HTPC- och torrentmaskin i fem år nu så jag är otroligt nöjd med HP:s små maskiner.

Har läst delar av tråden men tänkte bara dubbelkolla så att jag fattat allt rätt. Det som bör göras är alltså:

1. Skaffa en iLO-licens från eBay.
2. Ladda ner en servicepack-ISO med drivrutiner/BIOS från HP.
3. Ladda ner en custom ISO med ESXI för HP Proliant.

Sedan är det bara att tuta och köra?

Någon prestandaskillnad på att ha ESXI på micro-SD kontra USB? Båda skulle kosta ungefär lika mycket.

En fråga: Vad är iLO? Har en Microserver Gen8, men aldrig ens funderat på vad detta är för något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ledstripes:

En fråga: Vad är iLO? Har en Microserver Gen8, men aldrig ens funderat på vad detta är för något.

https://en.wikipedia.org/wiki/HP_Integrated_Lights-Out

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikaN87:

Hej igen,
Nu har vi plockat ihop min microserver här och efter mer samtal till supporten visade det sig att det var bättre att skippa raid helt och hållet. Tanken är nu att ha OS på 250gb ssd och databas på 2TB wd red och backup på en likadan.
Jag köpte faktiskt en akasa k25 (men väntar fortfarande på USB-ström-adaptern).
Processorn (1265) och 16gb ram är istoppade också.
Jag satte en samsung 850pro 250gb i första facket. Dock utan hållare för den jag beställde blev fel så jag tryckte bara fast den på kontakten och den ser ut att sitta ganska stabilt. I fack 2 och 3 satte jag in 2st 2tb wd red 7200.

Nu provade jag precis att starta igång maskinen och cpu och ram osv verkar fungera MEN att inga hårddiskar hittas! Usb sticka med windows creation tool startade den dock igång utan problem.
Behöver jag göra något mer rent fysiskt än att plugga in diskarna? Eller är det någon setup inställning jag måste göra?

Mycket tacksam för hjälp!
/newbie

Det skulle vara intressant om du sen när allt fungerar, kör Prime95 i ca 40-60min för att se hur tempraturen är med originalkylaren.
Kör det på SmallFFTs och så laddar du ner OpenHardwareMonitor så ser du hur mycket core temp den är på som max.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Jag såg nu ditt test av 1265lv2. Det måste vara något galet då min 1230v2 kom strax upp över 80C vid full load med original - allt. Visserligen gick fläkten upp i obekvämt hög dB.
Efter jag fräste in 2st 40mm har den aldrig gått över 70C.

Skickades från m.sweclockers.com

Säker att du körde Prime95 med SmallFTTs i ca 40min?

Jag körde ett till test nu och då låg fläkten på ca 57% och tempraturen ligger på core'sen (alla 4:a) mellan 75 - 80c dvs den pendlar dom hoppar lite.

Funderar om ja ska sätta dit originalkylaren imorgon bara för att se vad jag får för resultat med den.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Skrivet av ErikaN87:

@Calby:
Japp har testat AHCI, legacy och raid men inga diskar upptäcks, varken i setup eller windows installation. Långt kvar till att boota från SSD

Det är inte så att ni glömt stoppa tillbaka (eller sitter dåligt) sas kabeln (den som går från hårddiskburarna till moderkoretet) när ni bytte processor ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Det skulle vara intressant om du sen när allt fungerar, kör Prime95 i ca 40-60min för att se hur tempraturen är med originalkylaren.
Kör det på SmallFFTs och så laddar du ner OpenHardwareMonitor så ser du hur mycket core temp den är på som max.

Jag har redan monterat akasan tyvärr ..väntar bara på sladden

Skrivet av nokialogoshop:

Det är inte så att ni glömt stoppa tillbaka (eller sitter dåligt) sas kabeln (den som går från hårddiskburarna till moderkoretet) när ni bytte processor ?

Jo jag funderar på om det kan vara så. Vilken sladd är det? (finns det möjligtvis någon bild nånstans?)

Permalänk
Medlem

Behöver jag förresten uppdatera BOIS eller någon drivrutin? Det är den nya varianten med den lilla ljusgröna rektangeln på framsidan

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikaN87:

Jag har redan monterat akasan tyvärr ..väntar bara på sladden

Jo jag funderar på om det kan vara så. Vilken sladd är det? (finns det möjligtvis någon bild nånstans?)

Det är en svart "tjock" sladd som är brevid EL-sladden som går in i moderkortet.

Skrivet av ErikaN87:

Behöver jag förresten uppdatera BOIS eller någon drivrutin? Det är den nya varianten med den lilla ljusgröna rektangeln på framsidan

Kör den seanste SPP inne i Windows så kommer den uppgradera allt som du behöver uppgrader/uppdatera.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikaN87:

@Calby:
Japp har testat AHCI, legacy och raid men inga diskar upptäcks, varken i setup eller windows installation. Långt kvar till att boota från SSD

Har du lagt till drivrutinen för din controller under Windows installationen?
Om jag inte minns fel så måste du installera drivrutin för B120i innan Windows hittar diskarna.
Finns ett alternativ som heter "Load driver" när du kommer till stället där du ska välja din disk att installera på.

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Medlem

@Calby: hur ser kontakten ut?

Permalänk
Medlem

@depalma: B120i är väl mjukvaru-raid om jag förstått det rätt. Och det ska jag ju inte köra nu är planen. Dessutom hittar jag ingen drivrutin för Samsung 850 pro..

Permalänk
Skrivet av ErikaN87:

@Calby: hur ser kontakten ut?

så här ser den kontakten ut:
http://www.3m.co.uk/intl/uk/Interconnect/ProductImages/Thumbn...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikaN87:

@depalma: B120i är väl mjukvaru-raid om jag förstått det rätt. Och det ska jag ju inte köra nu är planen. Dessutom hittar jag ingen drivrutin för Samsung 850 pro..

Någon drivrutin för SSD:n behövs inte. Det är till controllern, dvs B120i du måste ha en drivrutin. Oavsett om du ska köra med raid funktionerna eller ej. Någon mjukvaruraid är det inte vad jag vet.

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av depalma:

Har du lagt till drivrutinen för din controller under Windows installationen?
Om jag inte minns fel så måste du installera drivrutin för B120i innan Windows hittar diskarna.
Finns ett alternativ som heter "Load driver" när du kommer till stället där du ska välja din disk att installera på.

Behövs inte, man behöver inga drivrutiner för controllern för en clean install.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Gällande kylning och e3-1265l v2

Jag kollade på denna video med e3-1265l v2 där han har modifierat original kylaren med två fläktar i pull-and-push.
Och när han kör medium på chassifläkten (4:24 min in i filmen) då når han max tempratur på 74-77c efter ca 1h (6:47min in i filmen).
https://www.youtube.com/watch?v=uH9WLhDMyJU

(OBS! Han har inga HDD's i bay'sen så det underlättade ju iofs för han i testet, men lägg på ca 5c eller liknande om alla bay's har HDD's i sig)

Och jag tror att hans modifikation är bättre än 65w kylaren om jag ska vara ärlig.

Så att köra e3-1265l v2 med endast originalkylaren är nog inte att rekommendera faktist.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V