Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Det där ser ju riktigt bra ut men om du hade haft lite högre teststorlek, ~4000MB som i IBT så hade det varit mer förlitligt.

Inga problem, förresten, det är trevligt att få hjälpa till och utbyta erfarenheter.

Laborerat något med högre LLC-nivå och lägre grundvolt?
Min går ner till ca. 1,26 vid idle och ca. 1,3 vid full load och det fungerar som sagt riktigt bra.

Måste säga att Linx Gflops känns väldigt "random".

1.34vcore:

1.35vcore:

Båda tester gjorda precis efter en omstart. Och orkade inte köra 4095MB, tar sån tid. Så hoppas 2048MB säger tillräckligt.

Testade LLC men behöver testa mer ordentligt. Fick bluescreen när jag körde Linx LLC 7 och 1.28vcore med 4096mb-testet. Dock körs det fortfarande i ungefär samma volt. 1.34x - 1.38x, går aldrig under 1.34x.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbebandy:

om nu min oc är instabil, hur mycket vciore är att rekomendera för att lägga till?

brukar läga till 0,015 för varje blåskärm...

Ja, det är ingen dum tumregel men du får ställa dig själv frågan: Hur viktiga saker gör jag på datorn?
Om du verkligen aldrig blåskärmar annars och "bara" spelar så..

Skrivet av lossah:

Måste säga att Linx Gflops känns väldigt "random".

1.34vcore:
http://oi40.tinypic.com/359b6tf.jpg

1.35vcore:
http://oi43.tinypic.com/oh7rma.jpg

Båda tester gjorda precis efter en omstart. Och orkade inte köra 4095MB, tar sån tid. Så hoppas 2048MB säger tillräckligt.

Testade LLC men behöver testa mer ordentligt. Fick bluescreen när jag körde Linx LLC 7 och 1.28vcore med 4096mb-testet. Dock körs det fortfarande i ungefär samma volt. 1.34x - 1.38x, går aldrig under 1.34x.

Tror din volt är tillräcklig och bra men kolla närmare på LLC-nivån om du vill få ner värmen och strömförbrukningen lite i idle.
Har du fixat nåt med core parking?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Tror din volt är tillräcklig och bra men kolla närmare på LLC-nivån om du vill få ner värmen och strömförbrukningen lite i idle.
Har du fixat nåt med core parking?

Laddade ner programmet han gjorde och kör på disablat helt och hållet.

Ska testa LLC-inställningar mer seriöst under natten. Dock ska jag uppdatera bios till UEFI när jag fått mitt usb-minne så antar att jag ev. får fiffla med alla inställningar igen.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Laddade ner programmet han gjorde och kör på disablat helt och hållet.

Ska testa LLC-inställningar mer seriöst under natten. Dock ska jag uppdatera bios till UEFI när jag fått mitt usb-minne så antar att jag ev. får fiffla med alla inställningar igen.

Man vinner närmast ingenting på att ha core parking aktiverat, alls. Testade lite snabbt att köra med default core parking och helt off med "High" och 10 rundor i IBT och skillnaden var tydlig: det blev jämnare resultat och högre "speed" med det avstängt. Kommer inte åt min skydrive via den här datorn men har resultaten uppladdade där.
Varför jag föreslog för dig att slå av core parking var för att någon på techpowerup: s forum (tror jag) hade som förklaring till att hoppande Gflopsresultat berodde på Windows core parking.

Lycka till! och återkom gärna.
(sitter på jobbet just nu och fram till 07, så jag kommer att kika in här då o då, om arbetet tillåter förstås )

Permalänk
Medlem

jag arbetar i princip inget alls på den här datorn, så det är inte så stor fara om det blåskärmar, men vill ha en stabil överklock ;D

sen en lite off topic fråga: hur byter man användar namn? det här namnet reffererar till en "yngre" verision av mig har inte det någon vart längre

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.