Microsoft kovänder om Xbox One DRM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Safta20:

Finns det någon som använder skiva för att ladda appar i smartphone? Finns det någon som använder skiva för musik? Streamtjänster som Spotify och NAS är så populärt att jag lyckades inte ens ge bort min skivsamling gratis! Finns det någon som ser film på skiva? Det är väl TV och Streamtjönster som Netflix som gäller. Hur installeras din programvara på jobbet? Ja inte med skiva i alla fall.

JAG FATTAR INTE varför spelcommunityn är så kära i dessa skivor som måste sättas in för att spela. Är det samhällets mest konservativa community idag? Jaja nu har de fått som de vill i alla fall.

Jag har en LP-samling 250 skivor och jag samlar på Collector Edition utgåvor av både filmer och spel. Så ja... Jag använder skivor. Det förhindrar dock inte mig att använda varken Spotify eller Netflix.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Safta20:

Steam offline som du pratar är samma princip som i Xbox. Dvs du behöver för vissa spel inte ständigt va uppkopplad mot internet. För vissa spel kan man va offline så länge som 2 veckor på steam. Men vanligtvis oftare. På Xbox var det tänkt att alltid vara en gång per dygn.

Och återigen. Varken Steam, iOS, Android eller något annat tidigare drm har försökt tillåta andrahandsmarknad, nu har du och några till bakåtsträvare lyckats skjuta upp denna framtid.

Så man är bakåtsträvande för att man vill kunna ha tillgång till sina spel offline eller inte tycker om DRM som både publishers och spelföretagen eller tillverkare trycker ner i halsen på en?

Istället för att försöka motverka pirater så skapar dessa bara fler pirater och skadar normala människor som faktiskt köper deras spel.

Sedan när man nämner att man inte köper en sådan eller liknande produkt för att det går mot någons värderingar så är man fan bakåtsträvande idiot.

Edit, sedan skulle det vara några personer som inte tyckt om detta så skulle Microsoft fortsatt på samma spår istället för att vända helt.

Also ta en titt här angående Steams offline läge eftersom det verkar som du sprider felaktig informationen antingen på grund av okunskap eller helt enkelt FUD.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixozuxiz:

Båda konsollerna är lika fria, diskutera om vad som är bättre på vardera skulle ta allt för långtid. Damage control är bra i detta fallet, de vann tillbaks min respekt genom att ändra på det här! Använder du ordet "spionage" och "Kinect" i samma mening, så blir det lätt så att man tolkar det som att du menar det så.

Var, när och hur uppfattade du det som att du MÅSTE använda Kinect för att spela?
Precis det jag trodde!

Jag använde aldrig ordet "spionage" i mitt första inlägg, det var han som svarade mig som använde det ordet. Man måste ha Kinect inkopplat för att kunna använda sitt xBox, sedan om man kan "pausa" kinectet är en annan sak. Så om ditt kinect går sönder så kan du inte spela spel, även ifall spelen i sig inte behöver kinectet.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem

Detta räddade delvis xboxen.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Så man är bakåtsträvande för att man vill kunna ha tillgång till sina spel offline eller inte tycker om DRM som både publishers och spelföretagen eller tillverkare trycker ner i halsen på en?

Istället för att försöka motverka pirater så skapar dessa bara fler pirater och skadar normala människor som faktiskt köper deras spel.

Sedan när man nämner att man inte köper en sådan eller liknande produkt för att det går mot någons värderingar så är man fan bakåtsträvande idiot.

Edit, sedan skulle det vara några personer som inte tyckt om detta så skulle Microsoft fortsatt på samma spår istället för att vända helt.

Also ta en titt här angående Steams offline läge eftersom det verkar som du sprider felaktig informationen antingen på grund av okunskap eller helt enkelt FUD.

De som tjänar mest pengar på folk som har den inställningen som du har är affärer som Gamestop och Wallmart. De vill sälja med marginaler. Det kan de inte göra med produkter som säljs över internet.

Och ja du är en bakåtsträvare om du måste vara offline. Det finns så mycket mer information och processorkraft ute på internet än vad det finns i ditt vardagsrum. Du kanske inte märker så stor skillnad med dagens gamla konsoller från början av 2000-talet. Men du kommer märka skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag ser hela tiden referenser till Steams offline läge, men är det någon som faktiskt använder det? Jag tycker det är en bra grej med DRM så länge man tillåter försäljning av begagnade spel vilket Microsoft hade tillåtit. Det ger mer pengar till utvecklarna och dom kan komma med fler bra spel till oss.

Titta bara vad som händer med t.ex. IO Interactive, hade de fått in mer pengar så kanske de kunde fortsatt att göra fler titlar än endast Hitman.

Visa signatur

Intel Core i7-7700K | EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair Dominator Platinum 32GB 3600MHz | MSI Z270 Xpower Gaming Titanium | 2x Samsung 960 Pro 512 GB (Raid 0) | Samsung 850 EVO 1 TB | 6 TB HDD | EVGA SuperNOVA 1200 P2 | Case Labs STH10 | Acer X34A Predator | LG 40UF675V |

Permalänk

Pootis :3

Visa signatur

Intel core i7 4770k 4.4ghz|Msi 780 Lightning bios (skyn3t)|Msi Mpower Z87|16Gb,kingston hyperX predator,2400 MhZ| windows 8.1 Pro|H100 crosshair|Cooler Master HAF X|Antec High Current Gamer 900W 80+Bronze|smartPhone Lg g2 32Gb
Headset| logitech g430

Permalänk
Medlem
Skrivet av Safta20:

De som tjänar mest pengar på folk som har den inställningen som du har är affärer som Gamestop och Wallmart. De vill sälja med marginaler. Det kan de inte göra med produkter som säljs över internet.

Och ja du är en bakåtsträvare om du måste vara offline. Det finns så mycket mer information och processorkraft ute på internet än vad det finns i ditt vardagsrum. Du kanske inte märker så stor skillnad med dagens gamla konsoller från början av 2000-talet. Men du kommer märka skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag köper varken på Gamestop, Wallmart, Amazon eller Target. Senaste köpen jag gjort är direkt från http://www.eveonline.com/ eller https://www.humblebundle.com/.

Senaste AAA spelet jag köpt är Battlefield 3 från origin vilket jag ångrar eftersom spelet har försvunnit ur min katalog helt magiskt.... Steam har jag också där jag flitigt använder offline läge, vare sig det är när man reser runt eller är i lägen där det inte finns internet. Även vid LAN då exempelvis portar är blockerade.

Snälla förklara med med denna enorma processorkraft som jag missar när jag vill spela mitt spel singleplayer offline på en båt eller utomlands där jag inte har tillgång till internet.

Jag har inga större problem att företagen försöker få bort andrahandsmarknaden från företag som mjölkar dock så är inte always online något vidare koncept jag ställer mig bakom då detta är ett äckligt DRM enligt mig.

Spotify DRM fick mig att avsluta mitt premium konto just på grund av restriktionen av att man måste vara online inom en viss tid samt att man bara lånar musiken vilket blev lite otrevligt när hela katalogen försvann när man var på resande fot fast man varit en stadig betalande kund flera år.

Skrivet av fLipSidE0001:

Jag ser hela tiden referenser till Steams offline läge, men är det någon som faktiskt använder det? Jag tycker det är en bra grej med DRM så länge man tillåter försäljning av begagnade spel vilket Microsoft hade tillåtit. Det ger mer pengar till utvecklarna och dom kan komma med fler bra spel till oss.

Titta bara vad som händer med t.ex. IO Interactive, hade de fått in mer pengar så kanske de kunde fortsatt att göra fler titlar än endast Hitman.

DRM täcker in så mycket mer än bara det där. Du har exempelvis Ubisoft med deras online 24/7 tidigare på sina spel. Tidigare StarForce som var ett otrevligt program som gick igång för att kontrollera en skiva. Eller Sonys otroliga rootkit som installerades när man lyssnade på någon av deras Musik.

DRM av något slag är dåligt. Vissa kan vara acceptabla medans andra inte. Sedan har du någon fakta alls som kan visa en korrelation till piratkopiering och deras inkomster?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Det handlar alltså om att spel köpta på DVD kommer att gå att köra utan internetaccess, man måste istället ha DVD'n i spelaren. Man kan naturligtvis fortfarande köpa spel via nedladdning, och då behöver man !naturligtvis! inte ha nån DVD i.

Jag har kollat, och vad det handlade om är att Microsoft vill fasa ut spel på fysiska media, så de tänkte göra det jobbigare att använda DVD än att ladda ned. Microsoft vill styra användarna till Microsoft-store för att få bättre kontroll över användarna och göra pirateri svårare.

Detta betyder alltså ingenting för den som köper sina spel digitalt, men är en klar seger för de som köper spelen på fysiska media.

Och den som faktiskt trodde att Microsoft nånsin skulle tillåta tio gamers att dela ett inköpt spel har nog inte riktigt tänkt igenom vad det skulle betyda för spelförsäljningen.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem

Och efter att ha läst den artikeln så drabbas ni av en kort euforipuls, och tänker att jaha men fan vad bra, ja men då kanske man skulle satsa på en Xbox one istället för PS4.
Men det ni INTE tänker på, är att detta bara är ytterliggare ett av Amerikanernas trick för att få er att köpa.
När PS4an redan har mer potential, från början.
Plötsligt dör er euforipuls.
Själv lirar jag PC-spel och slipper konsolpacket.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Galming:

Tråkigt att konsumenterna är så jävla rädda för förändringar. vem fan vill sitta på xbox 360 / ps 3 med lite snyggare grafik ( 8 ? ) år senare. Steam är guds gåva till pc men när konsollerna vill göra det smidigare med digitalt material osv så tas högafflarna fram.
( okej bara MS eftersom sony inte gjort större försök till något banbrytande till konsollernas next gen )
Är säker på att nästa " next gen " om det nu kommer en sådan, kommer vara gjort för digitalt utbud och då kommer det vara en självklarhet. ps5 och xbox 720/two vafan som helst. men icket 2013 för vi vill leva kvar i gamla tider

Iallafall så har xbone gått om ps4an i förhandsbokningar på amazon.co.uk

Är det jag som helt har missförstått nyheten eller gör du en höna av en fjäder här?
Microsoft har väl inte sagt att de ska ta bort digital distribution av spel (liknande steam)?
Det nyheten handlade om som jag förstod det var istället att fysiska skivor inte längre skulle vara nedlåsta för andrahandsmarknaden och att man ska kunna amvända konsolen även utan internetuppkoppling...
Har jag förstått det rätt så behöver du alltså inte vara orolig för din digitala distribution

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Folk talar mycket om "digital frihet" och att dela spel hursomhelst. Har ännu inte sett en enda länk eller pressrelease från MS där detta framkommer tydligt hur detta skulle ha fungerat. Vore underligt om spelutvecklarna gick med på att 10 pers kunde dela på ett spel = 10% av de potentiella kunderna skulle köpa spelet. Däremot fanns det en idé om att ett hushåll kunde dela på spelen, så att man slapp köpa två om man hade två boxar. Det framkommer inte tydligt vilka restriktioner det fanns på "familjemedlemmar". Och jo, tanken var också att man kunde logga in och spela från vilken box som helst, något som åtm. tidigare var möjligt med PS3 t.o.m. (polarn drog ner Trine och jag hade access till den trots att jag loggade om till mitt konto). Så det är bara hur de väljer att implementera reglerna.

Har inget emot digital distribution, och tycker Steam är behändigt, men på samma gång önskar jag en begagnatmarknad även där. Valve kunde tjäna en slant på att göra det, men spelutvecklarna sätter antagligen emot. Nåja, får se vad EU kommer fram till.

Men som många har sagt, det ena utesluter inte det andra. Det är MS som väljer att inte införa båda systemen. Hur svårt skulle det vara att flagga digitalt nedladdade spel för sharing medan fysiskt köpta skulle kräva skivan?

Edit: kör mest på PC nuförtiden ändå, kommer nog att vänta en bra stund med att skaffa next-gen konsol.

Permalänk

Vänta bara ska ni få se på fan! One does not simply make Microsoft bend!

Visa signatur

En hel del grejer i datorn, som ingen av er bryr er om.
Därför tänkte jag istället posta lite användbara länkar här.
Bra CPU-kylare: http://m.techspot.com/review/707-best-cpu-coolers/
Gratis frakt från Inet: http://www.inet.se/produkt/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dravond:

Kan ju inte säga att jag är förvånad med tanke på kritiken de fick...

Nu får vi se vad Sony kan kontra med...

Frågan du ska ställa är, behöver ens Sony något ''mer'' att kontra med? Sony gjorde allting rätt med Ps4 för både utvecklare och för konsumenten. Det är något ingen kan neka till. Sedan kan man diskutera spelen i sig. För mig har Sony bättre first-party games och de kan sin sak. Drm är nu borta men Microsoft har ändå smutsats ner sitt rykte.

Visa signatur

| Lenovo Legion Y520 | i7 8700K | ASUS Rog Strix Z370-F GAMING | Corsair CL15 Vengeance 3000Mhz | Acer 27" Predator XB271HU | Fractal Design Meshify C | EVGA CLC 280 WaterCooling | Samsung 860 Evo 1Tb/850 Evo 512 Gb| RTX Strix Asus 2070 | EVGA 650W GQ | Steelseries Rival | Logitech G105 | Playstation 4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MayorTroll:

Vänta bara ska ni få se på fan! One does not simply make Microsoft bend!

Det är ju redan vad dom gjort finns ingen anledning att ta bort familjedelnig, förutsatt att det köps digitalt.
Lite som "lek hur ni vill, men nu tar jag mina leksaker och går hem"

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk

Låt oss nu alla börja klaga på priset istället så kanske de sänker det om ett par veckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Vänta nu. Jag klagar på Microsoft och därmed är jag en Microsoft-evangelist? Hur får du ihop den ekvationen.

Enkelt: du framställer alltid alla Microsofts idéer som gudomliga (i alla trådar jag läst där du medverkat), försvarar dem alltid i alla sammanhang och nu när en av deras gudomliga idéer inte förverkligas så är det "alla bakåsträvande idioters fel". Du klagar egentligen inte på Microsoft, du klagar på alla som inte gillar Microsofts visioner.

Trolig förklaring: evangelist. De brukar resonera på det här viset, åtminstone de jag pratat med irl. Likt Applefanatikernas reality distortion field.

Annan möjlig förklaring: du har investerat i Microsoftaktier.

Jag menar inte att göra ett personangrepp, även om det säkert verkar så. Jag är bara väldigt skeptisk mot företagspropaganda.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Är det jag som helt har missförstått nyheten eller gör du en höna av en fjäder här?
Microsoft har väl inte sagt att de ska ta bort digital distribution av spel (liknande steam)?
Det nyheten handlade om som jag förstod det var istället att fysiska skivor inte längre skulle vara nedlåsta för andrahandsmarknaden och att man ska kunna amvända konsolen även utan internetuppkoppling...
Har jag förstått det rätt så behöver du alltså inte vara orolig för din digitala distribution

självklart kommer de ha kvar digital försäljning som finns på 360/ps3 . MS ville ju utöka detta med att kunna " dela med sig sina spel digitalt i sin familj ( 10 kompisar tex, även om de bor i sthlm och du i umeå "
Detta tyckte jag och säkert många andra lät som en riktigt nice feature och bra nytänkande, Visst var det vissa hinder så inte ena kompisen köper cod och 10 kompisar sitter och spelar det samtidigt gratis, men ändå en bra början på " future of gaming ".
Att även med sin 24h authenticate så kunde du gå till din kompis, logga in med din användare och alla dina spel finns där redo att spela ( måste säkert laddas ner )
Man skulle ju även kunna byta in sina spel till tex gamestop eller sälja till vänner på xbox live ( MS var dock väldigt usla på att berätta exakt hur detta skulle gå till )
Men nu är ju dessa features skrotade för att konsumenterna vill hellre bära runt på fysiska skivor.

Denna generation kommer bli exakt som 360/ps3 med lite snyggare grafik, i princip samma konsoll med liknande features , bara utbudet på spel och appar som skiljer. Vilken ska man välja ? same shit different name

Sony försökte ju lite nytänkande när ps3an kom men då kom högafflarna fram direkt och MS gjorde i princip samma sak som sony gjorde nu, antar att det är payback från sony nu
// sorry för tl;dr

Permalänk
Medlem
Skrivet av fLipSidE0001:

Jag ser hela tiden referenser till Steams offline läge, men är det någon som faktiskt använder det? Jag tycker det är en bra grej med DRM så länge man tillåter försäljning av begagnade spel vilket Microsoft hade tillåtit. Det ger mer pengar till utvecklarna och dom kan komma med fler bra spel till oss.

Titta bara vad som händer med t.ex. IO Interactive, hade de fått in mer pengar så kanske de kunde fortsatt att göra fler titlar än endast Hitman.

I Sverige? Väldigt få kan jag tänka mig. Men utomlands, där internet inte är lika stabilt och utbrett? Förmodligen mycket oftare.

Alla som supportar 24h läget, tycks inte fatta att det finns fler länder i världen än Sverige.. Och att M$ är ett globalt företag, som måste anpassa sig för en global marknad..

Och sen en annan sak man måste tänka på är att dom är ett Amerikanskt företag. Och deras 24h krav är essentiellt sätt ett massivt fuck you till varenda amerikansk soldat som måste arbeta utomlands där internet inte är lätt tillgängligt, som gillar spela spel i sina lediga tider när dom inte blir beskjutna.. Och i USA så är "supporting the troops" lite av en mantra för många där..

Så när ett amerikanskt företag går ut och säger att amerikanska soldater inte får lov att spela spel på deras konsol när dom är ute och "skyddar den amerikanska friheten". Så är det inte svårt att fatta sicken massiv PR katastrof det är i kära hemlandet USA.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför folk klagar på konsumenterna och menar att det är deras "fel" att detta sker samt att de är bakåtsträvande. Det enda som fick M$ att ändra DRM policies var antagligen det faktum att ps4 fick långt fler förbokningar än xbone.

Visa signatur

"Vad fan är det som händer? Herregud.." - Emil B

Permalänk

Måste säga att det var ganska väntat att de skulle göra dessa förändringar. Vem som helst kunde liksom inse att det skulle bli ett platt fall annars!

Visa signatur

Detta inlägg gjordes i ett nyktert tillstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Jag har en LP-samling 250 skivor och jag samlar på Collector Edition utgåvor av både filmer och spel. Så ja... Jag använder skivor. Det förhindrar dock inte mig att använda varken Spotify eller Netflix.

Jag hajar att det kan vara kul att samla på LP precis som att de kan vara kul att samla på frimärken eller vad som helst. Men handen på hjärtat hur ofta spelar du dina LP skivor om du nu skulle ha samma musik digitalt? Jag menar bara att förutom nostalgi värdet i LP som kan vara skyhögt så är det knappast praktiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Skrivet av eXeem:

Jag hajar att det kan vara kul att samla på LP precis som att de kan vara kul att samla på frimärken eller vad som helst. Men handen på hjärtat hur ofta spelar du dina LP skivor om du nu skulle ha samma musik digitalt? Jag menar bara att förutom nostalgi värdet i LP som kan vara skyhögt så är det knappast praktiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Även jag har ett stort antal LP skivor, och handen på hjärtat, så finns nästan all musik jag har på LP även på spotify och finns den inte där så finns den på youtube. Men jag väljer ändå att lysna från LP alla dagar i veckan över att sätta igång spotify för att lyssna på samma låt, och då skiter jag i om det är praktiskt eller inte.

Och jo. Jag använder även Netflix men köper också många filmer fysiskt bara för att ha dom. Samma sak gäller för spel, använder steam och origin men väljer helre en fysisk kopia av ett spel än en digital.
Jag själv värdesätter fysiska kopior av underhållning mer är digitala. Och av någon konstig orsak så blir alltid spel/musik/filmer jag har köpt en fysiskt kopia av mer spelad/lyssnad på/tittad på.

Visa signatur

Delat konto.

DrAg00nEn - #MultiplatformGamer
4thePlayers - #PlayStationGamer

Permalänk
Medlem

Riktigt synd att så många reflexmässigt lyssnade på sina DRM demoner och inte tänkte lite längre. Detta var en rätt bra pryl Microsoft hade tänkt ut för en gångs skull. En ok kompromiss.

Vem vill egentligen hantera fysiska medier överhuvudtaget idag? Med "familjedelningen" hade man hanterat spelen digitalt och ungarna hade ändå kunnat låna spel av varandra samt springa fram och tillbaka mellan varandra och spela. Så förstod jag det i alla fall när det presenterades. Den enda uppoffring jag hade behövt var att koppla in boxen till nätet, vilken den ändå hade varit.
Nästa steg hade varit att man kunde flytta en spellicens mellan plattformar. Då hade det helt plötsligt funnits ett skäl till att man köper en licens och inte en fysisk produkt normalt.

Microsoft kunde så klart gjort ett fantastiskt bättre PR jobb med att förklara det hela. Microsoft hade kunnat vara lite mindre arrogant och varför inte en möjlighet att tillfälligt checka ut en licens för att köra offline.

Nåja. Det lär väl bli en Xbox One och PS4 ändå.

Visa signatur

WORKHORSE: [Graphite 380T] [2x512GB SSD + 4TB] [MSI Z97i GAMING ACK] [Intel i7 4790K] [32GB 2400Mhz RAM] [HD7870, 2st 27" Dell U2713] [Corsair CX430]. Windows 8.1
ÖVRIGA: iPad mini, iPhone 6, MBA, Mac mini, labdatorer, samt servrar/storage i egen hall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Jag köper varken på Gamestop, Wallmart, Amazon eller Target. Senaste köpen jag gjort är direkt från http://www.eveonline.com/ eller https://www.humblebundle.com/.

Senaste AAA spelet jag köpt är Battlefield 3 från origin vilket jag ångrar eftersom spelet har försvunnit ur min katalog helt magiskt.... Steam har jag också där jag flitigt använder offline läge, vare sig det är när man reser runt eller är i lägen där det inte finns internet. Även vid LAN då exempelvis portar är blockerade.

Snälla förklara med med denna enorma processorkraft som jag missar när jag vill spela mitt spel singleplayer offline på en båt eller utomlands där jag inte har tillgång till internet.

Jag har inga större problem att företagen försöker få bort andrahandsmarknaden från företag som mjölkar dock så är inte always online något vidare koncept jag ställer mig bakom då detta är ett äckligt DRM enligt mig.

Spotify DRM fick mig att avsluta mitt premium konto just på grund av restriktionen av att man måste vara online inom en viss tid samt att man bara lånar musiken vilket blev lite otrevligt när hela katalogen försvann när man var på resande fot fast man varit en stadig betalande kund flera år.

DRM täcker in så mycket mer än bara det där. Du har exempelvis Ubisoft med deras online 24/7 tidigare på sina spel. Tidigare StarForce som var ett otrevligt program som gick igång för att kontrollera en skiva. Eller Sonys otroliga rootkit som installerades när man lyssnade på någon av deras Musik.

DRM av något slag är dåligt. Vissa kan vara acceptabla medans andra inte. Sedan har du någon fakta alls som kan visa en korrelation till piratkopiering och deras inkomster?

Jag ska förklara för och nackdelar med molnet...

I idealfallet, när man har supersnabb internet uppkoppling, så är fördelarna snabbare processorer, mer moderna hårdvara och billigare.

Våra små konsloller som är 2-3 dm breda kan inte mäta sig i kraft med maskinhallar som är hundratals meter långa. Maskinhallarnas hårdvara kan dessutom ständigt uppdateras till senaste hårdvaran utan att vi behöver göra något. Då behöver vi inte spela längre på 5-10 år gammal hårdvara pga att vi gamers sällan synkat uppdaterar våra konsoller hemma i våra vardagsrum (läs xbox360 och ps3). Våra konsoller står dessutom oanvända större delen av dygnet. Maskinhallar kan ständigt skalas och användas av folk i olika tidszoner dygnet runt. Det betyder billigare drift och det är bra för miljön.

Nackdelen med molnlösningar är att de kräver snabbt internet. Vi har idag inte tillräckligt snabbt internet i Sverige för att helt driva AAA-spel från molnet. Men med normal svensk uppkoppling kan man driva allt som inte kräver mindre än 100 ms svarstid (tumregel). Vill man ha bästa möjliga kraft för spel idag så måste man driva en del av spelen på molnet och en del lokalt.

​Det bästa vore om vi hade en offline only konsoll (ps4) och en online only konsol (hade kunnat varit xbone) för de som har internet och vill ha bästa möjliga kraft för spelen. Men nu får vi bara två offlinekonsoller med minimalt utnyttjande av molnkraft. Förr eller senare kommer dock molnet bli krav för de bästa spelen. Men man kommer kunna spela enklare spel offline.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av DrAg00nEn-4thePlayers:

Även jag har ett stort antal LP skivor, och handen på hjärtat, så finns nästan all musik jag har på LP även på spotify och finns den inte där så finns den på youtube. Men jag väljer ändå att lysna från LP alla dagar i veckan över att sätta igång spotify för att lyssna på samma låt, och då skiter jag i om det är praktiskt eller inte.

Och jo. Jag använder även Netflix men köper också många filmer fysiskt bara för att ha dom. Samma sak gäller för spel, använder steam och origin men väljer helre en fysisk kopia av ett spel än en digital.
Jag själv värdesätter fysiska kopior av underhållning mer är digitala. Och av någon konstig orsak så blir alltid spel/musik/filmer jag har köpt en fysiskt kopia av mer spelad/lyssnad på/tittad på.

Håller med det är roligare med en fysisk kopia då man kan betrakta och klämma på och lägga dom i en snygg hylla för att sedan ta sig en översyn och kanske får nytt sug på att spela det igen. Skulle jag ha det digitalt så skulle jag aldrig betrakta det på samma sätt och spelet hamnar lätt i glömska.

För en del år sen så laddade man ner en hel del spel men man tappade intresset då man fick hem så mycket att det inte var roligt längre. Köpte spelen senare och det blev genast roligare när man betalt och verkligen ville utnyttja spelet man köpt och begrunda fodralet och veta att man kanske får ett samlar värde på dom i framtiden.

Men det är klart att alla tänker ju inte i samma bana som jag.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

Säkert redan sagt men tåls att sägas igen.

Det som kan patchas bort på dag ett kan patchas in på dag 2.

Sluta köpa Xbox, låt dom dö. Tvinga Gaben att ta på sig utmanarnas färger och gå upp mot Sony(Nintendo...bryr dom sig ens?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

S.M.A.R.T!
Företag som lyssnar på sina konsumenter är smarta. Till skillnad från ex dice.

Vad du snackar ren jävla skit.

Har du hört talas om BF4?

Vet du att dom ändrar ALLT som folk har klagat på, DICE lyssnar på sina fans mer en något annat bolag kan jag nästan lova dig.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TLovskog:

Riktigt synd att så många reflexmässigt lyssnade på sina DRM demoner och inte tänkte lite längre. Detta var en rätt bra pryl Microsoft hade tänkt ut för en gångs skull. En ok kompromiss.

Vem vill egentligen hantera fysiska medier överhuvudtaget idag? Med "familjedelningen" hade man hanterat spelen digitalt och ungarna hade ändå kunnat låna spel av varandra samt springa fram och tillbaka mellan varandra och spela. Så förstod jag det i alla fall när det presenterades. Den enda uppoffring jag hade behövt var att koppla in boxen till nätet, vilken den ändå hade varit.
Nästa steg hade varit att man kunde flytta en spellicens mellan plattformar. Då hade det helt plötsligt funnits ett skäl till att man köper en licens och inte en fysisk produkt normalt.

Vi fick inte all information om familjedelning, och det går rykten om att den var begränsad till 60 minuter.

De tar bort möjligheten att sälja begagnat obegränsat. Samtidigt lägger de in en funktion som är värre än begagnatmarknaden, eftersom här kan du dela spel omedelbart digitalt med folk över hela världen.

Enligt mig är det otroligt att familjedelning var så bra som folk tror. När något låter för bra för att vara sant, så är det oftast inte det heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Safta20:

Jag ska förklara för och nackdelar med molnet...

I idealfallet, när man har supersnabb internet uppkoppling, så är fördelarna snabbare processorer, mer moderna hårdvara och billigare.

Våra små konsloller som är 2-3 dm breda kan inte mäta sig i kraft med maskinhallar som är hundratals meter långa. Maskinhallarnas hårdvara kan dessutom ständigt uppdateras till senaste hårdvaran utan att vi behöver göra något. Då behöver vi inte spela längre på 5-10 år gammal hårdvara pga att vi gamers sällan synkat uppdaterar våra konsoller hemma i våra vardagsrum (läs xbox360 och ps3). Våra konsoller står dessutom oanvända större delen av dygnet. Maskinhallar kan ständigt skalas och användas av folk i olika tidszoner dygnet runt. Det betyder billigare drift och det är bra för miljön.

Nackdelen med molnlösningar är att de kräver snabbt internet. Vi har idag inte tillräckligt snabbt internet i Sverige för att helt driva AAA-spel från molnet. Men med normal svensk uppkoppling kan man driva allt som inte kräver mindre än 100 ms svarstid (tumregel). Vill man ha bästa möjliga kraft för spel idag så måste man driva en del av spelen på molnet och en del lokalt.

​Det bästa vore om vi hade en offline only konsoll (ps4) och en online only konsol (hade kunnat varit xbone) för de som har internet och vill ha bästa möjliga kraft för spelen. Men nu får vi bara två offlinekonsoller med minimalt utnyttjande av molnkraft. Förr eller senare kommer dock molnet bli krav för de bästa spelen. Men man kommer kunna spela enklare spel offline.

Skickades från m.sweclockers.com

Ser ut som du missar lite vad jag skrivit. Jag har inte varit mot deras moln lösning även om jag ser det som DRM ibland. Denna molnlösning är per spel och inte per konsol vilket gör att man kan välja mer sina spel om man vill ha denna extended DRM lösning för att rendera lite träd i bakgrunden eller få data om närliggande städer som i Sim City.

Så länge man inte kan gå opt out ser jag det som en enkel DRM lösning om den inte är lika fundamental del som exempelvis MMO spel och deras online krav....

En annan del är vem betalar för deras moln tjänst. Blir det Microsoft som kommer hålla igång alla spelservers med hjälp av den fjuttiga Xbox Live summan? Kommer Microsoft skicka checken vidare till spelföretagen som många gråter angående nu?

MMO spel klarar av underhållningen av servrar på grund av subscription från aktiva användare, skall man betala en månadskostnad för spel som använder moln tjänsten om man vill att spelet skall funka längre än 1-2 år?

Mer miljövänligt argumentet håller inte då det blir mer miljövänligt att inte ha det alls. Vad jag senare har svårt för att se hur detta kommer skala. 300.000 servrar kommer inte klara av authentication av både vart 24timme och varje timme samt molntjänster för flera spel samt resten av Microsoft tjänster.

Det sista var omöjligt och det jag klagade över som mest. Sedan kom ni som antingen inte förstår poängen, vill inte förstå, kan inte hålla med, eller är fanboys och kallar en bakåtsträvande medans allt jag vill är valmöjlighet.

Skrivet av Cameltotem:

Vad du snackar ren jävla skit.

Har du hört talas om BF4?

Vet du att dom ändrar ALLT som folk har klagat på, DICE lyssnar på sina fans mer en något annat bolag kan jag nästan lova dig.

Så som de lyssnade på BF3? Där de sade "Ja vi kommer stödja esport..." eller "Ja spelet designades till PC".
Efter BF3 besvikelse så är jag extremt skeptisk till BF4 tyvärr och undrar även denna gång, kommer man falla genom marken på nu också. Eller helt värdelösa plan/helikoptrar.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.