Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubadai:

Körde fixed när jag skulle hitta en stabil klock, så nu är det att fixa offset. Dock så verkar jag ha lite problem att få processorn att klocka ner sig, bara volten gör det...

VDROOP?

EDIT: jaha, windows-grejen. Men varför vill du inte ha det på? Det är ju bara bra att den inte går på fullt hela tiden.

Skrivet av da_wid:

Är det någon som fått ordning på Offset/Adaptive-klock?

Jag blir själv inte klok på det. Min 4670k är jättestabil i 4300mhz @ 1.185V fixed. Men när jag sätter en minimal-offset på 0.001 så bluescreenar/rebootar burken i Prime TROTS att jag i HWMonitor och Aida kan se att processorn får hela 1.244V vid full load. Betydligt mycket mer än vad x43 ska behöva med andra ord.

Kör ett Asus z87-A moderkort med senaste bioset.

Någon som vet vad detta kan bero på? Kör alla speed stepping-inställningar påslagna och har inget problem med det annars. Vill bara att volten ska krypa ner lika fint som klockhastigheten nu gör.

Vad kör du på för klockfrekvens när du har så liten offset?

Skrivet av da_wid:

Det är vanlig offset jag har kört. + 0.001 har gett 1.244V i prime vid x43 som sagt och jag har inte haft lust att gå högre. Idle så är burken stabil.

Jämfört med dina screenshots så har jag inte satt någon manuell Uncore och heller ingen manuell CPU Cache voltage. Har även satt Power Phase Control till Optimized.

Hur hög volt får din processor i prime95 när du kör offset 0.040 på x44?

Dra på lite turbo boost voltage då.

Skrivet av Dubadai:

Vet att den nog kommer crascha om jag kör så lågt. Men 0.080 offset ger 1.216 i load.

Olika cpu's har olika VID så man får olika voltage vid load på exempelvis stock.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk

Någon som testat 4way optimization ? Själv fick jag 4.7ghz på kärna 1 och 2 och 4.6ghz på 3 och 4.
samt att han satte digi power CLL på Extreme och 140% current capability.

Och om jag sätter Adaptiv på cpu volt Auto och turbo på 1.25v så bootar inte windows BSOD, men sätter jag den på Manual på 1.218 så går det köra prime länge körde 1.5 timmar sen fifflade jag med annat så stängde av det undertiden.

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Vad kör du på för klockfrekvens när du har så liten offset?

Dra på lite turbo boost voltage då.

Jag kör 43 x 100. 4300mhz mao.
Hur menar du turbo boost voltage?

Efter att ha ställt in Power Phase på auto så tar stresstest i AIDA och 3dmark lika mycket V som Prime/IBT vilket känns som ett fall framåt.

Dock 0124-BSOD:ar burken i Prime trots att den matas med 0.040-0.060 MER V än vad den behöver med fixed volt.

Jag tror att problemet och förhoppningsvis lösningen på min och många andras offset-klockning finns i den här tråden:
http://www.overclock.net/t/1120291/solving-fixing-bsod-124-on...

Har dock bara hunnit testa att disabla C-states, detta hjälpte ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av da_wid:

Jag kör 43 x 100. 4300mhz mao.
Hur menar du turbo boost voltage?

Efter att ha ställt in Power Phase på auto så tar stresstest i AIDA och 3dmark lika mycket V som Prime/IBT vilket känns som ett fall framåt.

Dock 0124-BSOD:ar burken i Prime trots att den matas med 0.040-0.060 MER V än vad den behöver med fixed volt.

Jag tror att problemet och förhoppningsvis lösningen på min och många andras offset-klockning finns i den här tråden:
http://www.overclock.net/t/1120291/solving-fixing-bsod-124-on...

Har dock bara hunnit testa att disabla C-states, detta hjälpte ej.

Om du kör en överklock på 4.3ghz så får du ju köra på högre offset än det lägsta.

Angående turbo boost voltage så förutsätter jag att haswell precis som de tidigare har en turbo boost funktion. Man kan också välja att ändra voltage för det. Det kan vara bra att ha om klockningen är stabil i idle men inte i load eftersom att turbo boost volten bara läggs på i load. Onödigt att dra på högre offset så att volten blir högre i idle om det bara är load som är ostabil.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk

Tror jag ger upp på 4.5Ghz nu, verkar ogörligt att få dert stabilt på 4.6 utan att hamna på volt jag inte är bekväm med.

CPU: 4770K (delid)
vCore: 1.32v (fixed)
Moderkort: Asus Maximus VI Gene
Minne: G.Skill Ares 2133Mhz
Kylare: Vattenkylning
Load temperaturer: 62c (Prime95 AVX large FFT)

Permalänk

CPU: 4770K @ 4.5Ghz Cache @ 4.4Ghz
vCore: Offset + 0.060 Körde först 1.18 Fixed, Hittade sweet spot för Offset så kör det nu, (dock ger det högre temp än fixed i load)
Moderkort: Asus Z87-PRO
Minne: Dominator Platinum 1866
Kylare: Ek Supremacy Nickel, 480 Rad.
55C Prime95 Max heat 20 min (kärna 67c)
47C Firestrike Physics Test loop 20 min. (kärna 55c)

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Om du kör en överklock på 4.3ghz så får du ju köra på högre offset än det lägsta.

Som sagt så ser jag hur processorn matas med 1.244V vid 0.001 i offset, samtidigt som den är stabil i 1.200 fixed.
Har testat öka offset till runt 0.020, det ger uppemot 1.280V i full load, men slutar med 124-BSOD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CitroFrukten:

CPU: 4770K @ 4.5Ghz Cache @ 4.4Ghz
vCore: Offset + 0.060 Körde först 1.18 Fixed, Hittade sweet spot för Offset så kör det nu, (dock ger det högre temp än fixed i load)
Moderkort: Asus Z87-PRO
Minne: Dominator Platinum 1866
Kylare: Ek Supremacy Nickel, 480 Rad.
55C Prime95 Max heat 20 min (kärna 67c)
47C Firestrike Physics Test loop 20 min. (kärna 55c)

Ganska bra temperaturer, får hem min vattenkylning nästa vecka så ska bli kul och se om man kan få ner tempen lite! Annars blir det delid!

Vad tycker du om vattenblocket? (köpt samma)

Skrivet av Minnesota:

Tror jag ger upp på 4.5Ghz nu, verkar ogörligt att få dert stabilt på 4.6 utan att hamna på volt jag inte är bekväm med.

CPU: 4770K (delid)
vCore: 1.32v (fixed)
Moderkort: Asus Maximus VI Gene
Minne: G.Skill Ares 2133Mhz
Kylare: Vattenkylning
Load temperaturer: 62c (Prime95 AVX large FFT)

Det jag undrar är om inte 4.5 räcker (3ghz räcker nog för 99% av allt man behöver göra med datorn), men har läst runt en massor att Haswell är per mhz såpass mycket snabbare att 4.5 på Haswell är som 4.8 på Ivy. Det är i alla fall vad folk skriver...

Skrivet av da_wid:

Som sagt så ser jag hur processorn matas med 1.244V vid 0.001 i offset, samtidigt som den är stabil i 1.200 fixed.
Har testat öka offset till runt 0.020, det ger uppemot 1.280V i full load, men slutar med 124-BSOD.

Hmm knepigt. Blev jag osäker på min stabilitet. Har inte märkt något än i alla fall! Ska testa mer efter helgen!

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Skrivet av Dubadai:

Det jag undrar är om inte 4.5 räcker (3ghz räcker nog för 99% av allt man behöver göra med datorn), men har läst runt en massor att Haswell är per mhz såpass mycket snabbare att 4.5 på Haswell är som 4.8 på Ivy. Det är i alla fall vad folk skriver...

Jo, absolut. Den räcker bra i stock också men jag vill iaf hitta all lättfångad prestanda och sen låta det vara, att överklocka är kul men att ha en ostabil maskin är det inte.

Permalänk
Skrivet av Dubadai:

Ganska bra temperaturer, får hem min vattenkylning nästa vecka så ska bli kul och se om man kan få ner tempen lite! Annars blir det delid!

Vad tycker du om vattenblocket? (köpt samma)

Helt ok Block, Var lite krångligt att byta mellan AMD socket till Intel socket när den satt fast i slangar med vatten i haha, Annars är den kanon.

Har funderat lite, Tror jag skiter i Offset vcore och adaptiv tills någon hittat en lösning på dom hutlösa volten som matas vid olika loads,
Även att min är stabil vid +0.060 offset så matas det runt 1.23v vid firestrike physic loop, Och 1.3v vid Prime,

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Tror faktiskt inte det har så stor påverkan.

Om inte mina fysikkunskaper gör mig till åtlöje nu, så tror jag absolut att det gör skillnad. Finns många review-sidor som normaliserar sina temperaturvärden, eftersom att de antingen bor i ett väldigt varmt land, eller har sin testrigg i garaget, vilket i förlängningen leder till att deras temperaturer inte ger någon slags verklighetsförankringen.

Så, en förhöjd temperatur på ex. 8 grader ger ett direkt utslag på 8 grader på processorns temperaturer, eftersom att temperatur är ett mått på hur mycket termisk energi en partikel har.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Skrivet av Gunner357:

Nu när jag sitter o försöker överklocka så har jag det ganska varmt i rummet ca 28c.
Mot ca 20-21c i vanliga fall. Hur stor inverkan har dom ca 7-8 graderna på temps på cpun. Ska man tänka att de temps jag har i stresstest nu ca 84c-8=76c i vanliga fall.

Då borde man hålla på med överklockning på vintern.:/

Har du 7-8 grader varmare så kommer cpu gå 7-8grader varmare, simple as that

Givetvis, på vintern är det radiatorn ut på balkongen/fönstret som gäller,

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Har du 7-8 grader varmare så kommer cpu gå 7-8grader varmare, simple as that

Givetvis, på vintern är det radiatorn ut på balkongen/fönstret som gäller,

Hur kallt kan vattnet vara innan saker kan tag skada? Tänkte om det var -15 ute, och du hade radiatorn ute, vattnet fryser ju inte om du har anti freeze, men kan det skada något?

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk

Fixed Volt,
Firestrike Physic loop ungefär 20 min

Chassi Fan 2 = Pumpen.
Bild URL

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Skrivet av Dubadai:

Hur kallt kan vattnet vara innan saker kan tag skada? Tänkte om det var -15 ute, och du hade radiatorn ute, vattnet fryser ju inte om du har anti freeze, men kan det skada något?

Under daggpunkten så blir det problem med kondens.

Permalänk
Skrivet av Dubadai:

Hur kallt kan vattnet vara innan saker kan tag skada? Tänkte om det var -15 ute, och du hade radiatorn ute, vattnet fryser ju inte om du har anti freeze, men kan det skada något?

Fryser det så lär man spräcka radiatorn osv.

Men har man cirkulation så ska det mycket till innan det fryser(även om det skulle kännas tryggt att köra i nån form av glykol eller liknande), men då jag testat bara med en simpel H100i så har core temp vart ett par grader ovanför 0 sträcket. Men på ivy spelade det inte nån enorm roll, den spíkade i temp ändå. Min kära Sandy däremot gick inte över 20C oavsett

Finns massor med trick, ner med radiatorerna i en stor hink med (saltat)is vatten, lite torris kan man köra i också för kylans skull.

Och till samtliga som deliddar, lappa er IHS. Det kommer garanterat ge resultat. Jag brukar även slipa på insidan av IHS för att få fram kopparytan så den ligger direkt mot kärnan.

Permalänk
Skrivet av Minnesota:

Under daggpunkten så blir det problem med kondens.

Bara att isolera lite på slangarna, no problemo.

Permalänk
Permalänk
Skrivet av CitroFrukten:

Någon som testat 4way optimization ? Själv fick jag 4.7ghz på kärna 1 och 2 och 4.6ghz på 3 och 4.
samt att han satte digi power CLL på Extreme och 140% current capability.

Och om jag sätter Adaptiv på cpu volt Auto och turbo på 1.25v så bootar inte windows BSOD, men sätter jag den på Manual på 1.218 så går det köra prime länge körde 1.5 timmar sen fifflade jag med annat så stängde av det undertiden.

Finns ingen anledning att inte köra max på current capability, är den för låg så kommer den begränsa OC.

Däremot brukar auto funktionen vara mer än generös med Vcore.

Permalänk
Medlem

Ni som säger att ni inte vill köra offset/adaptive för spänningen skjuter iväg. Det är väl bara vid stresstester? Finns det några "vanliga" program som får spänningen att öka på samma sätt?

Visa signatur

"Trying is the first step towards failure" Homer

Permalänk
Medlem

Man ska inte köra adaptvie voltage då man stresstestar utan köra fixed till du hittat en klock som fungerar sedan kan du byta till adaptive, enligt en OC guide så var problemet att om du hade adaptive aktiverat samtidigt som du stresstestade så begärde processorn mer och fick mer volt än vad du hade angett.

Visa signatur

Asus Z87-A| 4770k@4.5GHz@1.19v|Gtx680@+100MHz offset - Accelero Hybrid| 2x4GB Corsair 1600MHz DDR3| Samsung 830 series SSD 256GB| Asus Xonar essence STX| Corsair HX620w| Define XL| giefscience.com | Jag streamar på Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjaman:

Man ska inte köra adaptvie voltage då man stresstestar utan köra fixed till du hittat en klock som fungerar sedan kan du byta till adaptive, enligt en OC guide så var problemet att om du hade adaptive aktiverat samtidigt som du stresstestade så begärde processorn mer och fick mer volt än vad du hade angett.

Precis det jag menade, men det verkar som om många skiter i offset/adaptive bara för att det blir för hög spänning i stresstest.

Visa signatur

"Trying is the first step towards failure" Homer

Permalänk
Skrivet av Jenka27:

Precis det jag menade, men det verkar som om många skiter i offset/adaptive bara för att det blir för hög spänning i stresstest.

inte bara i stress test,
När man kör 2 skärmar kan man kolla på Cpu-z och se att Volten spikar även i spel och annat, Så Fixed tillsvidare för mig.

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem
Skrivet av CitroFrukten:

inte bara i stress test,
När man kör 2 skärmar kan man kolla på Cpu-z och se att Volten spikar även i spel och annat, Så Fixed tillsvidare för mig.

Ok, trodde det bara var vid stresstester. Det verkar som Haswell bumpar upp spänningen 0,1 V när den upptäcker AVX-instruktioner. Är det många spel som använder sig av AVX, någon som vet?

Visa signatur

"Trying is the first step towards failure" Homer

Permalänk
Medlem

CPU: 4670K
vCore: 1.3
Moderkort: Asus Z87 Gryphon
Minne: Crucial Ballistix 16GB @ 1600mhz
Kylare: Dark rock pro 2
Frekvens: 4,8 GHz
Temp: 82-87c

Stabil i Prime95.
Funderar starkt på en delid då temps börjar sätta stop

Permalänk
Medlem

Jag kör offset efter att hittat att min var stabil på 1.212. Jag justerade bara offset tills den gav exakt det i load. Allt funkar som det ska.

Har köpt vattenkylning, dock så undrar jag ifall en 240 radiator räcker. Eller om man ska köpa en till 240 eller 120. Lär ju få ner tempen lite från min D14 ändå.

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubadai:

Jag kör offset efter att hittat att min var stabil på 1.212. Jag justerade bara offset tills den gav exakt det i load. Allt funkar som det ska.

Har köpt vattenkylning, dock så undrar jag ifall en 240 radiator räcker. Eller om man ska köpa en till 240 eller 120. Lär ju få ner tempen lite från min D14 ändå.

Har jag förstått det rätt är din stabil vid 1.112 V vid load utan AVX, typ Cinebench? För det har väl ingenting med Offset att göra?

När det gäller vattenkylningen kan du väl alltid köpa till en senare?

Visa signatur

"Trying is the first step towards failure" Homer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubadai:

Jag kör offset efter att hittat att min var stabil på 1.212. Jag justerade bara offset tills den gav exakt det i load. Allt funkar som det ska.

Har köpt vattenkylning, dock så undrar jag ifall en 240 radiator räcker. Eller om man ska köpa en till 240 eller 120. Lär ju få ner tempen lite från min D14 ändå.

Tycker min vattentemp är ganska låg med h100i. Men det känns ju som att haswell är ganska svårkyld. Börja med en 240 och se vad du får för temps.

Visa signatur

CPU: 6700K @4GHz CPU kylare: Corsair H100i Moderkort: Asus z170 -A RAM: Corsair LPX 16GB DDR4 GPU: Msi GTX 970 X2 PSU: Corsair AX 860i Chassi: Corsair carbide air 540 HDDs: Samsung 850 256gb

Permalänk
Medlem

Tror en 240 kommer räcka. Kommer endast köra CPU ändå. Dock så efter delid så lär det kanske göra mer skillnad med en till radiator.

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arbogastes:

Köpte http://www.inet.se/produkt/5322046/ek-kit-h3o-240-hfx

Direkt när jag fick processorn tog jag och delidade, kanske inget jag rekommenderar då jag var så nervös att jag höll p¨å att dö

Får den radiatorn plats i ett R4 chassi?