Förtynga bas [Praktiskt arbete] behöver hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbebandy:

håller på med lådan i den övre länken, får se hur ljudet blir...
men när jag bygger vinklarna i lådan, förstår jag inte hur jag ska bygga de interna väggarnas monteringar?

alltså jag får det inte riktigt att bli stabilt. det känns vingligt på nått vis :/

Hur bygger du lådan?

Lättast när man bygger horn och andra lådor med interna väggar är att bygga sida till sida.
Dvs. du bygger allt ifrån tex. vänster sida med start med de interna väggarna och avslutar med höger sida.
På detta vis har du störst möjligheter att komma åt med lim och skruv och få till så allt sitter rätt.

Bild:
http://www.ladda-upp.se/bilder/kqwgmmqbpdlbp/

Mvh

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tha_Car:

Hur bygger du lådan?

Lättast när man bygger horn och andra lådor med interna väggar är att bygga sida till sida.
Dvs. du bygger allt ifrån tex. vänster sida med start med de interna väggarna och avslutar med höger sida.
På detta vis har du störst möjligheter att komma åt med lim och skruv och få till så allt sitter rätt.

Bild:
http://www.ladda-upp.se/bilder/kqwgmmqbpdlbp/

Mvh

jag bygger som du föreslår här, och tar det från kant till kant.
materialet som det byggs i är 5 ihop limmade 4mm plywwod skivor alltså totalt 20mm.
bara den lilla biten till fronten är tung.
så jag undrar hur tungt resultatet bli, det kan omöjligt hamna under 20kg...

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tha_Car:

Hur bygger du lådan?

Lättast när man bygger horn och andra lådor med interna väggar är att bygga sida till sida.
Dvs. du bygger allt ifrån tex. vänster sida med start med de interna väggarna och avslutar med höger sida.
På detta vis har du störst möjligheter att komma åt med lim och skruv och få till så allt sitter rätt.

Bild:
http://www.ladda-upp.se/bilder/kqwgmmqbpdlbp/

Mvh

har nu byggt enligt din princip och det fungerar hur bra som helst. planen är att den ska bli klar imorgon. minskade alla mått på den med 10 % vilket å anpassar den för en klenare 12"

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Skrivet av abbebandy:

har nu byggt enligt din princip och det fungerar hur bra som helst. planen är att den ska bli klar imorgon. minskade alla mått på den med 10 % vilket å anpassar den för en klenare 12"

Låter som en mindre bra idé.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yxskaftet:

Låter som en mindre bra idé.

det tänkte jag med i början, men efter en del räknande kom jag fram till om att man minskar med 11,37.... % så får man exakt samma proportioner som med vanlig storlek. så då tänkte jag att det borde fungera ska försöka ladda upp en bild på skapelsen här i tråden idag ;D

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Rekordmedlem

Men du ändrar samtidigt avstämningen såvida du inte ändrar på ljudhastigheten/vågländen eller nån annan fysisk egenskap som är betydligt svårare att påverka än ett horns mått, mindre horn innebär kortare våglängd och alltså lägre nivå på låga frekvenser = mindre bas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men du ändrar samtidigt avstämningen såvida du inte ändrar på ljudhastigh
eten/vågländen eller nån annan fysisk egenskap som är betydligt svårare att påverka än ett horns mått, mindre horn innebär kortare våglängd och alltså lägre nivå på låga frekvenser = mindre bas.

bra teori, som inte verkar fungera helt, då den ger rejält med tryck.. fast jag har inte lyssant på en 15" så jag kan egentligen inte uttala mig...
men läggeri n lite bilder här för att visa upp verket:

drivmedlen..

lådan i sig.

framifrån.

bonusbild från toppen/sidan av alllt
alla bidler är tagna med ebn nokia lumnnia 800 så kvaliten är halvdan.

och audiofiler: fram med hatet och tårarna för att jag inte byggt korrekt och att jag inte dimensionerat den nån stans...

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk

Ser ut som att alla vinklar är raka?