Helgsnack: "Storebror ser dig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av flammsig:

många skriver " jag har inget att dölja" men det handlar inte om det.

Precis, även om alla här tror att de inte gör något fel så kan de fortfarande åka dit så fort någon med makt tycker att de gjort fel. Att folk blir behandlade som terrorister för att de avslöjar en sanning är mer än nog för att bevisa hur vridet systemet är.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlademil:

Precis. Personligen ar jag också svårt att förstå hur folk är så överraskade överhuvudtaget?

Vem är det som sagt att någon är förvånad? Klart det blir lite uppståndelse när man får det på klartext, men de allra flesta anade nog att internettrafiken var övervakad i någon mån. Om någon är överraskad så är det nog över utsträckningen.

Permalänk
Medlem

Var skickar man in dessa helgsnacks-mail?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk

Inte förvånad.. har förstått det ganska länge fast det är ju skrämande även om man inte har något att dölja och vem säger att det inte händer i Sverige, just nu?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Omitron:

Men varför uppger du inte ditt riktiga namn om du inte har något att dölja? Jaså, du HAR något att dölja ändå?

Hur ska jag förklara för dig?

Jag har inget att dölja för en spionerande regering då jag vet att jag inte utgör något hot eller begår några brott. Men precis som i verkliga livet är jag inte öppen med allting jag gör.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Bakgrund:

Var skickar man in dessa helgsnacks-mail?

http://www.sweclockers.com/kontakt

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Snowden är en hjälte. Det är inte många som skulle våga utmana USA på de sätt som Snowden har gjort. Men det mest tragiska är ändå hur rädda alla länder är för USA. Knappt någon verkar våga ge honom asyl. Sverige skall ju alltid vara så redigt och hjälpa människor i nöd. Här har vi verkligen någon som vi borde hjälpa.

Skickades från m.sweclockers.com

han har nog aldeles för hög utbildning osv, man måste vara analfabet för att "vi skall hjälpa dom"

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem

Man kan undra hur mycket av makthavare/politiker/chefer över dessa organisationer förstår av vad de försöker mörklägga.

I detta fall med PRISM är det ju att NSA ljuger/vilseleder politiker och medborgare i USA om detta. Man kan dra detta till en filosofisk fråga, ska statliga myndigheter och företag staten outsourcar till ha möjlighet att hemlighetshålla vad de sysslar med för sina medborgare eftersom konsekvenserna kan bli ganska stora. Förstår tex NSAs olika led av chefer vilken access till exempel systemadministratörer har över informationen som hålls i de olika systemen.

Eftersom vi lever i en tid av outsourcing av tjänster, tjänster som bär information. Ofta outsourcas tjänster till och med i flera led där man outsourcar till ett företag som tar in konsulter från ett annat som sköter systemet. Den personen kan vara vem som helst på detta datorforum.

Är vi lämpliga personer att förvalta denna typ av data. Om jag kan se varenda banktransaktion från varenda människa i ett land, kommer jag lockas att kolla upp vart människor handlar. Troligtvis kommer de flesta att göra det förr eller senare.
Med informationen man får fram kan de flesta av oss bli utpressare eller utpressade på ett eller annat vis.

Om denna data också innehåller varenda webbsida man surfar till eller kanske vilken URL man anropat. Då kan man plötsligt börjar titta på vilken typ av erotiskt material man gillar. Eftersom tidningar som aftonbladet och annan skvallerpress säljer så antar jag att någon gärna vill betala för att veta vilket material som random a,b eller c-kändis lyfter av masken på darth vader till så finns det starka marknadskrafter som gärna vill åt denna information.

Då kan man anta att det kommer bli en svart marknad för denna typ av information om den inte redan finns vill säga. Med tanke på allt som hänt i storbritannien kring journalister som betalt poliser/folk för att få information så kanske det redan används på detta vis.

Är då ett system som ser "allt" öht fungerande i dagens samhälle utan att riskera att bli något helt annat, tex en mycket bra källa tilll skvallerpressen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Om det räddar liv och förhindrar terror osv så är det OK.Inte annars.

Ja, lås in alla människor i burar med kameror så att vi kan känna oss säkra.. Nej? Kommer aldrig att vara OK.
"terrorism" lol..

Permalänk
Inaktiv

Sveriges hjärndöda medborgare skiter i fullständigt så länge de kan få supa i helgen, spela på dator spel, eller få senaste märkes prylen. Det är lite skillnad mellan svenskarna och fåren i USA. Men om det ska bli förändring måste först och främst magen kurra, då lovar jag er att ni får se på förändring. Så länge Sveriges medborgare har bröd och underhållning håller de käften som man gjorde under romarriket. Människor är väldigt primitiva speciellt när folk har trygghet och är bekvämliga med sitt lilla liv, när dessa hotas då kommer folket resa sig och förmodligen kommer deras mästare att fänglas eller bli avrättade beror på vad för brott de begått förstås.

Men att leva som en modern slav och vara nöjd, det är kanske upp till var och en, men jag tycker att det är fel. Speciellt när majoriteten blir behandlade som maskiner och robotar, sliter arslet av sig, betalar gemensamt för vårt samhället, gör rätt för sig för att sedan några makthavare som tar hand om systemet missbrukar sin makt och roffar åt sig våra gemensamma skatter.

T.ex. politikerna som säljer ut Sverige till utlänningar och tjänar på detta själva, säljer våra bostäder som våra 40-50-talister byggt upp och betalat gemensamt för dessa. Säljer vårt infrastruktur till privata parasiter, och när staten sålde tex. vattenfall till Finland och elen blev dyrare för oss. Vi ska inte gå in på skulderna bankerna/finansiella fifflare tar på Sveriges befolkning det är för komplicerat för vissa av våra sweclockers.

Permalänk
Medlem

"Jag har inget att dölja så mig gör det inget" Argumentet faller eftersom det förutsätter en utopisk altruistisk värld där maktmissbruk totalt saknas. Har man läst en gnutta 1900-tals historia så vet man att verkligheten är en annan.

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk

Det är inte bara regeringen som avlyssnar. Jag tänker alltid på hur jag använder företagsdator och företagstelefoner. Många använder firmadator samt firmatelefon privat utan att tänka efter. Jag använder alltid privat telefon på fritiden, det spelar ingen roll om jag läser på Sweclockers eller ser tysk clownporr, inget företag ska få sniffa på vad jag gör på fritiden.
Ska jag vara ärlig så vet jag inte om de kan se något av vad man gör med telefonen men jag vet att datorns innehåll synkroniseras varje timme med företagets servrar för att "arbete ska inte kunna gå förlorat". I och med det så kan någon se vad som finns just på min individuella dator, telefon och dator är ju nära på samma idag så de kanske är samma med telefonen.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Felet med det argumentet är att du förutsätter att allt du gör är rätt och riktigt och befinner sig inom lagens råmärken. Men, det är inte du som avgör det utan den som granskar dig. Allt du säger och gör kan användas emot dig.

Det handlar också om hur det kan tolkas och att alla tolkningar kan bli olika.

Även om du gör något totalt oskyldigt såsom att hälsa på en kompis, så kan denna råka bo granne med en känd "terrorist".

När Säpo sedan snappar upp kod där terroristen använder ditt förnamn söker de i sina GPS loggar och ser att du varit på besök hos denna flera gånger. Detta stöds av kamerabilder från kameran utanför.

Dessutom har du handlat gödsel till din kolonilott vilket kan användas i bombtillverkning!!!

Nästa natt stormar insatsstyrkans gorillor in och sliter dig ur sängen ut naken på gatan och sätter dig efter mycket omild behandling i en cell för "terrorist förhör" ett par dagar.

Det stora blir rubriker, och alla "vet" att du är nog en jävligt mysko typ endå eftersom de tog in dig trotts allt, din arbetsgivare försöker avskeda dig från jobbet och dina vänner låsats som de aldrig kännt dig. VISA drar in ditt betalkort och vägrar ge dig ett nytt eftersom Säpos system sitter ihop med NSA och du redan finns med i deras terror register.

Detta har faktiskt hänt på riktigt med några olika variationer på var säkerhetspolisen har råkat missa. Men det förstör en oskyldig människas liv.

Permalänk
Medlem

Hemskt hur folk tror på staten så blint.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/sa-stoppar-fra-lackor/
http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article3720...
http://www.metro.se/nyheter/fra-lagrade-uppgifter-olagligt/EV...
http://www.annatroberg.se/2013/06/27/dn-lanar-ut-sig-till-fra...

Se upp vad ni skriver på facebook btw
http://gawker.com/teen-faces-years-in-prison-for-sarcastic-co...

Roligt att se att Ecuador har mer i staken än vad Sverige har.
http://www.reuters.com/article/2013/06/27/usa-security-ecuado...

Blir nog PP man skall rösta på nästa val nu när man ser hur mycket dagens riksdag tycker om både TV-avgiften, Copyswede samt FRA där den senare får större bistånd medans högskolor i landet förlorar 70miljoner där högskolorna förlorar program samt sommarkurser och friskolor går i konkurs.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Inaktiv

Jag glömde påpeka en ska till, information är en farlig verktyg, tex så kan du som har inget att dölja bli utpressad pga du kanske tittade på något som du skäms över. du kanske har någon fetisch som du vill ha det hemligt, den personen med denna information man pressa ut saker från dig.

Du kanske lyssnade på Ultima Thule eller något, och blir kallad för högerextremist, kanske blir det fängelse i framtiden för ett sådan sak. I Österrike blev en man fängslad pga att han hade Hitler bilder på Facebook. Liksom är det inte sjukt???

Permalänk
Medlem

Echelon Conspiracy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Det handlar också om hur det kan tolkas och att alla tolkningar kan bli olika.

Även om du gör något totalt oskyldigt såsom att hälsa på en kompis, så kan denna råka bo granne med en känd "terrorist".

När Säpo sedan snappar upp kod där terroristen använder ditt förnamn söker de i sina GPS loggar och ser att du varit på besök hos denna flera gånger. Detta stöds av kamerabilder från kameran utanför.

Dessutom har du handlat gödsel till din kolonilott vilket kan användas i bombtillverkning!!!

Nästa natt stormar insatsstyrkans gorillor in och sliter dig ur sängen ut naken på gatan och sätter dig efter mycket omild behandling i en cell för "terrorist förhör" ett par dagar.

Det stora blir rubriker, och alla "vet" att du är nog en jävligt mysko typ endå eftersom de tog in dig trotts allt, din arbetsgivare försöker avskeda dig från jobbet och dina vänner låsats som de aldrig kännt dig. VISA drar in ditt betalkort och vägrar ge dig ett nytt eftersom Säpos system sitter ihop med NSA och du redan finns med i deras terror register.

Detta har faktiskt hänt på riktigt med några olika variationer på var säkerhetspolisen har råkat missa. Men det förstör en oskyldig människas liv.

Det mer skrämmande med detta exempel är att sådant händer rätt ofta.

De plockade in fel snubbe som anna lindhs mördare med hjälp av övervakningskameror. De han gå ut i media och höra av sig till personens släktingar om jag minns rätt. Allt för att personen bar en keps och var på fel plats vid fel tillfälle.

Så det är jättebra med kameraövervakning för då vet man precis vad som hänt.

Permalänk

Jag lägger inte ner massor av min tid på att faktiskt tänka på detta så mycket men man kan ju faktiskt tänka från deras perspektiv också. Inte för att kanske något av detta jag säger nu stämmer utan bara är mina spekulationer.

För ett par hundra år sedan kanske en person kunde kunde bryta sig in i ett hus med svärd och göra x skada. Men om vi jämför med dagens samhälle t.ex. i USA så kan folk faktiskt bara köpa vapen, gå in i en skola och kanske döda flera hundra barn.

Med hjälp av allt som finns såsom internet, vapen och nya tekniker så blir individen mer farlig för varje dag. Och detta är nog varför jag tror de sparar allt vi gör på internet och sådant för att faktiskt ha mer kontroll över oss så inte individen får allt för mycket makt.

Bara lite av mina spekulationer och behöver absolut inte vara sanning. Men som sagt jag vet inte mer än vad ni gör

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2infinity:

Gillade inte USA innan och gillar dom inte nå mer nu. Ett land som är totalt krigsgalna och pekar på alla andra medans de är de som har mest skit för sig. Lite som en riktigt jobbig mobbare på en skola som man aldrig blir av med.

"We keep arming these little countries then we go and blow the shit out of them! We're like the bullies of the world" - Bill Hicks

Permalänk
Medlem

"A Society who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety and will lose both"
- Benjamin Franklin

Permalänk
Medlem

Kan dom inte släppa 11 september, USA gökarna?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Andreas D:

Felet med det argumentet är att du förutsätter att allt du gör är rätt och riktigt och befinner sig inom lagens råmärken. Men, det är inte du som avgör det utan den som granskar dig. Allt du säger och gör kan användas emot dig.

Precis, man hör de argumentet så ofta

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av robertbrunhage:

Jag lägger inte ner massor av min tid på att faktiskt tänka på detta så mycket men man kan ju faktiskt tänka från deras perspektiv också. Inte för att kanske något av detta jag säger nu stämmer utan bara är mina spekulationer.

För ett par hundra år sedan kanske en person kunde kunde bryta sig in i ett hus med svärd och göra x skada. Men om vi jämför med dagens samhälle t.ex. i USA så kan folk faktiskt bara köpa vapen, gå in i en skola och kanske döda flera hundra barn.

Med hjälp av allt som finns såsom internet, vapen och nya tekniker så blir individen mer farlig för varje dag. Och detta är nog varför jag tror de sparar allt vi gör på internet och sådant för att faktiskt ha mer kontroll över oss så inte individen får allt för mycket makt.

Bara lite av mina spekulationer och behöver absolut inte vara sanning. Men som sagt jag vet inte mer än vad ni gör

Fast är det då inte enklare att börja med det mest primära;
Man kanske kan förbjuda verktyg vars syfte är att döda.
Sedan kan man gå in på lite svårare som verktg som kan användas för att döda väldigt enkelt.
Sedan börjar gränsdragningen vad man ska förhindra/förbjuda/övervaka.

Att börja med att utgå från att alla vill skada någon så därför måste man titta på all kommunikation. Sedan börja sålla från den informationen. Hur effektivt är det? Hur mycket kostar det för att förhindra ett brott. Jämfört med att tex förbjuda försäljning av tex automatvapen eller ge polisen samma mängd pengar för att förhindra brott i vanlig ordning.

Permalänk
Medlem

Några saker jag gör / kommer göra:

- Bytt sökmotor från Google till DuckDuckGo. Försöker använda Google så lite som möjligt, men jag har ju gmail och min android-telefon.
- Kör Linux istället för Windows (fast det beror inte bara på det här).
- Har tagit bort facebook från telefonen, försöker trappa ner på datorn också. Dock svårt med datorn, man använder facebook för att få reda på events och liknande.
- Konfigurerat Firefox med plugins som "noscript" som stoppar alla script jag inte explicit tillåter, samt "https everywhere".
- Jag försöker hjälpa de som gör sin röst hörd mot sånt här, bl.a amerikanska EFF samt svenska Piratpartiet.

Att göra: Läsa denna tråd efter fler bra tips och råd

Visa signatur
Permalänk
Medlem

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2infinity:

Gillade inte USA innan och gillar dom inte nå mer nu. Ett land som är totalt krigsgalna och pekar på alla andra medans de är de som har mest skit för sig. Lite som en riktigt jobbig mobbare på en skola som man aldrig blir av med.

Ja, för ett land som är besatt av tanken på "free speech" är det rätt märkligt att man inte får säga "fuck" på tv....

Permalänk
Medlem

Det är ju också ett välkänt faktum att Sverige gärna böjer sig fram, drar ner brallorna och plockar fram vaselinet när USA är med i bilden. Men det är alla ryggradslösa politikers fel, nu säger jag inte att alla politiker är sådana men nästan alla.

Permalänk
Medlem

själv har jag inte facebook, twitter eller liknande och är endast medlem på ett par forum.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Några saker jag gör / kommer göra:

- Bytt sökmotor från Google till DuckDuckGo. Försöker använda Google så lite som möjligt, men jag har ju gmail och min android-telefon.
- Kör Linux istället för Windows (fast det beror inte bara på det här).
- Har tagit bort facebook från telefonen, försöker trappa ner på datorn också. Dock svårt med datorn, man använder facebook för att få reda på events och liknande.
- Konfigurerat Firefox med plugins som "noscript" som stoppar alla script jag inte explicit tillåter, samt "https everywhere".
- Jag försöker hjälpa de som gör sin röst hörd mot sånt här, bl.a amerikanska EFF samt svenska Piratpartiet.

Att göra: Läsa denna tråd efter fler bra tips och råd

För att utöka antalet tips.
Om noscript blir lite väl jobbigt för många sidor är helt beroende av javascript osv. för att inloggning skall fungera bland annat. Så kan man använda tex pluginet Ghostery i Firefox för att blockera tracking-sidor osv. som google anaytics.

Permalänk
Skrivet av Tacomix:

Märkligt hur någon som döljer sin identitet på internet, och skulle fly från övervakning, har inställningen att det inte spelar någon roll att alla övervakas..

Tänkte exakt samma sak.
Ett väldigt konstigt påstående att först säga:
- Jag har inget att dölja så spionera på ni!
Sedan gör man allt för att undvika att synas, de går emot all som sades i början.

Skulle de inte vara skönt att slippa genomgå all skit för att slippas övervakas, alla har vi vår skit som vi döljer. Tror inte någon person som är någorlunda normal inte har något att dölja, kanske inte för din fru men för dina bekanta kanske.
Hur kan man tycka detta är okej?
De är en liten chans att de för de första hindrar en terrorist, men sedan kommer ju frågan vad ska vi betala för att ha en ynka liten bit av privatliv. Jag skulle inte vilja att personer skulle kunna se:
- Just nu sitter Jesper på denna sidan och han är geografiskt sett här och här.'
Rota igenom era liv och se om de inte finns något där som borde förbli erat. Kan vara allt från eran konstiga fetisch till att ni i verkligheten vill framstå som en riktigt tuff kille som inte har några känslor men när ni kommer hem vill ni sitta och kolla på söta katter.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel i5 2500K 4.4 GHz| Processorkylare: Corsair H80 | RAM: Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE | Grafikkort: XFX Radeon 6970 Crossfire | Nätaggregat: Corsair AX1200
Skärm: Samsung S27A950D | Tangentbord: Razer Lycosa | Mus: Razer Deathadder Respawn (Lefthand edition) | Musmatta: Razer Goliathus