Kan vi besegra CopySwede?

Permalänk
Medlem

Kan vi besegra CopySwede?

Jag undrar hur mycket det egentligen görs för att visa vårt missnöje med det som CopySwede har gjort. Det känns som att vi skriver arga inlägg på internet, men när det kommer till kritan kämpar vi inte för sånt vi tycker är orättvist. Det är väl det demokrati delvis handlar om, folkets vilja. Hur många kan egentligen ha varit FÖR denna obegripliga regel? Varför ska ett privatföretag kunna få bestämma över så många, och bestraffa oss för något som inte ens är olagligt? Hur kan detta få fortskrida? Jag kommer att göra mer research och försöka blåsa liv i den här debatten (om den är så död som jag tror), men jag vill först veta vad mina Sweclockare-bröder och systrar tänker.

Permalänk
Entusiast

Det finns väl två sätt. Antingen måste det upp i domstol och prövas om alla hårddiskar, mobiltelefoner och USB-minnen som de lagt avgift på verkligen kan räknas in under lagen som utrustning vars primära syfte är privatkopiering. Det kräver att något stort företag motsätter sig och tar upp det i domstol. Telia har en möjlighet nu med stämningen angående Iphone. Dock har ju elektronikbranschen inte jättestort intresse av att slåss eftersom de enkelt kan flytta ner kostnaden på nästa led i försäljningskedjan vilket tillslut landar på oss konsumenter.

Det andra alternativet är att ge sig på politikerna så att de ändrar lagen.

Alternativ ett är nog det enklaste om man inte verkligen lyckas skapa en stor opinion vilket leder till att politikerna ser att det finns en möjlighet till att plocka billiga poäng. Fast det kommer ju ta ett bra tag eftersom det i så fall kan bli en valfråga. Sedan måste vi vänta tills efter valet på att de kanske genomför det. Lagar tar lång tid att ändra.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem

Samla rationella argument, formulera dem väl (att vara överdrivet arg och komma med svordomar/naziliknelser/annat som ofta förekommer i kommentarstrådar i ämnet är aldrig konstruktivt) och skicka dessa till någon/några lokala politiker. Om du lyckas samsas med andra om en bra formulering så skapa t ex en enkel hemsida i ämnet där ni kan erbjuda färdiga formulär för människor att skicka till sina respektive politiker. På sidan kan det skrivas om nyheter i frågan för att erbjuda en kanal där information kan samlas.

Typiska saker att ta upp:

  • Avgiften ska ersätta privatkopiering, men i dagens samhälle med DRM-skyddad media så är det försvinnande få områden där privatkopiering fortfarande är tillåten (t ex inte DVD/BluRay-filmer eller de flesta digitala nedladdningar — allt med någon sorts kopieringsskydd, hur tandlöst det än må vara, är undantaget privatkopiering). Iom att den lagliga privatkopieringen alltså i själva fallet minskar: hur kommer det sig att avgifterna ökar?

  • Relaterat: skulle Copyswede kunna göra en kvalitativ lista på vilket material som faktiskt ingår i privatkopieringsmöjligheten idag? Ljud-CD-skivor (där försäljningssiffrorna talar sitt tydliga språk) och… TV-program i någon mån? Sedan VHS-döden så är nog mängden inspelning som sker där även den försvinnande liten idag.

  • Finns det någon mekanism för att ta bort Copyswedes rättigheter? Vad skulle krävas för att deras verksamhet skulle läggas ner?

Formulera detta ordentligt, med referenser och bakgrund, och skicka detta för utlåtande av politiker, Copyswede själva, kanske som insändare i någon tidning, etc.

Typiska saker att inte skriva:

  • trams

  • hot

  • urusla liknelser med exempelvis fascistiska rörelser

  • saker som tyder på missförstånd mellan termerna "privat"- och "pirat"kopiering

etc.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av phz:

Samla rationella argument, formulera dem väl (att vara överdrivet arg och komma med svordomar/naziliknelser/annat som ofta förekommer i kommentarstrådar i ämnet är aldrig konstruktivt) och skicka dessa till någon/några lokala politiker. Om du lyckas samsas med andra om en bra formulering så skapa t ex en enkel hemsida i ämnet där ni kan erbjuda färdiga formulär för människor att skicka till sina respektive politiker. På sidan kan det skrivas om nyheter i frågan för att erbjuda en kanal där information kan samlas.

Typiska saker att ta upp:

  • Avgiften ska ersätta privatkopiering, men i dagens samhälle med DRM-skyddad media så är det försvinnande få områden där privatkopiering fortfarande är tillåten (t ex inte DVD/BluRay-filmer eller de flesta digitala nedladdningar — allt med någon sorts kopieringsskydd, hur tandlöst det än må vara, är undantaget privatkopiering). Iom att den lagliga privatkopieringen alltså i själva fallet minskar: hur kommer det sig att avgifterna ökar?

  • Relaterat: skulle Copyswede kunna göra en kvalitativ lista på vilket material som faktiskt ingår i privatkopieringsmöjligheten idag? Ljud-CD-skivor (där försäljningssiffrorna talar sitt tydliga språk) och… TV-program i någon mån? Sedan VHS-döden så är nog mängden inspelning som sker där även den försvinnande liten idag.

  • Finns det någon mekanism för att ta bort Copyswedes rättigheter? Vad skulle krävas för att deras verksamhet skulle läggas ner?

Formulera detta ordentligt, med referenser och bakgrund, och skicka detta för utlåtande av politiker, Copyswede själva, kanske som insändare i någon tidning, etc.

Typiska saker att inte skriva:

  • trams

  • hot

  • urusla liknelser med exempelvis fascistiska rörelser

  • saker som tyder på missförstånd mellan termerna "privat"- och "pirat"kopiering

etc.

TV-sändningar från SVT, TV4, 3 och 5 ingår. Just inspelning av TV-program har ökat igen sen de flesta digitala TV-boxar har en hårddisk för just inspelning av program. Många saknade ju den möjligheten när VHS dog och inspelningsbara DVD var aldrig en riktig ersättare. Så där har vi nog en stadigt ökande privatkopiering.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

TV-sändningar från SVT, TV4, 3 och 5 ingår. Just inspelning av TV-program har ökat igen sen de flesta digitala TV-boxar har en hårddisk för just inspelning av program. Många saknade ju den möjligheten när VHS dog och inspelningsbara DVD var aldrig en riktig ersättare. Så där har vi nog en stadigt ökande privatkopiering.

Samtidigt har nog en stor del av den privatkopieringen utgått de senaste åren (och kommer än mer att så göra de närmaste åren) i takt med att tillgängligheten av tv-sändningar i strömmat format gjorts tillgängliga på nätet av kanalerna själva. Behovet av inspelning utav tv-sändningar minskar, i likhet med musik- och filmkopiering, i samma takt som strömmad variant finns att tillgå "on demand".

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Crazy Ferret:

Samtidigt har nog en stor del av den privatkopieringen utgått de senaste åren (och kommer än mer att så göra de närmaste åren) i takt med att tillgängligheten av tv-sändningar i strömmat format gjorts tillgängliga på nätet av kanalerna själva. Behovet av inspelning utav tv-sändningar minskar, i likhet med musik- och filmkopiering, i samma takt som strömmad variant finns att tillgå "on demand".

Helt klart och det är en av anledningarna till att CopySweden nu måste ta till allt mer långsökta definitioner av vad som är utrustning för privatkopiering. Om det inte säljs några kassetter, videoband, CD- och DVD-skivor så måste de ju utvidga sina definitioner för att täcka upp för inkomstbortfallet. Även MP3-spelare är ju på väg att du ut då alla har en i mobilen varpå definitionen var tvungen att utvidgas. Jag är lite nyfiken på hur långt de kan gå egentligen. Fast det kanske bara jag som är lite konspiratoriskt lagd...

Det är rätt intressant att kolla igenom deras årsredovisningar för där ser man rätt tydligt den tekniska utvecklingen och dess påverkan på CopySwedens ekonomi. År 2007 hade de en topp då de drog in 200 miljoner kronor på privatkopieringsavgifter på skivor med mera. Sen dess har det gått stadigt nedåt och förra året drog de bara in 86 miljoner och året innan dess var det 79 miljoner kronor. Klart att de måste utvidga definitionerna lite till då så att de kan få in mer pengar igen. Det ser ju inte bra ut att intäkterna rasar. Införandet av avgift på externa hårddiskar och USB-minnen gav dem 19,3 miljoner kronor förra året så utan den manövern hade det sett rätt illa ut. Det vände en stadigt nedåtgående trend för dem. Ska bli intressant att se hur den nya avgiften på hårddiskar och SSD påverkar deras intäkter nästa år.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zotamedu:

TV-sändningar från SVT, TV4, 3 och 5 ingår. Just inspelning av TV-program har ökat igen sen de flesta digitala TV-boxar har en hårddisk för just inspelning av program. Många saknade ju den möjligheten när VHS dog och inspelningsbara DVD var aldrig en riktig ersättare. Så där har vi nog en stadigt ökande privatkopiering.

[QUOTE=Crazy Ferret;13720694]Samtidigt har nog en stor del av den privatkopieringen utgått de senaste åren (och kommer än mer att så göra de närmaste åren) i takt med att tillgängligheten av tv-sändningar i strömmat format gjorts tillgängliga på nätet av kanalerna själva. Behovet av inspelning utav tv-sändningar minskar, i likhet med musik- och filmkopiering, i samma takt som strömmad variant finns att tillgå "on demand".[/QUOTE]
Jag kan inte säga att jag känner någon som spelar in program numera, men min umgängeskrets behöver inte vara speciellt representativ. De standardboxar som skickas ut via Canal Digital och Viasats parabolabonnemang verkar vara utan inspelning, men med denna funktion som tillval för ~2000:- extra. Vad gäller DVB-C och DVB-T så antar jag de flesta använder sin TV:s inbyggda dekoder, och där verkar det som att funktionen att kunna spela in till externa hårddiskar är relativt vanlig — dock med kryptering som binder inspelningen till en viss enhet, vilket begränsar privatkopieringsaspekten något.

Spotify o dyl bör mer eller mindre redan ha dödat "blandbands"-aspekten, spekulerar jag, så:

  • Musik: CD-försäljning i botten enligt branschen själv. Privatkopiering ej applicerbart på kopieringsskyddade CD-skivor (men sådana är väl visserligen ovanliga numera, efter diverse problem). Strömningstjänster på stark uppgång, privatkopiering ej applicerbart. Musikinspelning från radio: antar den är helt icke-existerande sedan kassettbandets död.

  • Film: Sedan DVD:ns genomslag är privatkopiering inte applicerbart iom dess CSS-skydd och Blurays AACS. Strömningstjänster som {SVT, Viasat, TV4, TV3, etc} Play, Netflix, etc. inte tillämpbara. Inspelning från TV möjligt, men då endast i "tidsskiftningsaspekten" iom att kopian är låst till en viss enhet med kryptering.

  • Radio: Dvs vanliga program; rimligen dött iom SR:s strömningsutbud.

  • Böcker/tidningar: Inte tillåtet. Bara kortare partier på sin höjd, men det har inget med privatkopieringslagstiftning att göra.

  • TV: Återigen: inspelning för personligt bruk, låst till en viss enhet, möjligt. Begränsat till:

    Skrivet av Copyswede:

    Du som är upphovsman eller utövande konstnär och har medverkat i tv-produktion som sänts i SVT 1, SVT 2, TV4 eller underhållnings/dramaproduktioner i TV3 eller Kanal 5 kan vara berättigad till individuell privatkopieringsersättning.

Samtidigt så måste det i rena tal handla om minimalt inkomstbortfall jfr m VHS- och musikkassetternas glansdagar, och redan då var avgiften ifrågasatt.

Copyswedes totala ersättningsområden är:

Skrivet av Copyswede:
  • vidaresändning i kabel-tv-nät (kabel-tv-ersättning)

  • kopiering för privat bruk (privatkopieringsersättning, PKE)

  • skolkopiering i England (ALCS)

  • användning av UR-program (UR)

  • utgivning av dvd (Dvd)

vilket alltså innefattar mer än bara privatkopiering, men att lägga på allmänna avgifter på hårddiskar för att kompensera skolkopiering i England känns rätt krystat, så jag antar att dessa "kassettavgifter" ska vara öronmärkta till just privatkopieringsersättning.

Så är min bild, iaf. Om den är ofullständig/fel så är det fritt att komplettera/rätta.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av phz:

Jag kan inte säga att jag känner någon som spelar in program numera, men min umgängeskrets behöver inte vara speciellt representativ. De standardboxar som skickas ut via Canal Digital och Viasats parabolabonnemang verkar vara utan inspelning, men med denna funktion som tillval för ~2000:- extra. Vad gäller DVB-C och DVB-T så antar jag de flesta använder sin TV:s inbyggda dekoder, och där verkar det som att funktionen att kunna spela in till externa hårddiskar är relativt vanlig — dock med kryptering som binder inspelningen till en viss enhet, vilket begränsar privatkopieringsaspekten något.

Spotify o dyl bör mer eller mindre redan ha dödat "blandbands"-aspekten, spekulerar jag, så:

  • Musik: CD-försäljning i botten enligt branschen själv. Privatkopiering ej applicerbart på kopieringsskyddade CD-skivor (men sådana är väl visserligen ovanliga numera, efter diverse problem). Strömningstjänster på stark uppgång, privatkopiering ej applicerbart. Musikinspelning från radio: antar den är helt icke-existerande sedan kassettbandets död.

  • Film: Sedan DVD:ns genomslag är privatkopiering inte applicerbart iom dess CSS-skydd och Blurays AACS. Strömningstjänster som {SVT, Viasat, TV4, TV3, etc} Play, Netflix, etc. inte tillämpbara. Inspelning från TV möjligt, men då endast i "tidsskiftningsaspekten" iom att kopian är låst till en viss enhet med kryptering.

  • Radio: Dvs vanliga program; rimligen dött iom SR:s strömningsutbud.

  • Böcker/tidningar: Inte tillåtet. Bara kortare partier på sin höjd, men det har inget med privatkopieringslagstiftning att göra.

  • TV: Återigen: inspelning för personligt bruk, låst till en viss enhet, möjligt. Begränsat till:

Samtidigt så måste det i rena tal handla om minimalt inkomstbortfall jfr m VHS- och musikkassetternas glansdagar, och redan då var avgiften ifrågasatt.

Copyswedes totala ersättningsområden är:

vilket alltså innefattar mer än bara privatkopiering, men att lägga på allmänna avgifter på hårddiskar för att kompensera skolkopiering i England känns rätt krystat, så jag antar att dessa "kassettavgifter" ska vara öronmärkta till just privatkopieringsersättning.

Så är min bild, iaf. Om den är ofullständig/fel så är det fritt att komplettera/rätta.

På CopySwedens hemsida kan man hitta deras årsrapporter där det står exakt var deras pengar kommer från och vart de går. Där kan man se hur försäljningen av olika media har utvecklats. Generellt har allt rasat på bara några år. Just privatkopieringsavgiften är som sagt stadigt sjunkande varpå de varit tvunga att vidga definitionerna. Kan för övrigt säga att mina föräldrar ofta spelar in program från TV till hårddisk i sin digitalbox. Innan dess var det hårddisk i DVD-spelare och innan dess var det DVD-RW som kom efter VHS.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Skulle man komma någonstans med ett Kickstarter-liknande projekt? Jag har själv inte tillräckliga kunskaper om politik eller i juridik för att kunna dra ett sånt här projekt men skulle gärna skjuta till några hundralappar om någon annan drog i det.

Ytterligare argument är ju att CS cashar in flera gånger till "upphovsrättsinnehavarnas" fördel:

1. Privatkoperingsersättning betalas av dom som köper media i Sverige.
2. Vidaresändningsavgift i kabel-tv-nät - betalas av oss abonenter indirekt genom kabel-tv-avgiften.

3. Dock inte via CopySwede: via TV-avgiften (som betalas till Radiotjänst) betalas ju SVTs kostnader och jag förutsätter att dom redan gjort upp med upphovsrättsinnehvararen i fråga innan något sänds så där bör dom redan ha fått betalt.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk

Tyvärr protesterar Svensson vid datorn istället för torg (fredligt såklart)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Kanske vore det enklaste och bästa för konsumenterna att gå ihop (eftersom vi är så många och starka tillsammans) och skriva en namninsamling till regeringen och till elektronikbranschen (eftersom många av oss tänker efter två gånger innan vi köper vissa saker från Sverige, tack vare avgiften, och därmed förlorar de också inkomst)? Jag personligen är inte i ett stadie i mitt liv där jag orkar sätta mig in i att själv skriva ett fint, formellt brev och skicka runt det till politiker, därför kan ovanstående vara ett alternativ... vi måste ju göra något!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jean-Luc Picard:

Kanske vore det enklaste och bästa för konsumenterna att gå ihop (eftersom vi är så många och starka tillsammans) och skriva en namninsamling till regeringen och till elektronikbranschen (eftersom många av oss tänker efter två gånger innan vi köper vissa saker från Sverige, tack vare avgiften, och därmed förlorar de också inkomst)? Jag personligen är inte i ett stadie i mitt liv där jag orkar sätta mig in i att själv skriva ett fint, formellt brev och skicka runt det till politiker, därför kan ovanstående vara ett alternativ... vi måste ju göra något!

Ingen idé att skicka till ekektronikbranschen. De är också emot det eftersom det äter i deras vinstmarginaler. Bäst att skicka till regeringen och se om vi kan få några partier att ta tag i det. Antar att piratpartiet ligger närmast om de kunde sluta hitta på totalt meningslöst trams en liten stund. Här har vi ett lysande exempel på lagstiftning som faktiskt inte fungerar i praktiken. Så det är här de borde skapa lite debatt och här kan de vinna lätta poäng eftersom jag tror att det är svårt att hitta stöd för en så liberal tolkning av lagen och folk i allmänhet ogillar att betala mer än nödvändigt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24