Samsung 840 EVO? samt frågor? hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Den här är inte dum heller mycket därför jag bestämde mig för en evo,rapid märks verkligen det är inte bara en hypefunktion:))

http://www.nordichardware.se/SSD-Recensioner/samsung-rapid-te...

Rapid låter som ett substitut för den filcache som operativsystemet självt borde kunna hantera. Förstår inte varför detta skulle ge extra prestanda jämfört med operativsystemets inbyggda filcache? Den stjäl ju minne från den vanliga filcachen och lägger det till en egen filcache.

Permalänk
Medlem

Jag skapade en tråd tidigare om att köpa en SSD. Missade den här tråden. Funderar på Samsung. Behöver en pålitlig snabb och pålitlig SSD. Det ska användas till OS. Är det EVO eller PRO som gäller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av home:

Jag skapade en tråd tidigare om att köpa en SSD. Missade den här tråden. Funderar på Samsung. Behöver en pålitlig snabb och pålitlig SSD. Det ska användas till OS. Är det EVO eller PRO som gäller?

Beror helt på om du är snål eller inte:) Jag hade köpt pro snabbare och framförallt så tål den mer skrivningar.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonas1972:

Efter att ha läst denna tråd så är jag säker,nu blir det en samsung 840 evo 1TB helt klart,det är ju en engångskostnad och med samsungs egna rapid mode så är ju saken klar:))

Mina gamla ssds åker ut och allt på en snabb disk igen:)som jag har saknat det:)

vad gör rapid mode i samsung programmet?? vill veta mer här nu

Visa signatur

Chassi - Fractal Design Define R4 window - Moderkort - ASUS MAXIMUS VII HERO Z97 - Grafikkort ASUS R9 290X 4GB DCII Processor Intel I7 4790K 4.5ghz - Ram minnen Corsair vengeance 8GB 1600Mhz DDR3 SSD Samsung 840 250GB - HDD Seagate barracuda 7200RPM 1TB WD green 1TB 5400RPM
http://www.3dmark.com/fs/5087693

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Beror helt på om du är snål eller inte:) Jag hade köpt pro snabbare och framförallt så tål den mer skrivningar.

Citat:

Man ska dock komma ihåg att problemet ofta överdrivs. Om vi antar att varje TLC-cell klarar 1000 skrivningar innebär det att du kan skriva hela diskens kapacitet 1000 gånger innan den dör. På en 120 GB SSD blir detta 120 TB. Skriver du då till exempel 100 GB per dag, varje dag, kommer SSD:n hålla i över tre år.

För att sätta mängden 100 GB/dag i perspektiv: Jag har skrivit i snitt 6 GB/dag till min SSD under de snart två år jag har haft den. Fortsätter jag i samma takt bör den alltså dö runt år 2060 (om den hade varit TLC-baserad). Jag har inte på något sätt optimerat eller försökt skriva så lite som möjligt; bara använt datorn normalt (och jag använder datorn mycket).

Men visst, man kanske inte ska köpa en SSD om man ska rendera som ett as hela dagarna.

Quote fran HurMycket.

Fick tag på Magician, här är resulatet:

Missade att det hade lankats redan till NH
Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Skrivet av GamerFX:

vad gör rapid mode i samsung programmet?? vill veta mer här nu

Anandtech förklara ganska väl i sitt test, jag fattar bara att RAPID lånar max 1gb RAM och bollar data med.
I deras tester så ger RAPID en prestandaboost i IOPS och visar sig fungera ganska väl att göra disken mer lik MLC-baserade!
(Lekmannasvar, jag är minst sagt novis, men läs testet)

I övrigt säger väl Anandtech att samsung 840 alltid varit TLC-nand? (rätta mig om jag har fel, men samsung verkar ha annan strategi än t.ex. Intel)
Kanske även 830 var TLC?

Hur som helst så har ju samsung lyckats få till sina produkter inom SSD från 830 och framåt, så jag har beställt minsta 840 EVO

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dylanator:

Anandtech förklara ganska väl i sitt test, jag fattar bara att RAPID lånar max 1gb RAM och bollar data med.
I deras tester så ger RAPID en prestandaboost i IOPS och visar sig fungera ganska väl att göra disken mer lik MLC-baserade!
(Lekmannasvar, jag är minst sagt novis, men läs testet)

I övrigt säger väl Anandtech att samsung 840 alltid varit TLC-nand? (rätta mig om jag har fel, men samsung verkar ha annan strategi än t.ex. Intel)
Kanske även 830 var TLC?

Hur som helst så har ju samsung lyckats få till sina produkter inom SSD från 830 och framåt, så jag har beställt minsta 840 EVO

Det är 840 och 840 EVO som kör TLC. 830 och 840 Pro har MLC. Så det är bara billigaste segmentet som fått TLC och de är ganska ensamma om att köra TLC också.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24