Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Val av VANLIG hårddisk... hos INET.SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

jo, men sen säger alla att sandforce ska man passa sig för,, är det också rykte bara som var sant förr? tycker mååånga ssd idag är sandforce, är alla dom uträknade?

sorry för alla frågor, men detta är en del i datorn jag inte alls hängt med på,,, jag vill bara hitta en disk att köpa, utan att behöva höra att den va kass så fort jag beställt den..

Det var i början PGA att de ville få ut dem snabbt som de kom med dålig mjukvara som de fick buggar och krascher (början av 2012 var det väl ?)
så det är borta sedan länge :3

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av musse pigg:

jo men jag ska beställa allt komplett från INET på söndag, en hel dator dom ska bygga till mig, betsäller jag 830 nu, får jag ju hem den, hur ska inet då installera windows i den

Å andra sidan kanske de inte skickar något nu då det är helg hur som helst? Ring dem och säg att de skall lägga undan en tills på söndag / inte skicka ännu / kanske kan du skriva ett meddelande om att kombinera med framtida order / whatever.

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

intels ssd enheter då ?

har själv 330 på 60 gb och den funkar fint fick dock göra en formatering pga att jag fick instabil klock och hade lite grejer igång som skrev på ssdn heh (den tappade partitionen's info helt men det har inte varit några problem annars)

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/harddisk/ssd-/in...
180 gb för 1200 kr t ex. och 3 års garanti

jo, tack för tipsen, men åter igen måste vara från inet då dom ska bygga datorn till mig, kan ju inte beställa från netonnet och skick den till inet

så vad säger ni, FRÅN INET,,,, är det samsung basic 840 som gäller, för max 1000lapp.. (vi räknar bort 830 då den säkert inte finns på söndag i lager)

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Skrivet av aliquise:

Å andra sidan kanske de inte skickar något nu då det är helg hur som helst? Ring dem och säg att de skall lägga undan en tills på söndag / inte skicka ännu / kanske kan du skriva ett meddelande om att kombinera med framtida order / whatever.

var de jag fundera på, kanske går o betala och be dom hålla den till mitt bygge, ringer dom imorgon....

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

jo, tack för tipsen, men åter igen måste vara från inet då dom ska bygga datorn till mig, kan ju inte beställa från netonnet och skick den till inet

så vad säger ni, FRÅN INET,,,, är det samsung basic 840 som gäller, för max 1000lapp.. (vi räknar bort 830 då den säkert inte finns på söndag i lager)

känns inte vettigt och spara lite och få en större ssd enhet som du monterar in själv på 5 minuter då ?
sedan är det bara klona över partition på hårddisken som du krymper till under den gb som ssd enheten har så ska det gå utan problem...
eller ominstallerar med cdn man brukar få med datorerna

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av musse pigg:

aja, inte ska en ssd stressa fram en hel för 13000:-,, lugnar mig, ska fundera lite till, har även en beg. dator på G kanske, så måste se om de blir den först... inte tänker ja stressa för att få en bättre ssd, då får de vara..

Till frågan, är Samsung 840 basic kassa på nåt sätt ?? , så säg de nu ...

Låter på er som att missar jag 830 disken nu, så är allt annat SKIT...

Lyssna inte på vad folk spekulerar en massa.
Jag äger både 2st 128GB 830 och en 840 120GB.

Den enda reella skillnaden är lite längre installationstider på 840. Märks egentligen bara windows installationen. Annars märker jag ingen skillnad mellan dem.

Kör man syntetiska test så får man svar på just syntetisk användning, något som egentligen inte återspeglar upplevelsen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

låter ok, tror de blir en 840 om inte 830 är kvar, vill inte hålla på o ringa nu o stressa,, vet egentligen inte om de blir en ny dator eler inte pga av eventuellt köp ab beg. dator kanske.. så lugnar mig, tror nog en 840 duger..

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem

När det gäller lagringskretsarna så skulle jag inte bry mig om tillverkare. Där bryr jag mig om hur många lager det finns(SLC, MLC, TLC).

När det gäller styrkretsarna så är det inte heller säkert att det spelar någon roll eftersom vissa tillverkare tillämpar styrkretsen bättre än andra.

Och i slutändan så är det produktspecifikationer, egen erfarenhet och vad folk skriver på forum som avgör mina SSD köp.

Ser man t.ex att det ökar på forum med problem för användare utav en viss modell/tillverkare så får man kika närmare på det innan man kanske skall välja just samma produkt.

Och SLC är för dyrt idag för att kunna motivera ett konsumentköp. Glöm förresten inte bort att kika på garantitiden. Den bör avgöras utav ditt behov för uppgraderingar. Så har Du tänkt dig att fimpa enheten efter 3 år så kanske man bör satsa på en enhet med minst 3 års garantitid.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Skrivet av musse pigg:

låter ok, tror de blir en 840 om inte 830 är kvar, vill inte hålla på o ringa nu o stressa,, vet egentligen inte om de blir en ny dator eler inte pga av eventuellt köp ab beg. dator kanske.. så lugnar mig, tror nog en 840 duger..

En 840 duger Men skulle ha satsat på pro i stället för icke pro. Inte så att egentligen skriv/läs spelar enorm roll. Utan i så små storlekar är det vettigare att ta något bättre disk. Har man en mindre disk brukar man också skriva mer till den.

Men det ska klara sig i 3 år i alla fall precis som garantitiden säger

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

jo, men sen säger alla att sandforce ska man passa sig för,, är det också rykte bara som var sant förr? tycker mååånga ssd idag är sandforce, är alla dom uträknade?

sorry för alla frågor, men detta är en del i datorn jag inte alls hängt med på,,, jag vill bara hitta en disk att köpa, utan att behöva höra att den va kass så fort jag beställt den..

Det var i början när Sandforce kretsarna var nya som det var stora problem med dem, har själv en Sandforce baserad SSD och har inte haft några som helst problem med den på över 2 år nu sen de patchade sin firmware, inga blåskärmar eller krasher relaterade till min SSD och den ligger fortfarande på respektabla siffror rent prestandamässigt med 515MB/s write och 550MB/s read utan några som helst optimeringar under åren och fortfarande 100% health enligt SSD Life med 19451 timmars drift.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

jag blir nog nöjd med samsung 840, tack förr all info....

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |