Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Brus från högtalare om man lyssnar nära

Permalänk

Brus från högtalare om man lyssnar nära

Tjena

Har precis införskaffat detta system: http://www.amazon.com/Creative-Inspire-Multimedia-Speakers-Sy...

När jag har kopplat in högtalarna i eluttaget så hörs det ingenting på långt håll men om jag sätter örat emot högtalarna så brusar det och surrar högt. Är detta normalt eller är det något defekt med högtalarna/sladdarna? Detta uppstår alltså trots att jag inte kopplat in högtalarna till datorn.

Permalänk
Medlem

Dagens I-landsproblem.
Köper man ett sådant billigt system så ska man förvänta sig att det brusar,även dyra grejer kan brusa.
I övrigt är det helt normalt.

Permalänk

Haha okej då, får leva med bruset. Tänkte mest om det är något fel på högtalarna.

Permalänk
Medlem

Troligen för att det är billiga grejjer men du kan testa ett annat eluttag i huset och se om det hjälper, oftast kommer brus av annan elektronik i närheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grundlurarn:

Tjena

Har precis införskaffat detta system: http://www.amazon.com/Creative-Inspire-Multimedia-Speakers-Sy...

När jag har kopplat in högtalarna i eluttaget så hörs det ingenting på långt håll men om jag sätter örat emot högtalarna så brusar det och surrar högt. Är detta normalt eller är det något defekt med högtalarna/sladdarna? Detta uppstår alltså trots att jag inte kopplat in högtalarna till datorn.

Bruset du hör brukar bli högt om man skruvar upp volymen högt på högtalarna men har låg volym från tex dator / mobil. Så om du nu har 0 signal in och skruvat upp volymen så är det inte annat än normalt. Och som andra säger, från billigare system kan du inte förvänta dig så mycket men ska ju inte vara ett brus som stör musik / film / spel.

Tips för att minimera bruset är att sätta datorn / mobilens volym på 90% (glöm inte att om du kör tex VLC så är där ytligare en volym låt den vara på 100%) och sen reglera volymen på högtalarna. På så sätt minimeras brus från källan. Om du verkligen vill kan jag skriva ett mer utförlig inlägg (inte tid just nu) om teorin eller ta en på signalbehandling så du kan få en uppfattning för fenomenet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Troligen för att det är billiga grejjer men du kan testa ett annat eluttag i huset och se om det hjälper, oftast kommer brus av annan elektronik i närheten.

Vanligast orsaken till att byta utag hjälper är för att undvika så kallat nätbrum. Detta är när källan (dator / mobil / etz) är kopplade på en fas (man har 3 faser i ett normal hus) och förstärkaren är kopplat på en annan fas. Om då inte nollorna på båda faserna är lika (potential skillnad) får man ett nätbrum. Dock så har TS inte kopplat in till någon källa så detta kan inte vara fallet nu. Ska det vara någon egen elektronik så får det nog vara något rätt kraftigt. Sannolikheten är nog större att sladdänden fungerar som antenn och plockar upp brus i luften än från elen.

Permalänk
Medlem

Skulle ju även kunna vara så att TS kopplat in en AUX-kabeln i datorn vars chassi är dåligt skärmat?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Skulle ju även kunna vara så att TS kopplat in en AUX-kabeln i datorn vars chassi är dåligt skärmat?

Det som står sist är att de brummar utan att den är inkopplad.

Permalänk
Medlem

Jag känner ju rent spontant att jag skulle börjat med att kolla upp jordningen, är jordningen dålig, alternativt potentialskillnad mellan källa och enhet (irrelevant i detta fall dock), så kan man få missljud. Jag fick ett lågt brusande i mina högtalare när jag flyttade från lägenhet med jordade uttag till en utan.

Skrivet av imo:

Vanligast orsaken till att byta utag hjälper är för att undvika så kallat nätbrum. Detta är när källan (dator / mobil / etz) är kopplade på en fas (man har 3 faser i ett normal hus) och förstärkaren är kopplat på en annan fas. Om då inte nollorna på båda faserna är lika (potential skillnad) får man ett nätbrum. Dock så har TS inte kopplat in till någon källa så detta kan inte vara fallet nu. Ska det vara någon egen elektronik så får det nog vara något rätt kraftigt. Sannolikheten är nog större att sladdänden fungerar som antenn och plockar upp brus i luften än från elen.

Det är nog jordning du tänker på, det är samma noll-ledare som går till alla uttag, oavsett fas.

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k 4,4 GHz | MODERKORT:Asus P7Z77-v PRO| GPU: Radeon HD 6870 1GB med hembygd dunderluftkylning | RAM: Corsair Vengance LP 16Gb |

Permalänk
Medlem

Brus i högtalare är väl helt normalt? Jag har även det i min HIFI-anläggning.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Brus i högtalare är väl helt normalt? Jag har även det i min HIFI-anläggning.

Det beror på, vissa har det inte, andra bara litet, och andra mera, t.ex. jag har inga brus från min surroundförstärkare/slutsteg. Fast jag törs inte skruva volymen på max för att prova.

Frågan är dock, är det brus eller brum?

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av imo:

Det som står sist är att de brummar utan att den är inkopplad.

Ah, blind är man också!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Har provat att koppla in i olika eluttag och det är samma problem. Alltså, det är ju egentligen inget jättestörande problem utan det hörs bara om jag sätter örat väldigt nära högtalarna. Det är både brus och brum, låter som något slags dovt helikopterljud. Det jag var orolig över var mest om det var något fel på högtalarna, annars kan jag ju leva med att det hörs lite brus och brum när jag sätter örat nära.