Varför är Processorn så viktig vid Multi-GPU lösningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

"Benchmarks", det är precis det man ska undvika då dom inte återspeglar riktiga prestandan i spel, 3DMark är gjort för att ha ytterst låg CPU användning så att grafikkorten får "spelrum" att utnyttja den fulla potentialen.

Jag pratade såklart om BF3 benchmark och inte syntetiska tester. Arma 3 verkar skala väldigt bra med två extra kärnor för singeltråds prestandan är väl i princip lika om man jämför en 4770k 4.4Ghz med en 3930k i 4.9Ghz på gurnd av högre IPC eller? Blir lite konstigt också när systemet skiljer sig så markant åt. Men ser ju ut som att 3930k är en utmärkt processor om man ska spela arma iaf och ja kan man utnyttja alla kärnorna i 3930k så är det helt klart en bättre processor och gör man något där processorn flaskar så kan det säkert vara värt det. Beror ju på omständigheterna som allt annat, frågan är ju bara om detta är även fallet med BF3 för rent generellt så är detta inte fallet i spel.

För den delen så är det ett rätt trött ex om man bara når 4.4Ghz, mitt ex klarar 4.4Ghz på 1.18v.

Permalänk

Bra skrivet, väldigt intressant!

Permalänk
Medlem

Det enda som ställer denna info på huvudet är spel med buggad motor. Q3 motorn gör att man kan hoppa högre vid en viss FPS, Counterstrike har så att vapen sprider kulor på ett precist sätt vid en viss FPS. Spel som har en motor som ändrar karaktär vid en viss fps gör att låsa sin Vsync kan vara ett dåligt beslut. Samt att låser man sin Vsync måste man ha hårdvara som aldrig droppar nder 60fps. För får du 59fps under ett tillfälle, gör vsync att fps droppar till närmaste jämna värde. Dvs 30fps och man upplever hack, även om fps mätaren kanske inte hinner ändra sig denna korta stund.

edit:

Skrivet av sKRUVARN:

Jag pratade såklart om BF3 benchmark och inte syntetiska tester. Arma 3 verkar skala väldigt bra med två extra kärnor för singeltråds prestandan är väl i princip lika om man jämför en 4770k 4.4Ghz med en 3930k i 4.9Ghz på gurnd av högre IPC eller? Blir lite konstigt också när systemet skiljer sig så markant åt. Men ser ju ut som att 3930k är en utmärkt processor om man ska spela arma iaf och ja kan man utnyttja alla kärnorna i 3930k så är det helt klart en bättre processor och gör man något där processorn flaskar så kan det säkert vara värt det. Beror ju på omständigheterna som allt annat, frågan är ju bara om detta är även fallet med BF3 för rent generellt så är detta inte fallet i spel.

För den delen så är det ett rätt trött ex om man bara når 4.4Ghz, mitt ex klarar 4.4Ghz på 1.18v.

Det finns ingen dedikerad benchmark för BF3. De flesta ställen som testar, gör detta i singleplayer. Där alla ekvationer är samma i varje sekvens. I Multiplayer är BF3 mycket mer krävande pga mer spelare, skott och fordon som hela tiden agerar med miljön.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Linus ska väl snart göra ett gamingtest på hur mycket skillnad minneshastigheten gör vid gaming...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skogsvilden:

Linus ska väl snart göra ett gamingtest på hur mycket skillnad minneshastigheten gör vid gaming...

Gillar hans andra channel. LinusCatTips. Den är underbar.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Det finns ingen dedikerad benchmark för BF3. De flesta ställen som testar, gör detta i singleplayer. Där alla ekvationer är samma i varje sekvens. I Multiplayer är BF3 mycket mer krävande pga mer spelare, skott och fordon som hela tiden agerar med miljön.

Jag är väl medveten om detta, går väl att lösa hyfsat iaf om kör långa testrundor på samma map med samma spelarantal, kör man väldigt länge så får man nog en ganska bra bild över hur de presterar gentemot varandra, åtminstone när det kommer till average fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Jag är väl medveten om detta, går väl att lösa hyfsat iaf om kör långa testrundor på samma map med samma spelarantal, kör man väldigt länge så får man nog en ganska bra bild över hur de presterar gentemot varandra, åtminstone när det kommer till average fps.

Det är ingen recencent som har tid med detta. Kanske en hemmapulare som kan göra det på ett enstaka kort. De flesta sidor som testar kort kör en sekvans flera ggr och tar ett medelvärde, då det skiljer mellan körningar i de flesta test.

Skall du spela BF3 ca: 60min (vilket jag tror inte räcker faktiskt) med varje kort i en testsvit så hinner man inte med att testa andra produkter än grafikkort. Samt att andra sidor hinner ut med sina recensioner innan. Vilket resulterar i mindre trafik och intäkter till aktuell sida. Detta i sin tur kan betyda att tillverkare inte skickar korten till dig, pga att du inte exponerar dem tillräckligt eller för sent.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ctrl:

Det enda som ställer denna info på huvudet är spel med buggad motor. Q3 motorn gör att man kan hoppa högre vid en viss FPS, Counterstrike har så att vapen sprider kulor på ett precist sätt vid en viss FPS. Spel som har en motor som ändrar karaktär vid en viss fps gör att låsa sin Vsync kan vara ett dåligt beslut. Samt att låser man sin Vsync måste man ha hårdvara som aldrig droppar nder 60fps. För får du 59fps under ett tillfälle, gör vsync att fps droppar till närmaste jämna värde. Dvs 30fps och man upplever hack, även om fps mätaren kanske inte hinner ändra sig denna korta stund.

edit:

Det finns ingen dedikerad benchmark för BF3. De flesta ställen som testar, gör detta i singleplayer. Där alla ekvationer är samma i varje sekvens. I Multiplayer är BF3 mycket mer krävande pga mer spelare, skott och fordon som hela tiden agerar med miljön.

Ptja, den här finns ju i alla fall

Dold text

Angående det där med att V-sync och drops till 30FPS från 59 så är ju det väldigt enkelt att kontra med Adaptive V-sync, jag har för mig att både Nvidia och AMD har det.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Bra post, kanske tycker att det går att inflika en del om och men, men överlag är det nog något som många som bygger datorn för första gången skulle behöva läsa. Tyvär verkar det väl åtminstone på svaren dock, som det mestadels är folk som nog redan är väl medvetna om hur viktigt det är att spendera pengarna på ett balanserat och väl övervägt sett med användningsområde i åtanke.

Permalänk
Medlem

För det första så i t ex CS 1.6 finns en skillnad mellan 60fps och 100fps. Och det är även på en 60Hz skärm så visst man kan se det och man känner av skillnaden och för det andra så i 1440p och högre samt surround med 3 grafikkort dvs 5760x1080 finns ingen flaskhals. Där får man skaffa sig en FX-8350 cpu som kommer prestera ungefär samma som 4770K eller till och med de starkaste cpu på 2011 plattformen. Där skillnader blir några fps hit och dit så att köpa en 2011 prolle och 3xTitan och super dyra minne för att få det bästa prestanda i surround är lite dumt när man kan bygga mycket billigare plattform med FX-83xx och få samma sak.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zhrooms:

Det är ju det som är poängen, en 4770k kan inte överklockas till mer än 4.4GHz, pga den har Limmad Värmespridare, den kommer gå upp 100c på en Corsair Hydro H100i med endast 1.3v

Såklart "går" det men inte rekommenderat, en av lösningarna är att delidda den, vilket betyder att du tar loss värmespridaren med våld, garantin ryker omedelbart och det blir lägre temperaturer, men fortfarande inte lika bra som Fastlödd Värmespridare från början, precis som 3930k har, det betyder att den är betydligt svalare, och klarar hela 4.9GHz med en H100i istället för endast 4.4GHz på en 4770k

Dom där 500MHz gör ger väldigt många FPS i spel, som du betalar 1500kr extra för, glöm inte heller att du även får 2st extra kärnor, quad channel minne och många fler PCI lanes för Multi-GPU lösningar.
_________

Alternativ 1

Asus Maximus VI Hero Z87 = 1680kr
Intel Core i7 4770k 3.5GHz = 2685kr
Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz CL9 = 1095kr
Corsair Hydro H100i = 845kr
ASUS GTX Titan 6GB = 7899kr
Totalt: 14204kr

Överklocka till 4.4GHz
_________________

Alternativ 2

MSI X79A-GD45 X79 = 1690kr
Intel Core i7 3930k 3.4GHz = 4595kr
Kingston HyperX Beast 16GB 2400MHz CL11 = 1498kr
Corsair Hydro H100i = 845kr
2x EVGA GeForce GTX 760 SC ACX 2GB = 4600kr
Totalt: 13.228kr (976kr Billigare)

Stänga av HT
Överklocka till 4.9GHz
Sänka Timings till 11-13-11-26
_______________________

ArmA 3 i 1920x1080, Allt på Ultra, 2400 View Distance / 2000 Object Distance, 4x MSAA, ATOC, SMAA

Resultat

Alternativ 1 (976kr Dyrare)
Minimum FPS: 52 FPS
Average FPS: 59 FPS

Alternativ 2
Minimum FPS: 62 (10 FPS Mer)
Average FPS: 72 (13 FPS Mer)

_______________________

För dom som inte vet så presterar 2st GTX760 snäppet bättre än 1st Titan, för halva priset, så om dom har likvärdig prestanda, och det är inte lite prestanda heller, så vad är det som sätter stopp egentligen? Jo Processorn, och i Alternativ 2 så har vi en Processor som kör i 500MHz snabbare, Minnen som kör i 800MHz snabbare och uppepå det 2st extra CPU kärnor, även om dom inte används i de flesta spel så kan vi ju lungt konstatera att Alternativ 2 är ett betydligt bättre val.

Detta var inte bara ett exempel, utan det är faktiskt många på SweClockers som har köpt Alternativ 1, det är fruktansvärt bortkastade pengar, visst det är framtidssäkert, men köper dom inte datorn för att spela nu? Inte om 3-4 år när 4K är standard och spelen faktiskt utnyttjar mer än 2GB? (Även om 2GB tar slut så betyder det inte att prestandan halveras, sitter personligen och lirar Skyrim i 1920x1080 med 2K Texturer, söndermoddat med endast 1.5GB VRAM på mina GTX 580, upplever ingen som helst FPS drop eller stuttering, att det skulle bli ospelbart är en "myt")

Garantin ryker när du kör processorn utanför ramarna oxå. Man kan dock köpa en slags försäkring av Intel för mellan 20-35$ beroende på modell. Om den skulle dö av överklockning byter Intel den en gång utan frågor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det där är bullshit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Detta blev ett längre svar än jag trott, kan vara av intresse.

Vad vill man uppnå med sin dator? Flyt, men hur bra flyt? Hur mycket flyt kan du ens få på en 60 Hz skärm? Jo 60 FPS med 60 Hz, har du en FPS över det så kommer den inte synas, du kan ha 120 FPS men kommer se ut som 60 FPS på en 60 Hz skärm.

Finns ingen anledning att vilja ha mer än 60 FPS, dvs har du ett GTX Titan och en 60 Hz skärm, och grafikkortet är så kraftfullt att det leverar 150 FPS, då jobbar kortet för fullt även fast den inte behöver, datorn blir väldigt varm och kylaren väldigt högljudd, vad i helsike är det bra för? Du kan bara se 60 FPS av dom där 150 FPS, finns en enkel lösning, sätt en 60 FPS Limiter, alltså så fort datorn når 60 FPS så arbetar den inte lika hårt, istället för att jobba stenhårt behöver den nu bara jobba lugnt, då 60 FPS inte är några problem, GPU usage ligger bara på 40% och resulterar i att grafikkortet är svalt och tyst. Men samtidigt hur fint flyt som helst på 60 Hz skärm, konstant 60 FPS.

Om man har en 120Hz skärm då? Ja då kan du se 120 FPS, om du då har ett grafikkort som klarar 150 FPS, samma sak gäller där, varför låta det jobba ända upp till 150 FPS när du bara kan se 120 FPS? Sätt en FPS limiter på 120 så används kortet bara 70%, märkbart lägre ljudnivå och precis samma prestanda.

Skrivet av Gtoxed:

alltså nej jag kan tyvärr inte hålla med. min skärm e 60hz, men varför ser jag då en skillnad i hur flytande spelet känns mellan 80 och 60 fps tex? alltså jag ser ju en skillnad, jag känner ju det, så kan du förklara det? det är först över 80fps jag inte ser någon skillnad,

Skrivet av Uzanar:

Jag kan förklara det. Det är placebo-effekten eller så har du "överklockat" din skärm.

Angående det här med att vi faktiskt inte ser "fps" så har det diskuterats flitigt i den här tråden.
http://www.sweclockers.com/forum/4-ovrigt/697059-24-30fps-myt...

Det här sammanfattar väl det hela ganska bra.
"Det du ser är en skapad bild av din hjärna från den information som ditt öga ger.
En del av din hjärna skapar ansikten, en del av hjärnan sköter olika typer av former, en del av hjärnan tolkar andra intryck.
Detta sätts sedan "ihop" av ditt medvetande för att sonika ge dig en uppfattning av vad du ser.
Så, att prata om FPS är alltså helt fel. Ögat och hjärnan hos en människa kan se en filmsekvens med tex 800 bilder per sekund där varje bild är helt vit.
Vart 3:e sekund kommer det en enda svart bild. Detta kommer du som människa utan problem se.
Tar du däremot och visar tex 100 bilder per sekund där varannan ruta är svart och varanan ruta är vit kommer du se detta som en gråaktig färg, inte som ett flimmer.
"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av bl00keRs:

Det där är bullshit.

Om det är någonting som är bullshit så är det att Nvidiakort fungerar bättre med AMD-CPU'er (Enligt dig).

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Ptja, den här finns ju i alla fall

Angående det där med att V-sync och drops till 30FPS från 59 så är ju det väldigt enkelt att kontra med Adaptive V-sync, jag har för mig att både Nvidia och AMD har det.

Test som dessa är tyvärr inte tillförlitliga. Då man inte kan får alla på servern att göra samma sak varje gång man mäter av FPS. Jag kan också skapa en graf över hur det flyter i onlinespel. Men det kommer inte ge samma resultat någon gång. Jag har t.ex. i GuildWars2 att försöka få det att bli någorlunda statiskt. Jag tog då en utsiktspunkt som referens. Men märkte fort att de gav stora felvärden, beroende på hur många spelare som var i närheten. Det hoppade som tusan i FPS mätningen.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ctrl:

Test som dessa är tyvärr inte tillförlitliga. Då man inte kan får alla på servern att göra samma sak varje gång man mäter av FPS. Jag kan också skapa en graf över hur det flyter i onlinespel. Men det kommer inte ge samma resultat någon gång. Jag har t.ex. i GuildWars2 att försöka få det att bli någorlunda statiskt. Jag tog då en utsiktspunkt som referens. Men märkte fort att de gav stora felvärden, beroende på hur många spelare som var i närheten. Det hoppade som tusan i FPS mätningen.

Visserligen inte, men det en i alla fall ett hum om det. Ett mycket bättre hum än 99% av benchmarks.
Dessutom så verkar det ju som att benchmarken har gjort på något slags "skriptat" sett för alla processorer ligger ju som be borde i prestandaväg.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

tycker du ska ha med placebo effekten i topic

men annars gudomlig post! <3

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av bl00keRs:

För det första så i t ex CS 1.6 finns en skillnad mellan 60fps och 100fps. Och det är även på en 60Hz skärm så visst man kan se det och man känner av skillnaden och för det andra så i 1440p och högre samt surround med 3 grafikkort dvs 5760x1080 finns ingen flaskhals. Där får man skaffa sig en FX-8350 cpu som kommer prestera ungefär samma som 4770K eller till och med de starkaste cpu på 2011 plattformen. Där skillnader blir några fps hit och dit så att köpa en 2011 prolle och 3xTitan och super dyra minne för att få det bästa prestanda i surround är lite dumt när man kan bygga mycket billigare plattform med FX-83xx och få samma sak.

För det första, din skärm kan INTE visa fler bildruter per sekund än dens specifierade HZ, och ifall en skillnad finns är det för att motorn är uppbyggd på et lite speciellt sätt, och därför kan du tex. Hoppa längre, ta mindre falldamage eller liknande.

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem

Det kan inte enligt dig men det gör det klart och tydligt ser jag när det står 60 fps i hörnan och när jag höjer fps gränsen till 100 så visar den 100 samt att spelet flyter på bättre och man får bland annat bättre timing mm.

Citat:

O]m det är någonting som är bullshit så är det att Nvidiakort fungerar bättre med AMD-CPU'er (Enligt dig).

Jag har i alla fall infogat benchmarks som bekräftar detta, klart och tydligt. Vill du inte tro eller kan du inte så det är dit problem. Jag bryr mig inte. Du behöver inte tro men om du nu påstår att det är bullshit så väntar jag på dina och de ska vara likadana med 2 cpu och 2 gpu.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av bl00keRs:

För det första så i t ex CS 1.6 finns en skillnad mellan 60fps och 100fps. Och det är även på en 60Hz skärm så visst man kan se det och man känner av skillnaden och för det andra så i 1440p och högre samt surround med 3 grafikkort dvs 5760x1080 finns ingen flaskhals. Där får man skaffa sig en FX-8350 cpu som kommer prestera ungefär samma som 4770K eller till och med de starkaste cpu på 2011 plattformen. Där skillnader blir några fps hit och dit så att köpa en 2011 prolle och 3xTitan och super dyra minne för att få det bästa prestanda i surround är lite dumt när man kan bygga mycket billigare plattform med FX-83xx och få samma sak.

Stort enkelt svar.
Nej går inte.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bl00keRs:

Det kan inte enligt dig men det gör det klart och tydligt ser jag när det står 60 fps i hörnan och när jag höjer fps gränsen till 100 så visar den 100 samt att spelet flyter på bättre och man får bland annat bättre timing mm.

Jag håller med. Det är absolut inte fel att satsa på ett visst överskott av fps. Dels har man lite utrymme om det skulle dippa och dels så kan spelet upplevas som att det flyter bättre även om inte skärmen visar mer än 60Hz. Jag vet inte om det kan ha att göra med timingen med skärmen. Oavsett så ska man vara medveten om att det finns en gräns. En 60Hz skärm kan inte visa mer än 60 bildrutor per sekund.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av bl00keRs:

Jag har i alla fall infogat benchmarks som bekräftar detta, klart och tydligt. Vill du inte tro eller kan du inte så det är dit problem. Jag bryr mig inte. Du behöver inte tro men om du nu påstår att det är bullshit så väntar jag på dina och de ska vara likadana med 2 cpu och 2 gpu.

Du gav inga bevis på din tes, gå tillbaka och kolla.

Dessutom så är det du som skall bevisa detta då detta är som att säga "Gud finns" och då skall du ha bevis på det eller så tror du det och det är en annan sak men du påstod tydligt att det är såhär.

Skrivfel
Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej går inte.

Klart det går. Jag förstår att du inte kan hålla med mig för att kanske inte bli deprimerad att du har kastad flera tusen i sjön. Det finns gott om benchmarks på det.

Permalänk
Medlem

Du kan ju ta och förklara varför mina grafikkort enbart går i 50-60% load då jag har x2 EVGA GTX 650Ti Boost i SLI med en FX-8350 @ 4.7GHz.

Ingen chans alls att processorn flaskhalsar grafikkorten.
Detta är i BF3 såklart.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Även om jag själv inte är så intresserad av spel så är detta ändå mycket intressant.
Har fått en förfrågan från en 15-årig kille i släkten att hjälpa honom uppgradera datorn.
Han har en Phenom II X2 550BE, 4GB RAM och ett HD 5770 grafikkort.
Bildskärmen är 1440x1050 och 60 Hz.
Vet inte hur mycket pengar han vill lägga men säg ungefär 3000 kr.

Hur ska man tänka då? Man kan ju inte köpa 3930K för pengarna räcker inte. Möjligen kan man låsa upp processorn till X4. Man kan köpa till minne hyfsat billigt så det kanske kan vara lönt att uppgradera den till 8 GB RAM. Är det då lönt att lägga resten på ett grafikkort eller är det bortkastade pengar? Kanske funkar lika bra med ett grafikkort för 1500 kr (processorn är ändå flaskhals)? Han gnällde också något om banor som tar för lång tid att ladda så han kanske ska ha en SSD och ett grafikkort egentligen.

Borde finnas tabeller för vilka grafikkort som är lämplig balans för respektive CPU. Kanske finns?
Utan att veta bättre så skulle jag föreslå följande för ungefär 3000 kr åt honom:
Samsung 840 EVO 250 GB ca 1500 kr
4 GB RAM ca 350 kr
XFX Radeon HD7850 2GB ca 1290 kr (på netonnet)

Blir det en balanserad lösning för pengarna? Eller bättre strunta i SSD (han har en gammal mekanisk hårddisk) och lägga det på grafikkortet? Eller kanske nöja sig med en 120 GB SSD istället och istället ett bättre grafikkort? Eller söka en begagnad bättre processor? Begagnat moderkort+processor? Han vill bara att det ska flyta bättre och spelen ska "ladda banor fortare". Men vem vet, det kanske är en seg internetkoppling som är flaskhalsen?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av bl00keRs:

Klart det går. Jag förstår att du inte kan hålla med mig för att kanske inte bli deprimerad att du har kastad flera tusen i sjön. Det finns gott om benchmarks på det.

Synd då att det inte går.

Skulle jag ha en 8350 så skulle jag behöva klock på kanske 8Ghz?

Och nej jag vet exakt vad jag pratar om och leta gärna upp mig benchmark på 3x titan med 3930k i 5Ghz vs 8350 i 5Ghz plz.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Även om jag själv inte är så intresserad av spel så är detta ändå mycket intressant.
Har fått en förfrågan från en 15-årig kille i släkten att hjälpa honom uppgradera datorn.
Han har en Phenom II X2 550BE, 4GB RAM och ett HD 5770 grafikkort.
Bildskärmen är 1440x1050 och 60 Hz.
Vet inte hur mycket pengar han vill lägga men säg ungefär 3000 kr.

Hur ska man tänka då? Man kan ju inte köpa 3930K för pengarna räcker inte. Möjligen kan man låsa upp processorn till X4. Man kan köpa till minne hyfsat billigt så det kanske kan vara lönt att uppgradera den till 8 GB RAM. Är det då lönt att lägga resten på ett grafikkort eller är det bortkastade pengar? Kanske funkar lika bra med ett grafikkort för 1500 kr (processorn är ändå flaskhals)? Han gnällde också något om banor som tar för lång tid att ladda så han kanske ska ha en SSD och ett grafikkort egentligen.

Borde finnas tabeller för vilka grafikkort som är lämplig balans för respektive CPU. Kanske finns?
Utan att veta bättre så skulle jag föreslå följande för ungefär 3000 kr åt honom:
Samsung 840 EVO 250 GB ca 1500 kr
4 GB RAM ca 350 kr
XFX Radeon HD7850 2GB ca 1290 kr (på netonnet)

Blir det en balanserad lösning för pengarna? Eller bättre strunta i SSD (han har en gammal mekanisk hårddisk) och lägga det på grafikkortet? Eller kanske nöja sig med en 120 GB SSD istället och istället ett bättre grafikkort? Eller söka en begagnad bättre processor? Begagnat moderkort+processor? Han vill bara att det ska flyta bättre och spelen ska "ladda banor fortare". Men vem vet, det kanske är en seg internetkoppling som är flaskhalsen?

Tycker jag låter som en alldeles utmärkt uppgradering. (5770 är ju bara marginellt snabbare än ett 8800GT från sena järnåldern) DVS om han kan låsa upp CPUn... Skulle dock hellre rekommendera ett Nvidia kort till den CPUn, typ ett 760 eller t.o.m 660...

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Jo självklart, det skulle då kanske resultera i att korten endast låg på 30% usage, men stänger han av V-Sync så kanske han hamnar på 90 FPS och korten går upp i 50% usage, dom kommer aldrig användas 100% i Battlefield 3, inte ens med en 3930k i 5.7GHz på LN2, så kommer 2st GTX 780 användas 100% i 1920x1080. Det är verkligen brutal prestanda, 2st GTX 780 motsvarar prestandan av 4st GTX580 som scalar 100%. Och ett GTX 580 1.5GB klarar Battlefield 3 på Ultra i 50 FPS, om CPUn börjar få det jobbigt redan vid 100 FPS så ja, kommer finnas en väldans massa prestanda kvar över.

"Benchmarks", det är precis det man ska undvika då dom inte återspeglar riktiga prestandan i spel, 3DMark är gjort för att ha ytterst låg CPU användning så att grafikkorten får "spelrum" att utnyttja den fulla potentialen.

Anledningen till att entusiaster har 3930k är för att den är Soldered, precis som 2500/2600k, dom går att överklocka betydligt mer utan att behöva "deliddas" som 4670/4770k, samtidigt som 3930k har Quad Channel Memory och 2 fler CPU kärnor, som faktiskt även används i flera spel.

Hur är det skryt? Han vill spela dom senaste spelen i 5760x1080, det är hårdvaran som krävs för att klara av det, en 3930k vattenkyld och 3st Titan, Crysis 3 använder 4.5GB VRAM i den upplösningen, nästan så han skulle behöva ett fjärde Titan till och med.

Skrytbygge är att köpa ett SR-2 moderkort, köra i 2st Xeon 8 Core processorer och 128GB RAM, på det 4st Titan och 2st EVGA 1500W PSU's

Tvelander har köpt precis det han behöver, så hur är det skryt? Han behöver en 3930k kraftigt överklockad för att flaska sina Titan så lite som möjligt, precis vad denna tråd handlar om.

Väldigt bra sagt

CPU 50 / GPU 60, grafikkorten kommer inte användas 100%, CPU flaskar

CPU 60 / GPU 50, grafikkorten kommer användas 100%, GPU flaskar

Det handlar om att hitta den där balansen, för att få så mycket ur systemet som möjligt

Folk som köper en 4770k och låter den köra i 3.9GHz Turbo, med 2st Titan, dom ligger på 30 CPU / 100 GPU, att överklocka processorn till 4.4GHz skulle få den till 50 CPU / 100 GPU, går inte att överklocka mer pga 4770k har limmad värmespridare, då köper man en 3930k som har fastlödd värmespridare och klarar hela 5.0GHz, nu är vi uppe i 70 CPU / 100 GPU, betydligt närmare 1:1 ratio

Nu hoppar vi väldigt mycket i tråden, men du har väldigt bra grejer å säga, så tänkte höra vad du tror om ration i min rigg?
Själv känner jag att den är skapligt bra balanserad, men vad tror du? Vad skulle nästa uppgradering vara?
Se sign -

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Vive la liberté!

Beror helt på vad du spelar för något. Det är inte alla spel som drar nytta av 6 kärnor visavi 4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr_Spackel:

Det enda som ställer denna info på huvudet är spel med buggad motor. Q3 motorn gör att man kan hoppa högre vid en viss FPS, Counterstrike har så att vapen sprider kulor på ett precist sätt vid en viss FPS. Spel som har en motor som ändrar karaktär vid en viss fps gör att låsa sin Vsync kan vara ett dåligt beslut.

Absolut, det mest kända som är nämnt i tråden är ju Counter-Strike, hur skotten går vid en viss FPS, ett av dom senare spelen är GTA IV, sätter du 60 FPS limiter så kommer det ta 5 gånger längre tid för spelet att ladda i loading screen, tar du bort limitern så har du 1000 FPS+ i loading screen och den blir klar betydligt snabbare, sen minns jag att Dead Space 3 strulade vid release, hade jag inte FPS limiter så buggade ragdolls fruktansvärt, fysiken var helt kaputt.

Skrivet av stylarn:

Du kan ju ta och förklara varför mina grafikkort enbart går i 50-60% load då jag har x2 EVGA GTX 650Ti Boost i SLI med en FX-8350 @ 4.7GHz.

Ingen chans alls att processorn flaskhalsar grafikkorten.
Detta är i BF3 såklart.

Jo absolut, det är ungefär som en regel, används inte grafikkorten 100% så flaskar CPUn, svårare än så är det inte.

Starta upp valfritt grafiskt tungt spel, som Metro, S.T.A.L.K.E.R eller Crysis så kommer dina GPUer ligga på 100% garanterat, men startar du upp BF3 med 64 Spelare Online så kommer dom bara ligga på kanske 50-75%

Sen så presterar Intels processorer betydligt bättre i Frostbite (Generellt sett i de flesta spel)

Skrivet av Dr_Spackel:

Skall du spela BF3 ca: 60min (vilket jag tror inte räcker faktiskt)

Ja, 60min räcker absolut inte, springer du runt ett hus på olika sidor i testerna så kan det skilja flera average FPS, dvs helt missvisande test plötsligt.

Skrivet av bl00keRs:

I 1440p och högre samt surround med 3 grafikkort dvs 5760x1080 finns ingen flaskhals. Där får man skaffa sig en FX-8350 cpu som kommer prestera ungefär samma som 4770K eller till och med de starkaste cpu på 2011 plattformen. Där skillnader blir några fps hit och dit så att köpa en 2011 prolle och 3xTitan och super dyra minne för att få det bästa prestanda i surround är lite dumt när man kan bygga mycket billigare plattform med FX-83xx och få samma sak.

Nej, FX-8350 är inte i närheten av en 3930k, dag och natt skillnad. Detta nedan är dessutom endast mot 3770k.

Exempel
CPU är Minimum FPS
GPU är Maximum FPS
Kombinationen av dom två är Average FPS

CPUn har en viss uppgift i spelet, hur tung den är beror på spelet, men låt säga det är väldigt tungt, dvs på lägsta grafik och lägsta upplösning, så orkar Processorn driva spelet i 60 FPS, det är precis det vi vill ha

Vad händer då när vi ökar grafikinställningarna? Om dom endast räknas ut på Grafikkortet, det betyder att vad vi än gör "efter" detta, är på GPU'erna endast, dvs 60 FPS kommer vara densamma oavsett grafikinställningar.

Det betyder att vi nu kan höja grafikinställningarna och upplösningen till 5760x1080 med 3st Titans, och vi kommer aldrig gå under 60 FPS.

Men har du inte 60 FPS från början? Endast 40 pga processorn inte klarar av mer, ja då spelar det ju ingen roll om du har 3st Titans, även om dom orkar driva upplösningen och inställningarna, så kommer du inte få det flyt du vill ha för processorn inte orkar med 60 FPS ens.

Så hur kan du säga att det inte finns en flaskhals där? Det är vad hela tråden handlar om, du borde nog ta och läsa om första inlägget.

Detta är ett exempel på CPU flaskhals i ArmA 3

Alla CPU inställningar på högsta
Alla GPU inställningar på lägsta
FPS: 60.0 (Inte Limiter/Vsync)

Alla CPU inställningar på högsta
Alla GPU inställningar på högsta
FPS: 60.0 (Inte Limiter/Vsync)

FPSen ligger kvar på 60, för CPUn flaskar GPUerna, används bara 70% av GPUn, då har vi 30% att leka med innan FPSen går ner, för när vi väl når 100% GPU usage, då flaskar GPUn CPUn, så ändrar vi från 1920x1080 till 5760x1080, då kommer GPUn gå upp i 100% och FPSen går ner till 40, men har vi 3st Titan 6GB, då kommer dom orka driva det och ännu mer, dvs GPU usage på alla 3 Titans blir då kanske 50% styck, FPSen kommer ligga kvar på precis 60 FPS

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240