S-ATA hur funkar det ?

Permalänk

S-ATA hur funkar det ?

jag har ett Abit NF7-S som har 2st sata . hur funkar det egentligen ? jag har en seagate barracuda 60gb, kan jag ansluta den via sata ? när jag satt ihop datorn får några dagar sen så använde jag sata men den hitta ingen disk sen . så hur funkar det ? måste man lägga in drivrutiner innan man sätter i disken eller ?(vad jag svamlar ) för man ska väl kunna ansluta bara en disk ?

Visa signatur

[- MSI K8N Neo2 Platinum ¤ AMD64 3200+ Winchester ¤ 2x1GB PC3200 A-DATA ¤ 6800LE ¤ 2x36GB Raptor Raid0 -]

Permalänk
Medlem

du måste ha en s-ata hårddisk för att köra s-ata?

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

SATA=Seriell ATA dvs. disk och dator pratar seriellt till skillnad från PATA där man använder parallell överföring. Det måste finnas kretslogik i båda ändar som matchar överföringsprotokollet.

I parallell överforing, 40 pinnar, används 32 till data och resten till kontrollsignalering.

I seriell är det färre ledningar och databitarna överförs i serie efter varandra på samma ledning.

Normalt skall parallellt vara snabbare än seriellt men tydligen har man i SATA löst detta med ny teknik.

Finns en industristandard där SATA finns specad på nätet nånstans.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Strukt
du måste ha en s-ata hårddisk för att köra s-ata?

Kommer en konverter med så du kan köra en vanlig disk på en s-ata kontakt.

Permalänk

jag har fått en konverter med , som jag kan ansluta till min HD . Men hur får jag datorn att hitta disken ? det följer ju med drivrutiner på skivan men också en diskett.

Visa signatur

[- MSI K8N Neo2 Platinum ¤ AMD64 3200+ Winchester ¤ 2x1GB PC3200 A-DATA ¤ 6800LE ¤ 2x36GB Raptor Raid0 -]

Permalänk
Avstängd

det behövs inga drivrutiner, win2k och xp har redan stöd för det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pod
det behövs inga drivrutiner, win2k och xp har redan stöd för det.

men hur får jag datorn till att hitta disken när jag startar den ? eller ska man sätta i disketten kanske? aja får väll pröva lite skaker...tror min disk körs på ATA33 nu , äckligt slött , tar ju lång tid att starta windows ju.

Visa signatur

[- MSI K8N Neo2 Platinum ¤ AMD64 3200+ Winchester ¤ 2x1GB PC3200 A-DATA ¤ 6800LE ¤ 2x36GB Raptor Raid0 -]

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad* -> Lagringsmedia - Övrig hårdvara