Permalänk
Medlem

Internetabonemang - räcker det?

Jag ska tillsammans med min mamma beställa nätverksabonemang till huset.

Jag spelar mycket och laddar ner ganska mycket (i mina ögon) ~15 gb i månaden.
Mamma slösurfar lite då och då. Hennes sambo har sitt eget mobila bredband.
Jag har ingen aning om vilket abonemang vi ska ha :/

Vi funderar på det här;

http://www.telia.se/privat/katalog/VisaProdukt.do?productRef=...

Om jag har fattat det rätt så tankar man spel och dylikt i 1.5 mb per sekund. Räcker det till att spela på?

Vet ej om det är relevant men jag spelar i stort sett bara HoN,Dota 2 och Battlefield 3. Kommer spela 4:an också.

-EDIT-

Glömde nämna att jag ska köra på nätverkskabel från router till datorn

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlovov:

Jag ska tillsammans med min mamma beställa nätverksabonemang till huset.

Jag spelar mycket och laddar ner ganska mycket (i mina ögon) ~15 gb i månaden.
Mamma slösurfar lite då och då. Hennes sambo har sitt eget mobila bredband.
Jag har ingen aning om vilket abonemang vi ska ha :/

Vi funderar på det här;

http://www.telia.se/privat/katalog/VisaProdukt.do?productRef=...

Om jag har fattat det rätt så tankar man spel och dylikt i 1.5 mb per sekund. Räcker det till att spela på?

Vet ej om det är relevant men jag spelar i stort sett bara HoN,Dota 2 och Battlefield 3. Kommer spela 4:an också.

-EDIT-

Glömde nämna att jag ska köra på nätverkskabel från router till datorn

Du kommer absolut inte att klara dej på 2mbit/s om du laddar ner så mkt och spelar.
Sen så är 1 Mbit =0.8 MB så
Kan du absolut inte få snabbare där du bor?

LemonIllusion, din lilla grammar nazi :P
Visa signatur

Dator | Intel Core i5-10400 | | Asus Prime B560-Plus | | MSI RTX 3060 Ti Gaming X | | 16GB Vengeance LPX @2933 | | WD Green 240 | | 2TB PNY CS900 | | Samsung 980 NVMe | | Corsair CX750F || | Fractal Design Focus G | | Be Quiet! Pure Rock 2 | |

Kringutrustning |HyperX Cloud II| |Qpad MK90| |Logitech G400s|| Asus VN247H||

Permalänk
Rekordmedlem

Ja det räcker om du inte ska göra mer än det du skriver, men ska du titta på video eller strömma film är det i minsta laget.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mack3h:

Du kommer absolut inte att klara dej på 2mbit/s om du laddar ner så mkt och spelar.
Sen så är 1 mbit =0.8 MB så
Kan du absolut inte få snabbare där du bor?

1 millibit är aldrig 0,8 megabyte.
En byte är 8 bitar.
bit=b
byte=B
milli=m
mega=M

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

du kommer ingenstans med 2 mbit fan skulle säga att 8mbit är också dåligt

Permalänk
Medlem

Det räcker till att spela på, men ska du göra mer än så är det kört.

Permalänk

Nej 2 mbit är långsamt, satsa på minst 8.

Permalänk
Skrivet av Vlovov:

Jag ska tillsammans med min mamma beställa nätverksabonemang till huset.

Jag spelar mycket och laddar ner ganska mycket (i mina ögon) ~15 gb i månaden.
Mamma slösurfar lite då och då. Hennes sambo har sitt eget mobila bredband.
Jag har ingen aning om vilket abonemang vi ska ha :/

Vi funderar på det här;

http://www.telia.se/privat/katalog/VisaProdukt.do?productRef=...

Om jag har fattat det rätt så tankar man spel och dylikt i 1.5 mb per sekund. Räcker det till att spela på?

Vet ej om det är relevant men jag spelar i stort sett bara HoN,Dota 2 och Battlefield 3. Kommer spela 4:an också.

-EDIT-

Glömde nämna att jag ska köra på nätverkskabel från router till datorn

jag sitter på 2mbit, och spela går bra, så länge ingen annan gör nått.
Att ha youtube eller spotify , kommer ganska troligt att ge ping spik, Och rage mode är ett faktum.

Hoppas du kan få något högre fart.

Visa signatur

AsusZ170 - 6600K - 1TB Samsung 850 - Fury X - 2560x1440
Denon PMA-1560 - Cerwin Vega AT100

Permalänk
Medlem

Telia Bredband 2 är anpassat för folk som bara surfar, betalar räkningar och skickar mail. Att spela på det går säkert någorlunda men inte att rekommendera.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem

Jag kan få snabbare men det finns en budget, tror vi kan ha upp till 30 Mbs.
Men det lutar åt 8 mbs. Tankar på det?? Dyrare än så blir nog knepigt

http://www.telia.se/privat/katalog/VisaProdukt.do?productRef=...

Måste absolut inte vara telia så länka gärna om ni hittar snabbare på annat håll

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Du måste tänka på att skilja på Mbps (megabit per sekund) och MB/s (megabyte per sekund). Med en anslutning på 8 Mbps så laddar du ner från Torrent och Steam i ca 1 MB/s.

Internethastigheter, strömmande video mäts i Mbps
Torrents, Steamnerladdningar mäts i MB/s
1 MB/s motsvarar ungefär 8-10 Mbps.

Permalänk

Satt på 8 och det fungerade dåligt att spela på, iaf om någon annan surfade samtidigt. 24 rek jag minst!

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlovov:

Jag kan få snabbare men det finns en budget, tror vi kan ha upp till 30 Mbs.
Men det lutar åt 8 mbs. Tankar på det?? Dyrare än så blir nog knepigt

http://www.telia.se/privat/katalog/VisaProdukt.do?productRef=...

Måste absolut inte vara telia så länka gärna om ni hittar snabbare på annat håll

Du har ju glocalnet (24mbs) för ungefär liknande summa som du har tänkt betala för telias 8 mbs.

Anslutningsavgift: 495 kr, Bindningstid: 18 mån
Om du betalar 69 kr/mån för telefoni så betalar du bara 249 kr/mån för ditt bredband. (299:-) Utan telefoni

Permalänk
Medlem

1Mb är typ... 0,125 MB xD

Riktigt fult av leverantörer att lura folk såhär. En stor majoritet av befolkningen tror att Mb och MB är samma sak...

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Medlem

Min mobil är på 7Mbit, och den har bara 3g... inte ens 4g nät.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

2Mb/s är sjukt segt. Du laddar som bäst 250 KB/s med det. Och det är alltså om allt funkar perfekt och ingen annan gör någonting.

10Mb/s är det segaste möjliga man kan använda bekvämt.

Skrivet av Mack3h:

Sen så är 1 Mbit =0.8 MB så

Nej. Det är en åttondels MB.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlovov:

Jag kan få snabbare men det finns en budget, tror vi kan ha upp till 30 Mbs.
Men det lutar åt 8 mbs. Tankar på det?? Dyrare än så blir nog knepigt

http://www.telia.se/privat/katalog/VisaProdukt.do?productRef=...

Måste absolut inte vara telia så länka gärna om ni hittar snabbare på annat håll

Jag har 8Mbps och jag gillar det inte så mkt, visst så har jag hyfsad ping (<100) men det går absolut inte att spela om ngn annan använder internet (jag får fiber vid nyår ) Men om du kan få 30 så rekommenderar jag det STORT

Visa signatur

Dator | Intel Core i5-10400 | | Asus Prime B560-Plus | | MSI RTX 3060 Ti Gaming X | | 16GB Vengeance LPX @2933 | | WD Green 240 | | 2TB PNY CS900 | | Samsung 980 NVMe | | Corsair CX750F || | Fractal Design Focus G | | Be Quiet! Pure Rock 2 | |

Kringutrustning |HyperX Cloud II| |Qpad MK90| |Logitech G400s|| Asus VN247H||

Permalänk

Om jag hade haft låg budget till internet så skulle jag välja bort telia, själv har ja 250Mb

Visa signatur

[B] http://steamcommunity.com/profiles/76561197993451303
[I7 7700k, PALIT GTX 1070,NOCTUA 15,16gB DDR4]
PSN PS4: swe_david_90
ORIGIN : Squeezz90

Permalänk
Medlem

Kolla om ni kan få ADSL från http://www.universal.se/bredband/via-telejacket/?produkt skulle få högre hastighet och billigare månadskostnad.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaid:

1Mb är typ... 0,125 MB xD

Riktigt fult av leverantörer att lura folk såhär. En stor majoritet av befolkningen tror att Mb och MB är samma sak...

Leverantörerna lurar ingen, de använder korrekta termer, sen att folk väljer att inte informera sig själva är något helt annat.
Och alla leverantörer (som jag sett iaf) skriver dessutom Mbit/s som är den korrekta termen och inte Mb.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TiasE:

Leverantörerna lurar ingen, de använder korrekta termer, sen att folk väljer att inte informera sig själva är något helt annat.
Och alla leverantörer (som jag sett iaf) skriver dessutom Mbit/s som är den korrekta termen och inte Mb.

Mb/s är lika korrekt som Mbit/s.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem

Har ett abbonemang på jobbet med 2 megabit, endast för att chefen insisterar på att *det räcker, det behöver inte vara snabbare*.

Är aldeles för slött för att strömma video, ska man titta på något i 720p så bara hackar det.. enda chansen är att först ladda ner videon till hårddisken och sedan titta på den.

Har 100 Mbit hemma vilket är en väldig skillnad.. men tycker nog att TS borde skaffa minst 10 Mbit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaid:

1Mb är typ... 0,125 MB xD
Riktigt fult av leverantörer att lura folk såhär. En stor majoritet av befolkningen tror att Mb och MB är samma sak...

Det har använts väldigt länge och är tyvärr standard. Men tycker också det är en ganska intetsägande marknadsföringsterm.
Megabyte per sekund vore betydligt mer relevant.

skulle vara trevligt med abbonemang som t.ex.
10MB/s
20MB/s
50MB/s
100MB/s
200MB/s

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Alpha77:

Det har använts väldigt länge och är tyvärr standard. Men tycker också det är en ganska intetsägande marknadsföringsterm.
Megabyte per sekund vore betydligt mer relevant.

skulle vara trevligt med abbonemang som t.ex.
10MB/s
20MB/s
50MB/s
100MB/s
200MB/s

Varför skulle det vara bättre ? Så länge man anger ett mätvärde på ett vedertaget och korrekt sätt som använts i minst 40 år i hela världen och dessutom inte har de problem som "Megabyte/Gigabyte" dras med på tex lagringsenheter där det blandas med Mibibyte/Gibibyte och skapar en massa förvirring, varför ska man då byta till det ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.